kun täällä nyt on alkuopeja linjoilla, niin teille kysymys
kumpi olisi nopeasti oppivan ja helposti turhautuvan ekaluokkalaisen kannalta pedagogisesti parempi vaihtoehto:
1) antaa kotona vähän vaikeampia lisätehtäviä esim. toka- tai kolmannen luokan matikan kirjasta, jotta oppimisen ilo säilyisi, vai
2) opettaa jotain ihan muuta, kuten neulomista tai virkkaamista tai muuta motorisiin taitoihin liittyvää?
Lapsi saa kyllä koulussa tehdä mielin määrin lisätehtäviä, mutta meinaa jo turhautua, kun ei saa kunnolla käyttää aivojaan.
Kommentit (5)
Kun täällä nyt... Jos lapsi turhautuu ja opettajakin on huomannut että mitähän taas antaisi ylimääräistä kun toisia opettaa, voi olla niinkin, että jos on lukemaankin oppinut saattaa siirtyminen seuraavalle luokalle olla ratkaisu. Mutta se vaatii että lapsella on hyvät sosiaaliset taidot eikä tähän luokalta hyppyyn pidä mennä todellakaan suin päin. Kotona käsillä tekeminen on hyvä, mutta ei sitten niitä, joita kohta koulussa tulee, esim. vohvelikankaan kirjontaa jne. Koottavia lentokoneita tms. joita askarteluliikkeissä on. Puutyöt ovat hyviä, voi mitata ja laskeakin naulat... Leipominen, siinä voi punnita. sekä aikuisen kanssa pelaaminen lautapeleillä.
Luokan yli hyppääminen ei ole meillä edes vaihtoehto, koska ensinnäkin lapsi on loppuvuodesta syntynyt ja toisekseen sosiaaliset taidot ovat ekaluokkalaisen tasolla.
Vastauksenne tukivat hyvin omaakin mielipidettäni, eli ennemminkin leikkimielisiä pelejä, ristikoita, askartelua ja käsitöitä, kuin liian koulumaista sparrausta. Mielestäni yksi tärkeimpiä asioita, mitä jo ekaluokkalaisen tulisi oppia on opettelemaan oppiminen. Eli jos ei ole jo valmiiksi hyvä jossain asiassa, ei pidä luovuttaa, vaan opetella alkeista ja kehittyä hiljalleen.
Äidinkielen opettajana ja luokanopettajana suosittelen, että kokeilisit, kiinnostuuko lapsi kirjallisuudesta! Hyvää kirjallisuutta vaan lapselle ja reilusti!
Tai jostakin matikan, fysiikan tai kemian ongelmanratkaisuista tai vaikka joistakin projekteista ja mittauksista... Tai tietokirjallisuutta...
Käsityötkin kyllä hyviä!
joka oikeasti vaatii harjoittelua... auttoi ainakin meidän tylsistynyttä ekaluokkalaista, joka on nyt jo tokalla ja jotenkin tuntuu, että oppimiskyky on soittoharrastuksen myöstä parantunut siis just se, mitä ei kauheasti ekalla joutunut harjottamaan, kun osasi melkein kaikki jutut. nyt koulukin maistuu erilailla.
Itse näkisin paremmaksi jonkun aivonystyröitä ja keskittymistä vaativan harrastuksen (esim. ne mainitsemasi käsityöt). Tai voihan lapselle keksiä joitakin matemaattisia ongelmatehtäviä, jotka eivät suoranaisesti ole minkään luokan oppikirjasta (vaikkapa nyt niin suosittuja Sudokuja).