Auttakaa avutonta
Miesystäväni Marokossa haluaa ehdottomasti naimisiin kanssani kun sinne menen ensi kerran muutaman viikon kuluttua. Yritin selittää että harkinta-aika on täällä vielä menossa edellisestä avioliitosta, joten se ei onnistu. Hän väittää ettei sillä ole merkitystä. Onko näin? Ja jos siellä solmin avioliiton onko se virallinen Suomessa?
Tyhmä olen, myönnetään. Neuvokaa jotka tiedätte please
Kommentit (23)
joka meni naimisiin islamilaisittain ennen eroaan " virallisesta" avioliitostaan. Täällä Ranskassa kyllä vain siviilivihkiminen lasketaan viralliseksi vihkimiseksi. Marokon suurlähetystöstä saisit varmaankin tarkinta tietoa.
Pistää kyllä miettimään, mikä on miesystäväsi motiivi? Olet ensi kertaa menossa Marokkoon, ja heti pitäisi naimisiin hökäistä.
Kannattaako keittää noin sekava soppa, että olla kaksissa naimisissa yhtäaikaa?
Think twice, and once more.
Olihan Monacon Caroline katolisen kirkon silmissä vielä naimisissa Junot' n kanssa, kun meni eri miehen kanssa naimisiin siviilivihkimisellä. Eli katolinen kirkko ei välttämättä myönnä eroa, vaikka lain edessä onkin erottu. Siksi Ranskan systeemiä ei voi verrata Suomen systeemiin.
Minun vastaukseni perustuu siihen, että mikään ulkomailla solmittu avioliitto ei ole Suomessa virallinen ennen kuin tuo vihkimistodistuksen Suomeen ja vie sen maistraattiin rekisteröitäväksi. Toisaalta Suomessa ei hyväksytä kaksinnaimista. Siten avioliitto ei voi olla virallinen Suomessa ennen kuin avioero on virallistettu.
Mutta suomalaiset muslimit hyväksyvät Islamin mukaisen avioliiton. Se taas ei ole Suomen lain mukaan avioliitto. Silloin Suomessa merkitään papereihin avoliitto, kun puolisot asuvat keskenään. Tällöin muslimeille voitte aivan rauhassa kertoa olevanne naimisissa.
Nainen (muslimi tai ei) ei voi olla islamin mukaan naimisissa kahden miehen kanssa yhtä aikaa. Jos sukra on naimisissa Suomessa niin ei hän voi avioitua jossain muussa maassa toisen kanssa.
Hei, haloo!!!
No huh.
Pistää kyllä miettimään, mikä on miesystäväsi motiivi? Olet ensi kertaa menossa Marokkoon, ja heti pitäisi naimisiin hökäistä.
Kannattaako keittää noin sekava soppa, että olla kaksissa naimisissa yhtäaikaa?
Rosella, mistä sä tiedät kuinka kauan he ovat tunteneet, mutta sattuu vaan menemään eka kertaa Marokkoon???
Siellä tehty vihkiminen ei ole voimassa Suomen lain mukaan, täällä tulee tehdä uudelleen.
no entäs jos on islamilainen liitto ja asuu yhdessä, ei ole suomenlain mukaan naimisissa ja on lapsiakin, niin silloinhan on helppo hakea elatustuet ja yh.korotukset, merkkaa papereihin naimaton?????? näinkö ne väärinkäyttäjät tekee??? hyvä omatunto islamin avioliitto ei täällä voimasssa, ei mitään hätää ja rahaakin tulee.....osoitteen miehelle vaikka jokun kaverin varmuudenvuoksi....
Ainakaan siviilivihkimistä (kirkolisesta en tiedä) ei oteta lukuun, eli nainen voi vallan hyvin olla virallisesti maan lain mukaan naimisissa, ja silti mennä uudestaan islamilaisittain naimisiin. Ja samoin toisin päin, jos pari on vihitty vain maistraatissa, ei heitä pidetä avioparina islamissa. Näin ainakin meillä päin.
Ensimmäisessä esimerkissä tuota " oikeata" eli islamaista avioliittoa ei tietenkään voi laillistaa, eli mennä naimisiin maistraatissa, jos ei edellisestä ole laillisesti eronnut.
ruusu1:
Nainen (muslimi tai ei) ei voi olla islamin mukaan naimisissa kahden miehen kanssa yhtä aikaa. Jos sukra on naimisissa Suomessa niin ei hän voi avioitua jossain muussa maassa toisen kanssa.Hei, haloo!!!
