Vaikka tulisi pandemia, niin riski kuolla siihen on PIENI! Miksi siis pelkäätte niin kauheasti??
Tällä hetkellä Meksikon ulkopuolella kuolleisuus H1N1:een on ollut 0,1%. Toisin sanoen 999 sairastunutta tuhannesta paranee!
Ja vaikka virus ärhäköityisi, niin ei se silti mitään lintuinfluenssan kuolleisuuslukuja saavuta. Asiantuntija-arvioiden mukaan kuolleisuus saattaisi silloin olla 0,4%, eli 996 tuhannesta paranee.
Jos virus saavuttaa pahamaineisen espanjantaudin kuolleisuusluvut, niin silloinkin 970 tuhannesta paranee. Eli *ehdoton enemmistö*.
Kommentit (9)
Sitä varmaan elää sellaisessa lintukodossa, että ei minulle voi mitään tapahtua, jos en matkusta ulkomaille, otan suositeltavat rokotukset ja katson huolelellisesti, kun menen autotien läpi. Onhan se kamalaa huomata, ettei elämä viime kädessä olekaan omissa käsissä. Joidenkin mukaan tämän asian tiedostamista kutsutaan kolmenkympin kriisiksi.
Pelätkää vaikka mieluummin myös ilmastonmuutosta, voi olla että ihmiskunta tuhoutuu tässä 10-20 vuoden sisällä kun ilmasto muuttuu niin että luonto tuhoutuu (metsä kuolee, myrskyt lisääntyvät, vedenpinta nousee, sodat alkavat jne.). Siinä meille pelättävää!
Sekin koettu jo vuosikausia sitten.
Ilmastonmutos kauhistuttaa,mutta se ei tapa,ainakaan suoranaisesti.
kakkonen
Minulla on yksi kaveri joka lähes joka päivää laittaa viestiä että nyt sitä on siellä ja nyt tuolla. On ihan paniikissa. En voi ymmärtää.
Sama asia oli lintuinfluenssan aikaan.
millaiseksi tämä tilanne voi muuttua, tuleeko pandemia vai ei ja jos tulee niin millainen? Jos pandemia puhkeaa niin aaltoja tulee kaksi tai kolme. Toinen aalto voi olla samankaltainen kuin ensimmäinen tai lievempi tai rajumpi. Sitä ei siis voi etukäteen tietää. Ns. suvantovaihe, eli aika ekan ja tokan aallon välillä on arvioitu kestävän 3-9kk, siitäkään ei kukaan voi etukäteen sen enempää tietää...Tämä kaikki lisää huolta. Lisäksi tuleepa tästä pandemia tai ei niin tiettävästi tiedemiehet ovat sitä mieltä että joku pandemia jokatapauksessa tulee, mutta mikä ja koska? se on kysymysmerkki.
Sen jälkeen kun oma vastasyntynyt sairastui vakavasti niin, että kuulemma sairatuu vain yksi kahdestatuhannesta. Parani kuitenkin täysin, ja on tervettäkin tervempi lapsi, josta tietenkin olen hyvin hyvin kiitollinen.
Samoin läheinen aikuinen sairastui nuorena tappavaan sairauteen, johon sairastuu joka 5000:s.
Esim. down on yhdellä sadasta, jota pidin ennen pienenä mahdollisuutena sitäkin. Nykyään tajuan että joskus jotkut asiat vaan osuvat.
vaan panikointi. Riski kuolla edes pahaan pandemiaan on hyvin pieni. Tämän tiedät terveydenhuollon ammattilaisena.
eikä KUKAAN pysty sanomaan,millaiseksi tuo tauti kehittyy.Pelkään itse tuota todella paljon,lasteni puolesta (joista yksi vielä syntymätön).En usko,että pystyn suojelemaan lapsiani tarpeksi tuolta taudilta.Pelkään asiaa joka päivä ja päivätkin menevät joskus pilalle kun en pysty olemaan miettimättä asiaa.
Tämän hetkinen tilanne on ehkä vielä siinä mielessä helpotus,kun virus ei ole vielä muuntunut,mutta odotan kauhulla syksyä ja jos tuo ennustettu tapahtuu eli virus muuntuu.
Myönnän olevani paniikissa,mutta en kykene käsittelemään asiaa muullakaan tavoin ja jos voisin valita,olisin rauhallisin mielin.
Lisättäköön tähän vielä,että olen itsekin terveydenhuollon ammattilainen ja pandemiakoulutettu,silti asia pelottaa.Tieto lisää tuskaa?
Sikainfluenssa tappaa 4/1000 tartunnan saaneesta
Johtava tutkija professori Neil Ferguson totesi BBC Newsille, että tällä hetkellä on vielä liian aikaista ennustaa, tuleeko sikainfluenssa tappamaan ihmisiä suuressa mittakaavassa, vai vain hieman enemmän kuin tavallinen influenssa.
"Neil Fergusonin mukaan tavallinen influenssa tarttuu noin kymmenesosaan koko maailman väestöstä, joten sikainfluenssa tulee olemaan noin kolme kertaa tavallista influenssaa levinneempi tauti. Kaiken lisäksi sikainfluenssa on tavallista influenssaa vakavampi sairaus. Neil Fergusonin tutkimuksen mukaan sikainfluenssa tulee tappamaan noin neljä ihmistä tuhannesta tartunnan saaneesta. "
eikä KUKAAN pysty sanomaan,millaiseksi tuo tauti kehittyy.Pelkään itse tuota todella paljon,lasteni puolesta (joista yksi vielä syntymätön).En usko,että pystyn suojelemaan lapsiani tarpeksi tuolta taudilta.Pelkään asiaa joka päivä ja päivätkin menevät joskus pilalle kun en pysty olemaan miettimättä asiaa.
Tämän hetkinen tilanne on ehkä vielä siinä mielessä helpotus,kun virus ei ole vielä muuntunut,mutta odotan kauhulla syksyä ja jos tuo ennustettu tapahtuu eli virus muuntuu.
Myönnän olevani paniikissa,mutta en kykene käsittelemään asiaa muullakaan tavoin ja jos voisin valita,olisin rauhallisin mielin.
Lisättäköön tähän vielä,että olen itsekin terveydenhuollon ammattilainen ja pandemiakoulutettu,silti asia pelottaa.Tieto lisää tuskaa?