onko kokemuksia haikon kartanosta?
olen aivan poikki tällä hetkellä, ja tarvin katkon tähän arkeen niin omasta kuin terapeuttini mielestä. mieheni ehdotti että menisin viikonlopuksi haikon kartanoon. siis ihan yksin, saisin aikaa olla rauhassa ja yrittää rentoutua ja kerätä voimia.
millaista siellä on? mitä siellä voisi yksin tehdä? onko esim. mukavia kävelyreittejä tms. jonkun kirjankin voisin tietysti ottaa vaikka mukaan.
en ole koskaan käynyt kyseisessä paikassa. käyköhän siellä kukaan yksin, vai onko se vain parien romantiikan viettopaikka.
Kommentit (25)
Minä olen ollut mieheni kanssa, sekä duuniporukan kanssa yhden päivän.
Kylpylähotelli on ihan pylleröstä, DDR-henkinen betonipunkkeri. En enää halua yöpyä siellä.
Kartano yöpaikkana on varmaan tosi kiva. Ei kokemusta siitä.
Jos sinne menet, niin yövy kartanossa.
Mene mielellään arkisin, ettei siellä juurikaan ole ruuhkaa. Niin saat olla yksinäsi saunassa ja altaassa. Se oli minusta ihan kivaa ja rauhoittavaa. Toki se allasosasto on tosi pieni ja vaatimaton, nyky standardein. Ei siis mikään ihmeellinen.
Huom. en tiedä onko siellä tehty jotain muutoksia, en ole siellä muutamaan vuoteen käynyt (mieheni ei suostu sinne enää mennä).
väitetään että siellä..tuota noin niin xxxxx
että onhan siinä kaunis luonto ympärillä. Kiva varmasti kävellä siinä ympäristössä.
Varaa vielä joku rentouttava hoito. Siinähän se aika sitten meneekin mukavasti. Kirjan, levon ja kartanossa syömisen ohella :-)
se kylpylähotelle on karsea ja paikka kuhisee venäläisiä. Altaassa saa kakaroiden kyynärpäistä, kaukana rauhasta ja levosta, jota ilmeisesti kaipaat. Suosittelen jotain muuta vetäytymispaikkaa.
Saisithan olla siellä rauhassa ja ilman huolia ruuanlaitosta, siivoamisesta. Voisit mietiskellä vaan tai vaikka lukea ja nukkua. Ja varmasti löytyy kävelyreittejä. En ole kyllä itse käynyt.
Kyllä itseensä kannattaa satsata rahallakin.
Superior-huoneet on juuri uusittu ja ovat aivan ihanat.
Hoidot on järjestetty aivan ihanan rauhallisen käytävän varteen, joten siellä saat totisesti levätä. Myös hieronta on tosi rentouttavaa.
Myös kuntosalin käyttö on vapaa asukkaille kylpylän lisäksi. Kylpyläpuoli on pieni, mutta sitä ei todellakaan markkinoida lapsiperheille, joten lapsia tapaa harvemmin (helpoiten varmaan la tai su aamuisin).
Anteeksi, jos joku sai kyynärpäästä, niin olisiko ollut meidän lapsi...oltiin siellä kerran toissa talvena.
Jos vietät Haikon kartanossa parikin yötä, niin voit hurauttaa bussilla Porvoon keskustaan: Vanhassa kaupungissa todella mieli ja ajatus lepää!!
ja viihdyin hyvin. Luin, uin, nukuin. Kävin ravintolassa illallisella kirjan kanssa, ei ollut vaikeaa. Kävin katsomassa Naantalin kaupunkia. Oli talvi ja arki.
Haikossa olen ollut muissa merkeissä, mutta siellä on kaunista luontoa ympärillä. Porvooseen on matkaa, mutta esim. Edelfeltin kotimuseo on ihan lähellä, jos haluaa hotellin alueelta pois. Älä aseta itsellesi liian paljon esteitä ja ongelmia etukäteen.Vaikka olisit huoneessasi lukemassa ja nukkumassa koko ajan ja tilaisit kaikki ruuat huonepalvelusta, niin siihen(-kin) sinulla on oikeus. Sinä et mene sinne esiinytmään, vaan lepäämään!
Ei ilmastointia ja muutenkin tylsä.
