Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä rivitaloasujana ajattelisit tästä?

Vierailija
03.06.2009 |

Tuon yhden naapurin lapsi &vessa-ketjun innoittamana kysyn seuraavaa. Meitä on samassa talossa nykyisin kolme lapsiperhettä, joissa on suht samanikäisiä lapsia. Lapset leikkivät talon yhteisellä pihalla usein keskenään. Meillä kahdella äidillä on samanlainen näkemys asioista juuri näiden juomisten, vessojen ja leikkien suhteen vastavuoroisuus-periaatteella, mutta yhdellä äidillä aivan erilaiset näkemykset. Jos haluan tarjota vaikka mehua tai jäätelöä lapsille, pyydänkö vain toisen perheen lapset meille ja toiset sitten roikkuvat portilla katsomassa, ja jos en, miksi toimisit toisin?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
03.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja niinhän tottakai kuuluukin ajatella, että annetaan antamisen ilosta kaikille. Mutta kyllä mä väitän, että suurinta osaa alkaisi todellisuudessa nyppimään, jos naapurit kävis koko ajan teidän trampalla ettei oma kulu ja kävis syömäs teidän karkit,ettei tarvi ite ostaa ja sitten teidän lapset eivät saisi edes koskaan käydä ko. naapureiden pihassa jne. Kyllä se vihamielisyys vaan alkaa jossain vaiheessa harmittamaan

Vierailija
22/38 |
03.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä teillä muilla ei ole ollut ap:n naapurin kaltaisia tuttuja? Mutta jos vuodesta toiseen se on teidän perhe, joka ylläpitää tarjoiluja lapsille pihassa, alkaa se kiukuttaa oikeasti jokaista ihmistä! Fakta. Varsinkaan jos tämän naapuriperheen käytökselle ei ole mitään syytä: sairauksia, huonoa tal. tilannetta ym. ongelmaa. Kuka sitä aina jaksaa kääntää toisen poskensa, paitsi Jeesus, ja se me ei kaiketi olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
03.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä alkaisi risoa jos itse aina annat ja annat etkä koskaan mitään saa. Ei sillä että "vastapalveluksia" pitäisi odottaa, mutta ei sen niin kuulu mennä että yksi perhe elää muiden "siivellä" noissa ap:n mainitsemissa asioissa. On olemassa termi "vastavuoroisuus"...

Vierailija
24/38 |
03.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kanssa kaveeraa ja kenen ei. ei tarvi olla koko naapuruston kanssa parasta kaveria jso ei halua. en itekkään rivarissa asuessani kaikkien kanssa kyläillyt tms. toki lapset sai leikkiä vapaasti kaikkien kanssa, mutten alkanut hyysäämään muiden lapsia, kun ehkä vain lähimpien ystävieni. en todellakaan kanna monella sadalla eurolla jäätelöä kotiin, jotta koko pihan lapset saavat. heidän vanhempien velvollisus on ostaa jätskinsä ja me saamme syödä kesä kuumalla jäätelöä ihan vapaasti ilman huonoa omaatuntoa. ei meidänkään lapset vingu tai kuolaa joka kerta kun näkevät jonkun syövän herkkuja.

Vierailija
25/38 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mukava, että joku ymmärsikin minua tässä asiassa. ap

Vierailija
26/38 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos jotain tarjoan niin vain lasten parhaille kavereille. Niin muutkin äidit tekee. Ja lapset on tottuneet asiaan. Lelujen suhteen aikanaan ärsytti suunnattomasti kun vaikka hiekkikselle ei kukaan muu vienyt leluja - nyt lapset ottaa aina mukaan ne millä leikkii (saa jakaa toisten kanssa), mutta ei "liikaa" ettei ne huku.

Mun mielestä ap:n käytöksessä ei ole mitään kummaa, enemmän ihmetyttää että oikeastiko vastaajat olisi valmiit tarjoamaan jätskit naapureillekin aina kun omille - me esim. syödään jäätelöä kesällä suunnilleen joka päivä, eli jos vaikka 3kk kesän ajan syöttäisi naapurin kahta lasta vain 3krt/vkossa omien lisäksi, se olisi jo lähes 100 jäätelöä ekstraa kesässä, ei edes halpaa saati se vaiva raahata niitä kotiin. (ja ennen kuin kukaan puuttuu asiaan, me ollaan kaikki normaalipainoisia ja talvisin ei jätskiä syödäkään juurikaan)

Mun sympatiat ap:n puolella, tiukat rajat niille toisille lapsille ja katsotaan jos alkavat vaikka tarpeeksi marista niin niiden vanhemmat huomaa että voisivat muuttua -- niistä vanhemmistahan tämä johtuu, ei lapsista.

Vierailija
27/38 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli sä tarjoisit vaan niille lapsille, joiden vanhemmat tarjoo jotain sun lapsille?! Niinkö?

Jos kaikki lapset leikkii pihalla, niin säkö huudat vaan ne lapset jätskille, joiden vanhempien tiedät tarjoavan myös sun lapsille jätskit vastaisuudessa?

Vierailija
28/38 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta onko se niiden lapsien syy, jos vanhemmat ei älyä tarjota muiden lapsille mitään?

Oikeesti, en tienny että tämmösiä minä-minä tyyppejä aikuisista löytyy.

Vierailija
29/38 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

se pointti, vaan se, kuka tilanteeseen on syyllinen ja kuka ei. Lapsia ei kuulu rankaista siitä, että vanhemmat toimivat huonosti. Ei ne naapurin vanhemmat tuosta kärsisi, vaan pelkästään ne lapset. Siksi itse kohtelisin kaikkia lapsia tasapuolisesti, ja itsekseni sitten päivittelisin niitä vanhempia, ja ärsyyntyisin heille.

