ajatteletteko ollenkaan, kun lapset pieniä, paljonko ne maksaa sit
kun ovat teiniiässä? Välillä tuntuu että toiset luulee että rahaa palaa kun on vauva/pikkulapsi - hehe... Vaunut, vaipat ja vaatteita - mitäs nyt ne maksaa?? Odottakaa kunnes ikää alkaa olla 12-13 -14 tai kun ovat yläasteella. Vaikka ei edes suostu kaikkeen (en esim osta 100e kenkiä tms) niin kyllä haluaa että lapset saavat olla muiden mukana ja suht samoilla eväillä ns. Nuoret ovat ilkeitä ja helposti muuten jää ulkopuolelle. Mulla on kolme teiniikäistä (2 poikaa ja yksi tyttö) ja tosiaan vaikka en osta hirmukalliita vaatteita kuluu rahaa aivan eri lailla kun silloin kun olivat pieniä. On luokkaretkiä, pizzailtoja, parturi, futisreissuja, välineitä, mopoon bensaa, bussikortit, synntäreitä ym ym ym.
Kannattaa ajatella sitäkin kun suunnittelee lapsia, että moneenko on varaa...
Kommentit (83)
tienaamassa rahoja just tämmöisiin (harrastukset, menot, muotivaatteet). Hänen yh-äidillään ei ollut mahdolisuuksia kustantaa näitä.
muistan kun oli teini ja kotona ei pahemmin rahaa ollut. kaikesta piti pihistää. häpesin kaksiraitaisia verkkareitani ja halpa-hallista ostettuja farkkujani. minä en harrastanut koskaan mitään joukkue lajeja eikä muutakaan mihin olisi pitänyt jotain maksaa. kesät olin töissä ja syksyllä koulun ohessa poimein marjoja ja sieniä ja myin niitä 4h:lle. niillä rahoilla ostin sitten itselleni vaatteita ja myöhemmin lukion kirjoja.
näin jälkeenpäin ajatellen eihän tuo niin kamalaa loppuviimein ollut. koska en harrastanut mitään, lenkkeilin metsässä ja opin tuntemaan luontoa. läksyjäkin tuli luettua ja lainasin kirjastosta kasoittain kirjoja ja leffoja.
nyt kun olen itse äiti, olen muistellut tuota aikaa ja yritän kasvattaa lastani järkeväksi kuluttajaksi. avasimme lapsen synnyttyä myös säästötilin jonne siirrämme kuukausittain rahaa. kaikki kolikot laitetaan lippaaseen ja laitetaan tilille säästöön. kummit ja mummit siirtävät sinne synttäripäivinä hieman rahaa ja kyllähän tuolla on jo ainakin ajokortin verran säästöjä :)
juu. Minäkin olen hiljaa mielessäni naureskellut näille jotka odottavat päivähoitomaksujen loppumista, että lapsen elättäminen tulisi halvemmaksi.
Vuosivuodelta kulut kasvavat vaikkei mitään harrastuksia olisikkaan. Ruoka ja vaatteet vievät älyttömästi rahaa. Kouluun saa jatkuvasti olla antamassa rahaa. Millon mihinkin uimahallimatkaan, teatteriretkeen,kevätretkeen, johonkin muuhun ihme juttuun. Liikkumiseen menee paljon rahaa. Isommilla lapsilla isommat reviirit
samaa mieltä. Laskin just paljonko rahaa mennyt tässä kuukaudessa 2 teinien juttuihin ja summa oli yli 200e.
minulla on 2 poikaa, joista toinen on vauvasta asti syönyt paljon. Nyt 8 v hän syö enemmän kuin minä. Ja minä syön paljon.
Kauhulla luin tuota kirjoitusta tuosta ruokamäärästä...20 litraa maitoa...
Tajuatteko lainkaan, että myös me, joilla on pienempiä lapsia, joudumme elättämään lapset ihan itse?
3 lapsen vaatteisiin ja kenkiin menee myös rahaa ainakin meillä aika paljon.
