Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ajatteletteko ollenkaan, kun lapset pieniä, paljonko ne maksaa sit

Vierailija
17.05.2009 |

kun ovat teiniiässä? Välillä tuntuu että toiset luulee että rahaa palaa kun on vauva/pikkulapsi - hehe... Vaunut, vaipat ja vaatteita - mitäs nyt ne maksaa?? Odottakaa kunnes ikää alkaa olla 12-13 -14 tai kun ovat yläasteella. Vaikka ei edes suostu kaikkeen (en esim osta 100e kenkiä tms) niin kyllä haluaa että lapset saavat olla muiden mukana ja suht samoilla eväillä ns. Nuoret ovat ilkeitä ja helposti muuten jää ulkopuolelle. Mulla on kolme teiniikäistä (2 poikaa ja yksi tyttö) ja tosiaan vaikka en osta hirmukalliita vaatteita kuluu rahaa aivan eri lailla kun silloin kun olivat pieniä. On luokkaretkiä, pizzailtoja, parturi, futisreissuja, välineitä, mopoon bensaa, bussikortit, synntäreitä ym ym ym.

Kannattaa ajatella sitäkin kun suunnittelee lapsia, että moneenko on varaa...

Kommentit (83)

Vierailija
61/83 |
18.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kaksi alle kouluikäistä ja eipä meillä teinistä mitään hirveitä menoja ole ollut. Itse on tehnyt viikonloppuisin ja lomilla töitä, jotta on saanut ostettua sähkörummut ja läppärin, niitä ei olisi vanhemmat alkaneet ostamaan. Vaattett ym eivät niele tuhottomasti rahaa, kun koskaan ei ole opetettu, että pitäisi merkkivaatteissa pyöriä. Bändipaidat ym eivät meitä perikatoon vie.

Nyt edessä olisi kevarin hankinta; siihen osallistuu mummi, vanhemmat, ja poika itse. Bensarahat saa ansaita itse ja pojan mielestä tämä on ihan ok. Oppiipa samalla rahan säästämistä ja harjintakykyä, kun kaikkea ei saa kättä ojentamalla.

Vierailija
62/83 |
18.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

et mitä ihmettä sitä ruikutettaan, että teinien elättäminen maksaa, jos on varaa ostella mopot ja niihin bensat? Eikö pyörä riitä? Ja vaatteitakin saa kirpputorilta...

vanhin on? Kun tiedät niin hyvin. Veikkaan että ....ooota....about 10? No, tervetuloa vain keskustelemaan sitten kun koko sun katras yli 12v niin tiedät ehkä paremmin käytännönmeiningistä. Ei nimittäin TOIMI noin vaikka äiti / iskä kuinka yrittää ja uskoo. No, ehkä jos jossain metsässä assuu missä ei paljon kavereita ole niin. Aika paljon kyllä satsaa oikeesti lapsiinsa jotta he eivät olisi ulkopuolisia kaverijengeissä, niin se vaan on. Täytyy heidän saada harrastaa ja olla niin kuin muut - jos ei ajatella lasten etuja on sääli ja väärin lasta kohtaan. Meillä on 5 lasta (2,4,12,15,16) ja näin nopsaa laskettuna - tässä on muutaman viikon rahamenot

kevätreissu (2pv:n helsinkiin) 120e

futiskengät 45e

synttärilahja 10e

mac donalds kavereiden kanssa 8e

pyöräkypärä 20e

farkut x 2 50e

3 x kengät 80e

vaatteita 75e

jalkapallojäsenmaksu 90e

lääkäri 110e

mopon korjaus 150e

lukiolaisen kirjat (laskulla, eräpv nyt) 330e

eli repikää huumori siitä.....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/83 |
18.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siksikin meillä on vain yksi lapsi. Vaikka en todellakaan aio antaa kaikkea mitä keksii pyytää, niin ollaan ainakin vapaampia päättämään annetaanko jotain vai, ja esim. perheen kesken tehdyt matkat onnistuu helpommin kuin jos lapsia olisi vaikka 6.

Vierailija
64/83 |
18.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahaa menee se mikä menee. Ne vaatteet ostetaan jotka tarvitaan ja mopoon ostan tietty bensat ja maksan korjaukset. Onneksi ei tarvitse laskeskella mitä mikäkin maksaa. Ruokaa on aina kaapissa ja teini käy itsekin kaupassa ostamassa jääkaappiin sitä mitä haluaa, s-maksukortilla.

Vierailija
65/83 |
18.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa vaikka lainaa niiksi vuosiksi, jos muuten tulee ylivoimaiseksi. Se on nimittäin todella nopeasti ohi!

