Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on kohtuullisen hyvä gradun arvosana?

Vierailija
04.06.2009 |

Yritän tässä vauvanhoidon ohella saada graduni valmiiksi, jotta pääsisin työelämään. Tulevana ammattina aineenopettaja. Mihin gradun arvosaan voisin opettajana olla tyytyväinen? Tutkijanuraa en tavoittele.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. aineenope, sittemmin FT

Vierailija
2/33 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tosin tiedä, miten paljon opettajilla painotetaan noita arvosanoja. Omalla alalla niitä ei käytännössä noteerata, ellei ole todella hyvä tai todella huono.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gradun arvosana on työllistymisselvitysten mukaan täysin yhdentekevä lähes kaikille tutkijakoulutukseen hakeutuvia lukuun ottamatta. Muut meriitit merkitsevät aineenopettajilla huomattavasti enemmän.

Vierailija
4/33 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain magnan aikoinani ja olin siitä tosi onnellinen. Ei sillä silti mitään merkitystä ole ollut.

Vierailija
5/33 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

C on itselläni, ja se oli ainakin meidän laitoksella (kielitieteet) ihan keskiverto, olettaisin, että se olisi ok muuallakin.

Vierailija
6/33 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Non sinen. Tein kahdessa kuukaudessa töiden ja lapsenhoidon ohella, joten olin ihan tyytyväinen. Oli lähellä cumia, joten pitäisin itse cumia oikein hyvänä, mikäli ei ole aikeita jatkaa opintoja. Työhaastatteluissa tms ei kyllä koskaan kysytä arvosanaa

Vierailija
7/33 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa olla tosi tyytyväinen C:hen, M on jo poikkeuksellisen hyvä. Ja tosiaan: arvosanalla ei ole mitään merkitystä.

Sattuuko joku muuten tietämään, näkeekö vanhojen gradujen lausuntoja ja arvosanoja jostain julkisesta paikasta?

Katsoin juuri omaa gradua tässä vääntäessäni yliopiston kirjaston nettisivujen kautta vanhoja graduja mutta niissä ei ainakaan ollut tietoja arvioinnista.

Vierailija
8/33 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinänsä ei varmaan olisi haittaa vaikka olisi cum laude, mutta sitä alempi hävettäisi. Pari kertaa työhaastattelussa on tuosta arvosanasta jotakin mainittu (siihen sävyyn, että tämähän on ihan hyvä).

Tärkeämpänä pidän sitä, että on ainakin pääaineesta ET, mieluummin kaikista opetettavista aineista.

T: aineenope minäkin, nyt jo virassa niin ei tartte noita enää murehtia.

Vierailija
9/33 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun gradu oli arvosanaa B, enkä tiedä ketään toista joka olisi saanut yhtä huonon. :D Sen sijaan tiedän paljon "gradua vaille maistereita". Minä olen maisteri ja pätevä, he eivät. Mulle tuo B on siis paras mahdollinen arvosana, sainhan ahdistavan gradun valmiiksi ja paperit kouraan.

Vierailija
10/33 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun minulle tulee eteen arvosteltavaksi työ, jossa ei ole mitään pahaa muodollista tai asiallista vikaa mutta ei oikeastaan mitään varsinaista tulostakaan, ehdotan siitä cumua. ELi työ on sellainen, jossa on asiallinen lähdetyö, aineisto koottu ja analysoitu järjellisesti, sen perusteella ei väitetä sellaista, mitä sen perusteella ei voi väittää, mutta ei siitä mitään erityistäkään ole irti saatu, eikä ole myöskään mitenkään hienosti pohdittu, että miksei tästä tämän enemmän esiin saa.

Cumusta paremmissa arvosanoissa on jo enemmän jotain hyvää pohdintaa - ja sitä huonommissa on joku selvä puute tai virhe tai vika.

ELi mun mielestä siihen cumuun pitäisi tähdätä - mutta jos nyt käy niin, ettet sitä saa niin tuskin se maailmaa kaataa. Kaikki hyväksytyt arvosanat ovat kuitenkin "tarpeeksi" hyviä. Ei niitä muuten hyväksyttäisi.

Vierailija
11/33 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kiitoksia lohdullisista vastauksista! Nuo ylioppilasasteikolla vaatimattomat c:t ym. arvosanat tuntuvat olevan aika tiukkoja saada gradussa! Siksi mietin, kuulostaako esim. non sinen tai cum lauden gradu työnantajasta huonolta...

Ap

Vierailija
12/33 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä Suomessa on tämä arvosteluasteikko?

Vierailija
13/33 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tylsästi vain hyväksytty, hyvä ja kiitettävä (tai erinomainen, en muista nyt sananvalintaa). Kohta arvostelu muuttuu taas moniportaisemmaksi.

Vierailija
14/33 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuvauksineen. Ja tosiaan, kaikki hyväksytyt on hyväksytty. Läpi on. Tarpeeksi hyvä. Valmistuttu. Appron gradu on gradu.

http://www.uta.fi/laitokset/historia/opiskelijaopas/arv_palaute.html

Vierailija
15/33 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

edes muista, sainko cumun vai magnan.

Vierailija
16/33 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

opiskelen itse ulkomailla ja joskus on tullut pohdittua että mitenköhän nämä menevät Suomessa.

Vierailija
17/33 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkijanuraa tavoittavalle se on huono, mutta muuten ihan ok. Magna on keskivertoa parempi gradu (ja riittävän hyvä arvosana tutkijauralle haluavalle), mutta E ja L ovat periaatteessa jo lisensiaatintyötasoa. Itse en olisi tyytyväinen itseeni, jos arvosana olis C tai alle. Toisaalta eipä sitä työnantajat kysele...

Vierailija
18/33 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

gradun tein monen vuoden tauon jälkeen (töissä vuosia epäpätevänä, äitiysloma) ollessani pienen vauvan kanssa kotona. Mitään kunnianhimoa tms. ei siinä vaiheessa ollut, tärkeää oli vain saada paperit käteen.

Koskaan myöhemmässä vaiheessa arvosanaa ei ole kysytty eikä se ole vaikuttanut negatiivisesti työnhakuun.

Enemmän opettajan työnhaussa on painoarvoa pedagogisten arvosanoilla ja harjoituskoulusta saatavalla opetustyylin kuvauksella - näin ainakin on moni tuttu rehtori sanonut.

Ja ensimmäisen työpaikan jälkeen se suurin painoarvo on työtodistuksella ja suosituksilla.

Vierailija
19/33 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattuuko joku muuten tietämään, näkeekö vanhojen gradujen lausuntoja ja arvosanoja jostain julkisesta paikasta?i]

Ja yleensä jossain nettisivuilla on arvosteluperusteet.

Vierailija
20/33 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

gradu arvostellaan mumeerisesti asteikolla 1-5.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän