Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tehdä, kun 10-vuotias ei hoida eläimiään?

Vierailija
29.05.2009 |

Sovittiin silloin ennen kuin eläimet otettiin (3 rottaa ja yksi kani), että lapsi hoitaa eläimet. Vaan eipä enää maistu kahden kopin siivous ja ruoan ja juoman anto. Homma on siirtynyt minulle.

Monet kerrat olen huomauttanut asiasta, mutta tyttö sanoo että joo, joo, kohta, huomenna, justhan mä siivosin (viikko sitten) jne.. Ja lopputulos on se ettei tee sovittuja juttuja. Olen ihan tosi kypsä tilanteeseen, ja tänään sanoin että eläimet menee piikille, jos niistä ei ruveta huolehtimaan niin kuin sovittiin. Siitä nousi karmea itku ja hammastenkiristys.

Mitä ihmettä mun pitäisi tehdä? Toteutanko uhkauksen, jos tyttö ei tsemppaa yhtään?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
29.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräässä tuttavaperheessä 10v ja 12v tytöt joilla on omat kissat. Kissoja ei ole leikattu ja tekevät pentuja vähän väliä, joka pentueesta tytöt haluaisivat yhden jäävän heille. Hoitavat kissoja nyt kun on pentuja mutta kappas vaan kun kasvavat niin johan unohtuu. Sitten jäävätkin kissat äidin huoleksi... Nämä tytöt eivät ole valmiita kantamaan vastuuta lemmikeistään, kaverit yms. on tärkeämpää. Mielestäni tyttöjen äiti teki aikoinaan virheen kun heidän ottaa kissat. Niin ja nyt tytöt vinkuvat itselleen hevosta ja äiti on suostumassa...

Vierailija
2/23 |
29.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläin on AINA vanhempien vastuulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
29.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin meillä sovittiin lasten kanssa että minä hoidan marsun kopin siivouksen kerran viikossa ja lapset vaihtaa veden ja ruokkii. Tosin kyllä isompi tyttö on siivouksessakin autellut ihan hienosti.

Kannattaa vakavasti puhua lasten kanssa asiasta ja sopia pelisäännöt. Työlista jääkaapin ovessa varmaan auttaa.

Vierailija
4/23 |
29.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka idiootti ostaa 10-vuotiaalle oman eläimen?

Tietäähän siinä miten käy

Vierailija
5/23 |
29.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silleen rauhallisesti, hermostumatta.

Aloita siitä, että mikä on pehmolelun ja oikean eläimen ero. Pehmon voi unohtaa vaikka vuodeksi, mutta eläin kuolee, jos sitä ei hoida. Kysyt, haluaako lapsesi, että rakkailla lemmikeillä on hyvä olla teillä vai etsitäänkö niille uusi koti sellaisen lapsen luota, joka oikeasti haluaa huolehtia eläimistä.

Teette "lukujärjestyksen" paperille, eli laitatte siihen jokaisen päivän kohdalle, mitä pitää tehdä. Tuleeko lapselle esim.Lemmikki-lehti? Siitä vois olla apua, kun sais lukea toisten kokemuksia ja miten eläimiä hoidetaan hyvin jne.

Meillä on pienikokoinen koira, jota 7v tyttö ulkiluttaa joka ikinen päivä, kun tulee koulusta & huolehtii turkin hoidon (harjaus joka tiistai, niinkuin ollaan sovittu)

Vierailija
6/23 |
29.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kyllä aikuisen tulee tietää,että tosiassa on itse vastuussa siitä eikä lapsi. Aika tavanomainen tilanne teillä,aluksi luvataan maat ja taivaat sen elukan puolesta ja pikkuhiljaa kiinnostus hiipuu ja mammat huomaa,että kaikki on heidän harteillaan.

Vierailija
7/23 |
29.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastuullisuutta!

Jos lapsen antaa tuosta nuin vaan unohtaa lemmikkinsä ja aikuinen mukisematta tekee kaiken, niin siinä samalla tulee opettaneeksi lapselle, että minkä tahansa asian voi vaan jättää tekemättä, jos ei satu kiinnostamaan.

