Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Suomessa ei saa käyttää sukraloosia?

Vierailija
23.03.2006 |

Elintarvikeviraston sivuilla sanotaan sukraloosista:



[quote]

" Sukraloosi on makeutusaine, jota valmistetaan klooraamalla valvotusti sokeria ja on makeudeltaan 500-600-kertainen sokeriin verrattuna. Se on hyväksytty elintarvikekäyttöön kansallisilla päätöksillä Englannissa ja Alankomaissa sekä mm. Kanadassa, Australiassa, Japanissa ja Yhdysvalloissa. Elintarvikealan tiedekomitea on antanut sen ADI-arvoksi 0-15 mg/painokiloa kohti.



Valmistajan mukaan sukraloosi muistuttaa makuprofiililtaan hyvin paljon sokeria ja sen sivu- ja jälkimaku on lievä. Se pysyy stabiilina kuumakäsittelyssä kuten leivonnassa ja pastöroinnissa sekä kestää varastointia. Sallitut käyttökohteet on valittu yritysten kuulemisen perusteella. Monet jäsenmaat ovat arvioineet enimmäismääriä liian korkeiksi, mutta valmistajan ja kahden jäsenmaan saantilaskelmien perusteella ADI-arvo ei ylittyisi hyväksytyillä käyttötasoilla."

[/quote]




Minä asun maassa, jossa myydään sukraloosia, ja olen käyttänyt sitä ihan huoletta teeheni ja muuhun makeutukseen. En edes tiennyt, että se jostakin syystä ei ole sallittu tuote kaikkialla. Mitä haittaa siitä on?

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
23.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paha sanoa, mihin sitä luottaa, kun toisaalta monet tutkimukset, jotka toteavat Splendan turvalliseksi, ovat teollisuuden omia tutkimuksia, ja sitten taas ainakin osa noista Splendaa panettelevista sivuista on avoimestkin sokeriteollisuuden kanssa tekemisissä. Huoh. Taidan silti jättää toistaiseksi käyttämättä, kun suunnitellaan vauvaa...



ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi