Miehen veljen perhe kirjoittaa nimeni väärin joulukorttiin.
Olemme tunteneet 15 vuotta ja ymmärrän, ettei kaikkien kohdalla muista, kirjoitetaanko nimi "yhdellä vai kahdella i:llä". Olemme kuitenkin tekemisissä usein ja he ovat varmasti nähneet nimeni kirjoitusasun kymmeniä kertoja.
Asia ei mua haittaa, mutta ehdotin miehelleni josko kirjoitettaisiin ensi vuonna heidän joulukorttiinsa "Peka, Tina, Emi ja Etu Meikäläinen". Ihan huumorilla, luulen, että heidän huumorintajunsa kestäis ;)
Loukkaantuisitko? Tai oikeastaan, luulisitko minun vetäneen herneen nenään?
Kommentit (63)
Tämä jaksaa naurattaa joka joulu. Eli siis tyyliin Piia = PIIJA.
mutta kun tunnet useamman Niinan, niin mulla ainakin meinaa mennä sekaisin kuka oli yhdellä ja kuka kahdella.
En ole osannut aavistaa, että jollekin Niinalle tällä on suuri väli. Koska olen ajatellut, että Niina on tähän elämässään törmännyt niin monta kertaa.
Meillä on lapsilla sellaiset nimet, että toisen voisi kirjoittaa eri kirjaimella loppuvaksi (esim. siis vaikka Jenni) ja toisella tätä Iida/Ida sarjaa ja mieheni isä puolisoineen ei osaa kirjoittaa nimiä oikein.
Ja se on mielestäni outoa, koska kyseessä on lapasen isovanhemmat kuitenkin...
Minusta vaikeaa on välillä tietää minkä niminen lapsi perheellä on. Jos siis Maija Meikäläinen ja Matti Teikäläinen ovat avoliitossa ja heillä on Marko-poika.
Kirjoitanko korttiin Marko ja Maija Meikäläinen sekä Matti Teikäläinen vai
Maija Meikäläinen ja Matti Teikäläinen ja Marko????
omat sukulaiseni kirjoittaa minun korttiin itsepintaisesti lempinimen jota minusta käyytettiin 10-v asti. Saa sitä käyttää, mutta toivoisin että kirjoitettaisiin oma nimi.
Joskus ohimennen maininnut asiasta serkuille ..."Mutta minulle sinä olet aina pikku se ja se " on vastaus
Minun mielestä ympäristön(kin ) pitäisi sallia että ihminen käyttää omaa nimeään. Ei niin kamalan paljon vaadittu ?
Olen siis NELJÄKYMMENTÄ nyt
Esimerkiksi Matti Mäki ja Seija Saapas-Mäki sekä lapset Pekka ja Liisa Mäki.
Kirjoitanko Matti, Pekka ja Liisa Mäki sekä Seija Saapas-Mäki, jolloin ei välttämättä ulkopuolinen osaa hahmottaa, ketkä tästä on se pariskunta/perheen aikuiset, vaikka Matti olisikin vasta Liisan jälkeen. Vai pitääkö laittaaa Matti Mäki, Seija Saapas-Mäki, Pekka Mäki ja Liisa Mäki.
Mulla nimittäin on paljon tuttuja, joiden todella tiedän välittävän aika paljon siitä, miten tällaisissa asioissa toimitaan, mutta suuttuvat jos sitä kysytään suoraan - ja tietenkin loukkaantuvat varmasti jos teen väärin.
ja harvinainen on se kortti, jossa kaikkien nimet olisi oikein!
Koskee lähinnä sitä, että minulle on laitettu muun perheen sukunimi. Tuon muun perheen sukunimen suhteen taas yleisesti olen yllättynyt joskus kun on kirjoitettu oikein. Muiden kuin miehen sukulaisten toimesta se yleensä on väärin. Ja se on väärin sellaisissakin yhteykisssä, joissa olen sen esim. ilmoittanut sähköpostilla eli selvällä suomenkielellä.
Mutta loppujen lopuksi ainut tilanne, jossa jotenkin reagoin, on laskut: jos usein laskuttavalla kuten osakeyhtiöllä on nimi väärin, niin huomautan, muuten annan olla enkä sen enempää herneile.
Mutta voisitko uskoa, että joidenkin toisten tapauksessa on? Ihan niin kuin sinä tiedät anoppisi, niin minä tiedän tuttuni / sukulaiseni. Ja muutaman kohdalla olen melko varma, että "antamalla" minulle mieheni sukunimen he haluavat tuoda julki oman mielipiteensä. Vielä näin 9 vuoden avioliiton jälkeenkin.
