Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Meinasin kokeilla vuoden "minimiostosvuotena"

Vierailija
03.12.2011 |

Koetan olla vähemmän materialisti (en ole kyllä mielestäni paljoa sellainen) ja keskittyä henkiseen puoleen. Lenkkarit olen jo päättänyt hankkia. Muuten ihan minimisti.



Ruokaa syön, sen laadusta en tingi. (Ai niin pitää varmaan viinasten juonti jättää minimiin.. No eipä se ole ennenkään tuottanut minulle ongelmia. Jos uutena vuotena ja vappuna samppanjaa..ja pari punkku pulloa siihen päälle koko vuotena)



Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
03.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle ei oikein toimi, tulee perheenlisäystä, joten on todella paljon "pakko"-ostoksia. (Pakko siksi, ettei joku av:llä pääse kauhistelemaan, ettei meilläkään ole sitä ja tätä, taitaa olla ls-ilmon aika;)



Olen kyllä viime syksyn ollut aika minimillä - kun ei oikein pääse kaupoille. Sitä siis vinkkaan: kun ei mene kaupoille, ei tule ostettua kaikenlaista. Ruokakauppaankin listan kanssa, kas myös makeiset yms. voisi hyvinkin jättää vähemmälle.

Vierailija
2/15 |
03.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi kiva idea. Säästää ympäristöäkin paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
03.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatiin kasaan 5 tonnia ja päästään ensi viikolla etelään.



t. yh ja kolme lasta + kaksi opiskelijaa

Vierailija
4/15 |
03.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona on enemmän tilaa, vaatekaappini on ihanan tyhjä. Talvitakin ostin kun vanhasta hajosi vetoketju. Oli muutenkin niin aikansa elänyt, ettei kannattanut korjauttaa.



On vapauttavaa, kun ostosten tekoon ei mene aikaa, energiaa ja rahaa. Käytän loppuun kosmetiikkaa, sukkia, alusvaatteita jne. Siivousaineitakin oli niin paljon, etten ole koko aikana uusia ostanut. Ihmeen vähällä sitä tulee toimeen.



Vapaaehtoinen köyhäily on kivaa.

Vierailija
5/15 |
03.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olo oli uskomattoman levollinen ja TYHJÄ: ei tarvinnut stressata kasasta käyttämätöntä tavaraa, kiireesti laittaa ruoaksi jääkaapin pullistelevasta valikoimasta jotain (koska ostin vain tarpeelliset, en extraa), oli helppo koittaa sinnitellä kaapissa olevilla tarvikkeilla. Paljon tuli tehtyä itse ja tyydyttyä vähempään. Ja kas; elossa ollaan vieläkin!



Aion tammikuussa nostaa niukan rahasumman, joka saa luvan riittää ruokaostoksiin koko kuukauden ajaksi. Kortin laitan lompakosta pois, etten voi vingutella ainakaan ruoan vuoksi.

Vierailija
6/15 |
03.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle ei oikein toimi, tulee perheenlisäystä, joten on todella paljon "pakko"-ostoksia. (Pakko siksi, ettei joku av:llä pääse kauhistelemaan, ettei meilläkään ole sitä ja tätä, taitaa olla ls-ilmon aika;)

Olen kyllä viime syksyn ollut aika minimillä - kun ei oikein pääse kaupoille. Sitä siis vinkkaan: kun ei mene kaupoille, ei tule ostettua kaikenlaista. Ruokakauppaankin listan kanssa, kas myös makeiset yms. voisi hyvinkin jättää vähemmälle.

mutta yritän saada lastenkin päähän, että materia ei ole niin tärkeää (eivät ne tosin koskaan ole sitä niin paljon saanneet kuin olisivat halunneet... varmasti keskimääräistä vähemmän). Kyllähän sitä toki tulee tarkemmin lastenkin vaatteidenkin kohdalla mietittyä, ovatko nii-in välttämättömiä...ehkä kirppareilla voisi enemmän kierrellä (mutta en tiedä tuleeko siitä niin säästöä, koska vie enemmän aikaa...)