Kuvittelisin, että kunnollisen talvihaalarin + toppatakin + toppahousujen hinnalla saa ostettua myös sille teinille talvikamppeet?
Ja kun ostan lapsille kunnolliset kengät (50€->), saan varmasti samalla rahalla myös teinin kengät?
Se on tietysti sitten jokaisen oma ongelma jos ei osaa sanoa teinille ei, kun teini haluaa 150€ farkut tai uusimman ja kalleimman kännykän tai pleikan.
Harrastusmaksuja ja leffailtojakin maksaa jo aika paljon ihan sillä rahalla mikä säästyy päivähoitomaksuissa kun lapst siirtyvät kouluun.
Veikkaan, että monikaan teinin vanhempi ei tajua mitä maksaa taaperon tai leikki-ikäisen elatus tänä päivänä, teillä kun siitä on aikaa kulunut jo aika paljon?
Enkä kyllä yhtään tiedä, mikä taloudellinen tilannne meillä sitten on. Eiköhän nuo saa elätettyä. :)
sain teininä 30 mk viikorahaa, lisäksi vein pulloja kauppaan. sillä pärjättiin ja sai tehdä mitä halus. vaatteita ostettiin sen verran et pärjäs. harrastusjuttuni oli ilmaisia, ainakin lähes ilmaisia. harrastin lähes kaikkea urheilua. jos halusin ratsastaa, tein tallilla töitä jotta sain ratsastaa ilmaiseksi. tennis maila mulle ostettiin mutta sillä pelasin monen monta vuotta ihan kilpailuissakin. suksetkin sain mut eipä noihin nyt montaa kymppiä vuodessa mene. en ole koskaan ymmärtänyt että teinit kuluttais. en minä ainakaan, eikä kaverini kuluttaneet paljon mitään. olen vm. -79.
vielä että 13 v asti kävin kesätöissä joilla rahoilla ostin vähän kivampia vaatteita. mansikanpoimintaa,vanhustenhoitoa jne. ei tullut mieleenkään pyytää vanhemmilta rahaa pizzaan tai mäkkäriin. uskomatonta. millasia lapsia teidän lapsista oikein kasvaa kun kaikki tuodaan eteen? töihin vaan yläasteikäisestä lähtien. marjanpoimintaa yms. on joka kunnassa! opettakaa jälkikasvunne elämään oikeaa elämää eikä kasvateta enää uutta pullamössösukupolvea!
sain teininä 30 mk viikorahaa, lisäksi vein pulloja kauppaan. sillä pärjättiin ja sai tehdä mitä halus. vaatteita ostettiin sen verran et pärjäs. harrastusjuttuni oli ilmaisia, ainakin lähes ilmaisia. harrastin lähes kaikkea urheilua. jos halusin ratsastaa, tein tallilla töitä jotta sain ratsastaa ilmaiseksi. tennis maila mulle ostettiin mutta sillä pelasin monen monta vuotta ihan kilpailuissakin. suksetkin sain mut eipä noihin nyt montaa kymppiä vuodessa mene. en ole koskaan ymmärtänyt että teinit kuluttais. en minä ainakaan, eikä kaverini kuluttaneet paljon mitään. olen vm. -79.
Omasta työllistymisestäni ei ole takeita enkä tahdo kasvattaa lasta kurjuudessa.
varmaan minuun, -79 syntyneeseen jolla sun mielestä köyhä lapsuus. mut ehei. vanhemmillani oli rahaa mut ei sitä syydetty turhiin menoihin, opetettiin elämään, kasvatettiin, annettiin kunnon eväät elämään sillä ettei tuotu kaikkea valmiina eteen!
voinkin sanoa että olen pärjännyt hienosti. kaikki laskut maksanut aina ajallani, rahaa tilillä aina vähintään 3000e vaikka tulot n. 400 e kuukaudessa (kotiäiti). haluan että on rahaa pahan päivän varalle. olen vaan oppinut elämään kun lähtökohdat olleet hyvät.
.
Omasta työllistymisestäni ei ole takeita enkä tahdo kasvattaa lasta kurjuudessa.
