Miten opetan 5-vuotiaan ajamaan ilman apurattaita?
Kommentit (25)
Meillä oppi melki 4v9kk ja 6v6kk samana päivänä ajamaa ilman apupyöriä tänä keväänä! Ihan vaan otettiin molemmilta apupyörät pois ja sitten tuettiin. muutaman kaatumisen ja hapuilun seurauksena, molemmat oppi parissa päivässä kunnolla hallitsemaan tasapainoa. Vaikka sitä ennen tukivat todella paljon niihin apupyöriin.
Meillä pojat oppi 6 vuotiaana, kun yhtenä päivänä opetettiin niin seuraavana osasivat itse.
Me harjoiteltiin loivalla nurmikkoisella mäellä. Toinen lähetti lapsen "laelta" ja toinen otti kopin alempana. Siinä ehti pari kertaa polkaista aluksi, sitten pidennettiin vähän matkaa. Alle puoli tuntia niin molemmat lapset hoksasivat homman.
Meillä reilu 4 vee ei osoittanut mitään mielenkintoa pyöräilyä kohtaan viime kesänä. Halusi ajella vain sillä paljon kehutulla potkupyörällä, joka oli käytössä pari kesää. Meno potkupyörällä oli epävakaata aina. Ei oikein tajunnut sen ideaa kunnolla ja pää pyöri kuin välkyrä = päätöntä meno. Eli en vannoisi potkupyörän nimeen....
Tänä keväänä heärsi into sitten polkupyöräilyyn. Vielä 2 vkoa sitten ajateltiin, että tämä lapsi ei opi ikinä ajamaan pyörällä. Varsinkaan ilman appareita. Jotenkin ne apparit oli aina huonosti, laittoi ne miten vain ja vauhdikas lapsi edelleen ajeli ihme asennossa, pyöritti päätään, kaatui 10m välein, ei kuunnellut ohjeita jne.
Mies nosti appareita ylös jossain vaiheessa ja nyt lapsi ajaa suoraan ilman. Meillä avain oli into ja lapsen motivaatio, aikuisen loputon kärsivällisyys sietää sähläämistä ja kehuminen jokaisesta pikku onnostumisesta. En muista olleeni näin ylpeä mistään taidosta pitkään aikaan! Todellakin vaikeuksien kautta voittoon.
Minä opettelin ajamaan aikuisten fillarilla. Yksin. Ei siihen aikaan ollut nk lastenpyöriä. Itse sain 7 v nk nuorisopyörän