Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä olet käsitteestä "educated fools", jollaisi me suomalaiset siis olemme?

Vierailija
21.05.2009 |

Tuli mieleen tuosta "white trash" ketjusta, että monet pitävät meitä mm suomalaisia kuuluvina joukkoon "educated fools". Olemme jotain nousukkaita, joilla on ehkä jotakin koulutusta, esim. lääkäri, mutta olemme muuten kuin metsässä ja pellossa kasvaneita. Meiltä puuttu käytöstavat ja tasokas tausta.

Maailma on tällaisia täynnä ja mihin yhteiskuntaluokkaan kansamme mahtaakaan sijoittua, jos katsotaan kansainvälisesti? Olemmeko edes kunnon keskiluokkaa vai tipummeko jopa alempaan keskiluokkaan. Jos siis jostakin luokista puhutaan - sehän on vanhanaikaista. Nythän luokitellaan ihmiset vain tulojen perusteella, ei kotitaustan ja vanhempien koulutustason perusteella.

Ennen ihmiset kouluttautuivat kunnon ammatteihin. Nyt kaikki ovat vain jotain yliopistomössöä eikä se tee kenestäkään mitään muita tasokkaampaa porukkaa. Mikä enää erottaa ihmisiä toisistaan? Ei mikään. Kaikki ovat samalla viivalla. Lasten on hankala saada samaa elintasoa kuin omilla vanhemmilla oli. Rahat ja varallisuuden voi aina menettää ja kun vanhemmat kuolee niin omaisuus silppoutuu pieniin osiin.

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
21.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tällaista kauppareissukäytöstä ei missään tapauksessa näe missään muussa maassa, kuin Suomessa. Tässähän oli kyse siitä, että kaikki muut ovat niin sivistyneitä, mutta suomalaiset ei. Olkoon miten tyhmää toimintaa tahansa, näyttäkää minulle myös se sivistynyt kansa, jossa kukaan ei tee niin typerästi kuin suomessa tehdään.

eivätkö he ensimmäisenä sitten voisi muuttaa elintapojaan, terveyskäyttäytymistään ja vaikkapa juuri tuota toisten huomioonottamista. Miksi pitää aina vedota siihen "en minä, kun ei muutkaan"!?

Vierailija
42/46 |
21.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole sitä sanonutkaan, että "en minä, kun ei muutkaan", vaan sitä, että tällaiset kauppareissuyleistykset ovat turhia, koska nuo tuskin ovat ainoastaan suomalaisten paheita. Siis ei ole mikään selkeä tekijä ja eroavaisuus tässä keskustelussa. Tuossa joku jo sanoikin hyviä pointteja, joissa suomalaiset eroavat selvästi muista kansoista, tuo vanhempien kunnioittaminen on mielestäni hyvä esimerkki, mutta tällaiset kauppareissuyleistykset eivät.

Olen siis koko ajan vain yrittänyt kysyä, että mitkä asiat ovat niitä ratkaisevia eroja niihin muihin sivistyneisiin maihin verrattuna.

eivätkö he ensimmäisenä sitten voisi muuttaa elintapojaan, terveyskäyttäytymistään ja vaikkapa juuri tuota toisten huomioonottamista. Miksi pitää aina vedota siihen "en minä, kun ei muutkaan"!?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
21.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kyllä meillä on tasokas tausta; meillä on ollut oma uskonto, omat kultit, oma kieli ja kirjallisuus, oma koululaitos ja kansainvälisesti arvostettuja taiteilijoita.

Vierailija
44/46 |
21.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) hirveän epäluuloisia toisia ihmisiä ja heidän valintojaan kohtaan, ja b) hirveitä tosikkoja. Kaikki jutut otetaan ihan kirjaimellisesti. Englantilaisen kaupanmyyjän kanssa saa fiksumman keskustelun aikaan kuin suomalaisen terveyskeskuslääkärin kanssa, ja syynä on se, että se britti tajuaa useimmista asioista olevan monta mielipidettä ja kunnioittaa kunkin ihmisen oikeutta valita itse sen mitä uskoo.

Vierailija
45/46 |
21.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos multa viedään puolet palkasta heti veroina ja lopuista neljännes arvonlisäveroina ja perustellaan, että sillä tuotetaan kaikki hyvinvointipalvelut, niin sitten niiden palveluiden on syytä pelata kanssa. Ei niin että maksan kauheita veroja ja joudun käymään vanhustentalossa syöttämässä pappoja ja vaihtamassa vaippoja.

Vierailija
46/46 |
21.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ähäkutti.

Eli Ruotsin rajalla olevat kunnat ja kaupunki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi