Hoikkien/laihojen vauvojen äidit!
Tunnetteko syyllisyyttä vauvan hoikkuudesta? Minusta ainakin tuntuu siltä, että neuvolassa koko ajan huomautellaan vauvan hoikkuudesta. On annettu lisämaidot, soseet aloitettu kolmikuisena ja kaikki turhaan. Lapsi ei vain syö tarpeeksi ja monesti itkee sekä lapsi että äiti, kun yritetään maanitella syömään.
Meillä poika on todella laiha. Mitat olivat 6-kuukautisneuvolassa 68,1 cm ja 6,7 kg, muutenkin painon kehitys on ollut todella nihkeätä, vaikka syntymäpainoa oli ihan normaalisti n. 3,7 kg.
Kommentit (33)
on noin 98 pitkä ja painaa noin 15 kiloa. Hoikka, reipas ja ihana poika:) Kukaan ei ole valittanut tai huomautellut.
Kokeile pojallesi kunnon tujausta iltavelliä, jos se auttaisi jotain. Tai olisi ainakin lisänä.
on siis siinä läskimittarissa -15% käyrällä. Jatkuvaa napinaa tulee, mutta kun esikoinen, nyt 7v, ei ole elämässään flunssaa kummempaa sairastanut (ja sitäkin todella harvoin, viime talvenakaan ei yhtään), olen oppinut jättämään neuvolan tätin rutinat omaan arvoonsa. Isänsä on laiha ja minäkin normaalipainoinen, vaikka syödään mitä tykätään ja liikuntaa ei tule harrastettua juuri nimeksikään. Minkäs sille voi kun on läpip***o. Keskimmäinen lapsista on 0-käyrällä ja hän on selkeästi pulskemman puoleinen, eli en sitten tiedä, minkä kokoinen tankki pitäisi olla, että olisivat tyytyväisiä, mutta eivät ehdottelisi laiharia? Eli jos lapsesi on terve ja kehittyy normaalisti, unohda koko ruikutus. Jos ei kehity, käy kunnon lääkärillä juttelemassa, ne terkat tuijottaa niin innoissaan niitä käyriään, että unohtavat vilkaista siihen lapseen.
nyt en jaksa enää välittää
mun kolmevuotias on 98cm pitkä ja painaa 13,5kg
Mutta mitäs sitten, hän on ihana noin.Samoin, mun kolmevuotias on 92cm/13kg, ei enää mikään kovin hoikka edes, vaan normaali.
on -15 käyrällä ja viimeksi neuvoalssa hoitaja sanoi, että jos nyt tyttö ei liho hän joutuu pian sairaalaan jos joku mahatauti tulee
Useammassa neuvolassa olen jo maininnut, että nollakäyrän alapuolellakin pitää olla joitakin, jotta tasapaino säilyy :) Ekan kanssa stressasin ja kävimme kontrolleissa tiheään, näiden muiden kanssa en ole enää jaksanut. Ovat luonnostaan hoikkia, vaikka syövät kuin hevoset. Oikeasti esim. keskimmäinen 8 kk iässä söi kolme keskikokoista perunaa ja kastiketta ihan vain lounaaksi. Purkkiruokaa olisi mennyt kaksi ja puoli purkkia. Silti paino oli -15, vaikka syntyessään yli 4 kg (sitten pudodttavat painoa lähes kaksi viikkoa ja sitten tasaantuvat omalle käyrälleen).
Minusta on siis syyllistämistä ja ihmettelyä, mutta anna mennä korvista ulos vaan. kolmas on nyt menossa.
Tasaisesti ovat kasvaneet, mutta ei täysimetys välttämättä tee vauvoista pyöreitä!
Meidän poika siis lähestyy -20 käyrää. Sen olen kyllä pannut merkille kerhoissa, että meidän poika on todella aktiivinen. Kun pulleat vauvat vain lösöttävät paikoillaan, niin meidän pikkuherra touhuaa lähes koko ajan. Kyllähän siinä kaloreitakin palaa.
Mulla kolme poikaa, jotka kaikki ovat pieniä ja siroja. Viimeisin oli 1-v neuvolassa 73,5cm ja 8,3 kiloa. Tämä yksilö tosin syntyikin keskosena, tosin ihan hyvillä viikoilla.
Olen täysimettänyt lapsiani 4-5kk ja tällä hetkellä imetän tätä pienintä vieläkin. Mutta ei meillä vauvat ole miksikään palleroiksi paisuneet, aina olleet samanlaisia kirppuja.
JA toisaalta, esikoiselle aloitin kiinteät ja korvikkeen 3kk iässä, vaan eipä tuo yhtään sen paremmin kasvanut niilläkään. Esikoinen oli syntyessään suht iso, 3715g ja 53 cm, ja 1-v neuvolassa kiinteistä ja korvikkeista huolimatta vain 74cm ja 8,1 kiloa.
Tällä hetkellä tuo vanhin on 6-vuotias normaalipituinen laiheliini.
Tasaisesti ovat kasvaneet, mutta ei täysimetys välttämättä tee vauvoista pyöreitä!
