Lue keskustelun säännöt.
Kysymys pidennetystä oppivelvollisuudesta...
16.01.2007 |
siis hyötyjä olen vain löytänyt eri palstoja kun olen lukenut, onko siitä mitään haittaa?
-Kuka määrittelee pidennetyn oppivelvollisuuden piiriin kuuluvat lapset , onko se psykologi, koulupsykologi vai neuropsykologi?
-Lisääkö se joidenkin tukitoimien mahdollisuutta esiopetukseen , varsinkin jos esiopetus tapahtuu päivähoidon piirissä tai siis alaisuudessa? -eli siirtyykö lapsi silloin jo opetustoimen alaisuuteen?
kokemuksia onkos jollakin?
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Nyt 5-vuotias tyttö menee syksyllä pikkueskariksi erityiskouluun, eli aloittaa koulutaipaleensa 6-vuotiaana. Eskari olisi ollut mahdollista suorittaa myös päiväkodissa, mutta tytön vaikeudet ovat sitä luokkaa, ettei hän olisi hyötynyt mitään tavallisesta eskariryhmästä. Isossa kaupungissa erityisopetus eskareineen on keskitetty erityiskouluun, mutten tiedä miten systeemi toimii pienemmillä paikkakunnilla
Epikriisipapereihin ilmestyi sana pidennetty oppivevollisuus noin vuosi sitten, eli Taysin osastojaksoilla kuntoutustarkistuspalavereissa eri hoitavien tahojen edustajat (psykologi, toimintaterapeutti, lääkäri, puheterapeutti) suosittelevat tarvittaessa pidennettyä oppivelvollisuutta. Olen ymmärtänyt, että erityisesti psykologin tekemät testit ja lausunto painavat paljon koulumuotoa valittaessa.
Itse en ole löytänyt mitään huonoa puolta tästä oppivelvollisuussysteemistä, se on yksi tukitoimi monen muun vaihtoehdon joukossa.