Oletko allerginen jollekkin? Mille?
Itse olen..
-Siitepölylle (paju, leppä, pujo, heinät, koivu ym. joka ikinen kevät on ihan perseestä .( Tälläkin hetkellä silmät vuotaa, on turvoksissa ja kutisee :()
-Nikkelille
-Ruoka-aineille:
-Tomaatti (kaikissa muodoissa), aika pahasti.
-Ananas (tuore ja purkki).
-Paprika, erittäin pahasti. En voi olla samassa huoneessa tuoreiden paprikoiden kanssa, kun silmiä alkaa välittömästi kutittamaan ja vuotamaan. Ja jos olen kauemman aikaa niiden kanssa, henkeä alkaa ahdistamaan.
-Kiivi, erittäin pahasti.
-Omena (kaikissa muodoissa, myös siideri). Pahasti.
-Tilli.
-Persilja.
-Mausteet.
-Päärynä.
-Mansikka (pahasti).
-Porkkana. Siitepölyaikaan erittäin pahana, muulloin pystyn syömään pieniä määriä.
-Lanttu.
-Selleri.
-Nauris.
-Purjo.
-Palsternakka.
-Luumu (myös hillona).
-Aprikoosi.
-Persikka (raakana). Pystyn syömään muulloin kuin keväällä pieniä määriä purkkipersikoita.
-Kirsikat.
-Kaalit.
-Raaka peruna.
-Viikunat.
-Manteli (melko pahasti).
-Sinappi.
-Sitrushedelmät.
Eläimille en ole allerginen. Onneksi. Lisäksi mulla on astma, hajusteyliherkkyys sekä atooppinen iho.
Kommentit (36)
En osaa sanoa, mille olen nykyään allerginen. Olen niin pahasti allerginen näin lepän ja koivun kukinta-aikaan etten uskalla kokeilla. Tänä keväänä olen syönyt nyt jo 9 viikkoa jatkuvasti kortisonia ja epipen kulkee koko ajan mun mukana.
Allergiaa ja astmaa on, oireet lähinnä astma- ja ihotyyppisiä, ei niinkään silmissä tai nenässä. Mut sit pahat oireet turvottaa huulet ja nielua ja ne pistää aika hiljaiseksi.
Saako kysyä muilta tästä ketjusta, että onko teillä hyvästä allergialääkäristä kokemuksia pks? Olisi nimittän ehkä hyvä et olis joku joka tosiaan tietäis, varsinkin kun tuntuu, että mun allergiat vaan lisääntyy ja lisääntyy.
Tähän mennessä
koivu
leppä
niiden kukintakautena varmuudella raaka omena ja raaka porkkana, pähkinät ja mantelit, pähkinät myös ympäri vuoden, manteleita voin syödä talvella, muita ristiinreagoivia en ole kaikkia uskaltanut edes nyt kokeilla, vältän siis varmuuden vuoksi mm. selleriä, kiiviä yms, sen verran pelottavaksi meni elämä, kun otin kortisonia 20 mg ja silti huulet lähti turpoamaan
sit muita
kloori
hartsi (siis teipit, sanomalehdet, painomusteet jne)
monet kosmetiikkatuotteet (en tiedä mikä on yhdistävä tekijä, keratiini tms. ripsien pidentäjä on ollut monessa syyllisten ripsareiden listassa, en tiedä mistä saisin nyt ripsarin 15 vuotta käytin anytimen, mut ryökäleet lopetti sen, myös apteekin hypoallergisille ripsareille olen ollut allerginen)
jotkut pesuaineet, esim pirkka nestemäinen pesuaine, en tiedä mikä aine siinä
nikkeli (ja joku mitä on nappiparistoissa, jollei se ole nikkeliä)
kissa (luultavasti muutkin eläimet tulis, jos altistais enemmän)
Etkö ap ole pähkinöille allerginen?
Mitä tarkoittaa ne kohdat sulla, jossa olet melko allerginen?
Mä tässä haaveilen, että saisin jättä kortisonin pois muutaman viikon päästä. Kasvot ovat muuttuneet jo tuntemattoman ihmisen kasvoiksi, sellaisiksi kuukasvoiksi. Ja lihonutkin olen reippaasti. Ja meikkiäkään ei voi käyttää. Ei ole kovin hehkeä olo.
Eilen pelasin upporikasta ja rutiköyhää ja sävytin vähän hiuksia... nyt odotellaan et mitä tapahtuu.
Olen niin onnellinen kun 20 vuoden oirelun jälkeen vihdoin pääsin allergiasairaalaan tutkimuksiin. Kahdesti olen jo käynyt ja neljä aikaa jo odottaa.
Monet meikit sisältävät - yllätys, yllätys - nikkeliä!
Itselläni varsinkin luomiväreissä on ollut vaikeuksia löytää sopivia, koska allergiaa tulee herkästi, samaten joissain ripsiväreissä ja kajaleissa. En tiedä, onko nikkeli ainut syyllinen, mutta joskus löysin jostain artikkelin, jossa asia todettiin allergialääkäreiden voimin. Silmähän on herkin alue ja vaikka muualla noita pitoisuuksia sietäisikin, niin silmässä tulee allergia herkemmin.
Eli nikkelille olen ihan hirvittävän allerginen, lyhytkin aika ja pieni pitoisuus riittää.
Lisäksi olen allerginen melkein kaikille deodoranteille ja antiperspiranteille, joka on todella hankalaa. Kestän käyttää hypoallergisia noin kerran viikossa, kunhan karvojen ajelusta on kulunut vähintään 3-4 päivää aikaa, mutta siis päivittäin en voi missään tapauksessa käyttää enkä voi yhtä aikaa ajella karvoja ja laittaa dödöä.
Ja sitten teipit, tosin teippien liimoissa on hirveästi eroja, osa teipeistä käy ja osasta tulee allergia tosi nopeasti. Pahinta on monissa sairaaloissa käytetty Transpore ja sitähän sitten yritetään rutiinisti tunkea iholle joka näytteenotossa ja tipanlaitossa. Micropore on huomattavasti ihoystävällisempi, terveydenhuollossa työskentelevät huomio!
Joo, mä olen luomivärejä kestänyt aika hyvin, mut en ripsareita. Ja pelkkä luomiväri ei ole oikein kivan näköinen. Hemmetin Anytime kun lopetti.
Deodoranteistakaan ei kaikki mulle sovi, mut en ole onneksi niin paha kuin exä, joka pystyi käyttämään vain yhtä merkkiä. Voitte arvata että 10 vuodessa ehdittiin kaikki allergisille tarkoitetut dödöt kokeilemaan.
Mulla on selvästi vieläkin sairaalaa kohtaan vihamielisiä tunteita. Mun neuvolakortissa luki isolla ja punaisella, että mulla on teippiallergia ja kun kuopus syntyi, niin mulla oli jättiteippaukset väärällä teipillä selässä ja en saanut synnytyssairaalassa yhtään nukuttua kutinaltani. Pitäisiköhän tehdä jälkijättöisesti valitus sinne, kun vieläkin korpeaa. Ei siitä mitään hyötyä varmaan olis, toteaisvat vaan ettei onneksi ollut kuolemaan johtavaa.
Meillä teippiallergia on ollut nyt jo kolmessa sukupolvessa, mutta mä vasta synnärillä tapasin ihmisen, joka keksi sen, että kyseessä on hartsi. Kun sitten googlasin, niin tajusin, että miksi olen tulla hulluksi, kun käärin vaikka muutossa astioita sanomalehtipaperiin eli sama hartsihan se siellä on. Myös esim. mäntysuovassa on hartsia ja olen aina välttänyt mattojen pesemistä. En tiedä, että olenko vain niin laiska vai tajusinko alitajuntaisesti, että ei sovi mulle yhtään.
Mun siitepöly- ja ruoka-aineallergiat ei muuten näy missään prick-testeissä, joten mua on helppo pitää luulosairaana. Onneksi yksi lääkäri on joskus nähnyt turvotukset huulissa tai ihottumat kaulalla.
