Siis mikä ihmeen lupaussormus?
Tapasin tänään nuorehkoa serkkutyttöäni, jolla oli vasemmassa nimettömässään sormus (yleensä ei koruja juuri käytä). Ehdin jo onnittelemaan kihloista kun ovat jo aika pitkään seurustelleet, mutta kyseessä ei kuulemma vielä ole "varsinainen" kihlasormus vaan lupaussormus...
Oon taas niin vanha ja pihalla... ;)
Kommentit (12)
Maailmassa tehdään paljon huonompiakin lupauksia. Mun mielestä lasten (jollaisiksi alle 25-vuotiaat katson) lupaukset pysytellä täysin erossa tupakista ja viinasta yms. on oikein hyviä. Miksi ei siis tuollaistakin lupausta. En vaan ole koskaan ennen kuullut. Sanan streittari olen kuullut, mutta se taitaa viitata alkoholista pidättäytymiseen.
- 3
Kops vaan kuului, kun tämä mamma putosi ajan kelkasta. En ole koskaan kuullutkaan.
tänä aikana kun suunnilleen puolella nuorisosta on jo joku seksitauti.
Juu ei kyllä todellakaan ole kyse mistään pidättäytymisestä tämän tytön/pariskunnan kohdalla... ;)
Jäin sellaiseen käsitykseen, että eivät vielä halua ja/tai ole kunnolla varaa mennä "oikeisiin" kihloihin mutta kuitenkin jonkun sortin sitoumissormus kyseessä...
Lupaussormus on sellainen esim.1 serkkuni seurustelee amerikkalaisen pojan kanssa, mutta ei vielä halua mennä kihloihin, koska ovat nuoria, mutta kumminki lupaussormuksen ottivat että tavallaan ovat yhdessä ja lupaavat toisilleen menevänsä joskus kihloihin...naimisiin.. yms.
Lupaussormus on sellainen esim.1 serkkuni seurustelee amerikkalaisen pojan kanssa, mutta ei vielä halua mennä kihloihin, koska ovat nuoria, mutta kumminki lupaussormuksen ottivat että tavallaan ovat yhdessä ja lupaavat toisilleen menevänsä joskus kihloihin...naimisiin.. yms.
lupaussormus tarkoittaa sitä nykyisin että luvataan odottaa toista niin kauan kun toinen on armeijassa tai muuta vastaavaa, mutta sormus on vain tytöllä ja sornusta pidetään nimettömässä. kun sormuksen sydämmen kärki osoittaa kämmeneen päin tarkoittaa että on varattu, ja kun se osoittaa sormen kärkeen päin tarkoittaa että onvapailla markkinoilla.
Siveyssormus on se 'pidättäytymissormus' mutta lupaussormus on sitten se, jos halutaan olla yhdessä, lupaus yhteisestä tulevaisuudesta. Mm. 70's Showssa se on tullut esille.
Ne sydän-kädet-kruunu -sormukset ovat irlantilaisia, kutsutaan nimellä Claddagh. Joka tahtoo niistä tietää, voi googlettaa sillä hakusanalla. Claddaghilla on neljä eri käyttötapaa, ja niitä voi kantaa sekä mies että nainen.
Lupaussormusta läntisessä maailmassa kannetaan usein oikean käden nimettömässä.
Suomessa olen kuullut puhuttavan ns. ystävänsormuksesta, jota käytetään samantapaisessa tarkoituksessa myös oikeassa nimettömässä.
Sormuskäyttäytymistä riittää moneen lähtöön.
Hahahah just katon 70s showta ja se jakso s3 e25 ja sen takia tulin lukemaan mikä on tuo lupaus sormus xD
Eli ei harrastan esiavioillisia seksisuhteita. Nää on näitten jeesus-ihmisten touhuja.