Mies saa hoitaa kauppaostokset :)

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/15 |
03.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatiin kasaan 5 tonnia ja päästään ensi viikolla etelään.

t. yh ja kolme lasta + kaksi opiskelijaa


tosi hienoa! Ymmärsinkö oikein, että nämä opiskelijat ovat jälkeläisiäsi ja heillä on ollut omat rahat.

ap

Vierailija
8/15 |
03.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuotteista tehdään sellaisia kuin ne olisi pakko hankkia. HD televisiot, i podit yms. yms. uudet joulukoristeet...



Olen kai sitten laman syventäjä, kun en osta?



ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/15 |
03.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kans opetellut samaa asennetta ja ennen kaikkea miettinyt jokaisen ostoksen kohdalla tarvitsenko sitä oikeasti. Ostan vain tarpeeseen ja yritän varata riittävästi aikaa, että ehdin löytää juuri haluamani enkä osta ekaa vastaan tulevaa tuotetta. Vaatteitakin on komero täynnä jä tärkeintä nykytyylissä on yhdisteltävyys ja muokkautuvuus.



Lisäksi olen opetellut hakemaan nautintoa muista jutuista kuin ostamisesta, esimerkiksi liikunnasta ja vaikka keikoista. Kirjastosta olen lainannut paljon lehtiä, joita ennen tuli ostettua ainakin pari kuussa. Ruokamenotkin vähenee, kun osaa ennakoida ja suunnitella.



Ei minusta tuota laman syventämistä tarvitse miettiä. Tää planeetta ei muutenkaan kestä mitään kulutusjuhlaa. Oveenkin voi laittaa mainoskiellon ja hyvin nopeasti siihen tottuu, ettei enää mene viikonloppuisin kauppakeskukseen pyörimään.



Vierailija
10/15 |
03.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset


Ei minusta tuota laman syventämistä tarvitse miettiä. Tää planeetta ei muutenkaan kestä mitään kulutusjuhlaa.


Meidän annetaan vaan ymmärtää, että kasvun pitäisi aina olla suurta (esim. 5-7 %), vaikka ihan prosentin parin kasvukin riittäisi.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/15 |
03.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut selvän eron entiseen, kun muutettiin kaupungista maalaiskylään, jossa ei ole kuin pari ruokakauppaa. Esim. vaatteita ostan nykyään vain tarpeeseen, ei tule mitään heräteostoksia. Ennen taisin tosiaan ostella jotain joulukoristeitakin joka vuosi, nyt tajuan että vanhoillakin pärjää vallan mainiosti. Rikkimenneet tavarat korjataan ennemmn kuin lähdetään ostamaan uutta tilalle.

Vierailija
12/15 |
03.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pallolla kuin viimeistä päivää! Siis jos niihin maailmanloppuihin on uskomista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/15 |
03.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pallolla kuin viimeistä päivää! Siis jos niihin maailmanloppuihin on uskomista.


Sitten olisi vielä tyhmempää kuluttaa viimeisen vuotensa maapallolla shoppaillen ja tavaraa haalien. Mukaasiko ne ajattelit saada? Ennemmin vietän aikaa läheisten kanssa, ihmettelen maailman kauneutta ja arjen pieniä iloja.

Vierailija
14/15 |
03.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

samanlainen elmäntapa osittain. Mutta hyvällä omalla tunnolla sitten noin kerran kuussa käydään syömässä yksityisomistuksessa olevassa ravintolassa, tai käyn hieronnassa, jalkahoidossa tms. Eli laitetaan sitä rahaa kuitenkin liikenteeseen, mutta niin, että siitä on hyötyä jollekin pienyrittäjälle :)



Eli lamanestotalkoisiin voi osallistua näinkin. Fiksumpaahan se on pienyrittäjiä tukea kuin esim. jotain ketjurättimyymälää.



Ap:lle hyvää uutta vuotta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/15 |
03.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatiin kasaan 5 tonnia ja päästään ensi viikolla etelään.

t. yh ja kolme lasta + kaksi opiskelijaa


tosi hienoa! Ymmärsinkö oikein, että nämä opiskelijat ovat jälkeläisiäsi ja heillä on ollut omat rahat.

ap

Mutta toki välillä joutuu avustamaan :)