Muistakaa vanhemmat, että se A-ja B-kohta todistuksessa on kumpikin ns kiitettävä!
Eli numerona 9-10, C-kohdassa jos on ruksi niin se vatsa nroa 7-8 joka ei sekään huono ole.
c-kohdassa jos on ruksia niin kannattaa kuitenkin jutella lapsen kanssa että mitä voisi tehdä toisin jotta sen saisi "parempaan" kohtaan, tosin paino sille ettei sekään huono ole!
-ope-
Kommentit (11)
että suurin osa opettajista välttelee sen A-kohdan ruksittamista koska ei ole tarkoitus aiheuttaa lapselle (ja vanhemmille) paineita jatkossa. Eli ettei mikään muu kelpaisi tai olisi kiitettävä ja hyvä.
meillä toisella oli kaikki siinä A:ssa ja toisellakin kaikki muut paitsi käsityö ja musiikki =O Ei se musta mitään paineita luo...
Meillä tulee ainakin joka aineesta 4. luokkaan saakka kirjallinen arvio ja vain käytöksestä ja huolellisuudesta tulee rakseja (4 eri tasoa). 5. luokalla tulevat sitten numerot.
Erinomainen, hyvä, tyydyttävä ja välttävä.
Näin ekan lapsen saatua eka koulutodistus kyllä vähän ensin vähän, hmm, "järkytti".
Niitä rukseja kun ei ollutkaan vain erinomaista-kohdassa, vaan usea myös hyvä-kohdassa. Minun kouluaikoinanihan (70-80-luvulla) tuo ei olisi ollut kovin kummoinen saavutus:-/
Juu, ja kyllä tiesin, että nykyään arvioidaan erilailla kuin silloin, mutta kuitenkin...
erittäin hyvä, hyvä, tyydyttävä, välttävä. Ope sanoi, ettei antanut kenellekään välttävää.
Olin järkyttynyt, kun lapsellani (tokalla) oli vain kaksi erittäin hyvää ja loput olivat hyvää ja tyydyttävää. En nähnyt kenelläkään yhtä huonoa todistusta luokassa. (Katsoin kymmenen todistusta, siis vanhempien kanssa vertailimme.)
Itse olen myös opettaja ja minusta A on 10 ja B on 8-9 C=7 ja D= 5-6, , joten eiköhän eri paikkakunnilla ja opettajillakin ole erilaisia arviointikriteereitä. Itse myös vältän A:n antamista.
hyvät numerothan ne on mitkä motivoi. Tyttö joka oli aina tykännyt äidinkielestä, mutta sai siitä vaan B:n ja enkusta, jossa ei ole koskaan ollut hyvä niin sai A:n. Tämä siis viime keväänä, tyttö innostui siitä enkusta niin, että rupesi panostamaan täysillä. Nyt lukee jo pieniä kirjoja enkuksi yms. Äikkä taas on niiiiin älöööö ja tylsää tytön mielestä nykyään. Taisi tulla syksyllä pari muistutustakin tekemttömistä läksyistä.
Jos ne on kerran sinne laitettu, niin täytyyhän opejen niitä uskaltaa käyttää..
ja tokaluokkalainen poika oli erittäin pettynyt, kun melkein kaikki oli C ja ainoastaan matematiikan 3 osa-alueta B
Matematiikasta saanut kokeista täysiä ja ihan vähän vajaa täysiä pisteitä kokeista, tehnyt jopa vaativammat "pähkinä" lisätehtävät aina ja silti vain B. Kuinka hyvä pitäisi olla, että saisi A:n?
Luokassa muutenkin tuntui olevan "trendi", että tytöillä töistuksissä A ja B ruksia ja pojilla B ja C, jopa D (E:tä en kuullut olleen kenelläkään)
Itse ihmettelen näitä "järkyttyneitä" vanhempia, miksi reagoitte noin, kuinka lapsi voisi olla iloinen ja tyytyväinen vaikka olisi parhaansa tehnyt, jos vanhemmat eivät ole tyytyväisiä.
Jos lapsi tekee parhaansa niin vanhemmat voisivat ottaa todistuksen vastaan paperin palana, mitä se kuitenkin vain on.
Itse ihmettelen näitä "järkyttyneitä" vanhempia, miksi reagoitte noin, kuinka lapsi voisi olla iloinen ja tyytyväinen vaikka olisi parhaansa tehnyt, jos vanhemmat eivät ole tyytyväisiä. Jos lapsi tekee parhaansa niin vanhemmat voisivat ottaa todistuksen vastaan paperin palana, mitä se kuitenkin vain on.
Lapseni pärjää todella hienosti koulussa, hän on useammallakin alueella erityisen lahjakas ja kehumme häntä todella paljon, enkä todellakaan ole pettynyt _häneen_.
Tuo nykypäivän todistusten erilaisuus niihin 25-30v sitten annettuihin on vain niin kovin silmiinpistävä, kun se ensimmäinen todistus nyt tuli. Siitä "järkytys" (no ei siis mikään oikea järkytys, vaan sellainen "o-ho, tällaistako tämä onkin...").
t. 5
että suurin osa opettajista välttelee sen A-kohdan ruksittamista koska ei ole tarkoitus aiheuttaa lapselle (ja vanhemmille) paineita jatkossa.
Eli ettei mikään muu kelpaisi tai olisi kiitettävä ja hyvä.