Olen järkyttynyt: Lapseni tekee TAHALLAAN
virheitä matematiikan kokeissa!! Ennen hän sai lähes poikkeuksetta täysiä pisteitä ja oli luokkansa paras. Nykyisin hän on suorastaan ylpeä, jos jouku muu oli parempi kuin hän. Opettajan mukaan virheet ovat täysin tahallisia, koska menevät jo aivan överiksi tyyliin 10000000000 tms.
Lapseni on melko rauhallinen, eikä häntä oole tietääkseni kiusattu koulumenestyksen takia, mutta miksi ihmeessä hän haluaa alisuoriutua vain "näyttääkseen muille"? En ymmärrä ollenkaan, enkä tiedä kuinka tällaiseen pitäisi suhtautua.
Kommentit (29)
Voisiko kyseessä kuitenkin olla sellainen laskutehtävä, johon poika ei tiedäkään vastausta ja sitten kyhää vastaukseksi jotain älytöntä? Vai pitääkö esittää kavereille?
kerjää huomiota ja kavereiden hyväksyntää, koska on ollut niin hyvä aikaisemmin. nyt haluaa näyttää että voi pelleillä koulussa ja luulee saavansa sillä kovan jätkän maineen!
Ojia kaivamaan vain, sinne mahtuu.
Veikkaan (kuten myös opettaja), että pitää esittää kavereille. Poika osaisi laskut aivan varmasti ja tekee virheet tarkoituksella helpoimmissa tehtävissä. Eli arvioi jopa puuttuvat pisteet niin, että saa kuitenkin kiitettävän arvosanan. Naureskelee sitten kavereille, kuinka ei tajunnut siitä tehtävästä yhtään mitään.
Poika on matemaattisesti poikkeuksellisen lahjakas.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 11:09"]
kerjää huomiota ja kavereiden hyväksyntää, koska on ollut niin hyvä aikaisemmin. nyt haluaa näyttää että voi pelleillä koulussa ja luulee saavansa sillä kovan jätkän maineen!
[/quote]
Tähän. Meillä pojalla oli sama ongelma vuosi sitten, ei ns. kehdannut enää olla hyvä, kun kaverit haukkuivat pingottajaksi ja alkoi tehdä tahallaan virheitä.
no kyllähän tuossa on varmasti ollut jotain sanomista taustalla ja lapsi haluaa näyttää, ettei ole aina se paras.
Meillä on käynyt muutaman kerran näin. Yhdellä kerralla opettaja oli kamala. Ei kannustanut ollenkaan, ei ollut positiivinen, lähinnä vain haukkui ainakin mun lasta. Lapsi sitten kosti opettajalle saamalla nelosia kokeissa. Heti kun tajusin missä mennään ja sanoin lapselle, että eihän se opettaja kärsi nelosista, vaan lapsi itse, niin numerot nous taas normaaleihin yseihin ja kymppeihin.
Toinen numeroiden lasku johtui siitä, että vain hiket saavat hyviä numeroita. Sen selittäminen olikin vaikeampaa, että ne hiket sitten oikeassa elämässä, koulun jälkeen pärjäävät paljon paremmin kuin ne jotka vetelevät pelkkiä kutosia koko koulun ajan. Joku idiootti aina "pätee" huonoilla numeroille, kun ei parempii pysty ja saa toiset pölvästit uskomaan, että se on jotenkin hienoa saada huonoja numeroita ja hyvän numeron saavat ovat luusereita.
Minä (tyttö) tein tuota yläasteella, matematiikassa hyvät tytöt ei olleet tuolloin kovin suosittuja, vaikka ei suoranaisesti kiusattujakaan. Älytöntähän se oli, mutta halu pysyä porukassa oli kova.
Ilmeisesti kokee jotenkin häpeällisenä tuon erinomaisuutensa ja pelkää että kaverit kiusaavat tai ovat jo lällättäneet hikipinkoksi tms?
Puhu pojalle järkeä tai kautta rantain selität että tuollainen osoittaa kypsymättömyyttä tms. Vaikea neuvoa :( Toivottavasti menee ohi. Oletko kysynyt pojalta suoraan, haluaako vain näyttää kavereilleen kovista ja millainen ilmapiiri luokassa on ja miten suhtaudutaan vaikka kielellisesti lahjakkaisiin ja tekevätkö he samoin esimerkiksi englannin kokeissa?
Juuri näin minäkin ajattelen! Mutta kuinka tässä kannattaisi toimia jatkossa? Rankaista virheistä vai typerästä käytöksestä? (keskiarvo hipoo kuitenkin kymppiä).
ap
[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 11:09"]
kerjää huomiota ja kavereiden hyväksyntää, koska on ollut niin hyvä aikaisemmin. nyt haluaa näyttää että voi pelleillä koulussa ja luulee saavansa sillä kovan jätkän maineen!