Jos lapsille tarjoaa ruokaa, niin kyllähän nälkäinen lapsi syö sopivasti, jollei ole vaivoja. Jos lapsen paino _jatkuvasti_ putoaa käyrillä, olisi terkkarilla mielestäni syytäkin huolestua. Eikä silloin pidä syyllistää äitiä siitä, että antaa huonosti ruokaa, vaan tutkia eikö ravinto imeydy ja miksi tai haittaako esim. allergiset vatsavaivat ruokahalua. Pelkkä rasvalisä ja ruuan määrän kasvattaminen ei ole järkevä vaihtoehto ongelman ratkaisuun.
Tunnen paljon allergisia lapsia, jotka ovat todella hoikkia. Meidän oma allergikko on taas päinvastaista laatua, vaikka minä ja mieheni ollaan oltu nuorena hoikkia ja lapsen ruokavaliossa ei tosiaan ole paljoa rasvaa eikä yhtään lisättyä sokeria. Sitten kun kokeilussa on jotakin sopimatonta, katoaa lapsen ruokahalukin vähäksi aikaa ja posket alkavat kaventua. Syö sitten taas painonsa takaisin, kun ruokavaliosta jätetään pahis pois...
Meillä ei itke kukaan, eikä ketään pakoteta syömään. Meillä kaikki lapset kulkee omilla -2 painokäyrillään. En muista olinko näin rento esikoisen aikaan, mutta nyt ainakin tiedän, että meillä tuo laihuus on vain ominaisuus.
tällä hetkellä 5v, pituutta 112cm ja painoa 14,7kg. Omalla käyrällään kasvu kuitenkin tasaista ja rasvalisää on annettu ruoassa melko pienestä lähtien neuvolan kehoituksesta. Poika syö joitakin ruokia todella hyvin ja toisia taas ei juuri ollenkaan. Karkit eivät pahemmin maistu, samoin kakut ja pullat jää syömättä. Stressiä en enää ota, koska muuten on terve ja touhuaa kovasti. Vanhemmat veljet ovat paljon rotevarakenteisiempia, vaikka mitään pullukoita hekään eivät ole. Poika painoi syntyessään 2700g.
Sitten kun mennään -20 alapuolelle, niin se tarkoittaa, että suurin osa painaa enemmän. Sitten on aika tutkia, onko allergioita tai keliakiaa tmv. mutta jos mitään ei löydetä, niin voi jatkaa entiseen malliin.
en enää pitkiin aikoihin.
Terveydenhoitohenkilökunnalta olen saanut vain kerran ikäviä ja syyllistäviä kommentteja. Tukevia, lohduttavia tai neutraaleja kymmeniä ellei satoja kertoja. Toki minulle on sanottu lapsen olevan laiha ja että pitäisi saada hänet syömään enemmän. Nuo ovat olleet vain totuuksia eikä missään tapauksessa ilkeämielisesti sanottu. Uppo-oudot ihmiset sen sijaan ovat kommentoineet poikani (ja minun) painoa ärsyttävästi ja syyllistäen, mutta niistä en viitsi kantaa huolta. Se yksi typerä kommentti joka tuli lääkärin suustakin tuli ihmiseltä (rokotetutkimuksen lääkäriltä) joka ei tuntenut poikaamme lainkaan.
Joitain mittoja:
6 kk: 65 cm ja 6 kg
1 v: 71,5 cm ja 7,8 kg
4v: 95 cm ja 13 kg
Silloin 6 kk -1v 6 kk aikana ehkä pahiten tuntui siltä että olen huono äiti kun en saa lastani syömään enemmän. Monet itkut tuli itkettyä. Varsinkin kun ajattelin kuinka poika teini-ikäisenä syyttää minua pienestä koostaan tai aivojen kehittämättymyydestä (joita ajattelin laihuuden tuovan ehkä mukanaan). Sitten painokäyrä alkoikin nousta ja on jossain siellä -15 - -10 % muistaakseni. Toisaalta ei se lapsen syöttäminenkään ollut enää pelkästään minun vastuullani kun lapsi söi itse sen minkä söi ja oli päivähoidossakin. En siis kokenut tarpeelliseksi syöttää häntä sirkuksen kanssa kuten ennen kun se omin käsin syöminenkin sujui ihan kivasti.
Poika on tutkittu ja terveeksi todettu. Allergioita oli pienenä, mutta ne helpottivat jo ekan ikävuoden aikana.
Imetin lastani 14 kk joista 6 kk täysimetyksessä (ei ole allergioita) ja lapsi on aina ollut laiha - syö paljon, mutta myös kuluttaa paljon. Mitat nyt 4v. 110cm ja 14,5 kg eli laiha on edelleen, mutta kun syö ja kasvaa pituutta, niin mikäs siinä! En välitä muiden puheista! Laiheliineja ollaan itsekin ennemmin kuin pulleroita. Ei meillä imetys lihottanut yhtään, vaikka söin_todella_runsaasti itsekin silloin.