Hyvä naisten polkupyörämerkki?
Millainen pyörä teillä on? Merkki? Onko hyvä vai ootko pettynyt hankintaan?
Kertokaa kokemuksia merkeistä, hyviä ja huonoja. :)
Kommentit (16)
Ei kannata jämähtää mihinkään naisten pyörä -ajatteluun vaan miettiä millaista käyttöä sinulla on pyörälle ja valita pyörätyyppi sen pohjalta. Jos ajat vain asfaltilla etkä lumiseen aikaan niin esim. maantiepyörä voisi olla hyvä vaihtoehto.Talvi-, hiekkatie- ja polkuajoon taas joku leveärenkainen.
Sitäkin kannattaa miettiä, kuinka paljon vaihteita tarvitset. Iso määrä vaihteita mahdollista energiataloudellisen ajon (kun polkemisnopeutta ei tarvitse muuttaa) sekä taluttamiselta välttymisen jyrkissäkin ylämäissä, mutta toisaalta lisää hintaa ja rattaisto kuluu suhteellisen nopeasti jos ajat paljon. Jarrujen osalta levyjarrut ovat lisää hintaa tuova mutta samalla luotettava ja vähän huoltoa vaativa ratkaisu verrattuna jarrupalallisiin jarruihin.
Niin ja kannattaa mennä pyöräliikkeeseen (ei siis markettiin tai mihinkään intersportiin tai vastaavaan) ja kertoa käyttötarpeesi. Myyjä sitten miettii, minkä tyyppinen pyörä olisi soveltuvin ja mihin hintaan eri tyyppejä saa.
Minulla on Jopo. Ajelen pyörällä lyhyitä matkoja 2-10km. Kun on vaihteeton pyörä, soveltuu mainiosti tälläisiin ajoihin. Olen tyytyväinen pyörään ja ei ole ollut mitään vikaa 3 vuoden aikana.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 18:22"]
Ei taida olla pelkästään naisille suunnattua polkupyörämerkkiä... Itselläni on pienirunkoinen miesten Bianchi, olen ollut erittäin tyytyväinen.
Markettipyörää ei kannata ostaa ikinä, ne on koottu halvoista osista ja pian sinulla onkin temppuileva vaihteisto ja kitisevä kulkupeli riesanasi. Mene hyvään pyöräliikkeeseen, pyydä saada koeajoon muutama erilainen fillari ja katsokaa myyjän kanssa ajoasento ja pyörän koko optimaalisiksi.
[/quote]
Hahah, mistä tiesitkin kummoinen mun nykyinen fillari on? :D
-ap
Mulla on Specialized Lady Vita. Kevyt hybridi. Tykkään kovasti.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 18:30"]
Ei kannata jämähtää mihinkään naisten pyörä -ajatteluun vaan miettiä millaista käyttöä sinulla on pyörälle ja valita pyörätyyppi sen pohjalta. Jos ajat vain asfaltilla etkä lumiseen aikaan niin esim. maantiepyörä voisi olla hyvä vaihtoehto.Talvi-, hiekkatie- ja polkuajoon taas joku leveärenkainen.
Sitäkin kannattaa miettiä, kuinka paljon vaihteita tarvitset. Iso määrä vaihteita mahdollista energiataloudellisen ajon (kun polkemisnopeutta ei tarvitse muuttaa) sekä taluttamiselta välttymisen jyrkissäkin ylämäissä, mutta toisaalta lisää hintaa ja rattaisto kuluu suhteellisen nopeasti jos ajat paljon. Jarrujen osalta levyjarrut ovat lisää hintaa tuova mutta samalla luotettava ja vähän huoltoa vaativa ratkaisu verrattuna jarrupalallisiin jarruihin.
[/quote]
Huomasin juu että pyöriä on nykyään tosi paljon erilaisia, hybridejä ja vaikka mitä. Harmi etten tosiaan noista niin paljon ymmärrä.
Nykyinen on sellainen kitisevä kiinanihme, jossa tuntuu aina että ekan 5 km jälkeen on renkaat tyhjinä ja joka ihkinen kivi ja matala kuoppa tuntuu takamuksessa. Tosi raskas polkea.