Ja niinhän tottakai kuuluukin ajatella, että annetaan antamisen ilosta kaikille. Mutta kyllä mä väitän, että suurinta osaa alkaisi todellisuudessa nyppimään, jos naapurit kävis koko ajan teidän trampalla ettei oma kulu ja kävis syömäs teidän karkit,ettei tarvi ite ostaa ja sitten teidän lapset eivät saisi edes koskaan käydä ko. naapureiden pihassa jne. Kyllä se vihamielisyys vaan alkaa jossain vaiheessa harmittamaan

Vierailija
30/38 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mehukannun ja mukit voi tuoda yhteiseen pihaan ja tarjota kaikille.

TAI

Kutsua omaan kotiin niitä joille haluaa tarjota, ja tarjota siellä omassa kodissa niille jotka ovat paikalla.

Vierailija
31/38 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis aikuiset. AP:n nyt vaan täytyy elää omaa elämäänsä ja antaa muidenkin elää tyylillään.

Vierailija
32/38 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla ois hihat palanu jo aikoja sitte, en antais em. lapsille mitään, jos ei tarjoilu olisi vastavuoroista.

periaatteet vain törmäävät. Luulimme esim. pitkään että vain meillä on yksi kiva juttu, millä kaikki lapset yhdessä leikkivät. Hiukan ihmetytti, kun naapurin lapset kävivät ominpäinkin meidän pihalta hakemassa tämän asian, vaikka meidän lapset eivät olleet edes ulkona. En nyt siitä kuitenkaan mitään sanonut. Vasta myöhemmin selvisi, että heillä on itsellään samanlainen, mutta sitä ei saa tuoda yhteisiin leikkeihin, siksi hakevat aina meiltä. Oma vastaava on vain heidän käyttöönsä. ap

Vierailija
33/38 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan vastavuoroisuudesta joka tilanteessa. Kohtuullista minusta olisi esim se, että muut saisivat lainata heidän lelujaan leikkeihin, jos ei leluja ole siksi, että nämä lapset ovat ne rikkoneet tai hävittäneet. ap

Vierailija
34/38 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jäätelöitä / mehua, koska en haluaisi, että sellaisia pihalla nautitaan. Meillä herkut kuuluu vain juhliin ja kyläilyihin. Mutta jos joku naapuri tarjoaa, en halua kieltää lastani ottamasta koska muutkin ottavat. Itse toivoisin, ettei pihoilla syödä herkkuja. Ja jos joku nyt määkii, että miksei välillä, niin kerron, että meillä on synttäreitä ja kyläilyjä monta vähintään 2-3 kertaa viikossa, joten siksi haluan, ettei herkut kuulu vielä lisäksi arkeen. Kesällä vielä sitten käydään Lintsillä yms, missä tulee syötyä herkkuja. Eli lapseni saattaa syödä naapurilla herkkuja, koska tarjotaan, mutta minä en tarjoa herkkuja, koska meillä ei sellaisia yleensä edes ole.

Vierailija
35/38 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

paskaakaan. Niitä saa kaikki käyttää ja heitänkin kaikki hiekkiskamat aina yhteiseen laatikkoon enkä keräile niitä kotiin.

Vierailija
36/38 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on esim. pihalla kesäpelit ja -lelut, jotka me kaksi perhettä olemme sinne tuoneet. Lelut ovat aina kadoksissa ja rikki, ja usein tämän yhden perheen terassilla. Heillä on omat pihalelut, jotka ottavat hiekkalaatikolle, niillä ei saa muut leikkiä ja ne kerätään pois aina leikin jälkeen. Sama raja pätee kaikkeen muuhunkin. ap

kyseisen perheen äidin kanssa? Eli sano suoraan, että sanovat lapsillensa etteivät saa hakea leluja teidän pihalta tai viedä teidän leluja omalle pihallensa, koska sinun lapset eivät saa leikkiä heidän lasten leluilla. Jos jätätte leluja leikkipaikalle, niin sitten ne on yhteistä omaisuutta.

Voithan kylmästi pyytää leikkipaikalta omat ja "kivan" naapurin lapset teidän omalle pihalle herkuttelemaan ja jättää muut kutsumatta. Tässä tilanteessa asia kannattaa teidän (sun ja kivan naapurin) selittää etukäteen omille lapsille etteivät ala ruinata muita lapsia mukaan herkuttelemaan.

Vierailija
37/38 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP siis kostaa naapurin lapsille sen, että heidän vanhemmat eivät osaa huolehtia kasvatuksesta.

Siis mun mielestä oikea tapa on se, että ap käy ihan ystävällisessä hengessä juttelemassa sekä naapurin vanhemmille että lapsille, että toisten pihalta EI saa hakea leluja.

Jäätelön tarjoaminen on sitten eri juttu ja mun mielestä ei pitäisi pääsääntöisesti tarjota naapurien lapsille herkkuja ruoka-aikojen ulkopuolella ellei niin ole erikseen sovittu. Mä siis teen tuollaisissa tilanteissa niin, että lähetän jokaisen kotiin kysymään saako ottaa jäätelöä. Ja omilleni opetan myös, että eivät ota ilman vanhempien lupaa.

Vierailija
38/38 |
05.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tarjoaa jäätelöä jonkun kaverin lapsille omassa kodissaan, tuskin kaikki muutkaan meistä haalii sinne lapset naapureista mukaan, ettei heidän tule paha mieli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kolme