ajatteletteko ollenkaan, kun lapset pieniä, paljonko ne maksaa sit
kun ovat teiniiässä? Välillä tuntuu että toiset luulee että rahaa palaa kun on vauva/pikkulapsi - hehe... Vaunut, vaipat ja vaatteita - mitäs nyt ne maksaa?? Odottakaa kunnes ikää alkaa olla 12-13 -14 tai kun ovat yläasteella. Vaikka ei edes suostu kaikkeen (en esim osta 100e kenkiä tms) niin kyllä haluaa että lapset saavat olla muiden mukana ja suht samoilla eväillä ns. Nuoret ovat ilkeitä ja helposti muuten jää ulkopuolelle. Mulla on kolme teiniikäistä (2 poikaa ja yksi tyttö) ja tosiaan vaikka en osta hirmukalliita vaatteita kuluu rahaa aivan eri lailla kun silloin kun olivat pieniä. On luokkaretkiä, pizzailtoja, parturi, futisreissuja, välineitä, mopoon bensaa, bussikortit, synntäreitä ym ym ym.
Kannattaa ajatella sitäkin kun suunnittelee lapsia, että moneenko on varaa...
Kommentit (83)
Mietin sitä sitten, kun se on ajanakohtaista. Kaksi alle kouluikäistä löytyy. Kolmatta lasta mietitään, mutta ikinä ei olla ajateltu etteikö meillä siihen olisi varaa. Rahan takia lasta ei kyllä tekemättä jätetä, jos sellaisen vielä haluaisimme. Lapset tulevat teineinä kuluttamaan sen verran kuin meillä on varaa. Ihan niin kuin me vanhemmat kulutamme nytkin varojemme mukaan. Jos se ei teini-ikäisille lapsillemme riitä, niin sitten saavat etsiä itsellensä töitä ja käyttää ansaitsemansa rahat niin kuin haluavat.
Totta kai pyrin lapsilleni tarjoamaan sitä mitä he haluavat, mutta pyrin myös opettamaan sen, kaikkea ei aina ole mahdollista saada. Sama pätee niin pikkulapsi-iässä kuin teininäkin. Kitsastele emme muttaa emme elä myöskään yli varojemme.
lapsilisä loppuu siinä vaiheessa kun kulut ovat kaikkein suurimmillaan. Ja että ainakin täällä pääkaupunkiseudulla harrastukset maksavat aika paljon. Vaikka lapsella olisi vain yksi tavallinen harrastus, millaiseksi miellän vaikka jalkapallon tai pianonsoiton, siihen uppoaa yhdelle lapselle pelkkiin pakollisiin kuluihin (ei siis soitinta, virityksiä, pelimatkoja jne) jo joku 700-800 euroa vuodessa.
ja silti meillä on 3 lasta, nuo kaksoset erityisesti on mietityttänyt.
Olen tullut siihen tulokseen, että minulla on koko lasten lapsuus aikaa opettaa kulutustottumuksia. Meillä ostetaan ihan halpisvaatteita ja ostetaan käytettynä oikeistaan kaikki mahdollinen.
Syödään ihan perus-kotiruokaa, käytetään marjoja, kasvatetaan kasviksia yms.
Ekologisuus on sellainen arvo jonka haluan lapsilleni opettaa ja toivon että sitä kautta he myös oppivat rahan arvon.
Jos lapsi oppii kotona rahan hassauksen niin miten hän sitten oppisi elämään omillaan? Kun kotona jo oppii säästämisen ja sentin venytyksen niin eiköhän siinä ole jo lapselle arvokas elämäntaito jolla jo pärjää aika pitkälle elämässä.
Muutamaa nuorta olen nyt seurannut kuinka he hassaavat kaikki rahansa, luottotiedot on jo aikaa sitten menetetty ja asia lähinnä naurattaa heitä, minusta heillä kaikilla on mennyt kotikasvatus metsään.