Hautajaiskukista
Kuulin että nykyään hautajaisiin viedään vaan joku kimppu, että vaan lähiomaiset vie jonkun suuremman virityksen? Onko näin? Onko se siis nimeltään joku surukimppu? Mitähän sellainen surukimppu maksaa? Ei ole tarkoitus "aliarvioida" vainajaa, joten en tiedä miten pienen kimpun kanssa kuuluu mennä hautajaisiin...
Kommentit (9)
Viuhkamainen, seppeleitä ei enää juuri harrasteta.
mitään isoa kukkalaitetta, vaan juurikin tuollaisen surukimpun. Eivät ne paljon halvempia ole kuin ne kukkalaitteetkaan, mutta vähän eri tavalla rakennettuja. Itse olen maksanut niistä noin 50-60 euroa, ei niitä varmaan paljon halvemmalla saa.
Esim jollekin vainajaa likellä olleen asian vuoksi. Työkaverin haudalle vei vain läheiset kukkia, muut tuki Saimaan norppia.
ja muut sitten kimppuja tai yksittäisiä kukkia. Ne kimputkin on kyllä (ainakin niissä hautajaisissa, missä olen ollut ) olleet kauniita ja viuhkamaisia.
Heillä on usein kansio erilaisista malleista, niin viuhkoista kuin seppeleistä tavallisiin kimppuihin. Ei sen tarvitse olla normaalia kimppua kummempi mutta se on sidottu hillitymmin. Ja ehkä kukat on ajateltu hiukan hillitymmin, vaikka vain yhtä ja hiukan vihreää.
Oma mummoni toi ex-miehensä hautajaisissa ison kimpun punaisia ruusuja ja se oli mielestäni todella kaunista. Kimppu punaisia ruusuja sidottuna ei ole varmasti niin kallis kuin esim. viuhka tai seppele ja jos ei ole aivan lähiomainen niin ei tarvitse aivan näin suurta tuodakaan. Eräs tuttavani, nuorinainen, vei isälleen kauniin runon kanssa vain yhden pitkän ruusun..että näin tapoja on monia.
Maalaispaikkakunnalle Etelä-Suomessa hiljattain pidetyissä hautajaisissa ei kukaan tuonut seppelettä, vaan kaikilla, niin läheisillä kuin etäisemmilläkin, oli telineeseen sidotut isot kukkavihkot. Olin ainoa, jolla oli "käteen sidottu" kukkakimppu. Sekään ei ihan pieni kyllä ollut. Huomasin, että sitä oli vakea sijoittaa kauniisti arkun viereen ja etenkin haudalla kannen päälle, nuo perinteiset kukkavihot ovat siinä mielessä paljon helpompia. Kukkakimppu joutuu aina lappeelleen.
Esim jollekin vainajaa likellä olleen asian vuoksi. Työkaverin haudalle vei vain läheiset kukkia, muut tuki Saimaan norppia.
Hän kävi usein melomassa Saimaalla, ja kertoi aina onnellisena, kun oli nähnyt norpan. Ne antoi suuria onnen hetkiä sille.
Itse olin juuri hautajaisissa, mihin ei viety omaisten pyynnöstä ollenkaan kukkia. Joskus olen vienyt vain yhden ruusun, joskus kalloista sidotun pienen kimpun. En jaksa uskoa, että hautajaisvieraat arvostelisivat toisten kimppuja, joten viet ihan sellaisen kuin itsestäsi tuntuu hyvältä, se että menet paikalle kertoo arvostuksestasi vainajaa ja tämän omaisia kohtaan, ei kukkapuskan koko.