Päiväkodin "uskontokasvatus"
Onko teillä muilla päiväkodissa kirkon tarjoamaa ohjelmaa?
Meillä lapsia kuskataan kirkkoon, seurakunnasta käy säännöllisesti
joku työntekijä kertomassa Jeesuksesta ja mm. ruokarukous
"siunaa Jeesus ruokamme" on jokapäiväinen toimi.
Emme kuulu kirkkoon ja kyselin päiväkodista onko tämä ihan
loppuun saakka harkittua, että lapset opetetaan juuri tähän uskontoon,
vaikka suomessa on uskonnon vapaus.
Vien mielestäni lapseni hoitoon, enkä pyhäkouluun...
Kertokaa kuuluuko teidän muiden päiväkotiin tällainen uskontokasvatus,
vai onko täällä meidän pienessä kunnassa ihan omat vanhoilliset toimintatapansa?
Kommentit (39)
-Isommat (4-5v, päikkärissä ei ole eskareita) menevät "joulukirkkoon", tämä ei kyllä taida olla joka vuotista. Esim. viime viime ja toissa vuonna menivät, mutta sitä edellisenä eivät menneet.
-Tänä vuonna isommat menivät pääsiäisvaellukseen tms. Tämä taisi olla eka kerta, kun tuo edes järkättiin.
-Pyhäkoulu tädit käyvät n. parin kuukauden välein päiväkodissa, johon osallistuvat kaikki isojen ryhmän lapset (paria poikkeusta lukuunottamatta) ja muutama pienten ryhmän isoista.
Mitään ruokarukousta tms. ei ole eikä taida olla mitään muutakaan uskontohömppää. Joulua ym. kyllä vietetään ja kerrotaan miksi joulua tai pääsiäistä vietetään.
T:kolmen "pakanalapsen" äiti, jonka lapset eivät osallistu joulukirkkoon eikä pyhäkoulu juttuihin vaan lapset puuhailevat pienten ryhmän lasten kanssa sillä aikaa jotain. Meidän lapset ovat 5v, 3v ja 1v.
Jos päiväkodissa järjestetään uskonnollista ohjelmaa, on kirkkoon kuulumattomille tai toisen uskontokunnan jäsenille järjestettävä jotain vaihtoehtoista toimintaa. Eli tästä näkökulmasta tuo ruokarukous kuulostaa pöyristyttävältä: siksi 30 sekunniksi osa lapsista pitäisi viedä eri tilaan.. Fiksua olisi luopua koko käytännöstä.
Pyhäkoulu taitaa olla kerran viikossa eli käy joku seurakunnasta opettamassa raamatun asioita. En tiedä onko ruokarukousta. Ei ole ainakaan lapset mitään puhuneet sellaisesta. Kirkossa käyvät myös. Olin itsekin vähän ihmeissäni tällaisesta toiminnasta. Päiväkoti kun on maahanmuuttaja voitoisessa lähiössä. Paljon on ulkomaalaistaustaisia lapsia ja heillä varmasti eri uskonto. Ihan samoin osallistuvat pyhäkouluun ja käyvät kirkossa.
Koulussa vasta voi valita ja esikoisenkin luokan kaikki maahanmuuttaja lapset on et:ssä.
Asutaan pienessä kaupungissa, joka on kyllä monessa muussakin asiassa vanhoillinen.
annetaan halutessa lupa lapsen osallistua uskontokasvatukseen. Olemme ruksineet kummankin lapsemme kohdalla, että he eivät saa osallistua uskontokasvatukseen. Omahoitaja on aina ajoissa ilmoittanut milloin on joulu- tai pääsiäiskirkko ja olen sitten antanut suullisesti luvan lapsen tulla mukaan. On tarjoittu kyllä vaihtoehdoksi jäädä päiväkodille keittäjän kanssa. Mitään muuta uskonnollista päiväkodissa ei ole tiettävästi harjoitettu. Joku jeesusjuttu tuli jostain pk:n joulukalenterista lapselle ja kotona sitten keskusteltiin miksi kukakin viettää joulua (eli tuotiin pakanallinen näkökulma esiin jeesustelun rinnalle).
Minä kuulun kirkkoon, vaikka en olekaan uskovainen, ja olen antanut myös luvan lasten uskontokasvatukseen pk:ssa. Onneksi meillä se on ollut varsin hillittyä ja asiallista. Mutta lasteni päiväkodissa on myös yksi ryhmä, jonka lastentarhanopettaja on avoimen uskovainen, ja se näkyy myös ryhmän toiminnassa: minun lapseni ryhmä esitti vihannes- ja eläinaiheisia lauluja joulujuhlassa, mutta toinen ryhmä (3-5 v.) esitti jouluevakeliumin ja muita uskonnollisia esityksiä. Olen kuullut ja nähnyt, että tuon toisen pk-ryhmän toiminta on paljon uskonnolisempaa, minusta ihan liikaakin. Eli riippuu paljon henkilökunnan arvoista, millaista kasvatusta lapset saavat.
