Lastenohjaajan näyttösuunnitelma päiväkodissa, vähän apua kiitos!?
Kyselisin siis, että miten avaan nämä alla olevat kriteerit. Opettaja, joka meille näitä koitti opettaa, ei itsekään tuntunut tietävän mitä ne tarkottaa käytännössä. Muut olen jotakuinkin saanut avattua, mutta nämä tökkii.
Tuosta Eettinen ja moraalikasvatus sekä arvokasvatus, niin siinä oon kyllä ajatellut, että eikös se oo sitä, kun opettaa lapsille oikean ja väärän, auttaa esim. riitatilanteissa ja kertoo/näyttää, miten riitatilanteissa toimitaan oikein ja ja että luontoa pitää kunnioittaa. Ja sit sanottaa lapselle positiivisia ja negatiivisia tunteita ja opettaa lapsia suhtautumaan myönteisesti erilaisuuteen. Vai oonko tässä ihan väärässä?
1. Työprosessin hallinta
Eettinen ja moraalikasvatus sekä arvokasvatus
- ohjaa lasta itsenäisesti kuuntelemaan ja noudattamaan ohjeita sekä tukee lasta selviytymään ristiriitatilanteista myönteisesti.
- Ohjaa lasta ilmaisemaan, ymmärtämään ja hallitsemaan tunteitaan.
- Ohjaa lasta suvaitsevaisuuteen
Vuorovaikutus ja lapsen osallisuuden tukeminen
- Toimii lasten kanssa sitoutuneesti, luontevasti, myönteisesti ja kunnioittaen. Luo luottamuksellista ilmapiiriä.
- Tukee lasten keskinäistä vuorovaikutusta
- Edistää lapsen osallisuutta ja omatoimisuutta varhaiskasvatusympäristössä
- Tukee ja kehittää lapsen tunneilmaisua.
2. Työvälineiden, materiaalin ja ohjausmenetelmien hallinta
Varhaiskasvatuksen keskeisten ohjausmenetelmien hallinta
- Ohjaa lasta ja ryhmää monipuolisia ja lapsilähtöisiä menetelmiä käyttäen
- Tukee yksittäisen lapsen kehitystä
Taiteellinen kokeminen ja ilmaisu lapsen kehityksen tukemisessa
- Luo monipuolisen lapsen taiteellista kokemista ja ilmaisua tukevan ympäristön
- Tukee tavoitteellisesti lapsen yksilöllistä kehitystä
Varhaiskasvatuksen keskeisten välineiden ja materiaalien hallinta
- Käyttää välineitä ja materiaaleja monipuolisesti ja luovasti
- Toimii työssään taloudellisesti ja huomioi käytettävissä olevat resurssit
Terveyden, turvallisuuden ja toimintakyvyn huomioon ottaminen
- Havaitsee ja tunnistaa työhönsä liittyvät vaarat ja ilmoittaa niistä.
4. Elinikäisen oppimisen avaintaidot
Vuorovaikutus ja yhteistyö
- Toimii rakentavasti ja aktiivisesti vuorovaikutustilanteissa, sekä vastuullisesti, yhteistyökykyisesti ja tasavertaisesti erilaisten ihmisten kanssa.
- Tuo tunteitaan esille rakentavasti
- Kohtaa erilaiset vanhemmat kunnioittaen ja kasvatuskumppanuuden mukaisesti.
- Arvioi ja kehittää toimintaansa. Tukee ja auttaa muita työssään edistäen yhteisöllisyyttä
Ammattietiikka
- Toimii opiskelu- ja työyhteisön arvojen, tavoitteiden, eettisten ohjeiden, sopimusten ja säädösten mukaisesti vaihtelevissa tilanteissa.
- Perustelee tekemänsä ratkaisut.
No aika selvää suomea nuo näytti olevan. Mikä noista nyt voi enää vaatia lisää avaamista? Tuollaista yleispätevää arvo- ja vuorovaikutusdiipadaapaahan nuo on, niinkuin joka alalla nykyään...
Näyttökokeena on meidän päiväkodissa ollut mm. lasten taidepäivän tai metsäretkipäivän suunnittelu ja toteuttaminen, varmaan noita edellä esitettyjä seikkoja siinä juuri arvioidaan (olen siis itse vanhempi, en työntekijä, vanhemmillekin on siis noista päivistä viestitetty).