Jos samassa asunnossa asuu mies, niin silloin ei saa yh-korotusta lapsilisään. Tiedän tilanteen, missä yksinhuoltajalla oli miesvuokralainen jonkin aikaa, kun hän ei pystynyt maksamaan vuokraa. Tunnen tapauksen niin hyvin, että tiedän miehen olleen oikeasti vain vuokralainen. Silti tämä yh ei saanut yh-korotuksia, koska kela tulkitsi miehen olevan hänen avomiehensä.
Toisaalta elatusmaksut saa aina, vaikka menisi uudelleen naimisiin toisen miehen kanssa. Eli elatusmaksuihin taas ei vaikuta se, onko avoliitossa, avioliitossa vai asuuko yksin lastensa kanssa. Niiden saaminen siis ei ole huijausta missään tilanteessa.
olipa kiva kun kysymykseni herätti näin suurta huomiota!
Sille joka kauhistuneena ajatteli minun matkustavan Marokkoon ensimmäistä kertaa, tiedoksi että seurustelumme on kyllä jo pari vuotta kestänyt. Avioliitto täällä loppunut jo vuosia sitten mutta ero jäänyt hoitamatta.
Ja tiedoksi hänelle joka epäili mieheni motivaatiota vihkimiseen, mies ei ole missään vaiheessa halunnut Suomeen muuttaa. Hyvä virka Marokossa ja vastaavaa ei vuosikausiin voisi saavuttaa täällä.
Tuo naimisiin meno on nyt hänen mielessään kypsynyt tämän talven aikana. Häntä vaivaa " sitoutumattomuus" . Minua taas vaivaa nimenomaan sitoutuneisuus:) Eikä suoraan sanottuna hirmuista kiihkoa olisi mennä naimisiin kesken harkinta-ajan, vaikkakin avioliittoni on siis ollut lopussa jo pitkään. Tämä käytännön toteutus vaan sai taas kaikki ikävät muistot huonosta avioliitosta pintaan. Mutta mutta.. jos siis liitto rekisteröidään siellä, Suomessa olisin virallisesti pian eronnut. Tämä oli juuri se minkä halusin tietää. Ajattelemisen aihetta on. Lapsen saaminen on molemmilla toiveena eli siltä kannalta tuo rekisteröinti Marokossa olisi aivan paikallaan. Perhe-elämää tulemme viettämään ainoastaan siellä.
Ja muutkin epäilijät, olkaa huoleti. Mitään tukiaisia en aio täältä maasta nostaa. Tämä (mahdollinen) liitto perustuu pelkästään tunneasioihin.
Oikein aurinkoista ja iloista kevätmieltä kaikille! sukra
että tiedän miehen olleen oikeasti vain vuokralainen. Silti tämä yh ei saanut yh-korotuksia, koska kela tulkitsi miehen olevan hänen avomiehensä.
eikö heillä ollut minkäänlaista vuokrasopimusta, esim??? ois luullu riittävän??
försti:
Ainakaan siviilivihkimistä (kirkolisesta en tiedä) ei oteta lukuun, eli nainen voi vallan hyvin olla virallisesti maan lain mukaan naimisissa, ja silti mennä uudestaan islamilaisittain naimisiin. Ja samoin toisin päin, jos pari on vihitty vain maistraatissa, ei heitä pidetä avioparina islamissa. Näin ainakin meillä päin.
Ensimmäisessä esimerkissä tuota " oikeata" eli islamaista avioliittoa ei tietenkään voi laillistaa, eli mennä naimisiin maistraatissa, jos ei edellisestä ole laillisesti eronnut.