Minusta on sellainen uskonnollisuus on ok, mikä liittyy kiinteästi suomalaisiin perinteisiin ja tapoihin (joulut, pääsiäiset yms.), ja onhan kristinuskossa ihan kauniita arvojakin. Mutta jatkuva uskonnollinen aivopesu on ihan kauheaa varsinkin alle kouluikäiselle, varsinkin kaiken maailman ristiinnaulitsemiset, kuolemiset ja muut.
Vai oliko mukulat puettu lanttu- ja porkkanalaatikoksi ja joulusiaksi?
Kai sitä nyt voi vetää vaikka jotain tonttupolskaa joulun kunniaksi, vai kiristääkö sekin uskonnonvihaajien nutturaa?
Minä kuulun kirkkoon, vaikka en olekaan uskovainen, ja olen antanut myös luvan lasten uskontokasvatukseen pk:ssa. Onneksi meillä se on ollut varsin hillittyä ja asiallista. Mutta lasteni päiväkodissa on myös yksi ryhmä, jonka lastentarhanopettaja on avoimen uskovainen, ja se näkyy myös ryhmän toiminnassa: minun lapseni ryhmä esitti vihannes- ja eläinaiheisia lauluja joulujuhlassa, mutta toinen ryhmä (3-5 v.) esitti jouluevakeliumin ja muita uskonnollisia esityksiä. Olen kuullut ja nähnyt, että tuon toisen pk-ryhmän toiminta on paljon uskonnolisempaa, minusta ihan liikaakin. Eli riippuu paljon henkilökunnan arvoista, millaista kasvatusta lapset saavat.
Minusta on sellainen uskonnollisuus on ok, mikä liittyy kiinteästi suomalaisiin perinteisiin ja tapoihin (joulut, pääsiäiset yms.), ja onhan kristinuskossa ihan kauniita arvojakin. Mutta jatkuva uskonnollinen aivopesu on ihan kauheaa varsinkin alle kouluikäiselle, varsinkin kaiken maailman ristiinnaulitsemiset, kuolemiset ja muut.
ja taitoa toimia näissä tilanteissa. Yksi hoitolapsi (hänen oma lapsenlapsensa) on eri uskontokuntaan kuuluvan miehen lapsi ja näin ollen on ollut pakko vähän sovitella asioita. Joulujuhla on kirkossa ja jotain retkiä on ollut srk-kodille, mutta muuten on ollut aika hiljaista.
(se vävypoika on sellainen joka ei syö sikaa. muslimi?)
Taisit osua asian ytimeen.
On eri asia syödä pipareita ja kasvattaa rairuohoa kuin todeta, että "Jumala on Herra", "Jumala uhrasi poikansa, että sinä pelastuisit", "Vain elävä usko ja luottamus Jeesukseen Kristukseen voi pelastaa kadotukselta". Pipareita ja joulujuhlia kannattaa varmasti enemmistö, jälkimmäistä äärivähemmistö. Kenen pillin mukaan pitää mennä.
Minä olisin hyvilläni, jos meidän päiväkodissamme kerrottaisiin vähintäänkin kysyttäessä, mikä kirkko on ja mitä rukoileminen. "Rukoileminen on sellainen tapa, josta jotkut saavat lohtua ja turvaa. Siinä pannaan kädet ristiin ja pysähdytään vähäksi aikaa miettimään". olisi minusta hyvä selitys. "Rukous on puhetta Jumalalle, joka on Kaikkivaltias Herra", olisi minusta huono vastaus.
Minusta on tärkeää, että lapset saavat tietää, että sellaisia asioita on olemassa kuin uskonnolliset perinteet, tavat ja uskomukset. Minusta ei ole kenenkään edun ja oikeuksien mukaista, että nämä asiat esitetään lopullisina totuuksina.
Päiväkoti-ikäisten lasten perheissä on usein jotain perinteisiin pyhäpäiviin liittyviä tapoja.Mutta isommissa kaupngeissa päiväkoti-ikäisten lasten vanhemmista ei kukaan käy kirkossa säännöllisesti. Tämä on se vanhempien enemmistön suhde uskonnollisuuteen, jota tulisi kunnioittaa.
seurakunnasta käy lastenohjaaja kaksi kertaa kuussa. Hyvä juttu minun mielestäni. Laulavat Jumalan kämmenellä laulun.
Koulussa nyt sama laulu. Ihanan lohdullinen laulu.
Päivähoitolain mukaan päiväkoti tukee vanhempia tai huoltajaa uskontokasvatuksessa.
Sivulta http://www.worldvaluessurvey.org/ löydätte tutkimustietoa suomalaisten kotien arvoista.
Lain mukaan päiväkodeissa annettavan kasvatuksen tulee siis olla näiden kotiemme arvojen kanssa sopusoinnussa.
Aihealue "Mitä asioita on tärkeää, että lapsi saa kotoaan mukaan eväiksi elämään" (qualities that children can be encouraged to learn at home)
Seuraavassa on annettu keskiarvo vastaajista ikäryhmissä 15-29 ja 30-49, mikä vastannee suurinpiirtein päiväkotilasten vanhempia ryhmänä:
Vastuuntunne (feeling of responibility)
- tärkeää 87%
- ei maininnut 13%
Hyvät käytöstavat (good manners)
- tärkeää 82,3%
- ei maininnut 17,7%
Suvaitsevaisuus ja toisten ihmisten kunnioittaminen (tolerance and respect for other people)
- tärkeää 83,5%
- ei maininnut 16.5%
Uskonnollinen vakaumus (religious faith)
- tärkeää 9,8%
- ei maininnut 90,2%
Kuinkakohan moni päiväkoti rikkoo lakia ...
http://www.evl.fi/kkh/to/kkn/varhaiskasvatus/kirkonvarhaiskasvatus.htm
Kirkon varhaiskasvatuksen perusteet
1. Jeesuksen asettama kastekäsky: Jeesus sanoo: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni:
kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti." (Matt. 28: 18-20).
2. Kirkkolain velvoite seurakunnille; niiden tulee pitää huolta kaikenikäisten kristillisestä kasvatuksesta
Kirkon varhaiskasvatuksessa on kyse kristillisestä kasvatuksesta (kasteopetuksesta). Vastuu tästä on ensisijaisesti vanhemmilla ja kummeilla. Kirkon lapsityö on tukemassa kotien kristillistä kasvatusta ja lapsen turvallista kokonaiskehitystä.
Joulun alla käyvät lähikappelissa lapsille tarkoitetussa "jumalanpalveluksessa".
Ruokarukoista ei ole.
Eli todella vähäistä meillä on nuo uskonnolliset jutut. Tuo teidän päiväkodin toiminta kuulostaa kyllä aika erikoiselta.
Lakisääteisesti päiväkodin kuuluu antaa uskontokasvatusta, eikä kyse ole mistään mielipiteestä.
Mutta linkissähän sanottiin nimenomaan että
"Lapsen iän ja yksilöllisten tarpeiden mukaisesti päivähoidon tulee yleinen kulttuuriperinne huomioon ottaen edistää lapsen fyysistä, sosiaalista ja tunne-elämän kehitystä sekä tukea lapsen esteettistä, älyllistä, eettistä ja uskonnollista kasvatusta. *Uskonnollisen kasvatuksen tukemisessa on kunnioitettava lapsen vanhempien tai holhoojan vakaumusta.*
*Eli jos vanhempien vakaumus on ei-uskonnollinen, sitä on kunnioitettava myös ilman muuta.*
Minusta uskontokasvatus ei kuulu tänäpäivänä päiväkotiin. En vastusta uskontoja, uskonnonopetusta tai muutakaan, mutta minusta pienille lapsille ei kuulu kertoa uskonnosta päiväkodissa. Se on kodin asia.
Maa, jossa elämme, on koko ajan monikulttuuristumassa yhä enemmän. En koe hyvänä, että jo pienet pirpanat istutetaan kristittyyn ruukkuun kasvamaan. Kannatan valtauskonnon ja maamme julkisen uskonnon opettamista silloin, kun se tehdään hienovaraisesti toisten asioiden ohella. "Vietämme joulua, koska se on jeesuksen syntymän muistojuhla" jne.
Tulen itse kieltämään lapsilleni opettavan päiväkodissa kristinuskoa missään muodossaan. Minun lapseni eivät tule osallistumaan ruokarukoukseen, eivät uskontopiiriin, eivät kirkkoreissuille... Tämä on vanhempien oikeus tässä maassa. Sitä kannattaa vaatia, jos se hyvältä tuntuu.
