Mistä johtuu, että opettajien lapset häiriköi koulussa?
Nyt monen vuoden jälkeen sen totesin, että näin on. Opettajien lapset häiriköi eniten tunneilla.
Ja tuntuvat saavan häiriköidä enemmän kuin muut. Ja heidän häiriköintiinsä ei puututa niinkuin muiden.
Kyseessä ns. hyvä koulu, jonne moni opettaja on lapsensa halunnut. No, ovat saaneet ipanansa sinne, mutta käytös on huonoa. Toiset oikeasti haluaisivat oppia, mutta nämä häiriköt sitten pilaa kaiken.
Muilla vastaavia kokemuksia?
Kommentit (17)
YTHS:n mielenterveyspalveluita käyttää yliedustus opettajien lapsia. Tämä on todettu YTHS:n käyttäjätutkimuksissa.
Jokin on vialla osassa opettajien kasvatusmetodeita, ehkä juuri tuo että kuvitellaan olevan kovinkin lapsilähtöisiä vaikka oikeasti ollaan aikuislähtöisiä, tai sitten lapsilta odotetaan enemmän kuin olisi ikätasolle soveliasta - tais sitten koulutyö syö vanhemman ajan niin ettei oman lapsen kasvatukseen jää voimia. Tai onko niin, että lasta kohdellaan kasvatuksen kohteena, ei omana läheisenä ja rakkaana kanssaihmisenä ja lapsena.
Opettajatkin ovat ihmisiä, ei kaikilla ole tasapainoinen suhde lapsiinsa.
Voi olla suorittamista ja omasta lapsesta tulee Kasvatus'projekti'. Lapsella voi olla aika kovat paineetkin siitä, että on opettajan lapsi. Ja toisaalta sekä ympäristön että mahdollisesti vanhempien kovia odotuksia. Ei saa olla riittävästi lapsi koetella rajojaan, ajautuu liiankin kiltiksi.
kukaan sisaruksistanikaan tietääkseni. Olen siis itse kahden opettajan lapsi. Muutkin opettajien lapset, joita tunsin, olivat sangen "kunnollisia" ja kilttejä koululaisia. Ovat pärjänneet hyvin elämässä, kuten omakin sisarusparveni (ei mt-ongelmia tms. kenelläkään).
t. Opettajan lapsi ja opettaja itsekin
mutta he ovat aina jossain määrin "suurennuslasin alla". Jos opettajan lapsi tekee yhtään mitään poikkeavaa, se on aina iso juttu, onhan hän OPETTAJAN lapsi.
t. open lapsi itsekin, joten tiedän millaista se on (vaikkakin itse olin kaikkea muuta kuin häirikkö)
Olen itse opettajan lapsi, samoin mieheni ja muutama hänen kaverinsa. Lisäksi olen itsekin opettaja. Ja en myöskään ap:n hypoteesia oikein tunnista yleispäteväksi, en opettajan lapsena enkä opettajana. Samat havainnot opettajana mulla on kuin muillakin, hyvin käyttäytyviä, asiansa hoitavia, usein lahjakkaita ja avoimia, tasapainoisia nuoria ovat minun opettamani opettajien lapset.
Mun tuntemat opettajat on aika löysia kasvattajia. Kouluasioissa vaaditaan tiettyä tasoa, mutta muuten opettajat tuntuu enemmänkin olevan vapaan kasvatuksen kannalla...
BTW, multa ei koskaan opettajavanhemmat kysyneet, onko läksyt tehty. Ja olivat aivan ihmeissään, kun itkin matikan kokeesta saatua kasia yläasteella. Mitään paineita ei asetettu, itse olin kunnianhimoinen. Muistan, kun lukiossa yritin saada isältä neuvoja matikan kotitehtäviin. Ei se viitsinyt neuvoa vaan sanoi, että "koita nyt itse tehdä sen verran kuin osaat ja et tee, jos et osaa, ei niitä sitten tarvi kaikkia tehdä" Isä oli matikan ope.
Minusta ainakin tuntuu, että lapsena ja nuorenakin kunnioitin opettajia enemmän kuin useimmat luokkatoverini, koska vanhempani ansiosta ymmärsin opettajan työn varjopuolet.
joutunut kiusauksen takia rehtorin puhutteuun asti on opettajan lapsi...
Tämä on se joka on ryhmän "pomo".
Mun tuntemat opettajat on aika löysia kasvattajia. Kouluasioissa vaaditaan tiettyä tasoa, mutta muuten opettajat tuntuu enemmänkin olevan vapaan kasvatuksen kannalla...
BTW, multa ei koskaan opettajavanhemmat kysyneet, onko läksyt tehty. Ja olivat aivan ihmeissään, kun itkin matikan kokeesta saatua kasia yläasteella. Mitään paineita ei asetettu, itse olin kunnianhimoinen. Muistan, kun lukiossa yritin saada isältä neuvoja matikan kotitehtäviin. Ei se viitsinyt neuvoa vaan sanoi, että "koita nyt itse tehdä sen verran kuin osaat ja et tee, jos et osaa, ei niitä sitten tarvi kaikkia tehdä" Isä oli matikan ope.