Vuokrasopimus ei ole riittävä todiste, että eivät ole avopari. Kela lähtee siitä ajatuksesta, että kaikki huijaavat kunnes toisin todistetaan. Eli jos vuokrasopimus olisi riittävä todiste, se olisi liian helppoa huijaripareille. Täytyy todistella jotenkin muuten, ettei ole avopari. Miten muuten, niin sitä en osaa sanoa. Ainakaan sellainen ei riitä, että valitukseen tekee oman selostuksen siitä, että ei ole mitään muuta tekemistä toisen kanssa kuin vain vuokrasopimus.
omaa kokemusta vain. Eli mieheni sisko meni naimisiin : ensin oli vihkitilaisuus kaupungintalolla, ja sitten häät kotona, jossa imaami vihki parin islamilaisittain. Jokusen vuoden päästä pari erosi islamilaisittain, mutta virallinen valtion ero siinä vaiheessa jäi. Vielä jonkun vuoden kuluttua mieheni siskolle löytyi toinen mies, ja vasta siinä vaiheessa valtion ero laitettiin vireille, ja imaami vihki tämän uuden parin jo ennen kuin valtion virallinen ero oli voimassa. Ja vasta joku aika sitten he kävivät virallistamassa avioliittonsa maistraatissa, lähinnä perimysasioita ajatellen. Samantyyppinen tapaus oli entisellä naapurillani, paitsi että hän yhä on laillisesti naimisissa ensimmäisen miehensä kanssa.
Ja toisinpäin : olen asunut mieheni kanssa jo pian kymmenen vuotta, meillä on lapsia, ja maistraatissa menimme naimisiin jo vuosia sitten. Viime vuonna, kolmannen lapsen synnyttyä imaami vihki meidät, ja silloin anoppi sanoi " tervetuloa sukuun" . Joskus aikaisemmin oli jo voivotellut sitä, kun lapsemme olivat " äpäriä" , vaikka lain mukaan naimisissa mieheni kanssa olimmekin.
Mutta valitettavasti ei minulla näistä ole mustaa valkoisella. Sinä voisit varmaankin oman kantasi todistaa, että kyllä siviilivihkimyskin luetaan avioliitoksi? Missä kohden koraania niin sanotaan? Kiitos jo etukäteen!
Täällä Suomessa on tietääkseni yksi ainut moskeija jolla on vihkiluvat.
Se on Rabita. Ja jos jollain on uudempaa tietoa, niin korjatkoon.
Eli jos minkä tahansa muun moskeijan imaami " vihkii" niin silloin ei ole
virallisesti suomenlakien mukaan naimisissa. Eli pitäisi siis lisäksi käydä
maistraatissa rekisteröimässä suhde avioliitoksi:)
Me mentiin mieheni kanssa naimisiin ensin Islamilaisittain, ja sitten perään maistraatissa, jotta ollaan ihan laillisestikin (siis Suomenlakien) mukaan naimisissa.
Eli väärässä taidat olla Ruusu. Jos siis edes tarkoitit sitä että pelkkä moskeijan vihkiminen virallistaisi avioliiton täällä suomessa.
Löydät viittauksen kohdasta 2
http://63.175.194.25/index.php?ln=eng&ds=qa&lv=browse&QR=45663&dgn=4
mariam3 (?) en ole puhunut imaamin suorittamasta vihkimisestä vaan avioliitosta, joka solmittu jollakin muulla tapaa (siviili)
että esimerkiksi täällä Suomessa, jos menee maistraatissa naimisiin - niin vihkijä ei varmista sitä, että naisella on wali tai ei varmista, että nainen on saanut mahrinsa - sillä nuo kaksi ovat islamilaisen vihkimisen ehtoja.. ja miten avioliitto voi olla virallinen, jos vihkiminen ei itsessään täytä ehtoja, joita sille on asetettu? Nuo nyt tulevat ensimmäisena mieleen.
Ja mitä tulee eroon, niin siinähän tulisi seurata islamin määräyksiä asian suhteen (idda-aika) eikä mitään muuta..
Tässä vielä aiheesta, Ibn Uthaymeen vastaus:
Divorce procedures in non-Muslim countries
http://www.fatwa-online.com/fataawa/muslimminorities/0000920_2.htm
Islamilainen avioliitto ei ole Suomessa voimassa vaan tarvitaan vielä Suomalainen vihkiminen maistraatissa, tai jos mahdollista kirkkohäätkin. samoin toisinpäin. joutuu tekemään kahdet liitot jos haluu että molemmat ovat avioliitossa molempien maiden mukaan.
Ja koskien ensimmäistä : Minusta tuo ei kyllä todistanut, että siviilivihkiminen on yhtä pätevä kuin islamilainen. Pikemminkin, että islamilainen vihkiminen on pätevä VAIKKA avioliitoa ei olisi " kuulutettu" (announced publicly), tai rekisteröity shar' i:in tai siviilissä, jos todistajia vain on..
