Itiksessä jäänyt kaksi v.97 syntynyttä tyttöä myymälävarkaudesta kiinni
Lyhyessä ajassa tää on jo toinen tapaus mistä kuulin tuon ikäisten tekemänä.
Vartti-lehdessä lisää.
Aina vaan nuorenee ja nuorenee myymälävarkaatkin:(
Kommentit (11)
sittemmin ihan kunnon kansalaisia.
meillä oli kauppa ja siellä nuorimmat näpistelijät olivat 6. ja 7-vuotiaat pojat! Pienellä kylällä oltiin, ja kehä3 ulkopuolella!
tuohon puuhaan. Itsekin harrastin varastelua kaupoista tuon ikäisenä. Yhden kerran vain jäin kiinni ja sekin omille vanhemmilleni. He pakottivat minut paikalliseen kauppaan tunnustamaan. Tunnustin ottaneeni yhden suklaapatukan, todellisuudessa kavereiden kanssa oli tullut varasteltua kilokaupalla karkkia, huulipunia ja limsaa. Se oli sellaista jännitysksen hakemista elämään, joka teini-iän alkaessa jäi pois kuvioista. Ihan kunniallinen kansalainen olen tänäpäivänä.
perheessä, siis ei vain "niissä huonoissa", ellette puhu asiasta lapsillenne.
Samoin on hyvä varoittaa omia lapsia siitä, että kaverin näpistelystä jää kiinni myös se, joka katsoo vierestä eikä tee mitään.
Omalle olen sanonut, että tälläisessä tilanteessa on ensin yritettävä saada kaveri luopumaan aikeistaan ja jos ei luovu, niin uhattava kertoa myymälähenkilökunnalle ja vähintäänkin poistuttava paikalta.
En kyllä varmaan ihan sillai osannut kelata sitä tilannetta. Seuraavan kerran olin 9 tai 10.
voi johtaa perheen isoihin ongelmiin?
Jo alle 15- vuotias näpistelijä voidaan viedä poliisin toimesta kotiin.
Jos poliisi on tilanteessa mukana siitä menee automaattisesti ilmoitus sosiaali viranomaisille.
sosiaaliviranomaiset kartoittavat asian ja tekevät ehkä kotikäynnin näpistelyn ja ehkä muiden esiin tulleiden ongelmien takia alkaa perheen seuranta.
Jos jos siis alle15v näpistää ja vanhempia ei tavoiteta niin poliisi vie lapsen kotiin. tai jos jää kiinni uudelleen näpistyksestä kutsutaan poliisi pailkalle.
Yli 15v poliisi kutsutaan aina paikalle. Siinä on lapselle oivallinen keino pilata loppuelämä.
Sillä kuka haluaa esim kesätöihin tai jatkuvaan työsuhteeseen varkaan. No ei kukaan työantaja.
Hyvähän se on jos sos.työntekijöillä on aikaa näpistelijöillekin
kerro huonoista kotioloista tai johda rikollisuuteen myöhemmin, minä tulin ihan hyvästä perheestä ja kaverini olivat "kilttejä" tyttöjä, kuitenkin jotkut näpistelivät tuossa iässä jotain pientä kuten karkkia tai meikkejä.
Työkaverini kertoi juuri kuinka hänen teinityttärensä kavereineen oli näpistänyt karkkia kaupasta ja jääneet kiinni. Molemmat tosi kilttejä tyttöjä, toinen jopa hyvin varakkaasta miljonääriperheestä... Tyhmäähän se on, mutta aika monet nuoret kokeilevat kuitenkin.
Mutta jos kysytte vanhemmiltanne (ja jos vanhempanne ovat rehellisiä) ja jos kysytte itseltänne (ja itse olette rehellisiä), niin melkein jokainen lapsi on joskus näpistänyt (siis ottanut haltuunsa jonkin esineen, mikä ei kuulu hänelle).
Jos siitä EI joudu kiinni, tilanne voi kehittyä isokskin ja näpistely muuttua tavaksi. Joten HETI kun on pienintäkin vihkettä ja mieluiten jo sitä ennen kannattaa puhua ja puhua lapsilleen, kuinka ikävän väärää on ottaa muilta esineitä.
Olemme tosiaan ns. paremmasta perheestä, lapset lahjakkaita, hyvin kasvatettuja, koulussa ja kotona sellaisia "esimerkkilapsia" vähän kehuakseni :) Voitte arvata, että järkytys oli suuri, kun mulle soitettiin, että tulehan hakemaan. Poliisi kutsuttiin automaattisesti ja he sanoivat, että ilmoitus sossulle tehdään, mutta eipä sieltä koskaan kuulunut mitään. Liekö osansa sillä, että minä olin asiallinen, lupasin, että tämä tosiaan käsitellään kotona ja kunnolla, ja lapsikin katui syvästi. Sen jälkeen ei hänelle käsittääkseni ole tullut moinen mieleenkään, häpeä oli niin suuri. Mutta edeltävä houkutus äidin kieltämän esineen saamiseen voitti järjen. Onneksi myymäläetsivä huomasi, poika lienee ollut niin syyllisen oloinen jo kaupassa!
Meiltä myös 8-vuotias luokkakaveri on todistetusti varastanut tarkoituksella tavaraa, eli aika nuorena aloittavat. Valitettavasti :(
onko nuo nyt niin hirveän nuoria? Eikö sitä juuri tuon ikäisinä haeta tuollaisella jännitystä elämään, minä ainakaan en ole kuin tuon ikäisenä suunnitellut myymälävarkautta. Silloinkin jäi suunnitteluksi kun myyjä tuli liian liki.