Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehen veljen perhe kirjoittaa nimeni väärin joulukorttiin.

Vierailija
16.12.2008 |

Olemme tunteneet 15 vuotta ja ymmärrän, ettei kaikkien kohdalla muista, kirjoitetaanko nimi "yhdellä vai kahdella i:llä". Olemme kuitenkin tekemisissä usein ja he ovat varmasti nähneet nimeni kirjoitusasun kymmeniä kertoja.

Asia ei mua haittaa, mutta ehdotin miehelleni josko kirjoitettaisiin ensi vuonna heidän joulukorttiinsa "Peka, Tina, Emi ja Etu Meikäläinen". Ihan huumorilla, luulen, että heidän huumorintajunsa kestäis ;)

Loukkaantuisitko? Tai oikeastaan, luulisitko minun vetäneen herneen nenään?

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
17.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

perheet, kun kaikille muille voi kirjoittaa vain että mäkiset tms. Mutta jos tiedän, että se on jollekin tärkeää, niin kirjoitan kaikki nimet. Omassa päässäni saatan pitää touhua silti typeränä. Niin että ei ne ajatukset näy siinä miten kirjoitetaan.

Ja nämä Piiat ja Piat voisivat sietää meitä vähämielisiä ja huonomuistisia kanssaihmisiään. Ne eivät vaan aina jää niin hyvin mieleen, enkä osaa kuvitella, että joku tahallaan kirjoittaisi noita väärin. Kyllä meilläkin isomummu taivuttaa aina lasten nimet hassusti, ei tunnu muistavan, että suomessa kirjaimilla k,p ja t on astevaihtelu, tyyliin hyvää joulua Pekkalle. Mutta ei se mitään, pääasia on että muistaa.

Vierailija
22/63 |
17.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan sitten vedit herneen nenään kun tänne vaivauduit kirjoittamaan asiasta.

Mutta minä en sinuna vetäisi enkä vedäkään. Olen samanlainen yhdellä vai kahdella iillä ihminen nimeltäni ja minunkin nimeni tulee lukuisissa paikoissa aina väärin. Muutama oma sukulainenkin kirjoittaa sen väärin vaikka heillä olisi ollut päälle 30v aikaa oppia nimeni oikeinkirjoitus. Vaan kun yhteydenpito on tyyliä joulukortit/häät/hautajaiset/rippijuhlat/isommat merkkipäivät niin en sitä koe mitenkään pahana. Ja kyllä hekin ovat nimeni nähneet kirjoitusasussaan lähemmäs 100 kertaa (joulukorteissa pitkälti päälle 30v kun vanhempani sen kirjoittivat aikoinaan ja minä nykyään, merkkipäivien onnittelukorteissa, hautajaisten adresseissa ja muissa lukuisissa jutuissa) mutta jos nimen oikeinkirjoitus ei tartu päähän niin sitten ei tartu. Voihan olla että heillä on läheinen tuttava joka on puolikaimani ja siitä nappaavat minun, vähän tuntemattomamman sukulaisen nimen oikeinkirjoituksen.

Minullakin on yksi sukulaistuttu (isän puolelta, tuo kertomani oli äidin puolelta) joka on kaimani. Mutta täyskaima vai puolikaima...sen joudun joka hemmetin joulu tsekkaamaan esim. fonecta finderista kun en millään muista ollaanko me kummatkin yhdellä vai kahdella iillä. Joskus olen varmasti hänellekin laittanut väärin summanmutikassa kun en ole ehtinyt/jaksanut tarkistaa asiaa. Eipä ole silti haitannut kommunikointiamme. Ja mikä hauskinta - tsekkasin taas tuon nimen marras-joulukuun vaihteessa enkä osaa nytkään sanoa kumpi se oikea muoto hänellä on...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
17.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun menimme naimisiin, eräs miehen sukulainen lähetti onnittelukortin ainoastaan miehelleni osoitettuna. Kaikessa muussa voin ymmärtää tällaisen, mutta naimisiinmenosta onnitellessa hieman erikoista =)

Vierailija
24/63 |
17.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen tehnyt päätöksen että en todellakaan rupea laittamaan miljoonaa sukunimeä korttiin jos on lapsiakin. Pariskunnalle laitan kyllä vaikka Marja Möttönen ja Matti Virtanen. Mutta jos on Marja Möttönen ja Matti, Maija ja Mikko Virtanen niin... Jos Marja Möttönen on ystäväni/sukulaiseni ja nuo muut hänen kumppani + lapset niin siitä tulee Marja Möttönen ja perhe.

