Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko allerginen jollekkin? Mille?

Vierailija
17.05.2009 |

Itse olen..

-Siitepölylle (paju, leppä, pujo, heinät, koivu ym. joka ikinen kevät on ihan perseestä .( Tälläkin hetkellä silmät vuotaa, on turvoksissa ja kutisee :()

-Nikkelille

-Ruoka-aineille:

-Tomaatti (kaikissa muodoissa), aika pahasti.

-Ananas (tuore ja purkki).

-Paprika, erittäin pahasti. En voi olla samassa huoneessa tuoreiden paprikoiden kanssa, kun silmiä alkaa välittömästi kutittamaan ja vuotamaan. Ja jos olen kauemman aikaa niiden kanssa, henkeä alkaa ahdistamaan.

-Kiivi, erittäin pahasti.

-Omena (kaikissa muodoissa, myös siideri). Pahasti.

-Tilli.

-Persilja.

-Mausteet.

-Päärynä.

-Mansikka (pahasti).

-Porkkana. Siitepölyaikaan erittäin pahana, muulloin pystyn syömään pieniä määriä.

-Lanttu.

-Selleri.

-Nauris.

-Purjo.

-Palsternakka.

-Luumu (myös hillona).

-Aprikoosi.

-Persikka (raakana). Pystyn syömään muulloin kuin keväällä pieniä määriä purkkipersikoita.

-Kirsikat.

-Kaalit.

-Raaka peruna.

-Viikunat.

-Manteli (melko pahasti).

-Sinappi.

-Sitrushedelmät.

Eläimille en ole allerginen. Onneksi. Lisäksi mulla on astma, hajusteyliherkkyys sekä atooppinen iho.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
17.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse saan valkkarista oireita. Tämä on ehkä pelkkää yliherkkyyttä, koska oireet eivät ole pahat, mutta kuitenkin tarpeeksi pahat, ettei viitsi juoda turhaan. Eli valkkarista alkaa huulet kutisemaan ja jos sitä esim. läikkyy kädelle tai muuhun kohtaan paljasta ihoa, tuota kohtaa alkaa kutittamaan. Samoin kasvot alkavat punoittamaan. Muuten en sitten juokkaan alkoholia kuin pari kertaa vuodessa päärynäsiideriä ja ehkä kerran vuodessa rommikolaa tai salmiakkikossua (josta myös kasvot helahtaa punaiseksi).

Punaviinistä tulee migreenikohtaus, samoin kuin tummasuklaa laukaisee joskus migreenikohtauksen (riippuu suklaan merkistä).

ap

Vierailija
22/36 |
17.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikelle, mikä levittää ympärilleen siite- tai eläinpölyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
17.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tahansa painaa, hankaa, raapaisee... mitä vaan niin jää jäljet.

Se on kuulemma dermografinen urtikaria.

Jos vaikka hieron silmiäni niin kohta näytän ihan pandalta kun alue tulee ihan punaiseksi.

Ja kiva olla jakeluautonkuljettaja kun joutuu käsivarsilla kantamaan kaikkea...

Oli se sitten pahvia, muovia, metallia, mitä vaan niin iho tulee kuumaksi ja kutisevan polttavan kirvelevän punaiseksi. Ja kun raapii, niin aina pahenee.

Kun vaikka kädellä sipaisen hiuksen pois poskelta niin ihan kuin oisin saanut litsarin :-(

Vierailija
24/36 |
17.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen näille ruoka-aineille allerginen

kaakao

kaalit

kananmuna

karpalo

lakka

lanttu

maapähkinä

maitoproteiini

mansikka

manteli

naudanliha

nauris

palsternakka

papu

persilja

pinaatti

porkkana

punajuuri

puolukka

pähkinä

retiisi

selleri

suklaa

kaikki hedelmät, paitsi ananas, viinirypäleet,

banaani, vesimeloni

Noiden lisäksi löytyy

Siitepölyallergia (kaikille siitepölyille ja tosi paha)

Atooppinen iho

Kumi/lateksiallergia

Hajuste ja väriaineyliherkkyys

Muita ei kait ollut

Vierailija
25/36 |
17.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Clinicuen meikit on ainakin muuten käyneet hyvin. Pitää kokeilla tuota ripsaria! Mun häihin mulle meikattiin canebon ripsarilla ja nyt ostin kokeeksi sen 38:n, jossa tosiaankaan ei ole mitään pidennystä eikä tuuheutusta. Luulen, että se pitentävä ja tuuheuttava keratiini voi olla se mun ongelma, kun kerran olen jonkun halvan löytänyt, joka toimii.

