Minkä hintaisia lahjoja teidän lapset vie kaverisynttäreille?
Meillä on viety pääasiassa alle 5 euron lahjoja, esim:
- Littlest Petshop -irtoeläin, yhden hinta on noin 3,50-4 euroa ja siis yhden on yksi lapsi vienyt per kaverisynttärit
- Pieniä Lego-paketteja joiden hinta liikkuu 1,90-4 euron välillä
- nyt kesällä esim. saippuakuplasetti, hinta noin 1-2 euroa
- kynä/kumipaketti, hinta 1-3 euroa
- hiuspampulasetti, hinta 1-3 euroa
- karkkipussi, hinta 1-3 euroa
- palapeli, noin 2-4 euroa
- pinemmille lapsille esim. pallo, hinta noin 1-4 euroa
- tai hiekkasetti, hinta noin 1,50-4,50 euroa
- vesipyssypaketti, noin 3 euroa
- kirjepaperisetti noin 2-5 euroa
- pokemon-pallo, noin 3 euroa
- vapun tienoilla vei ystävälle tikun nokassa olevan folioilmapallon, noin 3,5 euroa
Yms.
- tarroja 1-4 euroa
- lippalakki 3-5 euroa
No nyt oli omalla lapsella semmoiset synttärit joihin kutsuttiin muitakin kuin lähistön lapsia ja yllätyin kun osa toi arviolta noin 15-20 euron barbeja yms! Siis mielestäni todella tyyristä kun ajattelee että kyseessä on kaverisynttärit joita on pitkin vuotta useita.
Kommentit (44)
Sillä saa petsin tai pikkulegopaketin
Jos teillä korostetaan kovasti rahaa ja materiaa niin lapsikin oppii mittaamaan kaverin arvon esim. lahjan mukaan. Ja kyllä, olen lapsiin perehtynyt jo koulutuksenikin kautta. Olen lastentarhanopettaja (tällä hetkellä tosin pidän "vain" kerhoja koska lapset niin pieniä että tahdon tehdä vielä osa-aikaista työtä). Ihmetyttää miten jotkut aikuiset voi oikeasti ajatella noin...
En kyllä tarkoittanut, että minua haittaisi.
Mutta kaverit siihen kiinnittävät huomiota ja kiusaavat sitten koulussa sitä, joka tuo halpoja lahjoja.Se on kyllä sääli, mutta maailma on kova. Oma tyttö onneksi sanoo aina, että kaverit on paras lahja. Mutta kaikki eivät ole samanlaisia.
Jos lapseni kertoo, että koulussa kiusaavat synttäreiden jälkeen niitä, joiden lahja oli halpa niin mitä se kertoo minun arvoista? Vaikka kuinka olisit lastentarhanopettaja niin minä en ymmärrä, miten minä olisin vastuussa muiden lasten kiusaamisista.
Oma tyttöni sanoo aina kutsuja antaessaan, että paras lahja on jos kaverit voi tulla. Mutta mennessään määrättyjen tyttöjen kutsuille, panikoi aina, että onhan lahja tarpeeksi arvokas, ettei häntä huomenna haukuta koulussa.
]Jos teillä korostetaan kovasti rahaa ja materiaa niin lapsikin oppii mittaamaan kaverin arvon esim. lahjan mukaan. Ja kyllä, olen lapsiin perehtynyt jo koulutuksenikin kautta. Olen lastentarhanopettaja (tällä hetkellä tosin pidän "vain" kerhoja koska lapset niin pieniä että tahdon tehdä vielä osa-aikaista työtä). Ihmetyttää miten jotkut aikuiset voi oikeasti ajatella noin...
Mutta kaverit siihen kiinnittävät huomiota ja kiusaavat sitten koulussa sitä, joka tuo halpoja lahjoja.Se on kyllä sääli, mutta maailma on kova. Oma tyttö onneksi sanoo aina, että kaverit on paras lahja. Mutta kaikki eivät ole samanlaisia.