Toki tässä pitää huomioida ikä. Minusta ap:n lapsella on aika paljon eläimiä. Voisi sopia, että esim. kani olisi lapsen vastuulla (10v selviää kanin hoidosta jo ihan hyvin, jos haluaa) ja äiti hoitaa rotat tai niille voi myös etsiä uuden kodin. Mutta siis, 10-vuotiaalta saa ja mielestäni myös pitää jo vaatia jotain, eikä päästää kuin koira veräjästä.

Vierailija
8/23 |
29.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukaan kymmenvuotias on kypsä ottamaan päävastuun minkään elollisen olennon hoidosta! Eli kyseessä on opettelutilanne jossa lasta ohjataan osallistumaan eläinten hoitoon mutta hän voi luottaa siihen että vanhemmat pitävät lemmikit elossa.

Vierailija
9/23 |
29.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka tosissaan uskoo lasta, joka lupaa hoitaa eläimet. Kai sinä sen eläimiä ostaessasi tajusit, ettei 10-vuotias ole vielä täysin valmis koko vastuuseen.

Kun sinä oot eläimet ottanut, niin sinä ne myös huolehdit.

Vierailija
10/23 |
29.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 12-v tyttö saanut ensimmäisen lemmikkinsä 8-vuotiaana, oli hamsteri ja tyttö hoiti sen 100%:sti. Kun hamsteri kuoli, ostettiin 3 gerbiiliä, joista myös tyttö on huolehtinut. Mummolavkonloppuina olen vain itse ne hoitanut.

Nyt olemme menossa sunnuntaina hakemaan tytölle kania ja olen ihan varma, että tyttö hoitaa myös sen. On kotitöillä ansainnut rahat siihen, käynyt kasvattajan luona opettelemassa kanin käsittelyä, kynsien leikkaamista jne.

Vierailija
11/23 |
29.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska en itse jaksa huolehtia niistä.

hyvänen aika eihän 10 vuotias osaa täysillä huolehtia itsestäänkään niin eihän sen ikäiselle voi eläintä jättää huolehdittavaksi.

siihen tarvitaan aikuistakin.

Lapselle voi kyllä opettaa vastuullisuutta mutta täysin hänen huollettavaksi ei voi jättää eläintäkään.

T:viiden alle 10v:n äiti

Vierailija
12/23 |
29.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Eläimet ovat ihania. Niiden kanssa lapsi saa melko ainutlaatuisen tilaisuuden oppia vastuullisuutta. Eläimen kanssa lapsi oppii paljon sellaista, mitä ei koskaan oppisi ihmisten kanssa jne.

Itse sain ensimmäisen _oman_ koirani ollessani 7v, jo sitä ennen olin osallistunut muiden perheen koirien hoitoon. Hoidin koirani itse hautaan saakka. Koiran lopetin hiukan ennen viime joulua. Meillä oli ainutlaatuinen suhde. Olin onnellinen, että vanhemmat luottivat minuun niin pienenä ja antoivat oman koiran.

Mutta älkää nyt saakeli sitä lasta syyttäkö, jos hän ei olekaan muuta kuin tavallinen lapsi, joka haluaa tänään ja huomenna ei. 10v ei todellakaan ole vielä siinä iässä, että kykenisi ajattelemaan asioita pitkällä tähtäimellä. Hän ei osaa kuvitella millaista on siivota niitä samoja häkkejä päivästä toiseen ja kantaa vastuuta. Sellainenhan on tylsää. Eikä lapset ole yleensä kovin hyviä sietämään tylsyyttä.

Jos minä olisin ap, ottaisin lemmikit itselleni. Eipä olisi lapsella enää mitään tekemistä niiden kanssa. Tässä tosin sellainen juttu, että pidän itse mielettömästi eläimistä. Jos en pitäisi, lahjoittaisin eläimet pois. Huom lahjoittaisin. Piikille vieminen on minusta typerää. Ei, että eläin kärsisi kuolemastaan mitenkään, mutta minusta vastuullinen aikuinen ei lopeta tervettä eläintä vain, koska ei kyennytkään huolehtimaan niistä.

