Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos isovanhemmat testamenttaavat omaisuutensa lapsenlapsilleen, niin pitääkö maksaa perintöveroa?

Vierailija
24.11.2011 |

Vai miksi tätä tehdään?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sikäli tietysti veroissa säästää, jos ajattelee, että ne lapset eivät perintöä käytä itse, vaan se siirtyisi liki sellaisenaan lapsenlapsille.

Mutta jos nyt ajattelee ihan kertaluontoisesti sitä, niin lapsenlapset perillisinä maksavat korkeampaa perintöveroa.

Lapsenlapset maksavat saman ykköskategorian mukaisen perintöveron kuin lapsetkin.

Vierailija
2/16 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sellainen ole? Eli voi lahjoittaa ennakkoperintönä tai muuten vain alle x euron arvosta rahaa tai tavaraa per vuosi. Eikö niin voi kiertää perintöveroa?

toki sillä voi kiertää perintöveroa, mutta jos on iso omaisuus, ei kaikkea pysty tuolla keinolla lahjoittamaan.

Ja jos perintö on kiinteää omaisuuutta, ei tuo oikein auta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja prosentti on ihan sama, kuin jos lapset perivät. Itse perin juuri jokin aika sitten mummoni. Testamenttia ei ollut, mutta äitini luopui perimisoikeudesta ja näin minä ja siskoni perimme mummoni. Ja verot rapsahti maksettavaksi.



Syy tähän oli ensinnäkin se, ettei äitini tarvinnut perintöä. Toinen syy oli välttää ns. kaksinkertainen perintövero. Eli ensin äitini olisi maksanut veron ja sitten me siskoni kanssa veron aikanaan peritessämme äitini. Oli kyse niin huomattavasta perinnöstä, että summat olisi olleet satoja tuhansia. "Säästö" oli siis huomattava.

Vierailija
4/16 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ilman testamenttia menee yleensä omaisuus ensin niille isovanhempien lapsille, jotka maksaa perintöveroa, ja sen jälkeen vasta lapsen lapsille, jotka sitten maksaa perintöveroa. ELi testamentilla pääsee toisesta veronmaksusta eroon.



Tämä siis silloin, kun ihmiset kuolevat ikäjärjestyksessä. Ainahan ei elämä mene näin.

Vierailija
5/16 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ajatellaan että ne lapset kuitenkin jättävät saman perinnön aikanaan lapsenlapsille, joten ajatellaan säästää perintäveroissa.

Vierailija
6/16 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vero on jopa isompi kuin lapsien maksama vero.



Mutta sitä tehdään siksi, että lapset katsotaan ehkä ko. perheessä jo sen verran varakkaiksi, etteivät tarvitse perintöä. Halutaan siis auttaa nuorta sukupolvea.



http://prosentti.vero.fi/Vero.Pela.Laskuri/EtusivuPerintovero.aspx

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/16 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sikäli tietysti veroissa säästää, jos ajattelee, että ne lapset eivät perintöä käytä itse, vaan se siirtyisi liki sellaisenaan lapsenlapsille.



Mutta jos nyt ajattelee ihan kertaluontoisesti sitä, niin lapsenlapset perillisinä maksavat korkeampaa perintöveroa.

Vierailija
8/16 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos isovanhemmat elävät vanhoiksi, niin heidän lapset voivat olla jo 50-60-vuotiaita perintöhetkellä, jolloin heillä tod. näk. on jo velattomat asunnot ja mökit yms., jolloin perinnöllä halutaan auttaa lapsen lapsia itsenäisen elämän alkuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/16 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin jos tuota linkkiäsi uskomme, ja miksi emme uskoisi?

Vierailija
10/16 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsenlapset perillisinä maksavat korkeampaa perintöveroa.

Lapsenlapset ovat perillisiä suoraan alenevassa polvessa, ja kuuluvat I-veroluokkaan.

Vero voi lapsenlapsilla olla jopa pienempi kuin lapsilla, jos esim. perinnönjättäjällä on vain yksi lapsi mutta tällä on itsellään kolme lasta. Perintö jakaantuu siis kolmeen osaan, ja pienemmästä summasta maksetaan vähemmän veroja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/16 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos isovanhemmat elävät vanhoiksi, niin heidän lapset voivat olla jo 50-60-vuotiaita perintöhetkellä, jolloin heillä tod. näk. on jo velattomat asunnot ja mökit yms., jolloin perinnöllä halutaan auttaa lapsen lapsia itsenäisen elämän alkuun.


