Miksi pyörä pitää taluttaa tien yli?
Meillä se ei ainakaan ole turvallisempaa, kun lapsi meinaa kaatua pyörää taluttaessaan.
Kommentit (20)
ajaa pyörällä ja on katsekontakti, että nyt mennää tästä yli, niin jotkut yrittävät mennä väkisin siitä. Nim. Pyörän kylkeen auton puskurin saanut.
Koska jos ymmärtäisit että suojatiellä pyörää on talutettava, pyöräilijällä ei ole pienintäkään oikeutta ajaa pyörän selässä suojatietä
ja varmasti tulee jatkossakin puskuria pyöräsi kylkeen
ajaa pyörällä ja on katsekontakti, että nyt mennää tästä yli, niin jotkut yrittävät mennä väkisin siitä. Nim. Pyörän kylkeen auton puskurin saanut.
Koska jos ymmärtäisit että suojatiellä pyörää on talutettava, pyöräilijällä ei ole pienintäkään oikeutta ajaa pyörän selässä suojatietä
sä oot ihan metässä
mulle henkikulta on tärkeempi. ei lohduta, että hautajaisissa sanovat: "vainaja oli kyllä oikeessa"
http://pyorailyahelsingissa.blogspot.com/2010/08/poliisi-jakaa-vaaraa-t…
En jaksa sen kummemmin osallistua väittelyyn, mutta oman turvallisuuteni vuoksi varon minäkin autoja, kun suurin osa heistä ei tunne pyöräilijöihin liittyviä sääntöjä ja ne, jotka tunteva, eivät aina ole kovin halukkaita niitä noudattamaan.
jalankulkijoita, joiden päälle pyöräilijä voisi vahingossa ajaa.
pyörän selästä ja PYSÄHTYÄ. Silloin ehtii katsomaan tuleeko autoja, ennen kuin lähtee ylitämään tietä. Pyöräilyssä se suurin vaara kun ei ole kaatuminen vaan auton alle jääminen.
ensinnäkin, jos lapsi meinaa kaatua pyörää taluttaessaan, kaatuu hän varmasti sitä ajaessaankin - ajaminen kun on vaatimvampaa. Jos lapsesi ei pysty kävelemään kaatumatta, hän ei vielä ole liikenteeseen valmis!
toisenakin, kun pyörän selästä nousee sitä taluttamaan, tulee samalla varmemmin pysähtyneeksi katsomaan, tuleeko autoja vai ei. Myös huomiokyky on kävellessä - kun se kerran on helpompaa - vapaampi huomioimaan niitä autoja.
ja kolmantenakin, kun KÄVELET suojatietä tien yli, autot ovat aina velvollisia väistämään sinua. Jos taas PYÖRÄILET tien tai risteyksen yli, näin ei välttämättä eikä edes useimmissa tapauksissa ole.
kun se on lakitekstiin kirjoitettu... Mutta ihan järjellä ajatellen se nyt vain on turvallisempaa. Jos lapsi ei pysy pystyssä talutettavan pyörän kanssa, niin onkohan liian aikaisin pyöräilemässä liikenteen seassa?
http://www.polkupyoraily.net/wiki/Liikennes%C3%A4%C3%A4nn%C3%B6t#Suojat…
Pyörää ei tarvitse taluttaa, mikäli pyörätie jatkuu suojatien jälkeenkin. Jalkakäytävällä pyöräilevän lapsen sen sijaan täytyy taluttaa suojatiellä (ja toki aikuisenkin, mutta aikuisen pitäisi kyllä taluttaa ko. paikoissa pyörää kaikkialla muualla paitsi ajoradalla)
mutta se taluttaminen on ollut aina jotenkin tosi vaikeaa. Meillä on täällä paljon valo-ohjattuja suojateitä. Pitääkö niissäkin taluttaa pyörä, kun autoilijat joutuvat kuitenkin pysähtymään ja väistämään? Suojateillä on myös erikseen pyörätie ja jalankulkija osuus.
mutta se taluttaminen on ollut aina jotenkin tosi vaikeaa. Meillä on täällä paljon valo-ohjattuja suojateitä. Pitääkö niissäkin taluttaa pyörä, kun autoilijat joutuvat kuitenkin pysähtymään ja väistämään? Suojateillä on myös erikseen pyörätie ja jalankulkija osuus.
ja se pyörätie jatkuu suojatien jälkeenkin, niin lasta koskevat saman säännöt kuin muitakin pyöräilijöitä: ei tarvitse taluttaa. Jos lapsi ajaa jalkakäytävää pitkin ja vastaan tulee suojatie, niin tulee taluttaa. Muistakaa myös väistämissäännöt!