Mutta nyt taitaa mennä vain jankkaamiseksi, mikä minua juuri itseäni kauhistutti, kun tälle palstalle ensi kertaa tulin.
En ole ollut mukana kauankaan, ja olen ihan totta pahoillani, jos niin ärsytin teitä muslimeita - ei ollut tarkoitus! Itsesäni oli mielenkiintoista lukea teidän mielipiteitänne, ja kerrankin tunnuin saavan vastauksia islamia koskeviin mietteisiini. Mutta sori siis vaan, jos teitä kyllästytin kysymyksilläni.. Pitäisi kai koraania vain lukea, mutta kun ei ole vielä tullut luettua raamattuakaan, joten taitaa jäädä. : )
Ruusu : Suhtautumisesi omaa uskoasi kohtaan mielenkiintoa tunteviin, on mielestäni aika outo. Tukahdutat mielenkiinnon jo alkuunsa, ja tuet vain entisestään kuvaa, joka ainakin minulla islamista hyvin suljettuna uskontona on. Ja ensimmäiseen kommenttiisi siitä, että aika erikoista kun haluan jotain mieheni uskontoon liittyvää todistaa tms : Etkö itse haluaisi, jos miehesi olisi vaikkapa hindu, ja luulisi, että joutuisi seuraavassa elämässään alakastiin siksi että on naimisissa kanssasi?
Ihan vain yksi ja viimeinen kommentti :
Minusta ainakin on mielenkiintoista tapa-kristityn ja tapa-muslimin hurja ero! Tämä oma rakas tapa-muslimini ainakin uskoo Jumalaan kuin kiveen (siis hänellä ei ole pienintäkään epäilyksen häivää mitään uskoon liittyvää kohtaan), noudattaa monia pikku- ja isompiakin, kotoaan opittuja sääntöjä pilkulleen - ja osaa taas ei, mutta uskoen, että hän siitä joutuu tuomiopäivänä tilille. Ja moni tapa-kristitty kun ei edes usko Jumalaan.. Mistäköhän tuo ero johtuu? Kasvatetaanko muslimeita niin paljon uskonnolla höystettynä? Vai onko olemassa ihan " oikeita" tapa-muslimeita, jotka tosiaankin ovat muslimeita nimellisesti, mutteivät itse asiassa usko mihinkään? En ole ainakaan itse koskaan sellaisia tavannut.
On helppo vähätellä omia lapsuksia ja älähtää muiden, vai mitä.
Islamilainen avioliitto ei ole sakramentti vaan pikemminkin sopimus aviopuolisoiden välillä. Näin ollen siviilivihkiminen on yhtä pätevä kuin jokin muu, kunhan islamin vaatimat todistajat, huomenlahja ym seikat täyttyvät.
Itse olen ollut kristitty naimisiin mennessäni ja kyllä suuttuisin jos anoppi sanoisi lapsiamme äpäriksi sen perusteella, että emme ole imaamin vihkimiä.
Mietteitä tapa-uskovaisuudesta: olen huomannut, että uskonnollisuus usein voimistuu, kun yksilö joutuu eri tavalla uskovien joukkoon tai eri tavalla uskova saapuu tapa-uskovaisten joukkoon. Minua jaksaa useiden vuosienkin jälkeen hymyilyttää kuinka pihapiirin muiden äitien kaulaan ilmestyi heti huivin päähäni laittamista seuraavana päivänä risti... eivätkä taatusti olleet mitenkään uskonnollista porukkaa.
Minua ärsyttää se, että vaikka tiedostat, että miehesi on tapamuslimi jaksat muiden ohella painottaa sitä mitä hän jostain asiasta sanoo, vaikka harjoittavat muslimit kertoisivat asian olevan toisin todisteiden kera. Jankkaus jatkuu kun pitäähän tässä perää olla kun muutkin tapamuslimit niin sanovat.... Mutta jos kuitenkin ajattelet esim Suomen tapa-kristittyä väkeä niin aika moni tapa-kristitty varmaan sanoo samasta asiasta samalla tavalla väärin, ihan vain siksi, että eivät oikeasti tiedä tai välitä siitä mikä on asian oikea laita.
kiitti vastauksestasi, en siitä vaan mitään ymmärtänyt. eli onko se avioliitto virallinen missään muussa maassa? tästä nyt lähinnä oli kysymys.