Niin ja kosketusallergia mulla on kans. Mukavinta oli esim. hääpäivän aattona, kun tehtiin kampausta, niin sain omista hiuksistani kivan kosketusallergian. Kampaajakin oli ihan kauhuissaan, et mitä mulle tapahtuu... Mut onneksi se häviää siedettävässä ajassa.
Pähkinöille en ole allerginen *koputtaa puuta*. Syön harvoin pähkinöitä (en tykkää niistä) ja mitään oireita ei ole tullut.
Manteleista vielä sen verran, että mulla rupeaa huulet kutisemaan, mutta ei onneksi "sen pahempaa". Erehdyin syömään viime jouluna yksissä pikkujouluissa riisipuuroa ja satuin saamaan mantelin (yleensä tuossa puurossa ei ole ollut manteleita, mutta tällä kertaa köksä keksikin laittaa mantelin). Onneksi en ehtinyt puraista sitä, ihmettelin vaan, että mikäs tämä löntti on? Onpas lönttistä puuroa.. Ja miksi mun huulet kutisee???
Mulla esim. omenoista menee joko vatsa sekaisin (esim. hillosta tai tuoreista ompuista), siideristä tulee paha ihottuma. Tomaatista tulee suolisto-oireita + huulet kutisee. Mausteista kutisee silmät + ne turpoavat ja vuotavat. Jostain mausteista tulee myös suolisto-oireita. Yleensä nuo oireet ovat joko ihottumaa (mm. sitrushedelmät), suolisto-oireita tai sitten silmäoireet.
Aikaisemmin tämä oli todella turhauttavaa, kun tuntui, että ei voi syödä mitään ja tutut vieläkin kauhistelee, että mitä hittoa sä syöt?? Onneksi mulle sopii viljat, liha, kala ja muna, ilman noita olisin suoraan sanoen kusessa.
Lapsena olin allerginen vaan tomaatille, sitrushedelmille. Vähän isompana (n. 11 vuotiaana) listaan tuli myös omenat ja mansikka. Yläasteella todettiin astma + atooppinen iho (vaikka se oli ollut jo lapsesta asti) ja siitepölyallergiat. Ja sen jälkeen nuo loput allergiat.
Olen myös kloorille allerginen. Ärsyttää ihan sikana, kun tykkään uimisesta, mutta uimahalliin on turha mennä. Ihoni on sen jälkeen kuiva kuin korppu pari päivää. Ja sitä kutisee ihan sikana :( Ei auta, vaikka kävisi välittömästi suihkussa, kun tulee kotiin ja rasvaa.
Kevättä INHOAN. Tätä ei moni tajua, ainoastaan ne, jotka itsekkin ovat allergisia siitepölylle. Samoin kesä on perseestä. Aurinko ei tee iholleni hyvää, vaikka rusketunkin jne. Mutta ihoni kesällä vielä kuivempi kuin talvisin, johtuu ehkä siitä, että kesällä tulee olemaan ulkona enempi (vaikka vältänkin aurinkoa sen minkä kerkeän) jne.
ap
Mä en edes osaa uida kiitos klooriallergian.
Niin ja kun asuin Oulussa, niin sain joka kerran suihkusta nokkosrokon, kun siellä oli vedessä varsinkin keväisin todella paljon klooria.
Nykyään on muuten olemassa uimahalleja, jossa altaat on otsonoitu. Sellaisessa voisit varmaan uida.
Varsinkin tuoreista tomaateista, mansikasta ja sitrushedelmistä voi tulla huulten kutinaa, mutta se ei ole allergiaa, vaan suora histamiinireaktio.
Tässä tekstiä aiheesta:
Kaikki ruuan aiheuttamat epämiellyttävät tuntemukset eivät ole allergiaa
Ravinnon sisältämät farmakologiset aineet, esim. kahvin kofeiini, suklaan teobromiini ja teen teofylliini voivat aikaansaada sydämen tykyttelyä ym. epämiellyttäviä tuntemuksia, vaikka taaskaan ei ole kyse allergiasta. Merkittävä ei-immunologisia ruokareaktioita (vasta-aineita ei muodostu) aiheuttava ryhmä aineita ovat biogeeniset amiinit (histamiini, tyramiini, tryptamiini, serotoniini ja fenyylietyyliamiini). Ne aiheuttavat tavallisimmin mahakipuja, päänsärkyä, ripulia ja ihottumia. Oireet alkavat yleensä nopeasti alle tunnin kuluttua ruoka-aineen nauttimisesta ja saattavat kestää useita tunteja. Tyypillisimpiä biogeenisia amiineja sisältäviä ruokia ovat juustot, tomaatti, viinit, banaani, saksanpähkinä, anjovis, makrilli ja suklaa. Lisäksi esimerkiksi mansikka, tomaatti ja sitrushedelmät voivat vapauttaa syöttösoluista yliherkkyyttä aiheuttavaa histamiinia.
