Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

OIiko isoisäsi Lapin sodassa?

Vierailija
08.12.2012 |

Minun oli

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
08.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatko- ja Lapin sodassa. Talvisotaan ei iän puolesta ehtinyt ja hyvä niin.

Vierailija
2/13 |
08.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on isoisäni vanha sotilaspassi ja palvelusaikaa kertyi yli 5 vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
08.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isovanhemmat ovat syntyneet vuosina 41-46. Joten olivat liian pieniä. Vanhemmat syntyivät 64-67 ja minä 87.

Vierailija
4/13 |
08.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän ei tosin koskaan sota-aikoja muistellut kuin kahdella lauseella. Ja muistelut silloin, kun senaikainen poikakaveri oli kotoisin siltä, seudulta, jolla oli taistellut.



Käsittääkseni hän kuitenkin oli, koska noin 5 vuotta rintamalla meni, ja Lapista kotoisin olleena hän oli siellä ainakin ihan ensimmäisten joukossa.

Vierailija
5/13 |
08.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvisodassa vapaaehtoisena, haavoittui, jatkosodassa pari vuotta ja lopuksi Lapin sotaan pariksi kuukaudeksi, kunnes kotiutettiin.

Vierailija
6/13 |
08.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan kuljetti vaan vangittuja sakemanneja luovutettavaksi Venäjälle. Ikänsä puolesta olisi päässyt kotiin, mutta joutui sotaan vasta -43, koska työskenteli kaivoksella. Siten joutui sinne vasta, kun joku tuli rintamalta tilalle tekemään sitä työtä. Ehti siis olla sodassakin ja taisteluissa -44 kesällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/13 |
08.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mummulassa on vieläkin seinissä reikiä niiden ampumisten jäljiltä. Lapinsodan taisteluita käytiin ihan mummulan pihapiirissä.

Vierailija
8/13 |
08.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olisi mukava kuunnella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/13 |
08.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuolla venäjän puolella rintamalla.

Vierailija
10/13 |
08.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen oli liian vanha sotiin (s. 1889) ja toinen liian nuori (s. 1935)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/13 |
08.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kumpikaan isoisä ei ollut sodassa, vaikka olisivat voineet ikänsä puolesta olla. Molemmilla oli terveydellinen este, toisella itse asiassa armeijassa saatu vamma.

Vierailija
12/13 |
08.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ikinä niistä kyllä kertoillut, mutta äitini joskus vähän valotti asian suhteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/13 |
08.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini isä, joka kuoli jo ennen syntymääni meni 17-vuotiaana vapaaehtoisena mukaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yhdeksän