[/quote]
Niinhän se on, että hyviä kiusataan. Hikari, hikke. Äkkiä siinä alkaa hävetä hyviä tuloksiaan, niin mullekin kävi aikanani, etenkin kun paras ystäväni sai aina kutosia ja seiskoja jo siis ala-asteella.
Yhteinen keskustelu opettajan ja lapsen kanssa. On lapselle niin noloa, että muistaa sen kyllä. ;)
Laittaisin lapsen matematiikkayläasteelle kun täältä sellainen löytyy.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 11:17"]
Niinhän se on, että hyviä kiusataan. Hikari, hikke. Äkkiä siinä alkaa hävetä hyviä tuloksiaan, niin mullekin kävi aikanani, etenkin kun paras ystäväni sai aina kutosia ja seiskoja jo siis ala-asteella.
[/quote]Oletko ihan varma, että itse et nauranut ja väheksynyt kaveriasi, joka mahdollisesti luki kokeisiin enemmän kuin sinä?
Yleensä lahjakkaat eivät tajua, että muut eivät edes halutessaan kykene olemaan yhtä hyviä.
Muistan omilta kouluajoilta, miten joidenkin mielestä opettajat olivat vihollisia ja koulussa pärjääminen suorastaan luokkapetturuutta. Samaa mentaliteettia kuin tämä nykyinen kansa vastaan eliitti -asenne.
Epäilen samaa syytä kuin 10. Olin koulussa hyvä kokeissa - ja tietysti hikarin maineessa enkä tosiaankaan päässyt piireihin. Kokeita palautettaessa kiitettävän saaneita kehutaan ja muutenkin kavereilta on vaikea 'salailla' omia numeroita, siksi yrittää ehkä varmistaa ettei joudu silmätikuksi. Luokan suosituimpien kovisten numerot eivät ikinä olleet kiitettävien joukossa, mutta eipä heihin enää lukion käytävillä törmännytkään.
Yritä selittää lapselle että jos kerran osaa, hyvistä numeroista on pitkällä tähtäimellä enemmän hyötyä hänelle itselleen kuin kavereiden hetkellisestä suosiosta. Väännä rautalangasta mitä tarkoittaa peruskoulun päättötodistuksen keskiarvo ja miten se sanelee lukion tai muun jatkokoulutukaen valinnanvaraa. Tsemppiä, fiksu lapsi, hakee vaan omaa rooliaan ryhmässä!
17 jatkaa: huomasin vasta nyt että lapsi on 12, jos siis on vasta alakoulussa, lukioasioista on varmaan liian kaukaista puhua. Mutta yläkoulussa ei todellakaan. Sama logiikka kuitenkin ongelmassa taustalla varmasti.
En ole tuo alkuperäinen, mutta olin aikoinaan kympin oppilas minäkin. Ja todellakin tajusin hyvin varhain, että monet eivät kovalla opiskelulla ja lukemisellakaan saaneet kummoisia numeroita. Ja minulla taas ne kympit tulivat melko vähällä vaivalla. Siitä tuli jotenkin syyllinen olo, hullua sekin.
Mainittakoon vielä, että kouluaikoina autoin aina kavereita läksyissä ym., jos huomasin että apua tarvittiin. Eikä kukaan ole koskaan leuhkaksi tms. haukkunut. Kateuteen ja yleistäviin puheisiin "hikareista" kyllä olen minäkin törmännyt. Vieläkään en hirveän mielelläni kerro kenellekään esimerkiksi olevani kuuden laudaturin ylioppilas.
Omille lapsilleni, jotka myös pärjäävät koulussa hyvin, olen aina sanonut, että heikommin pärjääviä pitää kannustaa eikä numeroilla ole hyvä leveillä.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 11:19"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 11:17"]
Niinhän se on, että hyviä kiusataan. Hikari, hikke. Äkkiä siinä alkaa hävetä hyviä tuloksiaan, niin mullekin kävi aikanani, etenkin kun paras ystäväni sai aina kutosia ja seiskoja jo siis ala-asteella.
[/quote]Oletko ihan varma, että itse et nauranut ja väheksynyt kaveriasi, joka mahdollisesti luki kokeisiin enemmän kuin sinä?
Yleensä lahjakkaat eivät tajua, että muut eivät edes halutessaan kykene olemaan yhtä hyviä.
[/quote]
Viittaa keskittymishäiriöön. Tällaiset oppilaat yleensä alisuoriutuvat helpoissa tehtävissä.Ja selitykset ovat samankaltaiset. Jonkin verran opena näistä kokemusta. Menee ajan myötä ohi. 12-vuotiaat ovat jo hämmästyttävän hyviä selittelemään parhain päin omia virheitään, hyvin uskottavasti.
äitini kertoi kerran matikan kokeessa kirjoittaneensa kaikki oikeat vastaukset paikoilleen ja sen jälkeen mielenosoitukseksi pyyhkineensä vastaukset pois, niin että ne kuitenkin näki siitä paperista... ei vain tykännyt opettajasta, oli ollut epäreilu tai jotain muuta...
Kyseessä 12 v. poika