Etunimeni kirjoittaminen väärin ei tunnu miltään (yhdellä vai kahdella i:llä), mutta jos minulla on täysin eri sukunimi, niin kortti näyttää kuin jollekin toiselle osoitetulta. Enhän minä ole sen niminen?
No tällöin kyse ei ole loppujen lopuksi siis kyse siitä, että on laitettu se nimi väärin vaan juuri siitä, että sinä tiedät, että heillä on negatiivinen mielipide sinusta tai asiasta. Se, että sinä siitä asiasta huomautat voi muuttaa tilanteen, että jatkossa nimesi kirjoitetaan oikein, mutta ei kuitenkaan sitä, että he eivät asiaa hyväksy tai sinusta pidä. Muita ihmisiä ei voi muuttaa, itseään voi. Minä ainakin annan muiden olla ihan rauhassa minkälaisia ovat, mutta silti itse haluan käyttäytyä hyvin enkä padota pahaa mieltä.
Niin ja kun joku kysyi, että miten laittaisi näihin "nimisotkuperheisiin" joulukortin, niin itse voisin ainakin laittaa esim. meidän perheelle vähän vähemmän virallisiissa yhteyksissä (ei missään hääkutsuissa tms.) vaikka niin, että Mäkis-Ylä-Mönkkölöiden poppoo ;-)
Mä muuten kysyin exältä luvan, että sain pitää exän nimen osana nimeäni naimisiin mennessäni, siinä vaiheessa oli jo olemassa toinen "rouva Mäkinen". Taidan olla vähän outo.
Meillä kans nuori sukulainen (kummityttöni) kirjoittaa koko perheen miehen nimelle, ja täytyy sanoa, että tunnen itseni sivuutetuksi. Sen on pakko olla tarkoituksellista, kun aikaisemmin hänelläkin on ollut sama sukunimi kuin mulla. Ja minä olen se, joka hankin hänen perheelleen kortit ja lahjat ja valokuvat, ja pidän yhteyttä. Mutta en kelpaa joulukorttiin muiden mukaan. Juu, olen vetänyt herneen nenään ja muodostanut vahvan mielipiteen hänestä ja arvoistaan (uskovainen). Siinä on mukana kielteistä myös.
Mutta silti oletan, että ihmiset, jotka tuntevat minut, osaavat kirjoittaa nimeni oikein. Ja suoraan sanottuna, mun mielestä osoittaa suunnatonta välinpitämättömyttä, jos ei viitsi ottaa selville, miten ihmisten nimet kirjoitetaan. Se on kirjoittajalle supernoloa.
mutta kun tunnet useamman Niinan, niin mulla ainakin meinaa mennä sekaisin kuka oli yhdellä ja kuka kahdella.
En ole osannut aavistaa, että jollekin Niinalle tällä on suuri väli. Koska olen ajatellut, että Niina on tähän elämässään törmännyt niin monta kertaa.
aina niin kuin ne sanotaan. Jos ihminen esittelee itsensä niinaksi, kirjoitan Niina (vaikka olisikin Nina). Jos esittelee ninaksi, kirjoitan Nina.
jos Marja on sukulaiseni/tuttavani tia Matti Virtanen perheineen jos asia on toisinpäin.
Meilläkin on kuusihenkinen perhe, kaikilla kyllä sama sukunimi, en todellakaan kuvittele, että joku luettelisi kaikkien nimet korttiin.
Mutta Esim. Perhe Möttönen kortissa on minusta enemmän outoa (yhden tämän tyypin kortin yleensä jouluksi saamme tietyltä samalta perheeltä) kuin Marja Möttönen perheineen. Marja Möttönen perheineen on perinteinen tapa laittaa terhehdykseen.
Oma siskoni kirjoittaa tyttäreni nimen AINA väärin. Mieheni on ulkomaalainen ja tyttäremme nimi on lähes suomalainen, pienellä poikkeuksella. Siskoni on kirjoittanut synttärikortteihin ja lahjoihin nimen kolmella ERI tavalla väärin. Kertaakaan ei ole kirjoittanut sitä oikein. Oikea nimi ei oikeasti ole vaikea kirjoitettava, joten ihmetyttää kovasti.
Esim. Jos tyttäreni nimi olisi vaikka Jessica. On siskoni kirjoittanut nimen eri tilanteissa joko Jessika, Jessicah tai Jessyca. Lukihäiriötä siskollani ei ole. Luulin jo, ettei enää voi keksiä uusia vääriä versioita nimestä, mutta väärässäpä olin kun saimme joulupaketin tälle vuodelle tyttärellemme. :D
mutta en jaksa nipottaa..en minäkään muista aina kaikkista tuntemistani miia-nimisistä henkilöistä oliko tää yks nyt yhella vai kahella iillä..vaikka ne olen kuullut monta kertaa, on muutakin ajattelemista kuin miettiä miten toisten nimet kirjoitetaan..
