Jos aivokuolleesta lapsestasi haluttaisiin elintenluovuttajaa, suostuisitko?
Minä en, koska haluaisin haudata lapseni kokonaisena, en silvottuna
Kommentit (39)
mutta mieheni (joka on vähän niin kuin alalla töissä) sanoi, että EI tee elinluovutustestamenttia koska ne elimet menee hyvin todennäköiseti jollekkin juopolle. Sit se juoppo pilaa ne uudetkin elimet kuukaudessa. Näin se kuulemma pääsääntöisesti Suomessa menee.
Mutta itse olen tehnyt testamentin ja alkuperäiseen kysymykseen vastaisin, että ehdottomasti luovuttaisimme lapseni elimet jos hän olisi aivokuollut. Tuntuisi kuin elämä jollain tavalla jatkuisi. Sehän olisi onni saada lapsen kuolemasta edes jotain hyvää. Ja näissä lapsi tapauksissa elimet ei ainakaan menisi juopoille!
joskaan ei kovin järkevää pohdittavaa, ellei asia ole oikeasti käsillä.
Itse en taas luovuttaisi mistään hinnasta munasoluani, että joku toinen saisi lapsen...MINUN lapseni.
Tällaisia ei oikeasti ole edes tarkoitettu (alunperin ainakaan : ) ihmisten päätäntävallan alaisiksi asioiksi.
Silloin lapseni kuolemasta seuraisi edes jotain hyvää... mutta kauhea ajatus. Siis se lapsen kuolema.
siirteen saanut kuoli kivuliaasta siirrosta huolimatta ja omaisilla turhaa toivoa kun lopputulos oli ihan sama kuin ilman siirtoakin
käytännössä aina. Maksansiirtoa voidaan harkita, mikäli ihminen on ollut pysyvästi raittiina ilman yhtään retkahdusta ainakin vuoden. Itse asiassa muiden elinten siirtotarvetta (munuaiset, sydän, keuhkot) alkoholistille tuskin tulee sen useammin kuin ns. normaalille ihmisellekään. Ja haimaahan ei kokonaan voi siirtääkään, saarekesoluja ainoastaan. Niissäkin rajoituksena on, että saarekesolusiirtoja tehdään vain potilaille joille on jo tehty jokin muu elimensiirto (yleensä munuaisen) koska vaatii saman hylkimisenestolääkityksen.
T: 14
Minun taivaallisen ihana, huumorintajuinen ja rakastettava tätini sai elää siirtomunuaisella 25 loistavaa vuotta. Absolutisti, mutta ei tiukkapipo.
Munuainen jonka hän sai tuli nuorelta ei-täysi-ikäiseltä luovuttajalta. Sen nuoren turha ja julma kuolema sai kuitenkin aikaan sen, että me KOKO SUKU saimme nauttia 25 loistavaa vuotta mm. lastenhoitoavusta, kuuntelevasta ja ymmärtävästä korvasta, olkapäästä, viisaudesta ja naurusta joka hänellä oli antaa...
jokaisen elimet pitäisi saada käyttöön kuoleman jälkeen. ystäväni on saanut uuden munuaisen, nuori nainen ja sen ansiosta hän elää.
tuota aivokuolleen kuolinhetki asiaa en usko. lähipiirissä kävi näin että eräs aivokuoli eikä häntä todellakaan merkitty kuolleeksi silloin. on itse asiassa vieläkin elossa kun omaiset ei päästä irti vaikka toivoa ei ole.
haluaisin päästää lapseni ns. koskemattomina haudan lepoon.
kun lapsi on aivokuollut jonkun sellaisen onnettomuuden jälkeen, että joku elin vielä kelpaisi, hän ei todellakaan ole millään lailla "koskematon" eikä ehjä enää. Hän on todennäköisesti ihan palasina, purjottu, ruhjottu...
TOivoisin antavani elit käyttöön. Hirveetä se olisi.
sanokaa tekopyhät mitä haluatte. Esim hukkunut lapsi on ihan ehjä eikä ruhjottu.
sanokaa tekopyhät mitä haluatte. Esim hukkunut lapsi on ihan ehjä eikä ruhjottu.
ne on olleet liian kauan ilman happea, ei ne ala toimia siirrettyinä---.
ja tekee pahaa edes sanoa se, niin minusta ei varmasti olisi siinä tilanteessa sanomaan yhtään ainoaa järkevää ja ymmärrettävää sanaa saati sitten päättämään jotain tuollaista. Ei minusta olisi mitään jäljellä.
EI OLE omaisten päätettävissä, jos aivokuolemadiagnoosi on tehty. Kyseessä taitaa olla läheisesti aivokuolemaa muistuttava "pysyvästi vegetatiivinen tila" jossa kyllä aivot ovat pahasti vaurioituneet mutta aivokuoleman kriteerit eivät täyty (eli jos ihmiseltä löytyy yksikin aivorunkoheijaste, aivokuolemadiagnoosia ei voi tehdä). Nämä ihmiset voivat sitten elää vuosikausia tässä tilassa.
Ja sille joka epäili että aivokuolleet ovat pahasti ruhjoutuneita, se vähän riippuu siitä syystä jolla aivokuolema on syntynyt. Yleisin syy taitaa olla lukinkalvon alainen verenvuoto eli SAV, aivovaltimossa oleva synnynnäinen heikko kohta repeää ja aiheuttaa ison aivoverenvuodon. Tämä tila ei mitenkään näy ulospäin. Myös isot aivokasvaimet jotka aiheuttavat äkillisen turvotuksen ja aivopaineen nousun ovat ulospäin täysin näkymättömiä. Toki aivokuolemia syntyy vamman seurauksenakin, mutta esim. kolaripotilas harvoin kelpaa elintenluovuttajaksi koska yleensä ne siirtoelimetkin ovat vammautuneet.
T: 14
Olisin sanonut etten halua heitä leikeltävän. Nyt kun ovat jo 7v ja ovat itse ihmetelleet maailaa jossa toisia ei auteta, niin kyllä, kyllä minä tekisin mitä vaan että edes joku lapsi sais elää. Ja olen varma että lapseni sanoisivat samaa.
kuollut lapsi laitetaan ehjänä maahan maatumaan, kuin että joku elämästä tappeleva lapsi saisi elää?
ehjänä pysy. Ei häntä voi mitenkään enää säilyttää "rhjänä", muuta kuin muistoissa.
Mun on vaikea käsittää ihmisiä, jotka ei kykene niin yksinkertaiseen ajatteluun, kuin että mitä jos minun lapseni olisi se siirtoelimen tarvitsija? Kuinka tärkeältä se tuntuisi, että joku saa haudata kuolleensa "ehjinä"?
Ja toi oli aika hyvä pointti tuokin: mitä se lapsi itse olisi halunnut? Olisiko halunnut auttaa? Kun tuossa tilanteessa se ei enää olisi keneltäkään pois se auttaminen, ainoastaan suuri lahja.
pian jäljellä muuta kuin luut. Eli antaisin.
sillä siten joku toinen lapsi voisi jatkaa elämää. Ja joka tapauksessa sille omalle vauvalle tehdään ruumiinavaus.