Noein tapa opettaa 2v tyttö (jolla pottauhmaa) vaipattomaksi?
On aina herättyään niin kiukkuinen, ettei pottailuun ole lainkaan halukas juuri silloin kun parhaiten onnistuisi... muina aikoina on täysn tuuripeliä, lapsi ei ilmoita hädästä lainkaan. Nyt on poljettu paikallaan kuukausia. Vinkkejä? Vaippa vain kotona pois ja potta näkyville?
Kommentit (36)
on niitä joiden pennut paskoo vaippaan vielä 6v. "Kun se vaan kehittyy omaan tahtiin". Bye bye.
Ei meidän lapsilla oo mitään viivettä kuivaksi oppimisessa ollut. Ihan keskivertotahtia ovat oppineet, vaikka sun tietenkin on aivan mahdoton uskoa sitä.
16
juurihan kerroin että opetin. Kahdessa viikossa tilanteesta, jossa vahinkoja sattui paljon jopa päiväunilla ja vähintään kahdesti yössä laski vaippaan. Tästä ei tosin google kerro. ;)
Sinä annoit lapselle mahdollisuuden, kun hän oli valmis siihen. Jos lapsi ei ole valmis, niin häntä ei pysty opettamaan yökuivaksi.
Ja esimerkiksi ap:n lapsi ei selvästikään ole valmis, kun kuukausien harjoittelusta huolimatta mitään edistymistä ei ole tapahtunut.
miten opettaminen ja mahdollisuuden antaminen eroavat toisistaan? Mitään vinkkejä ei ollut siitä, että olisi jotenkin otollisempi aika kuin vaikka kuukautta aiemmin, homma toimi minun yksipuolisella päätökselläni.
Tän ketjun keskustelu on ap:n lapsesta, ei sinun. Ap yrittää opettaa lasta, jolla ei ole vaadittavia valmiuksia. Se ei voi onnistua. Sinä annoit mahdollisuuden lapselle, jolla ne valmiudet olivat jo olemassa, siksi homma onnistui sinulla.
Opettaminen on sitä, että lapselle selvitetään miten homma tehdään. Jos lapsella ei ole riittäviä valmiuksia, niin lapsi ei opi, vaikka kuinka opetettaisiin.
Mahdollisuuden antaminen on sitä, että lapsi jo osaa taidon, mutta häneltä ei ole sitä siihen mennessä vaadittu. Kun mahdollisuus annetaan, niin lapsi alkaa käyttää taitoa, joka hänellä oli olemassa. Aikuisesta tämä voi vaikuttaa opettamiselta, mutta todellisuudessa se ei sitä ole.
eli ap:n lapsi on tyhmempi kuin 80% kaksivuotiaista, jotka kyllä osaavat käydä potalla?
Selkis.
että miksi se lapsi ei oo kuukausien harjoittelusta huolimatta oppinut pottataitoja. Odotan mielenkiinnolla sinun teoriaasi asiasta.
Ja tällä tuskin on mitään yhteyttä tuon lapsen älynlahjoihin. Ei ole kovin aikuista haukkua toisen lasta.
olen sitä mieltä, että asian suhteen ei hirveästi kannata stressata. Lapset oppii kun on sen aika. Siis toki kannattaa yrittää aina välillä ja jos innostusta on niin sitten aktiivista treeniä (vaippa pois, näin kesällä pikkareissa ulkona, potilalle säännöllisesti jne) mutta olen huomannut että kaikenlaiset suurieleiset kikkailut ja etenkin äidin stressia asiasta vain haittaa. Et ole huono äiti vaikka lapsesi ei oppisi kuivaksi ennen 3v synttäreitäänkään.
Nyt vaan nautitte kesästä!
että miksi se lapsi ei oo kuukausien harjoittelusta huolimatta oppinut pottataitoja. Odotan mielenkiinnolla sinun teoriaasi asiasta.
Ja tällä tuskin on mitään yhteyttä tuon lapsen älynlahjoihin. Ei ole kovin aikuista haukkua toisen lasta.
On vilkas lapsi joka ei jaksaisi istua potalla? Tai uhmaikäinen eikä tee juuri siksi kun äiti tahtoo? Voisi auttaa se, että hommasta tehdään tosi jännä. Ja äiti ei stressaa, tokikaan.
Siinä nyt pari kilpailevaa teoriaa.
tällä lailla stressittömästi homman: esikoinen 1v10kk, kakkonen noin 3v ja pikkuhiljaa (käynyt aina välistä 1,5 alkaen, välillä pidempiä taukoja kun on pelottanut tms, kolmonen 2v tasan oppi kerrasta, neljäs ei vielä (täyttää syyskuussa 2v).
Mä ihmettelen tän palstan äitien tapaa kuvitella että kaikki oppii jos 2v on täynnä. Meillä myös mm. pyöräilyn/uimisen oppiminen on sujunut lasten ehdoilla. Kukin ajallaan, kun on siihen kypsä. Olen siis se joka kirjoitti tuon:
olen sitä mieltä, että asian suhteen ei hirveästi kannata stressata. Lapset oppii kun on sen aika. Siis toki kannattaa yrittää aina välillä ja jos innostusta on niin sitten aktiivista treeniä (vaippa pois, näin kesällä pikkareissa ulkona, potilalle säännöllisesti jne) mutta olen huomannut että kaikenlaiset suurieleiset kikkailut ja etenkin äidin stressia asiasta vain haittaa. Et ole huono äiti vaikka lapsesi ei oppisi kuivaksi ennen 3v synttäreitäänkään. Nyt vaan nautitte kesästä!
olleet useammassa kerho/päiväkotiryhmässä ja käytännössä aina on löytynyt ryhmästä joku noin 3v jolla on ollut vaippa ainakin unilla/ulkona talvella. Lisäksi tasan 2-vuotiaista voisin väittää että suurimmalla osalla vielä vaippa ainakin välillä!
t. 4:n äiti
ovat kuivia. Osa ei tarvitse edes uni- eikä ulkovaippaa. Pottahommat on taito joka opetellaan. terv. lastenhoitaja
mutta voisitko vääntää minulle rautalangasta, että miten noissa teorioissasi selittyy se, ettei ap:n lapsi ole oppinut, vaikka hommaa on harjoiteltu kuukausia.
On vilkas lapsi joka ei jaksaisi istua potalla? Tai uhmaikäinen eikä tee juuri siksi kun äiti tahtoo? Voisi auttaa se, että hommasta tehdään tosi jännä. Ja äiti ei stressaa, tokikaan. Siinä nyt pari kilpailevaa teoriaa.
pitää nopeasti opettaa kuivaksi?
me ollaan menty potalle lapsen oman mielen tahtiin.
Välillä oli parikin kuukautta väliä, ettei käynyt ollenkaan potalla ja nyt on herätellyt itse taas tuota pottailua ja taas on menty muutama päivä ettei ole käynyt potalla lainkaan.
Vilkas= ei istu potalla niin kauan että malttaisi pissata
uhma = ei kerro äidille hädästä koska äiti tahtoisi niin tai kieltäytyy istumasta potalle, koska se olisi äidistä kivaa eikä saa sitten kiukutella.
Voisi auttaa vaikka kirjat tai lelut pottaillessa.
eli ap:n lapsi on tyhmempi kuin 80% kaksivuotiaista, jotka kyllä osaavat käydä potalla? Selkis.
Ei ap:n lapsi ole tyhmempi kuin 80% kaksivuotiaista. Ei kait lapsen älykkyyttä määritellä sen perusteella onko hänellä vaippa pöksyissään vai ei? Lasketaanko älykkyysosamäärä sitten paskan vetelyydestä vai miten? :)
ettei vilkkaus ole sitä, että onkin turhautunut, kun ei vielä tajua yhtään mistä on kysymys.
Enkä todellakaan jaksa uskoa, että lapsi jaksaisi uhmata yhtä ja samaa asiaa kuukausitolkulla ilman, ettei äiti saisi lapsen uhmaa mitenkään murrettua.
vaipat pois. Kesällä helpompaa kuin talvella.
Meillä tehosi lahjonta.