Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Neuvokaa miten pääsee eroon tällaisesta typerästä uniongelmasta?

Vierailija
27.03.2025 |

Jos aamulla ei ole menoa eikä kiirettä minnekään, niin nukun hyvin koko yön heräämättä kertaakaan. Mutta jos aamulla on joku meno, jossa pitää olla tiettyyn aikaan (työvuoro, lapsen kouluaamu, lääkärikäynti tms) niin, herään klo 04 alkaen puolen tunnin välein tai jopa 10 min välein tarkistamaan, että eihän vielä ole pakko herätä, eihän herätyskello vielä soi ja että enhän ole nukkunut pommiin (mitä on kyllä joskus tapahtunutkin). Ja näin olen seuraavana päivänä hirveän väsynyt kun olen melkein koko yön heräillyt tiheästä tarkistamaan etten myöhästy. Miten tästä oppii pois?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta työ ja lapsen koulu.

Vierailija
2/17 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisiko joku neuvoa tässä? En voi olla ainoa, jolla on ollut tällainen ongelma. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et luota yhteen herätyskelloon, laita kaksi herätyskelloa päälle. Sitten voit olla varma, että heräät jompaan kumpaan ja nukkua yön rauhassa.

Vierailija
4/17 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitat jonkun aivan järkyttävän palohälytin-tason herätyskellon eri huoneeseen soimaan niin, että jos nukut normaalin herätyskellon ohi, se pelastaa sut ja ehdit vielä. Näin tiedät, että et voi vahingossa nukkua pommiin. Lisäksi kannattaa miettiä, kuinka paha asia oikeasti on, jos myöhästyt jostain? Satunnainen myöhästyminen tuskin vaikuttaa oikeasti mihinkään, ellet nyt ole päivystävä kirurgi tai vastaavaa.

Vierailija
5/17 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et luota yhteen herätyskelloon, laita kaksi herätyskelloa päälle. Sitten voit olla varma, että heräät jompaan kumpaan ja nukkua yön rauhassa.

Ei tuo varmista mitään. Vaikka olisi kymmenen herätyskelloa, niin kaikkiin saattaa tulla vika!

Vierailija
6/17 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä näin hereillä ollessa luotan herätyskelloon. Se on sellaista yöllistä sekoilua, että herään tarkistamaan monta kertaa. Nyt on jo kaksi, Vaikka olisi viisi herätyskelloa niin heräisin silti tarkistamaan. Jostain syystä tältä heräilyltä on pelastanut vain se, että jo nukkumaan mennessä TIETÄÄ, että ei tarvitse herätä aamulla (vaan saa nukkua niin pitkään kuin halua). Ap

Vierailija
7/17 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitat jonkun aivan järkyttävän palohälytin-tason herätyskellon eri huoneeseen soimaan niin, että jos nukut normaalin herätyskellon ohi, se pelastaa sut ja ehdit vielä. Näin tiedät, että et voi vahingossa nukkua pommiin. Lisäksi kannattaa miettiä, kuinka paha asia oikeasti on, jos myöhästyt jostain? Satunnainen myöhästyminen tuskin vaikuttaa oikeasti mihinkään, ellet nyt ole päivystävä kirurgi tai vastaavaa.

Ei se pommiin nukkumisen pelko ole se joka herättää, vaan ennemminkin herään koko ajan tarkistamaan, että kauanko saan nukkua vielä. Eli heräilen tsekkaamaan että onko vielä mahdollisuus nukkua vai onko yöunien aika jo loppu. Ahdistavaa. Olen kroonisessa unen puutteessa kun heräilen tarkistamaan saanko nukkua. Ap

Vierailija
8/17 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se kello ei ole vielä soinut ja on pimeää, silloin voi jatkaa nukkumista eikä kelloa tarvi alkaa edes katsomaan.

Vierailija
9/17 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se kello ei ole vielä soinut ja on pimeää, silloin voi jatkaa nukkumista eikä kelloa tarvi alkaa edes katsomaan.

Kyllä, mitta silti siinä on herännyt, ja kestää hetki ennen kuin nukahtaa uudelleen. Arvaappa kuinka kiva on tuolla tavalla herätä koko aamuyö. Vaikka ei edes katsoisi kelloa. Vaan heräisi tarkistamaan onko vielä pimeä, saanko vielä nukkua. Ap

Vierailija
10/17 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä näin hereillä ollessa luotan herätyskelloon. Se on sellaista yöllistä sekoilua, että herään tarkistamaan monta kertaa. Nyt on jo kaksi, Vaikka olisi viisi herätyskelloa niin heräisin silti tarkistamaan. Jostain syystä tältä heräilyltä on pelastanut vain se, että jo nukkumaan mennessä TIETÄÄ, että ei tarvitse herätä aamulla (vaan saa nukkua niin pitkään kuin halua). Ap

Vaikka heräät, niin ole tarkistamatta. Eihän siitä tarkistelusta muulla pääse kuin sen lopettamisella.

Vierailija
11/17 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mene sellaisina päivinä nukkumaan normaalia aikaisemmin, niin voit vaikka nousta ylös aamuyöllä.

Vierailija
12/17 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaisiko joku neuvoa tässä? En voi olla ainoa, jolla on ollut tällainen ongelma. Ap

Minulla on sama, kärvistelin joka aamu. Olen nyt työttömänä, ollut jo 4 kk. Luotin puhelimeni herätystoimintoon, pukeuduin, menin junalaiturille ja junalla työhön. Suosin nykyään iltatyötä. Toivottavasti saat asiasi järjestettyä.

Vierailija
13/17 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se pommiin nukkumisen pelko ole se joka herättää, vaan ennemminkin herään koko ajan tarkistamaan, että kauanko saan nukkua vielä. Eli heräilen tsekkaamaan että onko vielä mahdollisuus nukkua vai onko yöunien aika jo loppu. Ahdistavaa. Olen kroonisessa unen puutteessa kun heräilen tarkistamaan saanko nukkua. Ap

Totta. Helpotti kun jäin työttömäksi.

Vierailija
14/17 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin vuosia juuri samanlaisesta ongelmasta ja ihme kyllä opin siitä pois. Yksinkertaisesti päätin että en katso yöllä kelloa vaikka kuinka haluttaisi tarkistaa montako tuntia vielä saan nukkua. Laitoin herätyksen puhelimeen ja tavalliseen herätyskelloon. Kellon käänsin niin päin etten edes vahingossa näe aikaa jos satun yöpöydälle vilkaisemaan. Pikkuhiljaa se heräily jäi pois, vaikka aluksi oli todella vaikeaa. Ja päätin luottaa siihen että takuulla herään jompaankumpaan herätyksen.

Vierailija
15/17 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kellot pois makuuhuoneesta!

Vierailija
16/17 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki useampi herätyskello tms

Vierailija
17/17 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttoi todella paljon, kun hankin Garminin. Jostain syystä luotan, että siihen herään :D Mulla oli aiemmin täsmälleen sama ongelma, mutta Garmin helpotti paljon. Edelleen heräilen hieman stressiin, mutta paljon vähemmän, ja saan paremmin unta uudestaan.

Ehkä kannattaisi jutella asiasta työterveydessä? Kuulostaa, että stressillä voi olla osansa asiaan, ja siellä saattaisi olla uniasioihin perehtynyt hoitaja tms. jolta voisi saada hyviä vinkkejä.