Ongelma ehkä siinä että kaipaisin pyörän joka sopii sekä asfalttiajoon kaupunkiin mutta tulisi soveltua yhtä hyvin sora- ja hiekkatielle, kuoppaiselle tielle. Mitään varsinaista metsäpolkuajoa ei ole suurissa määrin tarkoitus harrastaa, mutta siis sellainen citypyörä ohuilla renkailla ei käy.
Onko se hybridi sitten sellainen jokapaikan pyörä? Hinta ainakin oli aika muikea. :/
Ja vaihteista riittää se 7kpl, en halua yli 20 vaihdetta, koen vaihtamisen hankalaksi enkä usko että tarvetta on.
Miltä merkiltä kannattaisi katsella keskihintaista pyörää tarkoituksiini? Tuhat euroa on ihan liikaa budjetilleni.
-ap
Mulla on kaksi Monarkin pyörää ja voin sanoa, että loistava hinta-laatusuhde on. Ensimmäinen on jostain mun kutosluokan ajoilta ja on toinen muutaman vuoden vanha. En muista, että kumpaakaan pyörään olis koskaan tehty mitään ilman pumppausta kummempaa.
Itse suosittelisin sulle siis Monarkin 7-vaihteista jalkajarrullista fillaria. Esim tämä:
http://www.monark.fi/pyoramallisto/katarina-7-v-2015
Tai sitten tämä ylisöpönvärinen:
http://www.monark.fi/pyoramallisto/classic-957-7-v-2015
Itsellä molemmat fillarit kyllä vain 3-vaihteisia, joten kyllä niilläkin pärjää.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 18:43"]
Huomasin juu että pyöriä on nykyään tosi paljon erilaisia, hybridejä ja vaikka mitä. Harmi etten tosiaan noista niin paljon ymmärrä.
Nykyinen on sellainen kitisevä kiinanihme, jossa tuntuu aina että ekan 5 km jälkeen on renkaat tyhjinä ja joka ihkinen kivi ja matala kuoppa tuntuu takamuksessa. Tosi raskas polkea.
Ongelma ehkä siinä että kaipaisin pyörän joka sopii sekä asfalttiajoon kaupunkiin mutta tulisi soveltua yhtä hyvin sora- ja hiekkatielle, kuoppaiselle tielle. Mitään varsinaista metsäpolkuajoa ei ole suurissa määrin tarkoitus harrastaa, mutta siis sellainen citypyörä ohuilla renkailla ei käy.
Onko se hybridi sitten sellainen jokapaikan pyörä? Hinta ainakin oli aika muikea. :/
Ja vaihteista riittää se 7kpl, en halua yli 20 vaihdetta, koen vaihtamisen hankalaksi enkä usko että tarvetta on.
Miltä merkiltä kannattaisi katsella keskihintaista pyörää tarkoituksiini? Tuhat euroa on ihan liikaa budjetilleni.
-ap
[/quote]
Se on tosi tärkeä juttu polkemisen keveyden kannalta, että pitää renkaat kivikovina (kivikoviksi niitä ei käytännössä saa tavallisella pienellä käsipumpulla, vaan pitää olla isompi kaksi käsin pumpattava versio). Jos renkaat eivät ole kovia, niin siihen verrattuna sillä ei ole juurikään väliä ajaako sitten esim. maantierenkailla vai ultraleveillä maastorenkailla. Myös ketjut kannattaa ehdottomasti pitää hyvässä rasvassa, se keventää ajoa, poistaa kitinän ja pidentää ketjujen ja rattaiden elinikää oleellisesti.
Hybridi on tuohon käyttöön ihan hyvä vaihtoehto, samoin kuin joku astetta halvempi maastopyöräkin.
Hinnasta taas, tonnin pyörää ei ole mitään tarvetta hankkia. Esim. viidelläsadalla saa jo tavalliseen käyttöön riittävän laadukkaan pyörän. Pyörän merkillä ei ole yleisesti ottaen minkään valtakunnan merkitystä, jos et ole joku hifistelijä. Tärkeää on se ostopaikka, eli tosiaan ei Citymerket tai Biltema, vaan joku pyöräliike. Pyöräliikkeet tietävät mitä myyvät eivätkä yleisesti ottaen kehtaa myydä ainakaan kovin pahaa kuraa.
