Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mahdollista saada asuntolainaa?

Vierailija
25.07.2015 |

Mulla tilanne sellainen, että löysin sattumalta ihanan kämpän, mutta ei tarvittavaa 10 % omarahoitusta. Asunto on 200 000 €, mulla ASP-tilillä nyt 16 500 € ja vanhemmat valmiita ostamaan 25 % asunnosta eli maksavat 50 000 €. Voinko silti saada lainan eli voiko vanhempien osuuden laskea omarahoitukseen? Vai pitääkö silti saada säästettyä 20 000 € ASP-tilille? Oletetaan, että muutoin maksukyky ja vakuudet kunnossa.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi hyvänen aika taas, seiska kirjoittaa täyttä puppua!! Omasäästöosuus on nimenomaan siitä kauppahinnasta eikä lainasta. Miksi pitää kirjoittaa asoista mistä ei mitään tiedä. Ap, googlaa asp omasäästöosuus, päädyt valtionkonttorin sivuille ja siellä on mustaa valkoisella. Eli 10 % oltava kauppahinnasta!

Vierailija
2/17 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka ap:n vanhemmat voivat laittaa asuntoon 50 000 verottomasti?? Eikö se katsota lahjaksi ja siitäkin menee vero? (Kun eivät voi lahjoittaa nyt enää yhtään)...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 23:13"]Kuinka ap:n vanhemmat voivat laittaa asuntoon 50 000 verottomasti?? Eikö se katsota lahjaksi ja siitäkin menee vero? (Kun eivät voi lahjoittaa nyt enää yhtään)...
[/quote]

Aloitusviestissä sanotaan että vanhemmat omistaisivat asunnosta tuolloin 25%.

Vierailija
4/17 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 15:16"]

Juu, pitää kysyä pankista, mutta olen vähän malttamaton, kun ihastuin eilen tähän asuntoon, vaikka ei ollut vielä tarkoitus ostaa. Ap

[/quote]

Laita linkki kyseisen asunnon ilmoitukseen, niin kerromme mikä siinä on huonoa ja ihastuksesi laimenee ;)

Vierailija
5/17 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko asp-lainalla ostetun asunnon ostaa niin, että vanhempien osuus asunnosta on 25%?

Vierailija
6/17 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohonhan löytyy vastaus ihan valtionkonttorin sivuilta jos googletat asp-lainaa. Eli itse omistaisit 75% 200 000 e asunnosta -> 150 000 e. Säästöjä asp-tilillä tulee olla 10 % nimiisi tulevasta omistusosuudesta, eli 15 000 e. Sinulla on jo 16500 e, eli ehto täyttyy hyvinkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/17 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 23:25"]

Tuohonhan löytyy vastaus ihan valtionkonttorin sivuilta jos googletat asp-lainaa. Eli itse omistaisit 75% 200 000 e asunnosta -> 150 000 e. Säästöjä asp-tilillä tulee olla 10 % nimiisi tulevasta omistusosuudesta, eli 15 000 e. Sinulla on jo 16500 e, eli ehto täyttyy hyvinkin.

[/quote]

Kyse ei ole pelkästä säästön määrästä, vaan talletuksia täytyy tehdä minimissään 8 kertaa, jotta ehdot täyttyy...

Vierailija
8/17 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 15:15"]

Haluaisin ASP-lainan, paremmat ehdot. Vanhemmat eivät voi siirtää verottomana rahaa, koska olen jo saanut heiltä 3999 €. Mulla on myös rahastoissa 38 000 €, mutta häviäisin vähän, jos nyt lähtisin nostamaan. Ap

[/quote]

Joku on syntynyt kultalusi8kka suussa! Nämä asuntosäästörahatkin on varmasti mammalta ja papalta saatuja. Ja hyvin osataan sijoitella...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/17 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 23:35"][quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 23:25"]

Tuohonhan löytyy vastaus ihan valtionkonttorin sivuilta jos googletat asp-lainaa. Eli itse omistaisit 75% 200 000 e asunnosta -> 150 000 e. Säästöjä asp-tilillä tulee olla 10 % nimiisi tulevasta omistusosuudesta, eli 15 000 e. Sinulla on jo 16500 e, eli ehto täyttyy hyvinkin.

[/quote]

Kyse ei ole pelkästä säästön määrästä, vaan talletuksia täytyy tehdä minimissään 8 kertaa, jotta ehdot täyttyy...
[/quote]

Tottakai. Mutta ap ei puhunut mitään siitä, ettei kahdeksaa erää tulisi täyteen, joten oletin, että tuo ehto täyttyy. Ja vaikka ei täyttyisi, niin silloin on mahdollista nostaa väliaikainen laina, jatkaa asp-säästämistä ja vaihtaa väliaikainen laina asp-lainaksi, kun kahdeksan erää tulee täyteen. Neljä erää pitää olla kuitenkin silloin talletettuna minimissään. Tästäkin juttua valtionkonttorin sivuilla. Tuli lueskeltua niitä aikoinaan aika paljonkin, sillä otin itse aikoinaan asp-lainaa silloin kun oli jaossa vielä 3000 euron asp-bonukset. -nro 15

Vierailija
10/17 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni asp-tilillä tulee olla se 10% jotta lainan saa ja ehdot toteutuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/17 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö vanhemmat vois lainata sulle sen 3500 e? Tosin sitä ei voi kerralla laittaa niin paljoa, nyt 3000 ja syyskuussa 500.

Vierailija
12/17 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kun lokakuussa tietty

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/17 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos kysyisin pankista? Jos ei asp ehdot täyty, voit ehkä saada ihan tavallista pankkilainaa

Vierailija
14/17 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin ASP-lainan, paremmat ehdot. Vanhemmat eivät voi siirtää verottomana rahaa, koska olen jo saanut heiltä 3999 €. Mulla on myös rahastoissa 38 000 €, mutta häviäisin vähän, jos nyt lähtisin nostamaan.
Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/17 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ei sulla tarvitse olla säästössä kymmentä prosenttia asunnon hinnasta vaan kymmenen prosenttia siitä lainasummasta. Noilla säästöillä voit saada sen 160 000 lainaa, jos pankki vakuuttuu sun maksukyvystä (Vaikka kuinka on asuntosäästötili, pankki ei välttämättä suostu lainaamaan niin paljoa vaikka kuinka olisit säästänyt, jos kuukausitulosi eivät ole riittävät. Lisäksi täytyy muistaa, että ASP-lainaa voi saada Helsingissä max 180 000, muualla pääkaupunkiseudulla 145 000 ja muualla Suomessa vain 115 000.)

Mutta jos saat sen 160 000 euron lainan ja vanhemmilta 50 000, rahasi riittävät hyvin tuohon asuntoon.

Vierailija
16/17 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, pitää kysyä pankista, mutta olen vähän malttamaton, kun ihastuin eilen tähän asuntoon, vaikka ei ollut vielä tarkoitus ostaa.
Ap

Vierailija
17/17 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos 7!!! Tätä vastausta kaipasinkin, mietin juuri pitääkö olla 10 % hankintahinnasta vai lainasta, kun vanhemmilta kuitenkin tulossa kivasti rahoitusta, minkä takia mun ei tarvitse ottaa lainaa niin paljon. Mun tulot on aika pienet, mutta olen jo alkuvuodesta saanut lainatarjouksen pankista, kun huvikseni kyselin. Tosin varmaan auttaa, kun vanhemmat voi laittaa vakuudeksi velattomia sijoitusasuntojaan. Kiitos kumminkin, maanantaina pankkiin!
Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi