Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miksi ihmeessä 4-vuotiaan pitäisi osata piirtää omakuvaansa prinsessakruunuja ja mekkoja???

Vierailija
20.05.2009 |

terkka tänään 4-v neuvolassa valitti kun tytön omakuva oli vaan pallopää jossa jalat ja kädet ja silmät. "kun monet jo piirtää kaikki ruumiinjäsenet ja prinsessamekot ja kruunut" ja että pitäisi aikalailla treenata ennen kouluunmenoa. mut eikö kehitys tule aika hyppäyksittäin? ja miten prinsessakruunut liittyy 4-vuotiaan omakuvaan??

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) että kaikki normaalisti kehittyneet lapset ovat samanlaisia ja samalla tasolla ja

b) että kaikki 4v tytöt tykkäävät prinsessoista ja haluavat olla prinsessoja.

Meillä esim. 3 v on tuon yhden linkin mukaan kaaviokaudella (7-9v). Mikähän sitä sit vaivaa, kun on ylikehittynyt...? Kaverin 3 v taas opetteli piirtämään ympyrää.

Vierailija
22/29 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä -05 syntynyt lapsi on piirtänyt jo vuoden ihan oikean ihmisen näköisiä ihmisiä. Piirtää myös koiria, hevosia, taloja ja kaikkea mahdollista. Hän myös värittää värityskirjat rauhallisesti ja niin, että värit ei mene viivojen yli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkia lapsia ei ehkä kiinnosta piirtää niin että väit pysyy viivojen sisällä tai muutenkin tuhertaa mitään hevosen kalua tai muita kivoja yksityiskohtia. tuskin suokaan on lapsena kaikki kiinnostanut yhtä paljon.

Vierailija
24/29 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelivuotiaalle se on ihan tavanomaista.

Piirtämisessä on kyse maailman hahmottamisessa ja käsittämisessä. lapsi, joka pystyy hahmottamaan ympäristöään ja sen asioita jäsentyneesti pystyy myös piirtämään sitä jäsentyneesti. Kyse on siis pitkälti aivojen ja käden yhteistyöstä, jota ymmärrys ja motoriset taidot ohjaavat. Piirtämisestä voi päätellä asioita lapsen kehityksestä.

Joitakin lapsia havaintojen ilmaisu piirtämällä ei ehkä kiinnosta yhtä paljon kuin joku muu tapa tulkita kokemaansa ja näkemäänsä. Joku voi jäsentää ja esittää mielikuviaan vaikka äänen tai kehon kautta muuten kuin piiirtämällä, eikä lapsen kehityksessä ole mitään "vikaa".

Aika usein kyllä piirroksista pystyy päättelemään lapsen kognitiivisesta kehityksestä. Tuttuni lapsi oppi kolmivuotiaana lukemaan, hän tekee myös hyvin yksityiskohtaisia piirroksia, joissa tulee kohteen keskeiset ominaisuudet hyvin esille. Tämä on tietenkin vain yksittäistapaus, mutta uskon kuitenkin, että monet symboliset taidot kehittyvät synkroniassa.

Vierailija
25/29 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän 2,5 vuotias piirtää viivan ja ympyrän. onkohan se ihan vajaa?

että siihen kuvaan pitäisi piirtää just niitä prinsessa mekkoja ja kruunuja. Vaan kaikenlaisia muita yksityiskohtia.

Kun meillä esikoinen oli 3v niin hän piirteli omiin kuviinsa juuri nuo prinsessa-asiat. Samoin minä olin aina prinsessa ja mummo ja pappa oli kuningas...

Nyt kun nuorimmainen on pian 4v niin hänkin piirtää kuviin yksityiskohtia. Hän ei ole mikään prinsessafani vaan ihmisillä hän piirtää vaatteet, silmäripset, sormet, korvat, kassin käteen, hatun päähän, kengät jalkaan ym ym.

Ja nelivuotiaat ei todellakaan piirrä enää pääjalkaisia, se on 2 (korkeintaan 3) vuotiaitten juttu. Tai niin ainakin pitäisi olla!

Vierailija
26/29 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä 04 tyttö piirtää ihan mitä sattuu ja pääjalkasia, joilla on maha suussa. värittää kaiken yhdellä värillä ja mielellään mustalla.

täytyykö mun nyt yrittää korjata se, koska oon itse taidekasvattaja? kauheeta, jos se on joku kehari.

Vierailija
27/29 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nykyisin jo 7v piirsi nelivuotiaana noita pääjälkaisia ja oppi lukemaan myös. Nykyään kyllä piirtää vaikka mitä. Silloin en kyllä osannut huolestua asiasta, piirtäminen kun ei vaan kiinostanut ja nyt näyttää siltä, että ei syytäkään olisi ollut. Kiinnostuksen kohteet vain tulevat ensin

Vierailija
28/29 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika piirsi 4- vuotiaana pääjalkaisen, ja vielä 5 vuotiaanakin saattoi tehdä pääjalkaisen. Osasi kyllä piirtää ihmiselle pyöreän vartalon ja siitä tikkumaiset kädet ja jalat.

Nyt on esikouluikää lähentelevä, ja piirtää ihmisen edelleen tuollaiseksi pallomahaiseksi, jolla on tikkujalat ja tikkukädet, ja käsien päässä on pallot.

Kasvoihin piirtää yksityiskohdat, erittelee tytöt ja pojat hiusten pituudella.

Mutta autot ovat aika yksityiskohtaisia. Innostuopa kerran ja piirteli taloja, kaikkine yksityiskohtineen, katuvalotkin, yökuvan ja päiväkuvan.. mutta into meni ohi.

kaksi vanhinta lastani taas olivat esikouluikään mennessä todella taitavia ja yksityiskohtaisia piirtelijöitä.

Päiväkodissa on tämän pojan piirustustaitoa kehuttu ja koska minulla on vertailupohjaa, olen ihmetellyt. Mutta onhan hän taitava, jos 5 vuotiaana on tuon linkin perusteella olevien tietojen mukaan samalla tasolla kuin 7-9 vuotiaat kyvyiltään ja taidoiltaan.

Mutta tuon mukaan minäkin olen ollut todella ylikehittynyt piirtelijä. En vaan saanut harrastaa sitä. En saanut edes paperia ja kyniä !!!! Olisin halunnut opiskella piirustusta, postissa tuli aina sellaisia kirjekurssimuotoisia juttuja... ei ollut ikinä varaa mukamas. Siskojen harrastuksiin kyllä oli. Minun ei.

Mutta kun olisin edes sitä paperia saanut !

Joten arvaatte varmaan, että omat lapseni saa piirrellä niin paljon kuin haluavat, paperia löytyy, kyniä on.

Vierailija
29/29 |
20.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tosi epäammattimaista päivitellä tuollaista (oletettavasti lapsen kuullen). Musta pääjalkaiset on tuon ikäisen perusilmaisua.

Toi prinsessajuttukin ärsyttää. Kauheaa kaavamaisuutta. Mitähän kun sulla olisi poika, joka olisi piirtänyt hienot prinsessakruunut ja mekot, mitähän siihen olisi sitten sanottu..?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi