Mikä sairaus/tauti se on mikä Hesan päiväkodeissa jyllää?
Oli aamutv:n englanninkielisissä uutisissa, mut en kerennyt kuulemaan, mikä se oli. Jotakin kynsien irtoamisesta ja Hesasta sain kuultua tuolta pikku-metelöitsijältä ;)
Tietääkö joku?
Kommentit (23)
Mutta en minäkään muista sen taudin nimeä.
Just hain oman lapsen hoidosta pois kun näppyjä oli ilmestynyt huuliin.
Sinne jäi (ollut koko viikon) vielä 1v jolla kasvot ja kädet järkyn näköiset.
Vaikka tartuttais ennen puhkeemista niin varmasti tuollainen kaiken suuhunsa työntävä pieni tarttuttaa kaiken aikaa muita. 100% varmuudella jokainen sairastuu.
onko hänellä enterorokko, ja siksi olen googlannut tänään aika paljon. Siellä sanotaan, että kun kuume laskee ja on terve, saa mennä hoitoon. Miten sitä nyt lasta kotona pitää, jos lääkäri ei kirjoita vanhemmalle sairaslomaa??
Ilmeisesti lapsella ei ole lainkaan ollut kuumetta.
että on näpyt ilmestynyt.
Samalla myös sanoin että sairastamme loppu viikon. Lapseni on sairas vaikkei ole kuumetta. Vai eikö enterorokko ole sairaus? 7
Minullakin oli taannoin käsissä jotain ihmerakkuloita. Olin ihan täysin terve. Kotiinko olisi pitänyt jäädä?
Haluan vain sanoa, että kaipa sen lapsen vanhemmat ovat lastaan lääkärissä käyttäneet ja jotenkin uskon, että se lääkäri tietää asiasta enemmän kuin a v-mamma.
jossa kerrotaan että enterorokko jyllää ryhmässä. Sairaan lapsen ollessa tämän viikon hoidossa niin lapseni oli viides joka lähti kesken päivää kotiin.
Tuolla tartuttamisella aiheutetaan se että tulee paljon poissaoloja töistä.
Tuurilla olisi voitu pysyä terveenä ja sairaslomalla olisi ollut ainoastaan sairaan lapsen vanhempi.
Mulla 4 lasta ja jokaisella oli enterorokko6- 7 vkoa sitten. Eriaikaan tauti puhkesi ja oli eriasteinen kaikilla.
6 vuotias sai pahimmat oireet, kädet ja jalat kutisi ja rakkuloita.
Muut selvisit korkealla kuumella ja pienemmillä oireilla. Onneksi!
Mulla taas kämmenet ja jalat ja limakalvot oli täynnä rakkuloita.
Käsien kynsistä ainoastaan yksi ei ironnut/lohjennut tyvestä puoliksi. Jaloista taas irtosi kaikkiaan 6 kynttä.
Rakkuloiden jäljet näkyy vieläkin ja jalkateristä ja varpaista ja kantapäistä irtoaa edelleen nahkaa.
Aikuisille tulee ilmeisemmin ainakin mun tapauksessa todella kovat oireet.
Voin sanoa että en koskaan ole tuntetnt niin suurta kipua, kutinaa ja kirvelyä kämmenissä ja jaloissa kuin ne 4 pahinta tuskaista päivää rokon aikana mulla oli.
Oireita ei voi yleistää, toiset pääsee vähemmällä toiset ei.
Olen pph ja 3 hoitolapsella on entero just nyt. Yksi lapsista on hoidossa.
Käsiä olen desifioinut koko ajan, auttaakohan?
En halua sairastua ja tartuttaa omaa perhettä jolleivat vielä ole tartuntaa saaneet.
Kamalaa jos menee joululoma meidän perheeltä pilalle :(
Vai eikö enterorokko ole sairaus? 7
[/quote]
jyllää just entero (omat lapset eivät ole vielä saaneet), vesirokko (se on onneksi sairastettu), järkyttävä flunssa, johon liittyy kamala yskä (se on ollut molemmilla lapsilla) ja vatsatauti (johon just toinen lapsista sairastui). Eli en jaksa enää edes uskoa, että meillä oltais terveitä jouluna, kun on yli 3 viikkoa jo kohta joku ollut sairaana.
ja ainakaan täällä lääkärit ei kirjoita sairaslomaa jos ei ole kuumetta ja kunto on hyvä. Ja ilman sairastodistusta, kun ei oikein voi olla töistä poissa. Ja meillä muuten päiväkodissa ihans anottiin, että jos tulee rokko niin kuumeisena kotona mutta jos on vaan rakkulat niin sitten hoitoon vaan.
Se kuulemma jyllää myös pk-seudulla, tiesi tuttava kertoa.
Onneksi meillä lapset tällä hetkellä kotihoidossa, jos vaikka tämä joulu oltaisiin terveinä (viime vuonna sairastettiin koko perhe vauvaa lukuunottamatta, että se siitä joulusta) ja päästäisiin mummilaan, jonne pukki on lahjatkin vienyt.
Eiköhän se niin ole, että aina vuodenvaihteen molemmin puolin nämä rokot ja flunssat jylläävät. Ja muistakaahan ihan pienten vauvojen vanhemmat pitää vauvanne kotona eikä siellä ostoskeskuksissa (jos vain mahdollista). Juuri kävin tuossa isossa ostoskeskuksessa ja voi kuinka pieniä vauvoja raahataan tuonne jouluruuhkaan. Meillä viime vuonna ei tullut mieleenkään ottaa pientä marraskuussa syntynyttä vauvaamme jouluostoksille, silloin jäi joko isä tai minä kotiin vauvan kanssa.
On kyllä todella typerää, että isä ja äiti ottavat pienen 1-2 kk ikäisen vauvan mukaan jouluostoksille kauppakeskukseen. En jaksa uskoa, että suurimmalla osalla näistä "fiksuista" vanhemmista olisi tuohon mitään kunnollista syytä, vaan pelkkä oma halu mennä kauppaan yhdessä vauvan kanssa. Aivan vastasyntyneen näköisiäkin siellä näkyy. Nauttivat nämä vauvat varmaan kovasti, kun ovat ostoskärryissä turvakaukalossa tms. kirkkaassa valossa, melussa, hälyssä yms.
nuhaa, yskää, enteroa, vesirokkoa, täitä ym.ym.ym.
Lapsi on syntynyt maailmaan. Mitä sitten? Mitä väärää on ottaa vauva mukaan ihmisyhteisöön. Emme voi varjella lasta kaikelta maailman pahuudelta. Tuo lienee siitä vaarattomimmasta päästä. Hyvähän täällä Suomessa on olla. Lapsi voi vielä yhtä hyvin sairastua, kun vanhemmat tuovat patogeeneja kotia... Sitä paitsi äidin vasta-aineet suojaavat tuon ikäistä monelta pahalta
Tuon ikäinen ei piittaa tuon taivaallista valoista ja melusta
Tekopyhää!
lähti kynnet repeilemään sieltä kynnen juuresta. tännekkin kirjoitin viikko sitten siitä kun luulin että joku puutos:) neuvolalääkäri sanoi että enteron jälkisysteemejä
Just hain oman lapsen hoidosta pois kun näppyjä oli ilmestynyt huuliin.
Sinne jäi (ollut koko viikon) vielä 1v jolla kasvot ja kädet järkyn näköiset.
Vaikka tartuttais ennen puhkeemista niin varmasti tuollainen kaiken suuhunsa työntävä pieni tarttuttaa kaiken aikaa muita. 100% varmuudella jokainen sairastuu.
Ihan lääkäreidenkin kanta on ettei enterorokkoa sairastavaa voi eristää, koska tautia tartuttaa viikon ennen ja kolme (!) viikkoa jälkeen oireiden alkamisen. Niin yleinen tauti on, ettei vaan uhreja voi laittaa kahden kuukauden karanteeniin.
ei kynnet irtoa. niiden ympärille tulee näppyjä.