Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertooko aikuisen ihmisen mahdottoman sotkuinen koti lähes

Vierailija
03.06.2015 |

aina jostain mielenterveydellisestä ongelmasta? Vai voiko olla pelkkää elämänhallinnan ja ajankäytön ongelmaa? Onko teillä kokemusta lähipiirissä ihmisestä, joka ei huolehdi kotinsa perussiisteydestä? Ja nyt ei ole kyseessä mikään tavallinen pieni epäjärjestys kuten pientä pölyisyyttä ja vaatepino jossakin, vaan ihan kaameasta yhden ihmisen huushollin sekaisuudesta, puhtaat ja likaiset vaatteet sekaisin, tyhjät pullot ja tulleet lehdet viemättä kuukausitolkulla, siis kaikki ihan totaalisessa sotkussa. Miten tällaista ihmistä voisi auttaa ilman että hän ottaa nokkiinsa?

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä mt-ongelmaa. Voi olla vain jaksamisesta kiinni tai fyysisestä sairaudesta. Olin joulukuussa sairaana monta viikkoa. Vasta uuden vuoden jälkeen tuntui, että olen täysissä voimissa. Sairaana ei jaksa siivota.

Vierailija
42/65 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kerro. Joillakin voi olla vaiva tai sairaus ettei pysty joka hetki siivoamaan. Tai tulee oireita liikkeistä tai siivouksesta. Imuri ja siivousvälineet myös maksavat, jos leikkaat tuet pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on adhd ja vaikeaa pitää järjestystä yllä, mutta mieheni on paljon järjestelmällisempi.

Vierailija
44/65 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla on vähän tuollaista. En tiedä, mistä johtuu - osittain ehkä laiskuutta, osittain ajan puutetta, osittain ehkä vain jonkinlaista epäjärjestelmällisyyttä. Mitään mt-ongelmia, adhd:ta tai muutakaan ei ole.

Vierailija
45/65 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina kova kaaos, keksitään niin paljon kaikkea muuta kivaa tekemistä, että kotona käydään vaan sotkemassa. Toki tiskit pesen joka päivä ja pyykit. Siivotaan sitten aina välillä paremmin/enemmän.

-suurperhe

Vierailija
46/65 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen vuorotyötä, opiskelen sen ohella ja muutama ilta kuukaudessa menee vapaaehtoistyössä. ADHD on, lääkitystä ei. Mielenterveysongelmia tietääkseni ei ole. Ei jaksa kiinnostaa siivoaminen kun on paljon muuta tekemistä.

Vierailija
47/65 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jätteitä kasaantuu eli ei jaksa viedä roskapussia ulos tai ei edes jaksa laittaa roskia roskapussiin ja tätä tapahtuu paljon niin että roskia kerääntyy tasoille, pöydille ja lattioille on minusta jo kyse masennuksesta, joka vaatii hoitoa. Tällaisten ihmisten kuuluisi pitää roskista jo aivan käden ulottuvilla, jos se perse ei sohvala lainkaa liiku. 😆

Epäjärjestys muuten puhtaassa kodissa on ihan ok. Kaikki eivät vain jaksa ylläpitää järjestystä koko ajan, vaan siivoavat esim. viikonloppuisin. Moni on työpäivän jälkeen niin naatti  ja ulkonakin jo pimeä, että ei vain jaksa. Priorisoin viikolla ulkoiluun.

Vierailija
48/65 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On erilaisia elämänvaiheita. Jos joku on elänyt täysin ilman ongelmia, voi olla hyvin vaikea ymmärtää, että joskus ei jaksa. 

Jos on yksin ja taloudellisia ongelmia ja ehkä jokin sairaus, voi suoriutua töistä, mutta ei siivoamiseen riitä voimia.

Vierailija
49/65 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kokenut niin pahoja asioita ettei ole voimia. En aina vaan jaksa.

Tänään pitäisi taas yrittää.

Tämä! Voi hyvin olla, että ei ole voimia. Sen ymmärtää vain sellainen, joka on elänyt sellaisessa tilanteessa. Toki olisi ihanaa, että koti  olisi siisti. Mutta kun ei jaksa - edes sitä vähän kerrallaan .

Te ongelmilta säästyneet, ymmärtäkää ja kuvitelkaa elämä ilman valoa ja voimia.

Vierailija
50/65 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis kyllä joku elämänhallinan ongelma on, jos puhutaan ihan tuollaisesta tasosta. En oikein jaksa uskoa, että jos on henkisesti täysin terve, niin elää jossain läävässä palautuspullojen ja likaisten vaatteiden keskellä. Ehkä ei mitään palstan rakastamaa diagnoosia lääkäristä välttämättä saa, mutta kyllä joku ongelma sillä ihmisellä on, jos asiat on noin.