Paras oli kun viime jouluna yksi kaverini otti nokkiinsa kun laitoin näin. Siis Marja Möttönen ja perhe. Hän oli syksyllä saanut esikoisensa ja koko ristiäisiä verhosi hirveä salamyhkäisyys. Hän ei voinut ensin kertoa milloin ne ovat ja kun ne olivat olleet meni 2 viikkoa ennen kuin hän suostui kertomaan mikä lapsen nimeksi tuli. Sitä hän ei kuitenkaan suostunut laisinkaan kertomaan saiko lapsi isänsä vai äitinsä sukunimen. Mutta herneen nenäänveto johtui siitä että hän olisi halunnut silti nähdä lapsensa nimen joulukortissa kun oli ihan vaan siksi edes paljastanut nimen. Outoa????? No mites laitat nimen kun väärin se lapsen sukunimi kuitenkin menee ja sitten otetaan siitä herneet nenuun...

Vierailija
25/63 |
17.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo kielioppisäännöt ja opettajien tiedät niistä olivat varsin häilyviä vielä 1900-luvun alkupuolella.

Meidänkin suvun vanhimmat taivuttaa Riittan, Pekkan.

Kyllä meilläkin isomummu taivuttaa aina lasten nimet hassusti, ei tunnu muistavan, että suomessa kirjaimilla k,p ja t on astevaihtelu, tyyliin hyvää joulua Pekkalle. Mutta ei se mitään, pääasia on että muistaa.

Vierailija
26/63 |
17.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen itse Miia ja monesti multa kysytään, "kahdella vai yhdellä iillä". Postia tulee säännöllisin väliajoin "väärällä nimellä". Ei mua rasita yhtään. Kaveripiirissäni on myös Niinaa, Piiaa, 2 Teaa ja 2 Tiia ja muutama kaimani. En mä muista aina kuka on yhdellä iillä ja kuka ei.

Vierailija
27/63 |
17.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan yhden muista varmaksi, että on kahdella i:llä (oma lapsuudenkaverini). Muita en valitettavasti muista varmaksi ja yhtä en voinut mistään edes tarkistaa, kun en tiedä sukunimeä (Miehen kaverin tuore avovaimo).

Vierailija
28/63 |
17.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

millä kirjoitusasulla nimi on kirjoitettu. So what? Jos joku haluaa kutsua mua mun miehen sukunimellä, niin ei kai se nyt ole niiiiiiiiiin vakavaa? Vai onko tää nyt joku kiihkeä feministi identiteetti juttu, jota en pöllönä tajua?

Vierailija
29/63 |
17.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja taas jouluna odotan anopin pakettien joulukortteja. Taatusti ainakin yhden pojan nimi on kirjoitettu väärin. ;-)

Hauskaa lähinnä...

Vierailija
30/63 |
17.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun anoppini taas ei välien viilentymisen aikaan (kesti pari vuotta) kirjoittanut meille lähetettyyn joulukorttiin OLLENKAAN minun nimeäni.

Muulloin siis oli hyvin tarkka siitä kenen nimelle minkäkin kortin tai kirjeen tai paketin osoittaa. pojalleni, minulle vai miehelleni.

Vierailija
31/63 |
17.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä kirjoitan kaikki kortit kiireellä.

Hassuinta on kun eräs miehen vanha työkaveri kirjoittaa nimeni TÄYSIN väärin. Etunimi menee täysin pieleen ja sukunimenä on väännös tyttönimestäni. Kiusaankin miestäni että kuka tämä henkilö oikein on =) ONko tämä joku sun ex.

En enää jaksa välittää sillä kyseessä on vanha mies joka on varmasti kirjoittanut muistilappuunsa väärin ja katsoo sieltä joka vuosi osoitteen ja nimet.

Vierailija
32/63 |
17.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on kerta NIIIIN tärkeää, että nimi on aina oikein.