Nykynuoret muuttavat (ihan väkisin) kotoa yleensä jo toisella lukio- tai amisluokalla, heti täytettyään 17 (jolloin alkaa saada opintotukea) tai 18 (jolloin opintotuki nousee ja voi muuttaa myös ilman vanhempien lupaa). Ainakin meillä päin on nuorille kunnia-asia, että taloudellinen side vanhempiin katkeaa mahdollisimmn täydellisesti silloin. Olemme saaneet moneen kertaan tolkuttaa meidän nuorelle, että me autamme mielellämme, pyydä rahaa kun tarvitset!

Vierailija
66/83 |
18.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin jaoin mainoksia kun ei ikä riittäny muuhun, sitten olin yhden kesän lastenhoitajana ripari-ikäisenä ja siitä eteenpäin kaupassa kesä-vkl- ja iltahommissa. Olipa mahtavaa, kun ei tarvinnut porukoilta pyytää rahaa yhtään mihinkään. Ostin jopa vaatteita paljon itse sekä matkustin Kreetalle kihlajaismatkalle entisen poikaystäväni, nykyisen aviomieheni kanssa.

Että ihan voi niitä kermapeppuja laittaa tienaamaan edes jotain itse, jotta tietää, minkä työn takana se rahan saanti on. Kyllä keljutti kaatosateessa tai paukkupakkasessa jakaa mainoksia (silloin ei ollut postilaatikot ryhmissä vaan joka ok-talon takapihalla suunnilleen..), mutta tilipäivä oli upea päivä aina!

Vierailija
67/83 |
18.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla tavalla kuin kuka muukin. Istuu satulasssa ja vääntää kaasukahvasta.

Vierailija
68/83 |
18.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai maksatteko te vanhemmat jos 17-v haluaa muuttaa omilleen?

Itselläni vasta alle kouluikäisiä lapsia enkä voi kuvitellakaan, että antaisin heidän muuttaa pois kotoa alaikäsenä, puhumattakaan siitä, että minä joutuisin ne kulut maksamaan.

Ottakaa vaikka lainaa niiksi vuosiksi, jos muuten tulee ylivoimaiseksi. Se on nimittäin todella nopeasti ohi!

Nykynuoret muuttavat (ihan väkisin) kotoa yleensä jo toisella lukio- tai amisluokalla, heti täytettyään 17 (jolloin alkaa saada opintotukea) tai 18 (jolloin opintotuki nousee ja voi muuttaa myös ilman vanhempien lupaa). Ainakin meillä päin on nuorille kunnia-asia, että taloudellinen side vanhempiin katkeaa mahdollisimmn täydellisesti silloin. Olemme saaneet moneen kertaan tolkuttaa meidän nuorelle, että me autamme mielellämme, pyydä rahaa kun tarvitset!

Vierailija
69/83 |
18.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tienaamassa rahoja just tämmöisiin (harrastukset, menot, muotivaatteet). Hänen yh-äidillään ei ollut mahdolisuuksia kustantaa näitä.

Enkä edes ole yh, oon vaan ollut sitä mieltä että kun itse hankkii niin sitten saa mitä tahtoo - niin se elämä menee.

Vierailija
70/83 |
18.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta meillä on nyt kolme teini-ikäistä perheessä (pikkulasten lisäksi), ja kyllä se alkaa taloudessa tosiaan tuntua. Kolmet harrastumaksut, noin 2200 euroa vuodessa ihan tavallisista edullisista harrastuksista, ruokaa kuluu älyttömästi ja jos ostan halvimmat farkut, kun sen kertoo kolmella, niin aika summa menee. Ei teinit oikein voi kierrättää vaatteita, kuten pienten lasten kohdalla voi aina tehdä, ovat täysin eri kokoisia ja mallisia jo vartaloltaan. Ja vaikka meillä elellään taloudellisesti, eikä tuhlata kalliisiin merkkivaatteisiin, niin vaikka ihan perusasioihin menee jo aika paljon: kun ostaa monelle teinille yhtäaikaa dödöt, shampoot, puhdistusaineet, terveyssiteet, hiuslakat, meikit, rintsikat jne., mitä ei pikkulapsiperheessä tarvita, niin kyllä sitä vaan koko ajan saa kukkaroa kaivaa toisella tavalla kuin pikkulapsiaikana. hyvähän se on, jos jollakin ei mene rahaa, mutta meillä näin.

Vierailija
71/83 |
18.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

molemmat sai lapsen. Ainakin Helsingissä asuminen on niin kallista ja kohtuuhintaisia (esim. opiskelija- ja nuorisoasuntoja) on sen verran rajallisesti että monet joutuu jonottamaan vuosia ennen kuin niihin pääsee (muualta tulevat ja asunnottomat etusijalla jonoissa tietysti).

Vierailija
72/83 |
18.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ala kinaamaan onko pienet lapsen kalliimpia kuin isot. Henk. koht. kokemusta on vain 4-vuotiaasta ja paljon saa häneenkin rahaa uppoamaan...

Mutta jos vanhemmat ei älyä elää ja elättää lapsiaan omien varojen mukaan, niin ei auta kuin katsoa peiliin. Ei kaikkien lasten tarvitse harrastaa purjehtuta ja syöksylaskua eikä kilpailla molemnmissa lajeissa kansainvälisellä tasolla (= min. 20 000€/vuosi 13-vuotiaan harrastuksiin), kuten tuttavaperheemme jälkikasvu. Menot pitää suhteuttaa tuloihin! Ja ehkä kannattaa miettiä myös miten paljon sitä jälkikasvua tähän maailmaan saattaa. Itse uskon, että meillä on varaa jopa tuon 20 000€ laittaa vuosittain lasten harrastuksiin sitten aikanaan, mutta en pidä järkevänä kahteen kalliiseen harrastukseen keskittymistä, kyllä lapsi saa valita, pitää toisen korkeintaan kilpailutasolla ja toinen on sitten tosiaan vaan harrastus. Toisekseen, vaikka meillä ei rahasta tiukkaa ole, lapsiluku tulee jäämään kahteen myös taloudellisista syistä. Tahdomme pystyä kustantamaan lapsille harrastukset ja mahdollisesti opinnot ulkomaisissa yliopistoissa jotka maksavat paljon emmekä mitään noista miehen ja minun mukavuuden kustannuksella :).

Vierailija
73/83 |
18.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla tavalla kuin kuka muukin. Istuu satulasssa ja vääntää kaasukahvasta.

Vierailija
74/83 |
18.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinun luokkakavereistasi ei kukaan muuttanut pois kotoa 17-vuotiaana, se ei tarkoita etteivätkö nykyiset 17-vuotiaat tekisi niin. Uskoisin ilmiön olevan aika uusi. Eikä me kaikki asuta pääkaupunkiseudulla. Meidän nuoren vuokra on 250 e kuussa ja vapailla markkinoilla oli runsaasti valinnanvaraa pienistä kaksioista, jollaisen hän jakaa kaverinsa kanssa.

Vierailija
75/83 |
18.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vaaditaan jos liikenteen seassa ajelee. Poikani ajelee aivan muualla kuin liikenteen seassa.

Vierailija
76/83 |
18.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä vaaditaan jos liikenteen seassa ajelee. Poikani ajelee aivan muualla kuin liikenteen seassa.

Vierailija
77/83 |
18.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koskaan kuullut että jotkut harrastavat mopolla/prätkällä ajelua ihan tosissaan, niinkuin kilpailumielessä.....tuskin pieneen kalloosi tälläinen ajatus on tullut mieleen.

Vierailija
78/83 |
18.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuussa, niin mihin ihmeeseen on unohtunut se aika, kun hoitomaksuihin meni 340e/kk?

Vierailija
79/83 |
18.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosi kiva lukea, että nykyajan vanhemmat eivät kuitenkaan pidä lapsiaan säästökohteina. Mun äidin vakiolause oli, että kyllä se lapsella menee. Olin esin jo "isona tyttönä" juhlissa niin lyhyeksi jääneessä kesähameessa, että se oli irvokasta. Koulun vaellusretkelle kun tarvittiin isompi reppu, en saanut edes sitä kaupan halvinta reppua rinkasta puhumattakaan, vaan isän vanha metsästysreppu hirvenveritahroineen kävi hyvin. Sisustusta kun meillä ei muutenkaan harrastettu, kävi huoneekseni isoisomummon huone kuluneine ja rumine verhoineen ja tapetteineen. Muistikuvaksi jäi kyllä se, että minä en ole rahallisesti minkään arvoinen, ja saan pitää kaiken muille kelpaamattoman loppuun. Oli raskasta yrittää olla se ainoa teini-ikäinen, joka "on erilainen" ja "ei vaatteilla koreile", kun itse olisi halunnut vaan olla ihan kuin muutkin.

Vierailija
80/83 |
18.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

suvussani on paljon lukioikäisiä (ja kaikki pk-seudun ulkopuolella), eikä heistä kukaan ole muuttanut kotoa siinä iässä. Ja sen verran paljon on tullut heidän kanssaan juteltua, että ainakin heidän kouluissan trensi on muuttaa vasta lukion jälkeen kun on saanut opiskelupaikan.

Pointti oli siis siinä, että minun tuttavapiriissäni suurin osa muuttaa omilleen aikaisintaan 19-vuotiaina ja iskis tuntui oudotlta kuulla snaottavat että eikö suurin osa muuta pois kotoa 17 v (tms. en muista tarkkaa sanamuotoa). Ja pk-seudulla menee usein pidempääkin asuntotilanteen takia, mutta silloin tietysti useimmat tekee sen verran töitä että kustantaa ison osan esim. vaatteitsa ja matkoista itse.

-77

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän