Opintovapaa
Kertokaapa tyhmälle kaikki, mitä tiedätte kyseisestä vapaasta...
Siinähän voi kai saada jotain rahallista tukea, mutta se aika on sidonnainen tehtyihin työkuukausiin. Mutta voiko opintovapaalla olla pidempään kuin tämä tukikausi kestää??
Kommentit (8)
Opintovapaalla voit olla työnantajan myöntämän vapaan verran. Silloin voit saada rahallista tukea koulutusrahastosta (palkkaan ja työhistoriaan sidonnainen + perusosa 500 euroa /kk kaikkille sama) tai Kelan opintorahan (mitä se nyt onkaan alle 300 euroa kuussa?).
Mulla on opintovapaa työnantajalta opintovuodeksi ja ens syksynä alan ruinata sitä lisää. Opinnot kestää 4 vuotta, todennäköisesti joudun ottamaan lopputilin jossakin vaiheessa, että saan opinnot päätökseen.
Miten pystyt saamaan 18 kk ajan aikuiskoulutustukea? Onko sinulla kuinka pitkä työhistoria. Itse sain sellaisen käsityksen, että 15 vuoden työhistorialla saa reilun puolen vuoden ajaksi aikuiskoulutustuen... Itselläni työhistoriaa niin vähän, että aikuiskoulutustukeen oikeuttavaksi määräksi sain laskurilla 2-3kk.
Summa on suunnilleen sama kuin sinulla (ja siis palkkakin)... Itselläni jäi vain mietityttämään tuo tukikuukausien vähäisyys... Pitääkö loppuaika elellä ilman mitään tuloja :)
Näitten on täytynyt ihan vasta muuttua, koska mä sain vielä syksyllä 18 kk tukea vajaalla 15 vuodella työhistoriaa.
Voi jehna, kyllä Suomessa sitten kannattaa opiskella aikuisiällä...
t. kolmonen
Niin tuossa aikuiskoulutustuessa laskettiin jotenkin etukäteen eläkeikään saakka oletettu työssäoloaika ja niistä sai tukikuukausia. Siellä koulutusrahaston nettisivuilla on selitetty asia hyvin. En oikein itse osannut sitä pukea sanoiksi..
t. kakkonen
tarvii olla vähintää 10 vuotta työhistoriaa takana, ennenkuin voi saada muutamaa kuukautta pidemmän aikaa tuota tukea... Hmm... Nyt näyttäis selkiytyneen minullekin. Harmi, sillä minä aion opiskella jo nyt, mutta jotenkin pitäis taloudellisestikin pärjätä. ap
Siinä sitten näkyy ne todelliset tukikuukaudet. Itsellänikin on 18 kk tukea, koska KAIKKI mahdolliset kesätyöt ja pätkät laskettiin mukaan. Itse ei tarvitse laskea tai selvittää niitä.
Mulla on työkokemusta noin 10-11 vuotta ja sain siis 18 kk tukea; lopullista tukipäätöstä hain vasta, mutta 2500 kk:n keskimääräisillä työtuloilla tuki on noin tonni kuussa.
Ja opintovapaata ei voi ainakana valtiolla työnantaja kieltää, mutta perustellusta syystä työnantaja voi sitä siirtää. Eli periaatteessa (virkaehtosopimuksen mukaan) opintovapaata saa aina kun sitä tarvitsee ja hakee. En tiedä kuinka on yksityisellä puolella...
voi pitää puolipäiväisesti, eli yhden opintovapaapäivän käyttää tavallaan kahden päivän aikana... Maksetaanko tässä tapauksessa mitään tukia??
Vapaata voi saada enintään kaksi vuotta viiden vuoden ajanjakson aikana. Edellytyksenä on, että työntekijän työsuhde samaan työnantajaan on kestänyt yhdessä tai useammassa jaksossa vähintään vuoden ja että työsuhde on ollut päätoiminen koko tämän ajan. Opintovapaata on oikeus saada julkisen valvonnan alaisen opiskeluun tai koulutukseen.
Työnantaja voi kerran kieltäytyä antamasta opintovapaata, kun anot sitä toisen kerran, se on pakko myöntää.
Käy lisäksi lukemassa ero-ja koulutusrahaston sivuilta tietoa aikuiskoulutustuesta. Sen avulla tulen itse saamaan 18kk ajan rahaa noin 900e
kuukaudessa ja mun työtulot on vain vähän yli 2000e per kk. Tuo on tosi hyvä homma tuo aikuiskoulutustuki! Aion itse hakeutua 4 vuoden amk-opintoihin ja sen avulla ensimmäiset kaksi vuotta eivät olekaan aivan hirveän köyhät..