Kun viimeksi olin "kylpylässä" niin eräs venäläinen pariskunta paneskeli sylikkäin porealtaassa, joten sinne ei muilla ollut asiaa.
saada pieni tauko tähän normaaliin elämään ja arkeen.
aika moni oli kokenut negatiivisia puolia tuolta haikosta...luonto näyttää kyllä kivalle nettikuvien perusteella, tosin sitähän ei tiedä jos vaikka vettä sataa.
toinen paikka mihin nyt törmäsin oli siuntion hyvinvointikeskus. sielläkin voisi ulkoilla tai olisi jotain hoitojakin tarjolla, vaikka ei ehkä varsinaista kylpylää. onko kukaan siellä käynyt?
ap
Olen käynyt ko. paikassa muutaman kerran. Joo, näyttää ankealta se uudemman puolen majoitusrakennus ulkoa, mutta huoneet ihan modernit ja ihan suomalaista perushotellitasoa. Kylpyläpuoli on suppea (kuvaus varmaan löytyy niiden nettisivuilta) mutta kaikenlaisia hoitoja saa ja ne oli ihan ok. Ruoka on ihan peruskamaa. Illallinen/lounas hieman vanhahtavantyylistä suomalaista ruokaa, joten jos olet tottunut Helsingin kaupungin trendiruokaan niin ehkä hiukan nyrpistelet. Mutta esim. vanhempani (n. 65-vuotiaita) olisivat sitä mieltä että paikka on ihan luksus. Suomessa ei varmaan parempaa kylpylää ole, kertoo ehkä kyllä vaan Suomen palvelutarjonnasta.
Summa summarum: jos pääasiassa haluat lepoa, hoitoja, lillumista vedessä, luontoa, ruuan pöytään, paikka ok. Jos olet krantumman puoleinen näiden suhteen, mene Helsingin keskustan hotelliin (esim. Torni) ja käy Day Spassa (kai siinä lähellä tms.). Luontoa siellä hiukan vähemmän lähellä :), mutta Seurasaari esimerkiksi on bussimatkan päässä. Ja Keskuspuisto. Tai mene Porvooseen hotelliin (esim. Helmi tai Onni) ja pistäydy hoidoissa Haikossa.
13 jatkaa: siis duunin kautta on tullut käytyä kaikenlaisissa kylpylöissä kursseilla... Siuntiossakin oon ollut, ja sekin ihan peruspaikka, millasia suomalaiset hotellit/kylpylät nyt on. Ei nyt niin kauhean erilainen Haikkoon verrattuna. Seniorit niitä pitkälti kansoittaa, siitä voi vetää johtopäätöstä. Ja yksin voi hyvin mennä, ei musta noissa missään käy ainakaan nuorempia (itse olen 34 v. eli omanikäisiä/nuorempia) pariskuntia joukoittain kuhertelemassa. Senioripariskuntia tai ystäväporukoita ja sit firmaporukoita viikolla. Varmaan joku yksinäinenkin asiakas on ollut paikalla, en ole juuri siihen kiinnittänyt huomiota. Itse voisin periaatteessa käydä tilanteessasi yksin kylpylässä relaamassa, ei olisi kummajainen jos sitä meinaat.
Mutta jos _oikein_ haluaisin itseäni hemmotella, menisin Tukholman lähellä sijaitsevaan Hasseluddeniin. Ooh, mikä paikka! (www.yasuragi.se) Ihana kylpyläosasto, hoitoja löytyy ja ruoka taivaallista. Ja en edes syö kalaa joten japanilainen safka lähtökohtaisesti ei kuulu suosikkeihini. Lapsia siellä en ole nähnyt (käynyt 2 kertaa) ja kylpyläosastolla on hiljaisuus, ei pääse ruotsalaistantat metelöimään :). Ei sinne niin vaikea ole edes mennä, laivalla/lentokoneella & Arlanda expressillä Tukholman keskustaan ja siitä taksilla kylpylään. Eli hiukan eroa länsinaapurin palvelutarjonnassa...
ihanalta näytti tuo japanilainen kylpylä, mutta nyt ei ole mahdollisuuksia lähteä ruotsiin. =)
tästä pääkaupunkiseudun tuntumasta etsin paikkaa, ja vain yhden yön/kaksi päivää voin olla pois kotoa.
