Miehen käsitys siivoamisesta = piilotetaan tavarat.
Näin meillä.
Paketoin tänään loputkin joululahjat. Ja mielelläni olisin samalla vauhdilla tehnyt paketin miehen kummilapselle. Mutta kun en löydä sitä ostettua lahjaa mistään! Mies on ystävällisesti vähän siivonnut työhuoneessa, ja tunkenut sen kassin johonkin ihmepaikkaan, missä se ostettu lahja on. Ja nyt en kerta kaikkiaan löydä sitä!
Miksiköhän se kassi ei vaan voinut odottaa tuossa sitä paketoimista...
No ehtiihän sen vielä. Mutta kun nousi nyt taas esille tuo miehen tyyli "siivota", niin alkoi hengitys tivistymään.
Kommentit (19)
on nipo ja perfektionisti. Miehen siisteyskäsitys vaan on joustavampi ja hän kestää suurempaa sekasortoa kuin minä.
Meillä minä olen se, joka työntelee tavaroita pois näkyviltä - ulos ovesta kirppareille yms. Koti pysyy paljon siistimmän näköisenä ja viihtyisänä, kun tavaraa ei ole liikaa eikä väärissä paikoissa levällään.
Toivottavasti ap löydät lahjat pian ja jostain luontevata paikasta...
Mies on perusteellisempi imuroija, mutta esim kaappien järjestyksellä ei ole mitään väliä hänelle. Siivotessa kaikki tavarat vaan heitetään sinne kaapin tai vaatehuoneen lattialle. Tai sitten jos on oikein iso määrä tavaraa, niin sehän voidaan nerokkaasti sulkea vaikka jätesäkkiin ja viedä ullakolle! Tämä jälkimmäinen olisi ihan kohtalaisen ok, jos edes laittaisi säkin päälle lapun, että mitä se sisältää.
Itseäni ahdistaa suunnattomasti kaikki kaappien lattioilla lojuvat kasat, sekä se että ullakko on puolillaan sekalaisia säkkejä, mistä ei ole mitään hajua mitä ne sisältävät. Aaargh. Itse laittaisin tavarat sinne siisteissä laatikoissa pinoihin, ja niin että niissä ehdottomasti lukee mitä sisältävät. Lähde siinä sitten etsimään vaikka lasten puhallettavaa uima-allasta kesällä, kun ullakko on tuossa kunnossa...
jos on vieraita tulossa ja pitää kiireellä siivota (muulloin mies ei edes siivoa) niin se ottaa tyhjän muovipussin, laittaa siihen ihan kaiken ja sit ei pussia löydy saati et muistais mitä siinä pussissa oli...
eniten se, että miksi ostat miehesi kummilapselle lahjan?? eikö hän itse osaa ostaa sitä??
Eikö sinua, joku kirjoittajista hävetä tunnustaa että olet parisuhteessa ihmisen kanssa joka on "kädetön" perusasioissa kuten siivoamisessa??
että mulla on ihan sama siivoustyyli. Ikinä en löydä mitään ;)
Kädettömäksi en kuitenkaan itseäni tunnusta, mulla on muita vahvuusalueita ;) Eikä kädetön varmasti ole ap:n mieskään!
Lapsuuteni kodissa oli tuota samaa, äiti harrasti.
Kaikki säkkiin ja vintille.
Ei siinä sitten löytynytkään ikinä mitään.
Hän haluaa pitää kaapit ja varastot järjetyksessä ja kaikki roina on sitten pitkin pöytiä ja ulkona pitkin pihaa >:|
johtuen miehen kädettömyydestä. Imuroi kyllä päivittäin hiekat eteisestä, mutta ongelma onkin se, että miehen mielestä sinne mihin ei nää ei tarvitse imuroidakkaan.
Sohvan alle ei tarvitse koskaan vilkastakkaan kun siellähän nuo ovat piilossa sängyn alusta kuuluuu samaan ryhmään.