Minnaksi! Siis Miian olisin vielä ymmärtänyt mutta en Minnaa.
reilut 4 vuotta ja oma siskoni kirjoittaa joulukorttiin aina yhteiseksi sukunimeksi minun sukunimenin. Miehellä ja lapsella kylläkin toinen...
Kun mies jo valmiiksi karsastaa ko. sisarta, tämä on aina vuoden huipputilanne - saa kunnon raivarit.
Mutta silti oletan, että ihmiset, jotka tuntevat minut, osaavat kirjoittaa nimeni oikein. Ja suoraan sanottuna, mun mielestä osoittaa suunnatonta välinpitämättömyttä, jos ei viitsi ottaa selville, miten ihmisten nimet kirjoitetaan. Se on kirjoittajalle supernoloa.
Nina/Niina on varmaan yleisin sekaannusnimi, koska ne lausutaan useimmiten täysin samalla tavalla ja kyseessä on HYVIN yleinen nimi. Kuten joku jo tuossa sanoikin, moni tuntee useampiakin Niinoja, ja kyllä siinä menee väkisinkin iit sekaisin. Okei, ihmettelen, jos oma lapsuudenperheesi tai miehesi kirjoittaa nimesi väärin, mutta jos mennään askelta kauemmas, erehdys on TÄYSIN ymmärrettävä.
Mulla on itselläni samantyyppinen, yleinen, monia mahdollisia kirjoitustapopja sisältävä nimi, eikä kyllä haittaa yhtään, vaikka kirjoitustapa vaihtelee aika paljonkin. Monta vuotta anoppikin saattoi varmistaa, että olikos se näin. Eikä asiaa auta yhtään se, että suvussa on erilaisia väännöksiä nimestä useampi, joten kaikki menee onnellisesti sekaisin. Minkäs sille mahtaa, että nimi ei ole kauhean yksilöllinen, vaan ns. muotinimi aikoinaan? :)
käytän itse ja pitäisin parhaana meidänkin perheestä käytettäväksi "Seija Saapas ja Matti, Pekka ja Liisa Mäki" -muotoa taikka sitten yhdelle riville kaikkien etunimet ja toiselle sukunimet Saapas/Mäki taikka "Perhe Saapas/Mäki".
Kaikki miehen sukulaiset kirjoittavat aina minunkin sukunimekseni miehen nimen, en tiedä tietämättömyyttäänkö vai koska katsovat että näin kuuluisi olla. En ole viitsinyt huomauttaa eikähän se nyt tärkeää ole mutta vähän oudolta tietysti tuntuu jos pistetään väärä sukunimi. Ja miten on mahdollista etteivät ole koskaan huomanneet että olen kyllä pitänyt oman nimeni, tai etteivät koskaan tulleet kysyneeksi miten kävi naimisiin mennessämme - josta jo yli 10 v.
Esimerkiksi Matti Mäki ja Seija Saapas-Mäki sekä lapset Pekka ja Liisa Mäki.
Kirjoitanko Matti, Pekka ja Liisa Mäki sekä Seija Saapas-Mäki, jolloin ei välttämättä ulkopuolinen osaa hahmottaa, ketkä tästä on se pariskunta/perheen aikuiset, vaikka Matti olisikin vasta Liisan jälkeen. Vai pitääkö laittaaa Matti Mäki, Seija Saapas-Mäki, Pekka Mäki ja Liisa Mäki.
Mulla nimittäin on paljon tuttuja, joiden todella tiedän välittävän aika paljon siitä, miten tällaisissa asioissa toimitaan, mutta suuttuvat jos sitä kysytään suoraan - ja tietenkin loukkaantuvat varmasti jos teen väärin.
Lisäksi suvussani on eräs joka laittaa joulukortin aina näin...
Meikäläinen Jussi perheineen. Siis minun nimeä ei mainita lainkaan! Vain mieheni nimi. Vaikka siis minun suvun puolelta tämä nainenkin on. Outoa, mutten jaksa välittää.
Nimeni siis kirjoitetaan yhdellä iillä. Edelleen toinen mummoni ja moni ystäväni kirjoittaa nimeni kahdella iillä. Ärsyttävää!!!! Ihan kuin Pekkakin olisi sama, kirjoitti sen sitten yhdellä tai kahdella koolla. Tai Minna, kirjoitti sen miten vain.
Kyse on kahdesta eri nimestä. Ja henk.koht. vedän kyllä herneet syvälle nenuun jos joku minut hyvin tunteva ihminen kirjoittaa nimeni yhdellä iillä.