160 e maksavan mopokypärän. lidlissä oli just tosi laadukkaita moottoripyöräkypäriä 30 eurolla. ostettiin tytölle sellainen ja täyttää kyllä kaikki laatukriteerit. ei ihme että rahaa palaa teillä kun kaikki ostetaan ihan saatanan kalliilla...
just totesin että 20litraa !!!?! maitoa mennyt viikonlopun aikana...??? ja se on vasta alkua. Siihen vielä kokonainen juusto, 3 pakettia leikkeleitä, pussillinen tomaattia, 2 kurkkua, 3l jogurttia, 3 pussillista sämpylää, 1 ruisleipä, noin 8 banaania + mun tekemät ruoat. Yksi oli tanssimassa (sisäänpääsy + kuljetus + ruoka siellä 60e), yhdelle ostettiin mopokypärä (160e) ja kahdelle futiskengät (110e). Ja tämä siis kolmen päivän saldo....huhu
meneehän sitä rahaa teiniinkin totta kai, tennismailakin maksaa jo pari kymppiä jos hyvän haluaa. mut kyllä pikkulapsiaikana varsinkin päiväkotilapsiin uppoaa hurjasti. vaikka 3 pk ikäistä niin maksaa jo reilusti yli 600 e kuukaudessa. kyllä sillä jo muutamat hampurilaiset maksaa jos niitä pakko on kakaralleen tuputtaa.
Hauskimpia on nämä, jotka ei omasta mielestään ole kuluttaneet "juuri mitään" mutta on kuitenkin ollut vaatetta ja harrastusta. Juu, ne on kaikki maksaneet eikä niitä millään mansikanpoiminnalla makseta. Taitaa tulla yllätyksiä sitten kun omat lapset ovat teinejä.
Teini kuluttaa kuin aikuinen, ruokaa menee usein enemmän kuin aikuiseen. Vaatteita kuluu enemmän kuin aikuisella, kavereiden kanssa harrastaminen ei ole ilmaista. Koulumatkat maksaa (lukiossa) ja koulukirjoihin uppoaa jo melkoiset summat. Teinikin tarvitsee parturia ja hygieniatuotteita. Puhelimeen uppoaa rahaa ellei mukero elä sosiaalisessa umpiossa. Noh, katsotaan uudestaan kun omat lapsenne on teinejä :)
En lukenut pitkälle ketjua, kerroin vain oman mielipiteeni.
Hauskimpia on nämä, jotka ei omasta mielestään ole kuluttaneet "juuri mitään" mutta on kuitenkin ollut vaatetta ja harrastusta. Juu, ne on kaikki maksaneet eikä niitä millään mansikanpoiminnalla makseta. Taitaa tulla yllätyksiä sitten kun omat lapset ovat teinejä.
Teini kuluttaa kuin aikuinen, ruokaa menee usein enemmän kuin aikuiseen. Vaatteita kuluu enemmän kuin aikuisella, kavereiden kanssa harrastaminen ei ole ilmaista. Koulumatkat maksaa (lukiossa) ja koulukirjoihin uppoaa jo melkoiset summat. Teinikin tarvitsee parturia ja hygieniatuotteita. Puhelimeen uppoaa rahaa ellei mukero elä sosiaalisessa umpiossa. Noh, katsotaan uudestaan kun omat lapsenne on teinejä :)
eiköhän kolmas sisarus ole jo hiukan halvempi?
en tiennyt paljonko kolmen lapsen hoitomaksut on. arvioin että yli 600e koska kahdesta ne on 443 e.
Kolmannesta lapsesta maksu on vain 20 prosenttia ensimmäisen lapsen maksusta. Ei niistä kaikista kolmesta mene yli 200 euroa.
Jos hoitomaksut tuntuu isoilta, varmaan tulee tosiaan teini-iässä yllätyksiä. Laskepa huviksesi jo paljonko rahaa uppoaa kolmen teinin ruokkimiseen, eikä nyt puhuta hampurilaisista.
että joku on sanonut että ostaisi lapsille 100e kenkiä, päinvastoin.