Joten jatkamme normaali tyylillä mies pesee säännöllisesti vessan ja kylppärin + saunan tarvittaessa. Sekä imuroi mistä näkee.
Minä hoidan perusteellisemman siivouksen.
heille annetaan yksiselitteisitä tehtäviä ja tarvittaessa ohjeet kuinka tehdä homma.
Minä ensialkuun oletin mieheltäni kotihommissa oma-aloitteisuutta, mutta sittemmin meillä on lutviutunut systeemi, jossa minä johdan ja teen ns luovat hommat ja mies sitten suorasta pyynnöstä toivotun rutiinihomman ohjeiden mukaan pyydettynä hetkenä. Kun siitä ei kumpikaan ahdistu, niin kaikki on hyvin ja mikä tärkeintä, ajallisesti mies tekee vähän enemmän (ja raskaampaa) kuin minä. Pidän tätä oikeutettuna, sillä onhan ajattelu ja organisointikin työtä.
Säästäkää hermojanne, älkääkä odottako miehiltä mitään älkääkä jättäkö toiveitanne epämääräisten vihjailujen varaan. Sellainen letkeä armeijatyyli ja selkeät hommat suoran sanan jälkeen tepsivät miehiin parhaiten.
Meillä kanssa tuon mielestä on siistiä kun ei ole ylimääräisiä tavaroita näkyvillä tai väärissä paikoissa.
Hänen mielestään on siistiä kun tavaroita ei loju missään. Roskat lattialla tai keittön pöydällä ei haittaa ja pölypallojakin voi lojua nurkissa, kunhan tavarat vaan tunketaan johonkin piiloon. Kaappienkaan ei tarvitse olla järjestyksessä. Puolipuhtaat vaatteet ei saa lojua tuolin karmilla, mutta ne puhtaat vaatteet voi olla mytyssä kaapissa.
Itse en löydä lapsille lahjaksi ostettu DVD boxia mistään.
niitä tapahtuu muutaman kerran vuodessa. Yhtäkkiä kaikki irtonaiset vaatteet vaan työnnetään jonnekin, tajuamatta edes että tuossa pinossa oli lapsen huomiset vaatteet valmiina, ne vaan pitää työntää pois. Suurimman osan vaatteista se työntää pyykkikoriin ja minä juoksen perässä että ÄLÄ LAITA NIITÄ SINNE, ne on puhtaita. Sanoisi että ärsyttää niin laittaisin ne itse paikoilleen
(meillä ei ole edes erityisen pahoja "kasoja" missään ;)
Samoin roskiin työntäminen kuuluu tähän raivariin. Kaikkea mahdollista on menossa roskiin ajattelematta yhtään. Jos keittiössä on kasa lajiteltuja jätteitä (metalli / lasi) tai pakastusrasioita niin se työntää ne roskiin ja minä sitten vien oikeaan paikkaan.
Onneksi näitä kohtauksia ei tapahdu kovin usein.
Meidän poika 6v. oli siivonnut mm. roskakorin roskineen lelulaatikkoon.
Itse olen hoitovapaalla ja hoidan kotityöt (lastenhoito, siivous, ruoanlaitto, pyykinpesu jne...). Vaimo on tyytyväinen eikä sen tarvitse sen kummemmin siivota. Auttelee silloin kun ehtii ja tietenkin silloin kun mä saan omaa aikaa (käyn yleensä lenkillä itse silloin).
Eli te naiset aina luulette jotta olette korvaamattomia kotona (näin ajatteli myös oma vaimoni). Sen jälkeen kun se on tajunnut jotta näin ei ole ja jotta kotihommia voi tehdä myös erilailla kuin miten hän itse teki niitä meillä ei ole ollut erimielisyyksiä aiheen tiimoilta. Eli naiset antakaa miehille oikeasti mahdollisuus älkääkä nipottako sellaisista asioista joilla ei ole oikeasti mitään väliä (esim. tää kuppi kuuluu tähän eikä tähän).
Hyvää joulunodotusta kaikille.
