Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Seurakunnan kerhoissa ei osata suhtautua kastamattomiin lapsiin : /

Vierailija
14.05.2009 |

Olen ollut harjoittelemassa srk:n kerhoissa ja todella ihmetyttää, kun siellä oli lasten kanssa puhetta kasteesta, kummiudesta. Ja pari lasta oli jotka sanoivat, ettei heitä ole kastettu, eikä ole kummeja. siihen tädit näyttivät nyrpeää naamaa ja antoivat kuitenkin paperin, johon olisi pitänyt osata laittaa kummien nimet.

Eikö tuossakin tilanteessa olisi voinut sanoa, ettei kaikkia ihmisiä kasteta. Ja on eri uskontoja maan päällä. Nyt lapset jäivät epävarmoina ihmettelemään, miksei heitä ole kastettu ja eikö he kuulu Jumalan seurakuntaan. En osannut sitten "epäpätevänä" sanoa mitään.

Onko täällä ketään kerhotätiä, joka kertoisi, että miten koulutuksessa opetetaan ottamaan huomioon ei evl:set? Kuitenkin näitä kirkkoon kuulumattomia käy kerhoissa.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kerhosta tulee kotiin lappusia joista tulee ilmi kerhossa käsiteltävät aiheet.

Kastekäskyä ajatellen taitaa olla se juuri eniten kerhossa käsitelty aihe. Meillä on kolme aika pientä ja heille kaikille kuulostaa olevan kaste tärkeä. Ymmärtävät kuuluvansa jumalan lapsiksi ja seurakuntaan. mielestäni ok jos kerhoissa käy ei kastettujakin, mutta mielestäni vanhempien vastuulle kuuluu vastata heidän tuntemuksista jne. Vanhemmat varmasti osaavat lapselleen kertoa miksi häntä ei ole kastettu. Näin ainakin minun tuttavani jotka eivät kasta.

Voihan lapsen kastaan myöhemmin jos hän itse niin haluaa joten hyvä että saa kuulla kasteen merkityksestä kerhossa vaikkein vielä kastetta ole itse saanutkaan. Jos vanhemmat sen hyväksyyn niin myöhemmin voi sitten pyytää kasteen. Lapsellehan voi vaikka kertoa että sinut voidaan kastaan myöhemmin jos niin haluat. Minusta sinulle olisi tullut kertoa tarkemmin kerhojen toiminnan periaatteista. aika sekavat sepostukset, mutta toivottavasti jotain valkeni.

Vierailija
22/28 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain uskomalla pelastuu, kaste yksistään ei tee autuaaksi. Työntekijät eivät ilmeisesti tunne raamattu, pyhää kirjaa. Näin on kirkkokin maallistunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsensa srk:n kerhoon, ainakaan jos lapsikaan ei kuulu seurakuntaan.

Tosin meillä on kyllä ihan kastetut lapset ja seurakuntaankin kuulutaan, mutta esikoinen voisi myös sanoa, ettei kummeja ole. Hänen kumminsa kun eivät pidä minkäänlaista yhteyttä lapseen (ei kyllä nykyään vanhempiinkaan) eli meidän perheessä ei juurikaan korosteta tuota kummiasiaa. Kuopuksellakin olisi vain yksi kummi, jos yksi kummi olisi mahdollista. Samoin olisi esikoisellekin valittu vain yksi kummi eikä pariskuntaa, jos olisi ollut mahdollista (itsellä oli aikanaan tyhmä päähänpisto, että kummien pitää olla pariskunta). Olisi esikoisellakin sitten hyvä kummi (kaduttaa kun ei tätä minun siskoani aikaan pyydetty kolmanneksi, siinä olisi täydellinen kummi, täydellinen täti ainakin on).

Vierailija
24/28 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi kirkkoon kuulumattomia lapsia viedään seurakunnan kerhoihin, muskareihin jne.. eikös se ole sanomattakin selvää että sielä pauhataan jumalasta.

kouluun ja päiväkoteihin uskonto ei kuulu, siis kouluun opetuksena kyllä, mutte ei rukouksina jne.. pidetään ne sielä minne ne kuuluu eli seurakunnan tilaisuuksissa ja uskonnottomat pysyköön pois sieltä, jos ei sitä halua kuunnella. niin yksinkertaista se on. uskovaisille on kuitenkin kirkot, kappelit jne joissa käydä rukoilemassa ja uskomassa, ei niitä kirkkoreissuja tarvitse koulu ajalla hoitaa, vaan vanhempien kanssa jotka ovat päättäneet lapsen kirkkoon liittää. koulu on ihan muuta tarkoitusta varten.

- äiti jonka lasta ei ole kastettu ja joka haluaa pysyä mahdollisimman kaukana seurakunnan toiminnasta

Vierailija
25/28 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskonnottomaan kerhoon. ja jos sellaista tässä ei olisi niin jäisi kerho välistä meidän lapsella.

-16

Vierailija
26/28 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

hänet on kastettu ja kummit kuolleet, tai ovat elämässä Marja tätinä ja Risto setänä

Vierailija
27/28 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt ap tarkemmin tuota asiaa. Miksi lapsi on seurakunnan kerhossa jos ei kuulu kirkkoon?

Vierailija
28/28 |
14.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vaan olin harjoittelemassa siellä kerhossa ja ihmetytti, ettei kerhotädit osaa suhtautua lapsien esittämiin kysymyksiin. Kiertelevät vain ja eivät selitä vaihtoehtoja. Oma lapseni on vasta 2v ja kastettu, joskus menee sitten kerhoon.

Ja jollei kastamattomia lapsia saa viedä kerhoon, ne pitäisi olla valitsematta sinne, ihan turhaan nyt syyllistätte vanhempia.

Mietippä

nyt ap tarkemmin tuota asiaa. Miksi lapsi on seurakunnan kerhossa jos ei kuulu kirkkoon?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän