Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuntematon sotilas kirjasta...(ajan kuluminen)

Vierailija
17.08.2012 |

Saatan nyt kuvitella väärin, mutta tuntuu että ko. kirjassa ajankuluminen ei ole loogista (eli vuodenajat vaihtuu, mutta vuodet eivät). Korjatkaa, jos olen väärässä.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
19.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

talvisota on käyty ihan eri vuonna kuin jatkosota


ap

Vierailija
2/18 |
19.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai onko tämä keskustelu jonkun muunkin mielestä todella outo? Hirveä vänkäys, vaikka kaikki ovat samaa mieltä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
19.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vuodenajat vaihtuvat, tarkoittaa se automaattisesti myös vuosien vaihtumista. Eihän sitä tarvitse rautalangasta vääntää, että nyt eletään talvea -41 ja nyt taas talvea -42.

Kai normaali ihminen käsittää, että jos puhutaan ensin vaikka pakkastalvesta, jonka jälkeen tulee leuto talvi, kyse on eri vuosista?

Vierailija
4/18 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunokirjallisuus on ihmeellistä.

Vierailija
5/18 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaunokirjallisuus on ihmeellistä.


ap

Vierailija
6/18 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö ole lukeneet kirjaa vai ettekö tunne sotahistoriaa?



Kyllä se menee ihan loogisessa järjestyksessä, kun lähdetään sotaan suoraan varusmiespalveluksesta ja päättyy rauhan tuloon.



Kyllä siinä ihan järjestyksessä mennään, mutta erinäisiä välivaiheita jätetään selittämättä. Kai kirjoittajan perusoletus on ollut se, että lukijat tuntevat sotatapahtumat eikä niitä tarvitse erikseen päivätä.

Esimerkiksi "Viipuri on vallattu"-päivä on sota-ajan sukupolvelle yhtä tarkkaan tiedossa kuin nykynuorisolle kaksoistornien kaatuminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/18 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö ole lukeneet kirjaa vai ettekö tunne sotahistoriaa?

Kyllä se menee ihan loogisessa järjestyksessä, kun lähdetään sotaan suoraan varusmiespalveluksesta ja päättyy rauhan tuloon.

Kyllä siinä ihan järjestyksessä mennään, mutta erinäisiä välivaiheita jätetään selittämättä. Kai kirjoittajan perusoletus on ollut se, että lukijat tuntevat sotatapahtumat eikä niitä tarvitse erikseen päivätä.

Esimerkiksi "Viipuri on vallattu"-päivä on sota-ajan sukupolvelle yhtä tarkkaan tiedossa kuin nykynuorisolle kaksoistornien kaatuminen.


mutta minusta tuossa nyt aika meni vuodenaikojen vaihdoksin nopeammin kuin vuosien vaihdoksin.

ap

Vierailija
8/18 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

talvisota on käyty ihan eri vuonna kuin jatkosota

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/18 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

talvisota on käyty ihan eri vuonna kuin jatkosota


Tuntematon sotilas teoksen tapahtumat alkavat kesällä 1941 eli talvisota on jo taaksejäänyttä elämää.

Vierailija
10/18 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuntematon sotilas elokuvasta tehtäisiin uusi versio jossa näyttelijät olisivat neekereitä niin kuin marski elokuvassa.



Ei voi muuta sanoa tuosta uudesta marski elokuvasta kun, että nyt on ruuperä otassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/18 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuntematon sotilas elokuvasta tehtäisiin uusi versio jossa näyttelijät olisivat neekereitä niin kuin marski elokuvassa. Ei voi muuta sanoa tuosta uudesta marski elokuvasta kun, että nyt on ruuperä otassa.


mutta mikään shoestring-budget tyyliin 20 tonnia ei kyllä ole = hyvin tehty

Vierailija
12/18 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on varmaan melko turha selittää kaikkia asioita. Kävisi tylsäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/18 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

asemasotavaihe kesti 2,5 vuotta eli suurimman osan sodasta.

Vierailija
14/18 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

asemasotavaihe kesti 2,5 vuotta eli suurimman osan sodasta.


on turha selittää kaikkia vaiheita.

10

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/18 |
19.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset


totta kai minä näin vuosien vaihtumisen, koska kyllähän siellä ihan niin sanottiin, mutta minusta siinä jossain vaiheessa tuntui että tuli talvea, kevättä, kesää, syksyä, talvea, kevättä, kesää, syksyä talvea ja kului vaan vuodesta 1941-1942 (Hauhian kirje oli päivätty elokuu 1942)

ap

joo ja jotenkin keskustelu meni sekaisin tässä ketjussa...

Vierailija
16/18 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

asemasotavaihe kesti 2,5 vuotta eli suurimman osan sodasta.


Jatkosotaa käytiin tosin myös talvella, aika montakin talvea. Talvisotaan viitataan siinä vaiheessa, kun Rokka ja Susi tulevat kuvaan, ja kertovat tapelleensa Taipaleessa.

Parhaiten ajankulusta pysyy kärryillä kun seuraa eri henkilöiden vaiheita. Joku kaatuu, joku menee naimisiin, ja muutamat jatkavat katkeraan loppuun.

Vierailija
17/18 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oltu talvisodassa

Ei oltu ei, mutta siihen viitattiin eri yhteyksissä. Jo jatkosodan sytyttyä Vilho Koskela alkoi selittää joukkueen miehille, millaista on olla taistelussa mukana, hänellä kun oli kokemusta jo talvisodasta.

Normandian maihinnousukin mainittiin jossain vaiheessa, joten kyllä ne sodan vaiheet tulivat käsitellyiksi. Stalingradista, josta tulee ensi vuonna kuluneeksi 70 vuotta, en muista varmaksi, mutta ehkä jossain siihenkin viitattiin.

Vierailija
18/18 |
17.08.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

asemasotavaihe kesti 2,5 vuotta eli suurimman osan sodasta.


Jatkosotaa käytiin tosin myös talvella, aika montakin talvea. Talvisotaan viitataan siinä vaiheessa, kun Rokka ja Susi tulevat kuvaan, ja kertovat tapelleensa Taipaleessa.

Parhaiten ajankulusta pysyy kärryillä kun seuraa eri henkilöiden vaiheita. Joku kaatuu, joku menee naimisiin, ja muutamat jatkavat katkeraan loppuun.


Niinpä niin. Jatkosodassa ei todellakaan olla talvisodassa kun jatkosota ja kirjan tapahtumat alkavat vasta talvisodan jälkeen. Juu jatkosotaan mahtuu useampi sotatalvi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi