Mitä mieltä - 1,5-vuotias erossa äidistä viikonlopun?
Olen lähdössä ensimmäistä kertaa lasten syntymän jälkeen (lapset 3 ja 1,5-vuotiaat) viikonloppua viettämään rakkaan harrastukseni pariin. Lapset ovat viikonlopun isänsä kanssa, joka on lasten kanssa tosi paljon ollut ja yhtään en epäile etteikö hän heidän kanssaan pärjäisi. Nyt minua on kuitenkin alkanut mietityttää tuon 1,5-vuotiaan osalta tuo viikonlopun poissaolo. Lapsi on melkoinen äidin tyttö ja vaikka isä kelpaa hänelle oikein hyvin silloin kun en ole kotona, niin minua mietityttää, että onko tuo kahden yön ero äidistä lapselle kuitenkin liian pitkä... Vai olenko ihan hölmö kun tällaista edes mietin?
Itse odotan ihan älyttömästi sitä, että saisin nukkua yöt häiriöttä ja aamulla herätä omaan tahtiin ja viettää aikaa ystävien kanssa jne... Häiriöttömiä öitä ei tähän reiluun kolmeen vuoteen ole kovin montaa osunutkaan, joten jo pelkästään kahden yön nukkuminen kunnolla on aika houkutteleva ajatus... =) Mutta kertokaahan mitä mieltä olette?
Kommentit (17)
lapset on olleet nuorimmillaan just tuon 1,5-v kun olen ollut menossa. Olen huomannut joka kerta, että äiti huolestuu erossaolosta paljon enemmän kuin lapset! Lapsille viikonloput ovat olleet harvinaista herkkua isin kanssa. Onhan heidän isänsä osallistuva isä muutenkin, mutta kun mies tekee pitkää päivää ja minä olen kotiäiti, lapsille on erityisen hienoa, kun minä olen poissa ja saavat oikein intensiivihoitoa isältään. :)
itse erosin lapsen isästä kun lapsi oli alle vuoden vanha, enkä ole koskaan edes epäröinyt ettenkö voisi lastani päästää viikonlopuksi isänsä luokse.
Olet hölmö. :)
Eli älä tyhjiä sure, nauti viikonlopusta harrastuksen parissa.
Minä jotenkin aloituksesta ajattelin, että 1,5-vuotias jää ihan oudon hoteisiin, mutta eihän tuossa ole mitään murehdittavaa, kun lapset jäävät oman isänsä hoteisiin. Ihan suotta "ylennät" itsesi ja epäröit kotijoukkojen pärjäämistä ilman sinua. Veikkaanpa, että äidin lyhyt poissaolo voi tehdä hyvää kuopuksen yli-äitisyydelle. Lapsi saa huomata, että isäkin on kelpo huoltaja - se voi tehdä hyvää myös isälle.
Anna mennä ja nauti viikonlopusta!
Alunperin olin itsekin sitä mieltä, että tottakai voin hyvillä mielin olla viikonlopun poissa. Mutta kun viikonloppu tässä pikkuhiljaa lähenee, niin tollaisia kummallisia epäilyksiä jostain nousee mieleen... Isän pärjäämiseen lasten kanssa luotan aivan täysin, hän on niin paljon lasten kanssa muutenkin ollut. Ehkä asia alkoi minua mietityttämään vähän senkin takia, kun joiltakin tutuilta tuli vähän ihmetteleviä kommentteja, että voinko tosiaan olla koko viikonlopun poissa lasten luota... Itse kyllä uskon, että nautin viikonlopusta kovasti, vaikka ikävä varmasti jossain vaiheessa tuleekin. =)
Mutta kiitokset vielä jo kommentoineille ja lisääkin mielipiteitä mielelläni kuulen!
lapsi 1 v 2 kk. Isälleen siis jää! Mummolle saati vieraamalle en jättäisi vielä kahdeksi yöksi, mutta paljon läsnäoleva isä on kuitenkin lähes sama asia kuin äiti : )
Nautittavaa matkaa sinulle!
Anna mennä vaan. Kyllä tuon ikäinen todellakin pärjää ilman äitiään. Ei minusta siinä ole eroa onko se kotona oleva isä vai äiti. Kukaan isä ei takuulla mieti, että voisikohan olla pari yötä vaikka työmatkalla kun lapsi 1,5 vuotias. Äidit vain tekee helposti itsestään niin korvaamattomia. Tuo äitiin takertuminenkin voi helpottaa kun tyttö huomaa että isäkin on ihan kelpo hoitaja. Hauskaa lapsivapaata viikonloppua!
T. ohis, jolla samantapainen ongelma. Työn takia joudun olemaan silloin tällöin 24 h poissa kotoa ja lapsi isän kanssa kotona.
Alunperin olin itsekin sitä mieltä, että tottakai voin hyvillä mielin olla viikonlopun poissa. Mutta jotenkin viikonlopun lähestyessä on ruvennut kuitenkin mietityttämään... En epäile lainkaan etteikö isä pärjäisi lasten kanssa, hän on muutenkin heidän kanssa niin paljon, että homma sujuu aivan varmasti. Ehkä tämä tunne osittain nousi pintaan, kun jotkut tuttavat hieman ihmettelivät, sitä miten voin olla lapsista koko viikonlopun erossa... Itse kyllä olen aivan varma, että nauttisin viikonlopusta kovasti, vaikka ikävä varmasti jossain vaiheessa tuleekin. =)
Kiitoksia vielä kommenteista ja kuulen mieluusti vielä lisääkin kommentteja.
Alunperin olin itsekin sitä mieltä, että tottakai voin hyvillä mielin olla viikonlopun poissa. Mutta jotenkin viikonlopun lähestyessä on ruvennut kuitenkin mietityttämään... En epäile lainkaan etteikö isä pärjäisi lasten kanssa, hän on muutenkin heidän kanssa niin paljon, että homma sujuu aivan varmasti. Ehkä tämä tunne osittain nousi pintaan, kun jotkut tuttavat hieman ihmettelivät, sitä miten voin olla lapsista koko viikonlopun erossa... Itse kyllä olen aivan varma, että nauttisin viikonlopusta kovasti, vaikka ikävä varmasti jossain vaiheessa tuleekin. =)
Kiitoksia vielä kommenteista ja kuulen mieluusti vielä lisääkin kommentteja.
Tekee lapsillekkin hyvää. Ja kyseessä vielä isä niin todellakin voit.
Hyvää viikonloppua!
Totta kai isä osaa hoitaa lapsia ja heille tekee hyvää myös huomata se.
9 kk ja 2,5 v.
Hienosti pärjäsivät kotona isänsä kanssa! Se on meille äideille kovempi paikka kuin lapsille, jotka jäävät tuttuun paikkaan tutun aikuisen ja tutun sisaren kanssa.
Mukavaa viikonloppulomaa!!
isälle voi jättää vaikka kuinka pienen vauvan. Isä on täysin tasavertainen vanhempi kuin äiti toimivassa perheessä ja parisuhteessa. Muitten mielipiteitä ei kannata kuunnella.
Itse huomasin aikoinaan, kuinka monet äidit väheksyivät isän roolia, just tyyliin "mitenköhän pärjää" ja "meidän lapsi on niin mussa kiinni, ettei isän kanssa voi olla koko päivää". Joillakin äideillä on tarve nostaa itsensä ylemmälle jalustalle kuin missä isä heidän mielestään on. Mun miehen mielestä se on tosi loukkaavaa. Vaikka äiti alussa imettää, niin isä on lapselle yhtä tärkeä kuin mitä äiti on.
Ja tämä paapatuksen jälkeen.. Ap, nauti viikonlopustasi ja rentoudu huoletta! :)
Mä en aina tajuu tätä palstan toimintaa, kaiken maailman virheilmoituksia tulee, kun viestiä yrittää laittaa ja sitten ne ovatkin ketjussa yhtäkkiä monta kertaa... No, ainakin varmaan tuli mun mietteet kaikille selväksi, kun niitä kolmekin kertaa lukee. ;-)
Kiitos mielipiteistä ja eikun hyvillä mielin reissuun, voi tosiaan kyllä tehdä meidän pikkuiselle äidin typykälle ihan hyvää...
ollenkaan tai muutenkaan liian pitkäksi aikaa.
Musta oli kuitenkin ihan ok, että lähdimme 5-vuotiaan kanssa kylpylään (oltiin pe-illasta su-puoleen päivään reissussa), niin että vanhemmat saivat lomaa taaperon hoidosta ja 5 v sai kerrankin kaiken huomion. Ja kaikki saivat vähän luksusta elämään (käytiin syömässä hyvissä ravintoloissa ym). Taapero oli 1v 4 kk ja omassa kodissa tutun mummin kanssa, ja hyvin meni, ei vaikuttanut ikävöineen.
4 yötä pois, kun esikoinen oli 1,5-vuotias. Sama tulee toistumaan, kun kuopus täyttää 1,5. Olen toki nyt jo ollut yön verran lapsista erossa. Välillä ovat isänsä, välillä isovanhempiensa tms. kanssa.