Mut saako vielä konkarilta kysellä, et missä kuljetat Epipeniä? Mä haaveilen tässä, että saisin jonkun superkevyen laukun, jossa se kulkis aina mukana ilman et mä en sais siitä itse taas tuota kosketusallergiaa, huoh. Monet tuntuu tosi raapivilta kapistuksilta. Tänään katselin yhtä Björn Borgin pussukkaa, joka näytti kivalta, mut ehkä vähän karkealta. Nettisivujen mukaan haluaisin tämmöisen, mut en ole onnistunut löytämään:

http://shop.kipling.com/product-catalog/control/product?category_id=HAN…

Jos joku on ko. laukun jossain nähnyt, niin tuhannesti kiitoksia jo etukäteen vinkistä. Meinasin siis olan yli moisen heittää vaan aina kulkemaan mukana, niin olis töissä tai sit jos ollaan vaikka tontilla tai pitää pitää kiinni tuosta meidän vajaa kaksivuotiaasta (no ei kai sen mitenkään vajaa ole, heh).

Mulla on vielä pelkona tuo homeperäinen astma... huoh. Jostain syystä oireilen töissä mutten kotona niin paljon...

Vierailija
26/36 |
17.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo mulle tulee siideristä kun se sisältää sitä sulfiittiä, kulauksen kun ottaa mulla heti kasvot alkaa punoittaa ja kestää kauan ennen kuin rauhoittuu.

Vierailija
27/36 |
17.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen allerginen seuraville:

- sininen väriaine

- sulfitille (siiderit sisältää)

- nikkeli

- maitoallergia

- lakritsi

- kissa, koira

- lateksi

- banani

Vierailija
28/36 |
17.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun allergialistani oli vuosia samanpituinen kuin teidän eli melkein kaikki ruoka-aineet. Selvisi lopulta että asuin homeasunnossa.

Jouduin tuhoamaan käytännössä kaikki vanhat tavarani ja asutaan nykyisin puhtaissa tiloissa. Vaihtoehtohoidoilla kuten homeopatialla (auttaa erittäin hyvin allergioihin) on poistettu myrkkyjä elimistöstä. Sen myötä alkoi tai ruoat sopia.

Tänä keväänä ei juuri mitään oireita koivusta. Allergioista enää jäljellä kala, pähkinä, paprika, banaani, lateksi, home ja jotkut kemikaalit. Myös eläinallergiaa on jäljellä, mutta sekin on helpottanut.

Eli toivoa on!

Vierailija
29/36 |
17.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei todellakaan ole oikeita allergioita, vaan erilaisia yliherkkyyksiä, intoleransseja ja muita sairauksia.

Kannattaisi opetella erottamaan allergiat muista sairauksista, koska mainostamalla olevansa allerginen ties mille kummallisuuksille hankkii vain kyseenalaista mainetta itselleen ja saa monet ihmiset suhtautumaan nuivasti niihin oikeisiinkin allergioihin. Pitää muistaa, että kaikki mikä ei itselle "sovi" ei suinkaan ole allergiaa, vaan allergia on ihan tarkasti määritelty reaktio.

Aiemmin ketjussa oli parikin hyvää linkkiä allergiajuttuihin, joihin kannattaa tutustua.

Vierailija
30/36 |
17.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

allerginen vai yliherkkä jos kuitenkin oireet ovat hyvin samantapaiset ja lääkitys myös? Molemmat kuitenkin allergiasairaalan ja -lääkäreiden potilaita.

Turhaa saivartelua minun mielestäni.

Vierailija
31/36 |
17.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on niin totta. Ja voi kuinka ainakin minä haluaisin tietää, että mille olen oikeasti allerginen, mille olen vähän allerginen, mille yliherkkä ja mille aivan anafylaktiseen shokkiin asti allerginen...

Yhtä kaikki, oireiden kanssa on vaan elettävä tavalla tai toisella. Olisi vaan niin paljon helpompaa, kun tietäisi mitä välttää ja missä määrin. Itse uskon kuitenkin että se, että olen 20 vuoden oirehtimisen jälkeen nyt vihdoin päässyt allergiasairaalaan antaa minulle vähin erin vastauksia siihen, että mistä on kyse ja milloinkin.

Vierailija
32/36 |
17.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsilaukussa kuljetan, eli ei ole ihan aina vieressä, lähistöllä kuitenkin. Epi-pen -pakkauksen olen pakannut vielä ihan pikkuiseen suljettuun muovipussiin, niin että se kolmionmuotoinen pahvipakkaus pysyy ehjänä ja itse kynä valolta suojattuna.

Pystyisitkö vaihtamaan työpaikkaa? Ehkä ne muutkin allergiat helpottaisivat edes hiukan, jos ei olisi jatkuva homealtistus päällä? Itsestäni ainakin huomaan, että siedän multaa ja "luonnonhomeita" eli syksyistä ulkoilmaa paljon paremmin, jos elinympäristö on homeeton. Homeasunnossa asuessani sain nurtsilla kurkun kipeäksi jo vartissa... Nyt ei ulkona tule usein pahoja ongelmia ja oireita.

Vierailija
33/36 |
17.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikasta haasteellista nykyaikana vaihtaa työpaikkaa. On käynyt kyllä mielessä. Mun alan töitä ei vaan ole tai jos on, niin vuoden määräaikaiseenkin paikkaan tulee kymmenittäin hakemuksia. Oman vakituisen työn vaihtaminen sellaiseen on melkoista. Parasta olisi kuitenkin, jos pääsisi vaikka kokeilemaan vuodeksi jonnekin, että helpottaisiko oireet, jos on muualla töissä.

Tänä talvena olen syönyt esim. 5 antibiottikuuria poskiontelontulehduksiin. En ole koskaan aikaisemmin sairastanut poskiontelontulehduksia paitsi raskausaikana yhden. Kun olin välillä vuoden kotona, niin ainuttakaan poskiontelontulehdusta ei ollut ja esikoinen toi kyllä talven aikana 8 flunssaa kotiin, joten pöppiäisiä oli tarjolla ihan kunnolla.

Mä olen sitä mieltä, että mua vois käyttää jo aika hyvänä homekoirana monissa asunnoissa... Joissain paikoissa homeet ihan haisee, mut joissain huomaa vaan oireet, kuten mainitsit, niin kurkku tulee kipeäksi. Yksi esimerkki muuten kurkun kipeytymisestä on eräs suuri marketti pääkaupunkiseudulla. Muissa ei tule oireita. Jännä on, sillä ko. marketti ei haise homeelle, mutta ehkä se on niitä homelajeja täynnä, jotka eivät haise (ja ovat sitten kaikista myrkyllisimpiä?).

Vierailija
34/36 |
17.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko kokeilleet silkkiteippiä jota saa apteekista.

Tyttäreni oireili laboratorion käyttämästä teipistä samoin liimasiteestä.

Nykyisin ei käytetä labrareissuilla teippiä ollenkaan.

Kotona on silkkiteippiä jolle ei oireile.

Hyvä kikka on myös haavan tullen kietoa esim. sormi talouspaperilla ja sen ympärille sitten maalarinteippi.

Ihme ja kumma niin tämä kevät on ollut lapselleni helpompi kuin viime kevät jolloin oli jatkuvasti silmäoireita.

Vierailija
35/36 |
17.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen pärjännyt ne vähäiset ajat mitä nyt laastareita olen tarvinnut niillä apteekin erityisillä laastareilla (mepore ja sen kaverit, niissä ei ole hartsia ymmärtääkseni, näin mulle joku naistenklinikalta neuvoi).

Äitini oli yhteen aikaan koko ajan sairaalassa ja tehtiin reikää operaatioiden takia, niin hälle vedettiin aina sidettä muutama kierros ja sit vasta teippi päälle. Meillä sama ongelma on ollut myös äidin äidillä.

Vierailija
36/36 |
18.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla diagnosoitu hirvittävä määrä allergioita:

Nikkeli

jotkut liimat (joista oli puhetta aikaisemmin)

Sitten ruokia, joille olen allerginen...

kaikki vihannekset (esimerkiksi porkkanaan ja kurkkuun en voi edes koskea!)

sian liha

kala

kana

maitoproteiini

moija

kaikki muut hedelmät, paitsi omena, banaani, ananas ja päärynä.

mausteet

pähkinät

suurin osa yrteistä

muutamat säilöntä- ja lisäaineet

Onneksi allergioiden(kin) kanssa oppii elämään.