Jos lapsesi olisi luokan häirikkö,
jonka käytöksen takia koko luokalta peruttaisiin hartaasti odotettu retki (taas kerran), vastustaisitko muiden lasten lähtöä retkelle luokan tarkoitukseen keräämillä rahoilla omalla ajalla koulun jälkeen? Ko. lapsen kohdalla kyse ei ole ADHD:sta tai muusta vastaavasta ongelmasta. Yritän vain ymmärtää näitten vanhempien logiikkaa.
Kommentit (16)
En ymmärrä ogiikkaa, jossa yhden lapsen käytös aiheuttaa joukkorangaistuksen.
Jokin tuossa jutussa nyt mättää, näin open näkökulmasta. Ei koko luokan retkiä peruta yhden ihmisen takia.
Toisaalta opena on nähnyt sitäkin, miten vanhemmat paheksuvat 'kiusaajan' suojelua, kun tilanteessa on ollut kyse tosi vakavasta kiusaamisesta, missä yksi oppilas on ollut rajusti kiusattuna luokan muiden oppilaiden taholta
En todellakaan vastustaisi. Kyllä koululaisen pitää jo ymmärtää syy-seuraus -yhteys. Kokisin että kasvatuksessa on mennyt joku pahasti pieleen, jos lapseni olisi häirikkö, diagnoosilla tai ilman.
Ei noin toimita koulussa. Sinulla lienee väärät tiedot , ei yhtä lasta syyllistetä kaikesta.
En ymmärrä miten yksi lapsi voi estää kouluretkiä. Taustoitapa vähän lisää ap. Oletko ollut tunneilla seuraamassa miten tuo häirikkö käyttäytyy? Tiivistyykö luokan ongelmat todella vain yhteen ainoaan oppilaaseen?
Mun lapseni on luokan häirikkö, (hänellä on adhd ja asperger) - hän ei tosin ole ihan ainoa, emmekä me ole koskaan joutuneet tuollaiseen tilanteeseen, että retkiä olisi hänen takiaa peruttu. Sen sijaan minulta on kysytty, olisiko minun mahdollista lähteä luokkaretkelle lisävalvojaksi huolehtimaan omasta lapsestani. Otin töistä palkatonta ja lähdin. Kaikki pääsivät retkelle ja se oli kaikille hyvä ja yhteishenkeä luova kokemus, joka esimerkiksi vähensi paljon lapseeni kohdistunutta kiusaamista ja sitä myöten sitä häiriköintiä myös. Miksei teillä menetellä näin?
Jos minun laps olisi häirikkö ni ihmettelisin kovaa äänee mitä pahaa siinä on et vähä tunneilla pitää elämää ja on eläväine ja äänekäs lapsi. Eihä se laps mitää PAHAA ole tehny. Vaikka muut pennut olisi jo iha täynnä sitä et kaikki tunnit menee pelleilyks.
Minun lapseni on tuollainen häirikkö. HUOH!
Ehdottomasti en vastustaisi, vaikka lapseni ei ymmärtäisi rangaistusta rangaistukseksi, vaan pitäisi sitä vain ja ainoastaan epäoikeudenmukaisuutena. Hän ei itse hahmota tekevänsä mitään väärää häiriköimällä ja estämällä omalla toiminnallaan toisten ilon/ oppimisen.
Lapsellani ei ole mitään diagnoosia ja hän menestyy koulussa erinomaisesti, valitettavasti vain hän tietää oman osaamisensa liiankin hyvin, mutta sosiaalisilta taidoiltaan on aivan avuton.
Kyllä, vanhempana tunnen suurta riittämättömyyttä hänen kasvattajanaan ja monesti olen toimintansa vuoksi aivan raivon partaalla. Se vain ei auta hänen tapauksessaan mitään. Onneksi minulla on kaksi muutakin lasta, joiden kasvatuksessa koen onnistuneeni.