En minä epäile ollenkaan, etteikö olisi miehiä jotka pystyvät hoitamaan kotia. Tiedän itse monta sellaista ja täytyyhän sinkkumiestenkin pystyä itse hoitamaan asiat. Oma mies on vaan itsekin myöntänyt, että hänestä ei olisi esim lasten kanssa kotona oloon. Söisivät kylmiä nakkeja, ulkoilisivat kerran viikossa ja pyykit... noh, kai ne oppisi pesemään kunnolla.
Kyllä minänkin annan miehelle mahdollisuuden, mutta en vaan kestä sitä että esim vessa pestään sitten kun se on jo ihan ruskea. Ei kestä hermo odottaa sitä mahdollisuutta, joka tulee ehkä 3 viikon kuluttua.
Olen samaa mieltä jotta ei kaikista miehistä välttämättä ole olemaan kotona (kuten ei välttämättä olisi kaikista naisistakaan). Siksi se on hyvä jos mies tietää sen itsekkin eikä edes aio kokeilla vaan osallistuu ehkä asioihin muulla tavalla.
Toivottavasti saat miehesi "opetetettua" tavoillesi :-)
Toivottavasti saat miehesi "opetetettua" tavoillesi :-)
yritetään löytää se kultainen keskitie meidän tapojemme välillä. En minäkään ole mikään siisteysfanaatikko, mutta siedä että esim lattialle kaatunutta nestettä hierotaan sukkaan. Partakarvat lavuaarissa yritän kestää sillä niistä valitus ei ole tuottanut minkäänlaisia tuloksia ;)
Mies syyttää minua siitä, että siivotessani piilotan tavarat. Näinhän ei tietenkään ole, vaan vien tavarat takaisin niiden omille paikoille. Sikäli väitteessä on perää, että välillä joudun siivotessani keksimään tavaralle oman paikan, enkä tule kertoneeksi sitä muulle perheelle. Itse kyllä löydän aina kaiken helposti.
Ongelma on siinä, että miehen mielestä kaikkien tavaroiden oikea paikka on joko olohuoneen lattialla tai samoin olohuoneessa sijaitsevalla isolla ruokapöydällä. Pakkohan ne on siitä ajoittain siirtää pois. Näiden tavaroiden kanssa tulee usein ongelmia, koska juuri miehen tavaroille ei aina ole omia paikkoja. Aina en edes tiedä, mitä ne ovat.
No joo, pakko kai myöntää, että välilä kokoan niitä pussiin ja heitän miehen työhuoneeseen. Siellä niitä sitten on monessa kerroksessa. Minkä minä sille voin, jos hän ei halua järjestää omia tavaroitaan. En koe, että se kuuluisi minulle millään lailla.
Ihmisten siisteyskäsitykset poikkeavat aika kovasti toisistaan. Minä olen nainen ja siivoan aika useinkin niin että työnnän kaikki ylimääräiset rojut ja lehdet muovipussiin. Joskus sitten kun on aikaa, käyn sen läpi ja heitän tarpeetomat pois. Ei meillä kotona minun mielestäni ole likaista vaikka en imuroikaan joka viikko. Jos tulee vieraita, sitten teen pikasiivouksia, muuten en jaksa välittää enkä varsinkaan stressata siivoamisen kanssa. Siivousinto iskee aina välillä ja sitten siivotaan kunnolla.
Siisteyskäsitys ja se mikä ketäkin häiritsee, ei ole pelkästään opittu tapa, vaan kuuluu ihmisen perusominaisuuksiin. Toki sitä voi yrittää muuttaa ja yhteisessä kodissa jokainen joutuu tekemään kompromisseja mutta aika kovan työn takana voi olla yrittää muuttaa puolisoa.
Kuulostaa tutulta. Siksi mies ei meillä siivoa. Korkeintaan imuroi - ei tietenkään sohvan alta eikä nurkista :D
Kädettömiähän nuo, useimmat. Tsemppiä.