minipillerit...vaikuttaako mielialaan vai ei?
Uskon että vaikuttaa. Lääkäri sanoi että ei vaikuta. Mitä mieltä?
Kommentit (40)
Mieliala nyt on ollut huono jo ennen cerazetteja, mutta paino noussut vuodessa hiljalleen kymmenen kiloa ilman ruokavalio muutoksia. Ehkä hieman vähemmän hyötyliikuntaa kuin ennen mutta en voi laittaa kymmentä kiloa vain sen piikkiin. Epäilen minipillereillä olevan ainakin jonkin verran vaikutusta.
Vaikutti kyllä. Kahta merkkiä kokeilin. Ensimmäinen sopi paremmin. Kuukautiset jäivät pois ja vaikutus mielialaan lievä. Toinen aiheutti jatkuvaa tiputteluvuotoa, mieliala oli selvästi huonompi, halut väheni lähelle nollaa ja aiheutti myös munasarjakystan. E-pillereistä vaikutukset olivat vielä pahemmat ja siksi luovuin suosiolla hormoniehkäisystä kokonaan.
Cerazette oli ihan perseestä. Ei vaikuttanut mielialaan. Mutta vuosin ku seula 3kk putkeen sitten oli pakko lopettaa koska hb laski liikaa. Tuli niistä vähän näppyjäkin ja hiuksia lähti aika paljon. Taas niitä yritettiin mulle tuputtaa. Eiköhän se desogestrel sandoz oo ihan samaa tavaraa ku cerazette ja samat haitat olis odotettavissa niistä.
Mini-pill merkkiset sopi mulle ihan hyvin sen 3-vuotta mitä niitä söin. Kierto pysyi samana ku mitä luomunakin. Kuitenkin 3-vuoden käytön jälkeen nekin rupes aiheuttaa jatkuvia vuotoja joten vaihdoin yhdstelmäpilleihin.
Nykyään en saa yhdistelmiä käyttää aurallisen migreenin takia. No miehellä on nykyään niin vähäiset ja heikot siittiöt että ollaan ilman ehkäisyä. Se on vaan ilo uutinen mikäli raskaus alkaa... Eipä oo vuosiin alkanut...
Itsellä nyt tretionikuuri ja lekuri kirjoitti myös cerazette kuurin. Pelottaa aloittaa kun itse tretionillakin on mahdollista vaikuttaa mielialaan (jopa niin että tulee tisi synkeitä ajatuksia). Eli mistä tiedän kummasta johtuu? Iho kuitenkin niin paha että isotretiooni on pakko syödä. Väitänkö lekurille että syön sitä kun tulee kontrollikäynti?
Vällyjen välissä ei ole tapahtunut mitään 3kk, joten raskauden vaaraa ei ole ja kuurilla otetaan myös raskaustesti muiden testien mukana.
Kuurin aikan ei saa missään tapauksessa tulla raskaaksi, aiheuttaa sikiövaurioita. Olemme muehen kanssa käyttäneet kumia onnistuneesti 5 vuotta, eli raskautta ei ole tullut kumin kanssa. Ilman sitä(kun halusimme lapsen) raskaus onnistui. Ikää nyt selkeästi yli 40, joten nyt raskaus menisi lähes 50% kesken muutenkin jos edes raskaaksi tulisin.(mitä en tietenkään halua)
Mitä tehdä? Nappia nasmaan ja sitten vain odottamaan haittavaikutuksia jota aloittaessa on varmaan enemmän. Tiputteluvuodot, päänsäryt, mielualavaihtelut ?
Olen nytkin jo välillä hermot tiukalla lapsen kanssa ja välillä tiuskin jo turhaankin, kauhulla odotan jos aloittaisin pillerit.
Hormoneja en ole syönyt kuin kerran 3kk
Vierailija kirjoitti:
Oon syönyt desogestreliä nyt liki vuoden, eikä mitään sivuoireita. Ainoastaan kuukautiset jääneet kokonaan pois ja valkovuotoa ehkä aavistuksen enemmän kuin ennen.
Tavalliset pillerit, hormonikierukka ja rengas sen sijaan saivat hirvittävät oireet aikaiseksi. Kai se on niin yksilökohtaista miten kukin reagoi.
Sama kokemus samoista pillereistä! Erittäin tyytyväinen olen ollut. :) mä oon syömässä nyt neljättä vuotta näitä eikä menkkoja oo näkyny missään!
Desogestrel vaikutti mielialaani. Kaikki tuntui vähän liiankin tasaiselta eli elämästä katosivat värit. Lisäksi iho meni todella huonoon kuntoon. Edes Roaccutan-kuuri ei siihen täysin auttanut. Pillereiden vaihto Slinda-merkkisiin (suht uusi minipilleri) sen sijaan auttoi, ja ovat sopineet muutenkin tosi hyvä. Mielialakin parani.
Vierailija kirjoitti:
Desogestrel vaikutti mielialaani. Kaikki tuntui vähän liiankin tasaiselta eli elämästä katosivat värit. Lisäksi iho meni todella huonoon kuntoon. Edes Roaccutan-kuuri ei siihen täysin auttanut. Pillereiden vaihto Slinda-merkkisiin (suht uusi minipilleri) sen sijaan auttoi, ja ovat sopineet muutenkin tosi hyvä. Mielialakin parani.
Ja roa on vahvaa kamaa jonka pitäisi tehota pahaan akneen. Eli päätökseni olla syömättä minipilleriä on ainakin tällä hetkellä hyvä sillä kärsin kystisestä aknesta joka on pahin aknemuoto. 1/10 kärsii haittavaikutuksena aknesta, mielestäni se on iso luku.
Voimakas vaikutus mielialaan, huomasin vasta pari viikkoa lopettamisen jälkeen miten paljon pillerit olivat vaikuttaneet. Elämään palasi värejä ja ylimääräinen lähes jatkuva ärsyyntyneisyys poistui. Ja söin pillereitä yli vuoden, joten mistään alkuajan sivuvaikutuksista ei ollut kyse.
Itse tulin ärtyneeksi, ahdistuneeksi ja väsyneeksi. Myös limakalvot kuivuivat.
Enää en aio koskea hormonaaliseen ehkäisyyn. Minipillerit sekoitti mielen, kierukka toi mukanaan puolen vuoden jatkuvan, invalidisoivan mahakivun ja aurallisen migreenin. Yhteenkään lääkäriin en luota, joka kieltää hormonien vaikutuksen naisen kehoon ja mieleen.
Minulle Cerazette oli kuin lahja taivaasta. Kierto pysähtyi kokonaan, jolloin voimakkaat pms-oireet, hirveät kuukautiskivut ja kuukautisvuoto jäivät kokonaan pois. Mieli tasoittui huomattavasti, ja tuntui että pystyin vihdoin ajattelemaan asioita puhtaasti järjellä ilman, että mikään sai kiehumaan tai veti mielen matalaksi kovin herkästi. Viisi vuotta ilman mielialojen heittelyä, invalidisoivia kipuja ja tarvetta uhrata ajatustakaan menkoille — aivan mahtavaa aikaa! ❤️ Harmillisesti jouduin lopettamaan minipillereiden käytön liian korkeaksi kasvaneen veritulppariskin vuoksi. :(
Cerazetesta tuli kauheita mielialavaihteluita. Itketti ja mieliala saattoi aivan yhtäkkiä vaihtua hyvästä huonoksi. Mielialat meni vuoristorataa, mikä väsytti.
Mulla on keltarauhashormonia sisältävä implantaatti käsivarressa. En huomannut mitään vaikutusta mielialaan kun vuosia sitten ensimmäinen laitettiin. Positiivisia vaikutuksia senkin edestä, menkat loppuivat kokonaan parin vuoden sisään. Menkkani olivat siis aivan saatanallista tuskaa siitä päivästä lähtien kun ne alkoivat.
Sivuvaikutuksena: jatkuva vitutus
Vanhempaan ketjuun: minulla Cerazette vei menkat pois, mikä ei haittaa lainkaan (oli kivuliaat koko 7 päivää). Mutta näppyjä on, rasvainen iho ja hiukset huvenneet ja mieliala ollut harmaan apea koko vuoden. Microlutonin jouduin lopettamaan, kun ei sitä enää saa. Sillä ei ollut samoja iho-oireita eikä alakuloisuutta. Mutta menkat oli hankalat. Seuraavaksi kokeilen Slindaa, saas nähdä ...
Oon syönyt Desogestrel sandozia noin 10kk. Ennen tunsin oloni aivan sekopäiseksi. Päivittäisiä ahdistuskohtauksia ja masennusta sekä itsetuhoisuutta. Vuosien ajan enemmän tai vähemmän. Minipillereiden aloituksen myötä mieliala on parantunut todella paljon. Tunnen olevani normaali, lähes ainakin. Minulle näistä on ollut suuri apu.
Vierailija kirjoitti:
Multa vei kaikki halut.
Et voi ainakaan valittaa ettei pillerit toimi! Taatusti et tule raskaaksi...
Tyttärellä normaalisti jäätävät PMS oireet runsaat kuukautiset sekä mahdollisesti endometrioosi. Syö mielellään minipillereitä.
Mulla ei ole Cerazettet vaikuttaneet mielialaan, mutta ihoon on :( kauheasti näppylöitä erityisesti leuassa. Tosin yksiäkään menkkoja ei ole ollut synnytyksen jälkeen eli kolmeen vuoteen! Menkkoja en kaipaa, joten jatkan pillereiden syömistä iho-oireista huolimatta.