Farmakologiset aineet vaikuttavat voimakkaimmin, jos maksan toiminta (detoksifikaatiokyky) on alentunut. Insuliinitasapainon häiriöissä voi aterian jälkeen tulla kylmä hiki ja heikotusta liian alas laskeneen verensokerin seurauksena. Kun hoitava terveydenhoidon ammattihenkilö saa riittävästi esitietoja ruokaan liittyvien tuntemuksien luonteesta ja tutkittavan henkilön muusta terveydentilasta, hän osaa parhaiten päättää mikä tutkimus luotettavimmin selvittää ruokailuun liittyvän vaivan laadun.
http://www.mdd.fi/Pages/allergia_artikkeli.html
Saako kysyä, että saatko keväisin oltua yhtään ulkona? Entä oletko joutunut käyttämään kortisonia?
Mulla nyt eka kevät kortisonin kanssa. Moneen vuoteen en ole käynyt minuuttiakaan ulkona, ainut mitä teen on juoksen kotoa autolle. Kolme kuukautta olen täysin oman kotini vanki. Nyt olen ollut jo viimeisen viikon sairaslomallakin allergialääkärin "pakottamana". Sain sentään neuvoteltua sairasloman viikkoon, olisi halunnut määrätä 1,5.
Kesät ovat myöskin ihan perseestä, koska silloin on itikoita ja saan itikan puremista hirmuiset paukamat ja esim. jos paukama on ranteessa, koko ranne turpoaa järkyttävän isoksi. Paukamat myös kutisevat.
Ampiaisille en ole allerginen, onneksi. Mua on amppari pistänyt kaksi kertaa elämäni aikana ja silloin toisen kerran pikkurilli turposi järkyttävän isoksi. Eka kerran tuo tapahtui, kun lapsena astuin ampparin päälle.
oireita. Tuo on vaan välitön reaktio, muut reaktiot seuraavat perässä. Meidän kaupungissa ei ole noita kloorittomia uimahalleja, lähin taitaa olla n. 100 kilsan päässä. Eikä tuo ihoni muutenkaan tykkää, kun läträä vedellä :(
ap
Välillä ärsyttää todella paljon, kun tykkään esim. mansikoista ja omenoista todella paljon, mutta ei siitä ole mitään iloa, jos melkein heti syömisen jälkeen tulee kipeäksi :( Ja välillä tuo banaani ja vesimelonit tympivät ja pahasti. Samoin kuin kurkku. Mutta minkäs teet.
ap
vähän aikaa, sen minkä on pakko.
Tuo katupölykin on pahasta :(
Mullakaan ei muuten näy nuo ruoka-aine allergiat testeissä, ainoastaan nuo siitepölyallergiat. Onneksi olin hyvän korvalääkärin asiakas, joka osasi ohjata testeihin. Mulla oli lapsena liimakorva, joka luultavasti johtui allergioista.
Mulla on lääkkeitä, vaikka muille jakaa. Mm. astmalääkkeet (joita menee tällä hetkellä "ihan kiitettävästi", vaikka mulla onkin rasitusastma), allergialääkkeet (silmätipat, nenäsumutteet + Zyrtecit) ja kortisonirasvat.
ap
Pähkinät,
Kookkos,
Herneet,
Soija,
Kissa,
Koira,
Hevonen.
Voi olla että joku vielä unohtui.
Kaikki alkoi sitepölyallergiasta yksi kevät lapsena ja sen jälkeen on tullut ruoka-aine ja eläinallergiat. Kokoajan vaan tulee lisää uusia ruoka-aineita, joille on allerginen.