Tätä perustelen sillä, että haluan lasteni voivan valita itse uskonsa tai uskonnottomuutensa, kun ovat siihen valmiita. Kotona heille puhutaan uskontojen monimuotoisuudesta ja jumalasta, aivan varmasti. Mutta en hyväksy tällaista "uskontoon kasvattamista", mitä mielestäni päiväkodeissa toteutetut uskonnonopetukset ovat.
Ja kyllä, tiedän mistä puhun. Olen ollut useissa päiväkodeissa töissä. Olen päässyt aitiopaikalta seuraamaan näitä uskontopiirejä ja muita.
eikä kyse ole mistään mielipiteestä.
Lapsen iän ja yksilöllisten tarpeiden mukaisesti päivähoidon tulee yleinen kulttuuriperinne huomioon ottaen edistää lapsen fyysistä, sosiaalista ja tunne-elämän kehitystä sekä tukea lapsen esteettistä, älyllistä, eettistä ja uskonnollista kasvatusta. Uskonnollisen kasvatuksen tukemisessa on kunnioitettava lapsen vanhempien tai holhoojan vakaumusta.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1973/19730036
..että miksi kristinuskolla on niin jumalaton (heh) etulyöntiasema näissä jutuissa?
Miksi lapsia ei viedä tutustumaan esim. moskeijaan jos kerran kirkossakin vieraillaan? Tai miten olisi tutustuminen luonnonuskontoihin? Joku varmasti älähtää minulle kun tuollaista edes ehdotan, mutta siinä sen aivopesun näkee: on paha juttu halailla luonnossa puita ja jutella keijukaisille, mutta elävän ihmisen ristiinnaulitseminen on muka ok juttu alle 5-vuotiaille, joille siitä kerrotaan silmät palaen.
uskontokasvatus kuuluu päiväkodin lakisääteisiin velvollisuuksiin ihan yhtä lailla kuin kouluihinkin.
Uskontokasvatusta toteutetaan sen mukaan, mihin uskontokuntiin kuuluvia lapsia päiväkodissa on. Periaatteessa jos päiväkodissa on useampia muslimilapsia tai luonnonuskontoihin kuuluvia, niin myös heillä on oikeus uskontokasvatukseen päiväkodissa ja heidän vanhempansa voivat sitä vaatia. Käyvännössä useimmissa suomalaisissa päiväkodeissa on ainoastaan kristittyjä lapsia sen verran että uskontokasvatukselle on kysyntää ja tarvetta, mutta esim. monilla maahanmuuttaja-alueilla on jo nykyisin muslimiuskonnon opetusta ym.
Henkilökohtaisesti antaisin kristittyjen lasteni osallistua myös moskeijavierailuihin ja tutustua luonnouskontoihin. Pidän sitä luonnollisena ja normaalina tutustumisena erilaisiin kulttuureihin, uskontoihin ja ajattelutapoihin. Sen sijaan en missään tapauksessa haluaisi lastani päiväkodiin, joka yrittäisi olla täysin uskonnoton, koska ympäröivä maailmakaan ei ole sellainen.
Kysyisin vielä, kun olet ollut päiväkodeissa töissä... Onko tällainen ihan
"laillista" toimintaa. Meillä päiväkodin henkilökunta vetosi, tällaisten em. opetusten kuuluvan uskontokasvatus-suunnitelmaan.
Jotenkin on vaikea uskoa, että kunnan päiväkodin opetus- ja kasvatussuunnitelmissa on mukana lasten ohjaaminen kirkon oppeihin.
En vastusta kirkkoa, jokainen on vapaa valitsemaan mitä jumalaa ikinä
haluaakaan palvoa. Itse en vain ole uskovainen, enkä haluaisi lapsillenikaan mitään 3-vuotiaana alkavaa aivopesua tiettyyn uskontoon.
Pienet lapset eivät vielä paljoakaan kyseenalaista sitä, mitä päiväkodin tädit
tai vaikka alaluokkien opettajat heille opettavat., sitä tarkoitan aivopesulla.
esim. kirkon edustaja tulee kerran kuussa päiväkotiin pitämään pientä hetkeä kertoen esim. vedenpaisumuksesta, pääsiäisestä, Sakkeuksesta jne, ei tarvitse antaa sellaisen lapsen osallistua siihen, jonka vanhemmat ovat sen kieltäneet, kannattaa kieltää, ei toivoa ettei osallistuisi. Työpaikassani järjestettiin niin, että seurakunnan työntekijä otti eri tilaan ne lapset, jotka saivat kuulla kristillisiä asioita, vähän niin kuin pyhäkoulua.
En ole aikoihin kuullut ruokarukouksesta päiväkodissa, kylläkin jokin loru ennen syömisen alkua, ei uskonnollista.