Ja tässä tapauksessahan se nimenomaan on ap, joka ei niistä elukoista kykenisi huolehtimaan. Hän se on mennyt lapselle eläimiä hankkimaan. Kuten jo sanottu, lapsen ei koskaan tulisi joutua tilanteeseen, jossa hän on pääasiallinen vastuunkantaja.

Joten

*anna eläimet pois

*pidä ne itse, mutta älä anna lapselle

Äläkä heti mene ostamaan uutta lemmikkiä, kun lapsi vähän marisee. Huoh!

Vierailija
13/23 |
29.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai tiesin lemmikkejä ottaessa että päävastuu on meillä aikuisilla, mutta eihän se tarkoita ettei lapsen tarvitse niistä huolehtia mikäli näin on sovittu!

Tiesin myös sen että todennäköisesti näin tulee käymään, mutta silti minulla on täysi oikeus muistuttaa lasta lupauksestaan hoitaa eläimet.

Vai onko teidän mielestänne hyvä, että lapsen ei tarvitse pitää lupauksiaan? Että hän voi tehdä toisin kuin on sovittu, ilman että hänelle siitä huomautetaan?

Minä olen sanonut tytölle että marsut lähtee parempaan kotiin, mikäli hän ei niitä hoida. Uhkauksen meinaan myös toteuttaa....

Vierailija
14/23 |
29.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapsen hoidettavaksi VOI

hyvänen aika eihän 10 vuotias osaa täysillä huolehtia itsestäänkään niin eihän sen ikäiselle voi eläintä jättää huolehdittavaksi.

Lapselle voi kyllä opettaa vastuullisuutta mutta täysin hänen huollettavaksi ei voi jättää eläintäkään.

Vierailija
15/23 |
29.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapsen hoidettavaksi VOI antaa eläimen, mutta TIETYSTI vanhemmat seuraa miten eläintä hoidetaan ja tarvittaessa puuttuu asiaan. Sehän on itsestään selvää!

Vierailija
16/23 |
29.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsinkin sen "rakastetaan myötä ja vastoinkäymisissä", ja sitten erotaan... sulla on vastuu, ja tolla sun logiikalla kukaan vanhempikaan ei koskaan olisi hoitamatta hyvin sen lasta, ja kuitenkin huostaanotettuja on pilvin pimein.

Vierailija
17/23 |
29.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten aikuiset on edes antaneet lapsen luvata noin paljon. Lapsi on luvannut huolehtia laumasta eläimiä joka päivä ja siivota niiden jäljet, jne.

Tuossa on oikeasti paljon työtä, ja aikuisen olisi pitänyt tajuta, että lapsi on luvannut liikoja.

Mun mielestä lasta ei voi syyttää siitä, ettei pysty pitämään lupausta, joka oli alunperinkin aivan epärealistinen toteuttaa.

Kannattaa sopia uudet säännöt, jotka on huomattavasti nykyistä kevyemmät.

Vierailija
18/23 |
29.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa vastuuta. Riittäisi että tyttö vaikka ruokkisi ja vaihtaisi veden joka päivä. Yhdessä voitte siivota hki. Miksi ihmeessä noin monta lemmikkiä, ja täysin lapsen vastuulla??

Vierailija
19/23 |
29.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on pakko olla provo! Sillä ei kai nykyaikana löydy niin urpoja vanhempia jotka olettavat että lapselle voi ostaa lemmikin ja olettaa että tämä kantaa siitä täydellisen vastuun.. Ei luoja: "jos et hoida niin on vietävä piikille". Sano ap että olet provo, sillä näin urpoja ihmisiä ei yksinkertaisesti voi olla olemassa! Sama kun minä tekisin aloituksen: "hei, ajattelin ottaa kesäkissan".

Vierailija
20/23 |
29.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

huolehtimaan eläimistä jos vain haluaa! Minusta parempi idea kuin piikillä uhkailu, olisi etsiä uusi koti niille eläimille. Jos ei tyttö välitä, eikä kukaan pidä niille eläimille edes seuraa, niin parempi se niin olisikin.