Itse olen..
-Siitepölylle (paju, leppä, pujo, heinät, koivu ym. joka ikinen kevät on ihan perseestä .( Tälläkin hetkellä silmät vuotaa, on turvoksissa ja kutisee :()
-Nikkelille
-Ruoka-aineille:
-Tomaatti (kaikissa muodoissa), aika pahasti.
-Ananas (tuore ja purkki).
-Paprika, erittäin pahasti. En voi olla samassa huoneessa tuoreiden paprikoiden kanssa, kun silmiä alkaa välittömästi kutittamaan ja vuotamaan. Ja jos olen kauemman aikaa niiden kanssa, henkeä alkaa ahdistamaan.
-Kiivi, erittäin pahasti.
-Omena (kaikissa muodoissa, myös siideri). Pahasti.
-Tilli.
-Persilja.
-Mausteet.
-Päärynä.
-Mansikka (pahasti).
-Porkkana. Siitepölyaikaan erittäin pahana, muulloin pystyn syömään pieniä määriä.
-Lanttu.
-Selleri.
-Nauris.
-Purjo.
-Palsternakka.
-Luumu (myös hillona).
-Aprikoosi.
-Persikka (raakana). Pystyn syömään muulloin kuin keväällä pieniä määriä purkkipersikoita.
-Kirsikat.
-Kaalit.
-Raaka peruna.
-Viikunat.
-Manteli (melko pahasti).
-Sinappi.
-Sitrushedelmät.Eläimille en ole allerginen. Onneksi. Lisäksi mulla on astma, hajusteyliherkkyys sekä atooppinen iho.
vähän aikaa, sen minkä on pakko.
Tuo katupölykin on pahasta :(Mullakaan ei muuten näy nuo ruoka-aine allergiat testeissä, ainoastaan nuo siitepölyallergiat. Onneksi olin hyvän korvalääkärin asiakas, joka osasi ohjata testeihin. Mulla oli lapsena liimakorva, joka luultavasti johtui allergioista.
Mulla on lääkkeitä, vaikka muille jakaa. Mm. astmalääkkeet (joita menee tällä hetkellä "ihan kiitettävästi", vaikka mulla onkin rasitusastma), allergialääkkeet (silmätipat, nenäsumutteet + Zyrtecit) ja kortisonirasvat.
ap
Viinirypäleitä ja vesimelonia voin syödä.
vaikka varsinaista allergiaa kyseisille ruoka-aineille ei olekaan. Ette siis välttämättä ole allergisia ko tuotteille, vaikka ne oireita aiheuttavatkin.
Siitepölyallergisen on tarkattava seuraavia kasviksia:
- erilaiset pähkinät, omenat, kivelliset hedelmät (persikat, kirsikat, luumut ym.), porkkanat, tomaatti, paprika, peruna, selleri, persilja, sitrushedelmät (appelsiini, mandariini, klementiini, greippi, sitruuna), herneet, maapähkinät (eivät suoranaisesti liity siitepölyallergiaan).
Tärkeimmät ruoka-aineet, jotka voivat aiheuttaa siitepölyallergisella oireita kaikissa muodoissaan:
manteli (marsipaani, mantelia sisältävät leivonnaiset, jäätelöt, ruoat ja suklaat jne.)
- palsternakka (käytetään kuin selleriä)
- persilja (kasvis- ja lihaliemivalmisteet, mausteseokset jne.)
- pähkinät (maapähkinä, hasselpähkinä, saksanpähkinä, mysli, kookospähkinää sisältävät leivonnaiset, jäätelöt, ruoat, salaatit, suklaat ja makeiset)
- selleri (keittojuurespakasteet, kasvis ja lihaliemivalmisteet, mausteseokset, valmisruoat, kasvisruoat jne.)
- siemenet (seesaminsiemenet, halva, auringonkukansiemenet, pellavansiemenet, unikonsiemenet, tattari jne.)
- mausteet (curry=usean mausteen seos; korianteri, useissa makkaroissa; cayenne, voimakas pippuri; kumina, leivissä, makkaroissa, lihaleikkeissä, juustoissa).
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=pot00…
hieman harvinaisemmille asioille eli asetyylisalisyylihapolle (eli mm. aspiriinille, burnalle, ibuprofeiinille ym. lääkeaineille) sekä penisilliinille. Näitä jos syön niin tulee anaflyktinen sokki.
mutta
- Siitepölyt
- Eläinpölyt (eli olen lähes kaikille eläimille allerginen)
- Nikkeli
Ruoka-aineissa
- Maksa
- Kiivi
- Paprikat
- Sitrushedelmät
Ja minulla on laktoosi-intoleranssi. Lisäksi erittäin vaikea atooppinen iho.
Tavallaan tuon listan mukaan mulla ei siis välttämättä kyse ruoka-aineallergioista vaan ruokayliherkkyyksistä. Toisaalta jos kurkku lähtee muurautumaan umpeen, niin ei ehkä ihan tuo yliherkkyys ole riittävän tehokas sana, kun kyseessä voi olla anafylaktiseen shokkiinkin johtava juttu.
Niin ja muuten ap voit arvata, että multa unohtui mainita kans nuo hyttyset. Pienenä kun yksi hyttynen pisti jalkapöytään, niin moneen viikkoon en saanut kumppareita edes jalkaan... sellaisia puolikkaan kananmunan kokoisia paukamia tuli. Miehen siskolla on samaa vikaa (miehellä ei onneksi yhtä pahana), joten nyt vähän pelottaa, että miten tuo kuopus kestää hyttyset, jos molemmin puolin sukua tulee tämmöinen rasite. Meillä onneksi hyttysiä tosi vähän.
Itse saan nykyään noin 5 hyttysenpistosta ihan kuumeenkin.
Pitäis varmaan tää ketju ihan kirjoittaa puhtaaksi ennen kuin pääsen ihotautilääkärille. Nyt olen ravannut keuhkolääkärillä.
Hitsi, kun oireet on niin pahat tänä keväänä, niin en saa kokeiltua edes noita kaikkia ristiinreagoivia. Turhat ruokarajoitukset on niin tarpeettomia ja aika harva on kuitenkin, joka olis kaikille noista allergisia. Nyt ei vaan riitä voimat kokeilla, kun ensisijainen toive olis, että vielä tänä keväänä pääsis töihinkin.
Hirveästi joutuu itse kokkaamaan, kun helkutti ne laittaa joka paikkaan noita mausteitakin. Miksi ihmeessä joka salaattikastikkeeseenkin pitää jotain kurkumaa tunkea? Tai miksi duunien ruokaloissa on joka ruuassa jotain selleriä mausteena? Eikö vois jollain vähän vähemmän allergisoivalla maustaa tai jos ei kaikkia ruokia, niin vaikka yhden laarillisen perunasalaattia?
Itselläni on muuten vielä allergia viherpippurille. Se tuntuu itsestäkin niin oudolle, että usein epäilen itseäni ja kokeilen... En siis ole allerginen mustapippurille enkä valkopippurille vaikka ne on sitä samaa juustoa, vain eri kypsyysastetta samasta kasvista. Mutta viherpippuria kun syön, niin äkkiä on huulet turvoksissa ja suupielissä nokkosihottumaa.
Yksi mitä mun pitäis vielä kunnon allergisilta kysyä. Mitä ne aromit on? Voiko niille olla allerginen? Just katselin jotain ruokaa, jossa oli kumina-aromia. Jos on kuminalle allerginen, niin onko myös kumina-aromillekin?
Olen myös vaikeasti allerginen, sairastan homeperäistä astmaa, ja Epi-Pen kulkee myös laukussa mukana. Myös hajusteet tekee oireita, ja limakalvot (silmät, poskiontelot, keuhkot) on todella herkästi reagoivat. Mulle on sopinut Cliniquen ripsivärit, eli kokeile niitä, aloita kokeilu ihan perus-perus-ripsarista ilman mitään pidennys- tai tuuheutusvaikutusta.
mulla siitepölyt, maitoproteiini, selleri, arominvahvenne, tuorehiiva, hiivauute, paprika. Millekään en hengenvaarallisesti.