trendiruokaan en ole tottunut, olen sen verran pienituloinen että harvoin syön ulkona. ihan tavallista kotiruokaa normaalisti syön lihaa lukuunottamatta.
ap
Yövyin kartanossa ja se oli tosi viihtyisä miljöö. Kylpylässä kävin jossain erikoiskylvyssä ja kasvohoidossa + meikissä. Ilmat suosivat, joten kävelin paljon lähipuistossa ja oleilin vain. Ainoa miinus oli, että pakettiin sisältyivät ruuat ja vaihtoehdot oli aika tiukasti rajattu ja syömässä piti käydä tiettynä aikana. Jos menen uudelleen, jätän suosiolla auki tuon ruokapuolen ja käyn syömässä silloin, kun huvittaa ja mitä huvittaa.
Remontin jälkeen huoneiden kunto on kyllä noussut, mutta palvelu on edelleen vakaata neuvostotasoa. Kylpylän kahvilan ruoka on kamalaa ja kallista. Kartanon ravintola on toisaalta huipputasoa, mutta niin ovat sen hinnatkin. Hiihtolomalla suurinta osaa kylpylän hoidoista ei ollut saatavilla ja kylpylä itsessään koostuu kahdesta ammeesta ja yhdestä lasten täyttämästä kahluualtaasta. Huoneessamme TV ei toiminut eikä hotelli suostunut sitä korjaamaan tai antamaan toista huonetta. Vaikka kartano ja sen ympäristö olivatkin todella kauniit, en taida enää toiste käydä.
Kartanon huoneet on ihanat, mutta myös kylpylän remontoidut huoneet on hyvät. Sieltä on helpompi käydä hoidoissa ja kylpylässä, mä en tykkää pakkasella kävellä kartanosta kylpylään. Viikonlopun hoidot pitää muistaakseni varata etukäteen. Ravintola on loistava ja palvelu erinomaisen tasokasta. Suosittelen syömään Haikon härkää. :) Menisin autolla Porvooseen hengailemaan, mutta on siinä lähelläkin kävelyreitti. Totta on, että Haikossakin käy venäläisiä, mutta lähinnä pariskuntia ilman lapsia. Ja lapsiperheet on yleensä niitä isolla Audilla saapuvia yksilapsisia perheitä ja niitä ujoja hyvinkäyttäytyviä yksinäisiä lapsia ei melkein huomaakaan. Kylpylä on pieni ja siellä ei todellakaan riehu kukaan.
Haikossa on hieno tunnelma ja arkiitehtuuriltaan ehdottomasti mukavampi kuin Siuntio. Haikossa on myös hyvä ravintola, mutta onko fine dining sellaista, mitä yksin haluat? Haikossa luonto on vieressä, mutta ei oikein sellaisia hyviä luontopolkuja tai kävelyreittejä kuitenkaan - Siuntiossa taas on hyvät ulkoilumaastot ja kävelyreitit.
Jos minä olisin sinun tilanteessa ja kaipaisin yksinoloa ja rentoutumista ja rauhaa, menisin mieluummin Porvoon keskustaan hotelliin. Tosi kiva vaihtoehto olisi hotelli Onni, http://onniporvoo.fi/
Se on aivan vanhan kaupungin ytimessä ja siitä olisi helppo tehdä kävelyretkiä vanhaan kaupunkiin, piipahtaa pikku puodeissa ja kahviloissa istuskelemassa ja lukemassa. Uimahallikin löytyy keskustan toiselta puolelta, jos nimenomaan altaita kaipaat.
Tehty remonttia kylpylässäkin, kannattaa kokeilla itse eikä muita kuunnella
Kas vain, pari Haikon työntekijää on haukkana kehumassa. Olen käynyt Haikossa työporukan kanssa pari kertaa. Omalla rahalla en menisi. Ruoka on ihan perussettiä mutta siitä kiskotaan älytöntä hintaa. Palvelu on töykeää ja yliolkaista. Jos haluaisin rentoutua, niin Haikko olisi kyllä ihan viiminen paikka mihin menisin.
Haikossa on valmistunut juuri remontti, jonka jälkeen taso on noussut entisestään. Suosittelen siis rentoutumiseen! Itse kävin koklaamassa viikonloppuna, raporttia tästä:
http://maissipussinmatkassa.blogspot.fi/2013/05/tyylikasta-rentoilua-haikossa.html