Ja tsiisus sentään, en ole ennen tätä palstaa tiennytkään, miten tarkkaa ydinfysikkaan verrattavaa tiedettä joulukorttien lähettäminen on:

pitää olla just oikea kuva tai itsetehty kortti, mutta ei lasten kuvia. Eikä ainakaan Tiimari-kortteja. Ja nimet pitää mennä just eikä melkein.

No, niin tai näin, saaja vetää herneen nenään joka tapauksessa! Vaikka lähettäjä on vain ja ainoastaan halunnut ilahduttaa!

Vierailija
33/63 |
17.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekin tuottaa välillä suuria vaikeuksia tietää, mikä on jonkun nimi! Kun serkut menee naimisiin, kukaan ei kerro, vaihtoiko jompikumpi nimeään vai pitikö kumpikin omansa. Jos mies on meidän serkku ja meni naimisiin ja nainen piti oman nimensä, mistä tiedän, mikä hänen nimensä on... On sellaisia serkkuja, joiden kanssa ei olla kauheen läheisesti tekemisissä, mutta joulukortit lähetetään. Ja sitten on vielä sellaisiakin sukulaisia, jotka ensin ottaa miehen nimen ja muutaman vuoden päästä haluaakin yhdistelmä nimen... Pysy siinä nyt sitten perässä!

Ja kun pariskunta, joilla on eri nimet, saavat lapsia, mistä tietää, kumman sukunimi on annettu lapsille? Pitäisikö olla aina kyselemässä, että mikäs on teidän lapsen sukunimi?

Huoh!

Vierailija
34/63 |
17.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maija Meikäläinen + perhe

Vierailija
35/63 |
17.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen niin huonomuistinen, että kirjoitan lähes aina miehen perheenjäsenten nimiä väärin. Nykyään kun yksistään sukunimiä voi olla yhdessä perheessä vaikka mitä. Lisäksi vielä sitten nää "niina yhdellä iillä" tyyppiset nimet. Ja harvemmin esim. kälyjen kanssa käytetään sukunimiä, koska ollaan niin läheisiä! Yleensä varmistelen vielä anopilta, että olikos ne yhdet koko perhe Lehtisiä vai oliko vaimo sittenkin Virtanen? Anopilta pitää kysyä sen takia, että mieskään ei muista omien sukulaistensa nimiä! :D

Vierailija
36/63 |
17.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos joku meille lähettäisi kortin tuollasilla "vajailla" nimillä, ei vedettäisi herneitä nenään, ei suututtaisi,

MUTTA ajateltaisiin takuulla että onpa tyhmiä ja lapsellisia ihmisiä!!!!

Oikeasti mitä järkeä olisi kirjoittaa noin, Peka, Tina, Emi ja Etu? Ei ymmärrä.

Vierailija
37/63 |
17.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos nimi kirjoitetaan väärin.

Sen sijaan moni vastaaja on ymmärtänyt kaikesta huolimatta, että herne on mennyt nenään.

Olisiko aihetta panostaa luetun ymmärtämiseen?

Vierailija
38/63 |
17.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaiken lisäksi kirjoitettu nimeni väärin. Kirjoitin sitten vastauksen samanlailla väärin kirjoitettuna juuri tuohon tyyliin, että Peka sitä, Peka tätä. (Meili oli siis osoitettu alunperinkin monelle ihmiselle) Hähhää, sain sentään sen ilon siitä itsellein, muutoin kyllä vaan paskat fiilikset pitkäksi aikaa.

Mummopuoleni kirjoitti vuosikymmenet nimeni väärin ja ihan varmasti tahallaan, koska oikea kirjoitusasu oli todnäk. hänen mielestään väärä/hienosteleva. Ihanaa kun tuollaisesta rangaistaan lasta. >:( Noin yleensä voin antaa anteeksi väärin kirjoitetun nimen, mutta tietyiltä ihmisiltä odottaisi vähän enemmän. Kyseessä i/ii -nimi.

Vierailija
39/63 |
17.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joulukorttiin mut mieheni sukunimellä vaikka käytän ns. yhdistelmänimeä eli omaa sukunimeä ja mieheni sukunimeä.

Vierailija
40/63 |
17.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoittaa aina mun miehen nimen väärin... siis on ihan tavallinen suomi nimi. Niin ja ollaan oltu ukon kanssa naimisissakin jo 20 v et luulis osaavan kirjoittaa nimen oikein.