Häiriköintinsä ja manipulointiensa välillä lapseni on aivan ihana, tunnollinen ja kiva lapsi, koskaan ei vain tiedä, milloin taas saa vastata puhelimessa jos jonkinlaisista tempauksista johtuviin haukkumisiin...
Ja sanottakoon vielä, että kaikki rangaistukset etuuksien menetyksistä (puhelimet, tietokone, kotiarestit yms) aina ei fyysisiin rangaistuksiin (jäähylle omaan huoneeseen, kasvatuskeskustelut, kaverikiellot yms) ovat käytössä. Joskus olen joutunut riehuvan, lyövän, potkivan ja sylkevänlapsen taltuttamaan lattialle holdingiin. Ikää lapsella on nyt 14 ja pelkään, miten käy, kun hän kasvaa minua fyysisesti kykenevämmäksi.
t. surullinen vanhempi
11 kysyy: eikö kellään muulla ole tällaista?
Opettajana minäkin ihmettelen, mitä tässä nyt on taustalla. Jos lapsen käytös on turvallisuusriski tai todellinen häiriötekijä, voi opettaja evätä - selkeiden varoitusten jälkeen, mikäli käytös ei muutu eikä oppilas ei kykene hillitsemään itseään - tältä kyseiseltä lapselta luvan osallistua luokkaretkelle. Tällöin oppilaalle järjestetään koululla valvontaa ja muuta tekemistä retken ajaksi. Millainen mahtaa olla tilanne, jossa koko ryhmää rankaistaan yhden oppilaan käytöksen takia? Omasta näkökulmastani kyseessä on joko opettajalta todella epäammattimainen päätös tai sitten se yksi oppilas ei todellakaan ole yksin vastuussa niistä häiriöistä, jotka retken peruuntumiseen johtivat.
Luokan tilillä olevia rahoja nyt ei kuitenkaan saisi käyttää vapaa-aikana osa ryhmästä tietoisesti poissulkien. Jos luokan rahoilla järjestetään vapaa-ajan toimintaa, sen täytyy olla koko luokalle avointa ja vapaaehtoista.
Onko tämä taas näitä, joihin Ap ei aio kirjoittaa selventävää tekstiä. Useampi on ihmetellyt millainen on sellainen, jonka yksi riehuva oppilas voi pilata, ja jonne ei voi tämän oppilaan kanssa mennä?? Jos ei retkelle voi mennä, niin miten muka koulussa onnitutaan pitämään oppitunnit?
Vanhempainillassa käsiteltiin vastaavaa asiaa, ja siellä ope kyllä sanoi, että joko koko reissu perutaan tai sitten kaikki lähtee, mutta vapaa-ajalla sitä ei voi tehdä näillä luokan rahoilla, jos kaikki eivät saa mahdollisuutta osallistua. Riittävästi kun lähtee aikuisia avuksi, saadaan häirikötkin nauttimaan ja käyttäytymään hyvin.
Kyllä noita koko luokan rangaistuksia parin häirikön takia on. Oman kolmasluokkalaisen luokassa on käytössä helmipurkki. Purkkiin saa yhden helmen kun koko luokka on ollut kunnolla koko päivän. Purkista otetaan helmi pois, jos yksi tai useampi häiriköi paljon tai tahallaan. Jokaisesta häiriöstä ei helmeä oteta pois. Kun helmiä on tietty määrä purkissa, luokassa pidetään nyyttärit, elokuvapäivä, disco tms. Luokka on saanut YHDEN elokuvapäivän tänä lukuvuonna kahden häirikön takia. Jos luokka saisi joka päivä helmen, purkki ehtisi täyttyä noin viisi kertaa lukuvuoden aikana.
No eihän tuossa ole mitään järkeä!
En vastustaisi, mutta antaisin lapselle kyllä sellaisen läksytyksen, että ei enää ikinä kehtaisi olla tuollainen idiootti.