Lapsen hyvälle ystävälle tai oman hyvän ystäväni lapselle voi lahja maksaa 20 euroakin, sukulaislapsille sitäkin enemmän.
kerrot tietysti että on typerää kiusata ketään sen mukaan millaisen lahjan toi. Älä missään nimessä lähde mukaan tuohon, että nyt kun xxx:lla on synttärit niin lahjan pitää olla erityisen kallis ettei vaan kiusata sen vuoksi. Voisitpa vaikka mainita tästä kiusaamisesta kyseisten tyttöjen äideille. Ja jos arvot tytöillä on tuollaiset, että kaverit mitataan rahassa, niin sitä voi yhdessä tytön kanssa miettiä että onko ne tytöt kivoja kavereita ja tykkääkö ne tytöstäsi siksi että hän on sellainen kuin on vai siksi että tyttösi tuo kivoja lahjoja. Tuollaiseen ulkoisilla asioilla pätemiseen ei kannata missään nimessä opettaa ja kannattaa taistella vaikka sitten virtaa vastaan jos tuollaista esiintyy. Tyttäresi tulee saamaan aitoja ystäviä varmasti asenteellaan ilman että pitää lähteä mukaan tuohon rahalla mässäilyyn jo lapsuusiässä!
Meilläpäin ei onneksi tuollaista ole esiintynyt, ei tyttöjen eikä poikien keskuudessa. Itse olen yrittänyt vaivihkaa meidän synttäreillä sivukasvattaa muidenkin lapsia kehumalla kovasti myös halvempia lahjoja jne ;)
Jos lapseni kertoo, että koulussa kiusaavat synttäreiden jälkeen niitä, joiden lahja oli halpa niin mitä se kertoo minun arvoista? Vaikka kuinka olisit lastentarhanopettaja niin minä en ymmärrä, miten minä olisin vastuussa muiden lasten kiusaamisista.
Oma tyttöni sanoo aina kutsuja antaessaan, että paras lahja on jos kaverit voi tulla. Mutta mennessään määrättyjen tyttöjen kutsuille, panikoi aina, että onhan lahja tarpeeksi arvokas, ettei häntä huomenna haukuta koulussa.
]Jos teillä korostetaan kovasti rahaa ja materiaa niin lapsikin oppii mittaamaan kaverin arvon esim. lahjan mukaan. Ja kyllä, olen lapsiin perehtynyt jo koulutuksenikin kautta. Olen lastentarhanopettaja (tällä hetkellä tosin pidän "vain" kerhoja koska lapset niin pieniä että tahdon tehdä vielä osa-aikaista työtä). Ihmetyttää miten jotkut aikuiset voi oikeasti ajatella noin...
5-10euroa. En osta mitään varastoon alennuksesta, sillä omat lapseni haluavat aina valita jotain sankarille sillä hetkellä sopivaa. En myöskään ymmärrä, miten osa vanhemmista kuvittelee legojen kiinnostava kaikkia poikalapsia...
Jos on läheisempi kaveri, niin lähemmäs kahtakymppiä voi tarvittaessa panostaa, mutta ei sen yli.
Alle kympillä on todella haastavaa löytää mitään järkevää. Ihan mitään heti hajoavaa kertakäyttöroskaakaan ei viitsi kenenkään kotiin kantaa, muttei toisaalta tietenkään halua opettaa lapsia liian 'hyväänkään' (vähän kärjistäen).
Jos on läheisempi kaveri, niin lähemmäs kahtakymppiä voi tarvittaessa panostaa, mutta ei sen yli.
Alle kympillä on todella haastavaa löytää mitään järkevää. Ihan mitään heti hajoavaa kertakäyttöroskaakaan ei viitsi kenenkään kotiin kantaa, muttei toisaalta tietenkään halua opettaa lapsia liian 'hyväänkään' (vähän kärjistäen).
Ei se haittaa vaikka joiltain kavereilta tulee halvempia. Itse en vaan oikein keksi mitään ladukasta halvemmalla. Minä ostan alennuksesta jemmaan ja niistä saa lapset sitten valita. Jos mennään kauppaan ja lapset sieltä valitsee tulee liian kalliita lahjoja.
kummilapsille lahjojen yläraja on 30e
lasten parhaille kavereille yläraja on 20e
muille kavereille 5-10e
Mulla on sängynaluslaatikko täynnä leluja, joita ostan pitkin vuotta aina kun löydän hyvästä alesta. Esim. ostin kerran sellaiset siipiBratzit ovh 29,90e hintaan 9,90e tarjouksesta. Myös My little ponyja sai joskus kaksi yhden hinnalla ja niitä ostin eri värisiä.
Usein kyllä kysyn lasten vanhemmilta toiveita. Useat eivät silti sano mitään ja se on aika turhauttavaa. Hintaan 10e voisi ostaa vaikka jonkun vaatteenkin, joskus onkin toivottu esim. T-paitaa, jossa "paljon kimalletta" tms kun on ollut kova prinsessaikä menossa sankarilla.
Nyt kun esikoistyttö on koulussa ja monella on Nomination-rannekoru, olen joskus ehdottanut tytön kaverille, että ostavat yhteisenä lahjana koruun yhden palan (ovh 16-22e kultainen pala). On minusta kiva, pidempiaikainen lahja ja lahjan saaja muistanee kaverinsa aina sitä katsoessaan. Näin ainakin toivon.
Aiemmin lapseni ovat myös vieneet yhteislahjoja muiden lasten kanssa, esim. GeoMag-magneettileluja, jotka ovat kivoja ja unisex-lahjoja, mutta aika kalliita.
Ostan myös alesta paljon varastoon. Silloin saan annettua tuollakin hinnalla ihan kivoja juttuja:)
Meillä on ollut kaveripiirissä tapana laittaa jokainen 5e ja ostaa yhdessä joku isompi lahja jonka päivänsankari on toivonut. Näin vältytään siltä turhalta krääsältä ja on sitten mieleinen lahja.
Aikuiset opettavat lapsille lahjojen "arvon". Alle kouluikäinen ei edes ymmärrä, että joku prinsessabarbi on paljon kalliimpi kuin parin petshopin setti. Se, kumpi on lapsesta mieluisempi, on ihan lapsesta kiinni.
Älkää hyvät ihmiset ikinä lasten kuullen arvostele toisten lasten tuomia lahjoja (siis jälkikäteenkään)!! Siitä niitä huonosti käyttäytyviä nuoria kasvaa...
Alle 10 eurolla löytää kyllä ihan kivoja lahjoja eikä tartte edes alekoreista hamstrata (vaikka onkin ihan kätevä tapa). Musta on kauheaa lukea täältä, että vasta 15 eurolla saa kunnon lahjoja. Höpönlöpön.
viedään, niin lähimmille kuin luokkatovereillekin.
jos juhlat jossain muualla kuin kotona niin maksaa yleensä järjestäjälle 20-25 e per lapsi niin on ihan reilua viedä ihan reilun hintainen lahjakin. on se nyt röyhkeetä viedä parin euron lahja.
Mutta lahja ja sen mahdollinen arvo ei todellakaan ole synttäreillä tärkein! Itse hankin lastenkirjoja varastoon synttäreitä varten. Siihen lisäksi jotain pientä, niin kiva on.
jos on lähisukulainen tai oikein rakas ystävä, niin 10-15 e ja jos vaikka kerhokaveri tai pihatuttu, niin max. 5 e.
joskus annetaan pelkkä kortti. sellaisenkin saaminen on ollut meidän lapsille mielekästä.
Viimeksi poika vei kaverilleen leijan, hintaa 2 euroa...
Meillä molemmat vanhemmat käy töissä ja ollaan keskituloisia joten ei ole kyse siitä etteikö olisi varaa. Itse vaan olen pitänyt itsestäänselvänä että kaverisynttäreille viedään ihan vaan jotain pientä.
ap
Siis että n. 5e olis hyvä. Havaitsin tosin pian, että meillä päin Helsinkiä vakiohinnaksi on muodostunut 10e. Enää en siis osta juurikaan alle 10e lahjoja.
Yli 10 e on musta ehdottomasti liikaa! Meillekin tuli joku 20e barbi ja olin vähän pahoillani (likkamme ei niin välitä barbeista ja turhan kallis oli).
Harmillista on myös, jos aina viedään tyttöjen synttäreille barbi ja poikien synttäreille joku auto. Kaikki tytöt eivät tykkää barbeista ja kaikki pojat eivät välitä autoista. Voisi siis vaikka hakea kutsusta vinkkejä tai kysyä...
jotain, joka siis "oikeasti" olisi tuon hintaista.
ostettaisiin. Näin ei tulis sitä että joku toi "vaaan noin pienen lahjan, voi voi, olipa huono lahja" tai toisaalta "voi kauheeta miten kallis, huh huh, nyt tuntuu kyllä todella kiusalliselta".
Ja ottaen huomion että on myös vähemmän varakkaita perheitä niin juuri tuollainen 5 (tai max 10) euron arvoinen lahja voisi olla sopiva. Näin ei tartte jättää kenenkään kivoja synttäreitä väliin siksi ettei ole tuoda lahjaa... Nimittäin ainakin meidän perheessä jossa on 2 lasta, niitä kaverisynttäreitä on käytännössä joka viikko, joskus kuten tällä viikolla paritkin.