Vaihteista toteaisin sen verran, että niitä on hyvä olla sen verran, että poljinten kierrosnopeuden voi pitää mahdollisimman taloudellisena ja vähän rasittavana myös ylä- ja alamäissä. Useimmilla ihmisillä paras poljiten kierrosnopeus (kadenssi) on noin 70-100 kierrosta minuutissa. Pyöräkauppias tietää myös tästä aiheesta lisää.
Pitäiskö tuota kysyä suomi24romano -palstalta, heillä lienee laajempi kokemus useammalla pyörämerkillä ajamisesta ku meillä av-mammoilla?
Höh, olin näköjään tipahtanut pois kirjautumisesta, mutta seiskavastaus siis mun. Niin ja on noista mun fillareista ketjuja joskus öljytty ja silloin kun pidin kylmässä varastossa fillaria, niin silloin käytin kerran vuodessa huollossakin fillarin. Nyt lämpimän kellarin aikana en ole sitäkään tehnyt.
XXl:n pyörissä tuppaa olemaan ongelmana se, että tarjouspyörissä löytyy vain yhtä kokoa. Toki mikäs siinä jos sattuu olemaan oikean kokoinen!
Pyörä kannattaa huoltaa ainakin kerran vuodessa, riippumatta säilytyspaikasta. Netistä löytyy hyviä ohjeita. Liikkuvien osien puhtaanapito ja rasvaus on kaikkein tärkeintä!
Bianchilla tosi laadukkaat pyörät, tietysti hintaa löytyy, mutta maksaa kyllä itsensä käytössä. :-) Ja Bianchin vihree on aivan ihana! Toisena vaihtoehtona vois olla Pinarello, kun senkin merkkisellä on tullut ajeltua.
Vierailija kirjoitti:
Millainen pyörä teillä on? Merkki? Onko hyvä vai ootko pettynyt hankintaan?
Kertokaa kokemuksia merkeistä, hyviä ja huonoja. :)
Mä harrastan kilpa pyöräilyä oon aina ollu kiinnostunut pyöräilystä ja ylä asteella kiinnostuin kilpa pyöräilystä harrastin kilpa pyöräilyä ekaks tavallisella halvalla äidin maxim pyörällä :D no joo se oli kauan se pyörä, sitten kun olin sivarilla niin säästin sivarirahoista kilpa-pyörään osti semmonen ok mitä mun rahoilla nyt oli varaa semmonen eka oikea kilpa pyörä Crecent Giga maksoi 1400€ juomateline, juomapullo ja nopeusmittari kaikki valmiiksi asennettuna sielä ja kaupan päälle sit laitoin riviin pöydälle 12 sadan euron seteleitä ja 4 viiskymppisiä. Jos ois ollu paljon rahaa niin oisin ostanut Bianchi merkkisen se on mun lempi merkki pyörissä.
Kun pyöriä ostaa niin älä osta pyörää citymarketista tai halpa hallista koska eihän kukaan osta ruokaa polkypyörä kaupasta ;) jos se on joku maxim tai joku ruostuu heti maksaa ehkä 175€ roska
kunnon pyöräliike joku 350€-400€ se on semmonen keski luokka ja sitten 900-1000 ja yli niin ne on superhyvät jos puhutaan tavallisia polkupyöriä kilpa pyörät maksaa kyllä mutta niillä pääsee 10km lujempaa
Käytettynä saatu Helkama Kaunotar minulla on ollut viimeiset pari vuotta ja hyvin tuo on kestänyt . Pyörä on minulle vain se jokapäiväinen kulkuneuvoni ja kaikki kauppaostoksenikin haen aina sillä.
terv. 'Talvipyöräilevä mies'.
Ei taida olla pelkästään naisille suunnattua polkupyörämerkkiä... Itselläni on pienirunkoinen miesten Bianchi, olen ollut erittäin tyytyväinen.
Markettipyörää ei kannata ostaa ikinä, ne on koottu halvoista osista ja pian sinulla onkin temppuileva vaihteisto ja kitisevä kulkupeli riesanasi. Mene hyvään pyöräliikkeeseen, pyydä saada koeajoon muutama erilainen fillari ja katsokaa myyjän kanssa ajoasento ja pyörän koko optimaalisiksi.