30v täyttäneitä. jos eivät ole itsenäisen elämänsä alkua pidemmälle päässeet, niin eipä niille rahaa kannata syytää.

Vierailija
12/16 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos isovanhemmat elävät vanhoiksi, niin heidän lapset voivat olla jo 50-60-vuotiaita perintöhetkellä, jolloin heillä tod. näk. on jo velattomat asunnot ja mökit yms., jolloin perinnöllä halutaan auttaa lapsen lapsia itsenäisen elämän alkuun.

30v täyttäneitä. jos eivät ole itsenäisen elämänsä alkua pidemmälle päässeet, niin eipä niille rahaa kannata syytää.

on asuntovelkaa ja enemmän tarvetta rahalle kuin vanhemmillaan. Näin moni ajattelee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/16 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsenlapset perillisinä maksavat korkeampaa perintöveroa.

Lapsenlapset ovat perillisiä suoraan alenevassa polvessa, ja kuuluvat I-veroluokkaan.

Vero voi lapsenlapsilla olla jopa pienempi kuin lapsilla, jos esim. perinnönjättäjällä on vain yksi lapsi mutta tällä on itsellään kolme lasta. Perintö jakaantuu siis kolmeen osaan, ja pienemmästä summasta maksetaan vähemmän veroja.


Tuosta linkistä käy ilmi, että: "Suoraan alenevassa polvessa oleva alle 18-vuotias perillinen saa tehdä 40 000 euron alaikäisyysvähennyksen, jos hän on perimysjärjestyksessä lähinnä perittävää (esim. perinnönjättäjän alaikäinen lapsenlapsi ei saa tehdä alaikäisyysvähennystä, jos hänen vanhempansa eli perinnönjättäjän lapsi, on elossa)."

Eli siinä mielessä kyllä: lapsenlapsi maksaa isompaa veroa.

Vierailija
14/16 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suoraan alenevassa polvessa oleva alle 18-vuotias perillinen saa tehdä 40 000 euron alaikäisyysvähennyksen, jos hän on perimysjärjestyksessä lähinnä perittävää (esim. perinnönjättäjän alaikäinen lapsenlapsi ei saa tehdä alaikäisyysvähennystä, jos hänen vanhempansa eli perinnönjättäjän lapsi, on elossa)."

Eli siinä mielessä kyllä: lapsenlapsi maksaa isompaa veroa.


Edellisessä tapauksessa alaikäinen lapsenlapsi, jonka vanhempi on elossa, ei saa hyödyntää alaikäisyysvähennystä, jonka saa vain sellainen alaikäinen, jonka vanhempi on kuollut. Lapsenlapsi kuuluu kuitenkin kaikissa tapauksissa samaan I-veroluokkaan kuin perinnönjättäjän lapsi.

-8-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/16 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsenlapset perillisinä maksavat korkeampaa perintöveroa.

Lapsenlapset ovat perillisiä suoraan alenevassa polvessa, ja kuuluvat I-veroluokkaan.

Vero voi lapsenlapsilla olla jopa pienempi kuin lapsilla, jos esim. perinnönjättäjällä on vain yksi lapsi mutta tällä on itsellään kolme lasta. Perintö jakaantuu siis kolmeen osaan, ja pienemmästä summasta maksetaan vähemmän veroja.


Tuosta linkistä käy ilmi, että: "Suoraan alenevassa polvessa oleva alle 18-vuotias perillinen saa tehdä 40 000 euron alaikäisyysvähennyksen, jos hän on perimysjärjestyksessä lähinnä perittävää (esim. perinnönjättäjän alaikäinen lapsenlapsi ei saa tehdä alaikäisyysvähennystä, jos hänen vanhempansa eli perinnönjättäjän lapsi, on elossa)."

Eli siinä mielessä kyllä: lapsenlapsi maksaa isompaa veroa.


jos molemmat siis se lapsi ja lapsenlapsi olisi alle 18, mutta tuo nyt ei ole käytännössä mahdollista. Ainostaan, jos isovanhempi kuolisi, kun teininä lapsen saanut olisi 17-vuotias ja hänen lapsensa vielä vauva. Tuossa tilanteessa se teinivanhempi varmasti tarvitseekin perintönsä itselleen eikä vauvalle.

Vierailija
16/16 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sellainen ole? Eli voi lahjoittaa ennakkoperintönä tai muuten vain alle x euron arvosta rahaa tai tavaraa per vuosi. Eikö niin voi kiertää perintöveroa?