Ainakin minun vanhemmilleni oli aina tärkeää, pyrkiä parhaimpaansa, ja he myös tukivat koulunkäyntiäni ja olivat aina halutessani valmiita esim. kuulustelemaan vieraan kielen sanoja.
t.14
Opettajien lapset ovat useimmiten varsin hyviä ja sosiaalisesti pärjääviä koululaisia!
Sanoisinpa vielä niin, että luokanopettajien lapset ovat erityisen monitaitoisia esim. aineenopettajien lapsiin verrattuna.
nimim. 20 v. kokemus
YTHS:n mielenterveyspalveluita käyttää yliedustus opettajien lapsia. Tämä on todettu YTHS:n käyttäjätutkimuksissa.
Jokin on vialla osassa opettajien kasvatusmetodeita, ehkä juuri tuo että kuvitellaan olevan kovinkin lapsilähtöisiä vaikka oikeasti ollaan aikuislähtöisiä, tai sitten lapsilta odotetaan enemmän kuin olisi ikätasolle soveliasta - tais sitten koulutyö syö vanhemman ajan niin ettei oman lapsen kasvatukseen jää voimia. Tai onko niin, että lasta kohdellaan kasvatuksen kohteena, ei omana läheisenä ja rakkaana kanssaihmisenä ja lapsena.
Opettajatkin ovat ihmisiä, ei kaikilla ole tasapainoinen suhde lapsiinsa.
Itse opettajana olen opettanut lukuisia opettajien lapsia. Omani ovat vielä alle kouluiän, mutta vanhin on hyvin vilkas ja varmasti tulee olemaan haaste opettajille. :(
En lainkaan allekirjoita tuota huonosti käyttäytymistä. Opettajien lapsia olen siis opettanut pitkälti yli 20 ja yhtä lukuunottamatta kaikkia on yhdistänyt seuraavat piirteet:
- Ovat olleet ns. hyviä oppilaita eli koesuoritukset aina huippua, tuntiosaaminen hyvää ja läksyt lähes aina tehty
- vanhemmat ovat osallistuneet vanhempainiltoihin ja käyneet vanhempainvarteissa ja olleet muutenkin kiinnostuneita lastensa koulunkäynnistä
- ovat olleet sosiaalisia ja reippaita ja heillä on ollut paljon kavereita
- ovat harrastaneet jotakin tärkeää harrastusta, joka on vienyt paljon aikaa
- ovat osanneet peruskäytöstavat, eivät yleensä kiroile, hymyilevät ja katsovat silmiin ja osaavat keskustella aikuisen kanssa ilman kyräilyä
Yksi lapsi oli poikkeus tästä. Oli itse asiassa aika hankalakin, kun pyrki kovasti vastustamaan vanhempiensa auktoriteettia.
Ei varmaan minunkaan otos ole se absoluuttinen totuus. Ehkä hankalia ja huonokäytöksisiä laspia löytyy kaikista ammattiryhmistä...
Olen opettanut eri ikäisiä lapsia ja nuoria yli kymmenen vuotta ja voin vain todeta täysin päinvastaista kuin ap. Opettajien lapset ovat pääsääntöisesti niitä rauhallisimpia ja tunnollisimpia oppilaita. Koulutarvikkeet mukana, läksyt tehtynä, osaavat opiskella. Tottakai poikkeuksiakin mukaan mahtuu.
Itse opetan lapsilleni, että tunneilla kuunnellaan opettajaa, viitataan, kun halutaan puheenvuoro, läksyt tehdään ja kokeisiin valmistaudutaan kunnolla. Opettajille ei vastailla nenäkkäästi eikä yritetä hauskuttaa kavereita hölmöilyllä. Kuuntelen myös lasteni opettajia ja uskon ennemmin heitä kuin lasteni versioita tapahtumista.
Itse olen opettajien lapsi ja tunnen sitä kautta aika paljon opettajaperheitä. Kaikki yhtä lukuunottamatta (joka sekin kiltti) ovat olleet erittäin hyviä oppilaita, aktiivisia ja osallistuvia kaikkeen. Vanhemmat koulumyönteisiä.
Tosin mun ei koskaan käyneet vanhempainilloissa, kun olivat samassa koulussa opettajina ja tiesivät asiat muutenkin eli olisi ollut hassua mennä kuuntelemaan kollegoita. Enemmän nuo VI:t on tarkoitettu niille vanhemmille, joilla ei ole sellaista kontaktia kouluun ja sen asioihin.
Opettajien lapset ovat melko tavallisia koululaisia. Sen sijaan sivistystoimenjohtajana toimivan äitin pojat ovat käytöshäiriöistä porukkaa. Kaipaavat huomiota ja ovat ylimielisiä ja itse asiassa hyvin heikkolahjaisia. On noussut pissi päähän. Pelaavat kaikenlaisia vempeleitä todella paljon.
uskon, että se johtuu siitä, että opettajilla on tieto, valmius ja matala kynnys ohjata lapsensa avun pariin.