Kun ei aja tielle, lapsi tai aikuinen, niin autoilija näkee helpommin hitaammin siihen tielle tulevan ja osaa vähentää nopeuttaan. Samoin kun itse pysähtyy niin voi katsoa paremmin sen tilanteen ja mennä yli kun turvallista. Autoilijat antavat paremmin tilaa taluttajalle. Tässä on kyse ihan pyöräilijän omasta turvallisuudesta.
Poika ajoi suojatietä pyörällä tien yli, ei ollut pyörätien jatke. Pimeässä, ilman valoja ja kypärää. Auto törmäs häneen. Autoilija ei voinut millään ehtiä huomaamaan/reagoimaan mitenkään...
on vihreä, niin kyllä siitä voi yli ajaa. Siis jos kyseessä ei ole risteys; en ikinä opettaisi lasta luottamaan siihen, että kääntyvät autot väistävät suojatietä kulkevaa. Sen verran usein ne eivät sitä tee! Toivottavasti sun 6-vuotias ei kuitenkaan koskaan aja yksin pyörällä autoteiden yli. Sen ikäisen hahmotuskyky ei riitä liikenteessä kulkemiseen.
ajaa pyörällä ja on katsekontakti, että nyt mennää tästä yli, niin jotkut yrittävät mennä väkisin siitä. Nim. Pyörän kylkeen auton puskurin saanut.
Ollaan tähän asti aina talutettu pyörä tien yli, mutta mietin, että onko niin aina pakko tehdä? Ehdottomasti olen siis sitä mieltä, että jos lapsi on vanhempanakin yksin pyöräilemässä, pitää pyörä taluttaa, mutta jos yhdessä olemme liikkeellä ja menemme valo-ohjatun tien yli, niin onko se silloinkin pakollista?
Ollaan tähän asti aina talutettu pyörä tien yli, mutta mietin, että onko niin aina pakko tehdä? Ehdottomasti olen siis sitä mieltä, että jos lapsi on vanhempanakin yksin pyöräilemässä, pitää pyörä taluttaa, mutta jos yhdessä olemme liikkeellä ja menemme valo-ohjatun tien yli, niin onko se silloinkin pakollista?
Kannattaa kerrata pyöräilijän liikennesäännöt, sieltä löytyy kyllä lähes aina yksiselitteinen vastaus. Eri asia onkin sitten se, kuinka hyvin autoilijat muistavat omansa.
ylivarovainen. Ihan oman turvallisuuden vuoksi ja ei kannata katsoa kuka olisi oikeassa, jos muuten jää yliajetuksi.
on taas hirveän monta mielipidettä asiasta, kannattaisi kerrata ihan oikeista säännöistä, koska on turvallisuudesta kyse. Pyörällä suojateiden yli ajamista koskevat säännöt eivät ole autoilijoillakaan kovin hyvin hallussa, mutta ne säännöt eivät ole niin yksinkertaisia ja selkeitä kuin näistä vastauksista voisi ymmärtää! Useimmissa tapauksissa suojatien yli ei saa ajaa, ei lapsi eikä aikuinen. Monissa paikoissa pyörätien jatkeena olevan suojatien ylityksessäkin pyöräilijä joutuu väistämään autoilijoita, koska niihinkin on joku innokas käynyt kolmioita levittelemässä.
Suojatien ylihän saa yleensä ajaa mutta tuo taluttamisen luulisi tulevan siitä että pyörää taluttava rinnastetaan jalankulkijaan, ja suojatiellä jalankulkijoilla on aina etu "ajo" oikeus toisinkuin pyöräilijöillä, jotka joutuvat väistämään autoja.