Vierailija
51/65 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos henkilö on lähes kaiket ajat töissä ja vapaaa-ajan jossain muualla kuin kotona ja käy vaan kääntymässä kotona niin on ihan luonnollista, että koti on sekaisin. Se ei kerro, että henkilöllä on mt-ongelmia tai vaikeuksia hallita omaa elämäänsä vaan enemmänkin siitä, että henkilö tekee paljon töitä, henkilö on ahkera ja viettää vapaa-aikaa muualla kuin kotona esim. harrastuksissa ja kavereidensa kanssa.

Vierailija
52/65 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun nyt tässä vaikeasti masentuneena katson kämppääni, joka on kuin kaatopaikka, vaikea kuvitella, että kukaan eläisi näin, jos kaikki on ns. kotona. Eiköhän terveen ihmisen ns. luontainen suunta ole kohti puhtautta, ympäristöä, jossa on hyvä olla. Aika perustavanlaatuinen välinpitämättömyys itseä kohtaan, toivottomuus, elämänhaluttomuus/-ilottomuus tässä on takana.

Vierailija
53/65 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Adhd tai add?

Minulla johtuu adhd:sta.

Vierailija
54/65 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuokin on vähän katsojan silmässä mikä on mahdottoman sotkuinen. 

Meillä miehen mielestä on aina joko hirveä kaaos tai totaalinen sotku kun viikon aikana keittiön nurkkatasolle on kertynyt postia, puhelimien latureita, kolikoita, ym pikkusälää, saunan pukuhuoneeseen vaatteita, pyyhkeitä kuivumassa ovien päällä ja pyykkikori pursuaa likaisia vaatteita. Meillä siis siivotaan kerran viikossa ja itse en noihin edes kiinnitä huomiota kun vasta silloin kun aletaan siivoamaan.

Vierailija
55/65 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seitsemän vuotta asuin naisen kanssa, kuka ei tykännyt siivoamisesta! Muutettiin aika nopeasti yhteen ja lapsi syntyi melkein heti yhteenmuuton jälkeen! 

Jos oisin tiennyt, ennen lasten syntymää, ni en olisi mennyt hänen kanssaan naimisiin! 

Kun siellä siivosin, ni asunto näytti jo illalla siltä, ettei siellä ole koskaan siivottu!

Nalkutti kyllä epäsiisteydestä, mutta itse ei koskaan siivonnut niin, että koko kämppä olisi ollut siisti. 

Kun valitun sotkuisuudesta, ni se oli vittuilua ja olin itsekäs, ilman empatiaa ja se paha ihminen!

Semmoisen ihmisen kanssa en halua enää asua!

Tunteet kuoli häneen ja muutettiin erilleen!

Asutaan pikkupaikalla, joten yhteydenpito valitettavasti jatkuu, vaikka en haluis!! 

"Yhteydenpito valitettavasti jatkuu" 

Tuota öh??? Eikö sen vähän ole pakko jatkua kun yhteisen lapsen olette tehneet? Kyllähän silloin pitää edes lapsen asiat puhua läpi välillä? 

Ja nyt kun asutte erillään niin ei sun tarvi enää sietää sotkua, joten mikä ongelma? Olet jäänyt katkeraksi hänelle? Suhde tulehtui teillä liian pahaksi, kun ette tajunnut erota tarpeeksi aikaisin?

Vierailija
56/65 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan ole aikaa siistiä ja siivota. Asun isossa omakotitalossa. Olen joko töissä, kaupassa kotona syömässä tai nukkumassa. Jos jää pari tuntia illalla löysää niin katson ennenmmin telkkaria tai tätä palstaa kuin siivoaisin. Olen välinpitämätön ja väsynyt 12h työvuoroista. Ei täällä jätteitä ole mutta pölyä ja tavarat missä milloinkin. Itse löydän kyllä kamani tästä sekamelskasta. Minulla ei käy vieraita muuta kuin naapuri joskus ja hän on tottunut tähän siivoon.

Vierailija
57/65 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan minun kohdallani, ainakin toivon niin, kun elän onnellista elämää. 

Mun koti keväästä syksyyn, juuri kuvailemasi kaltainen, kun olen töissä ja vapaa-ajan hoidon isoa puutarhaa, kasvatat taimia ja aina ainakin kymmenen uutta projektia puutarhassa. 

Ja sitten taas syksyllä ja talvella luovuuteni päästän valloilleen, maalaan, ompelen ja teen paljon käsitöitä. 

Eikä kaaos kotona häiritse, koska mun koti on elämistä varten ja se saa näkyä kodissani. 

Vierailija
58/65 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos henkilö on lähes kaiket ajat töissä ja vapaaa-ajan jossain muualla kuin kotona ja käy vaan kääntymässä kotona niin on ihan luonnollista, että koti on sekaisin. 

Miten koti menee sotkuun, jos siellä käydään lähinnä vain nukkumassa?

Vierailija
59/65 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kans sottanen koti, mua ei haittaa. Haisuliroskia on joskus pakko viedä roskiin mutta ei läheskään joka viikko.;) Pullot ja lehdet ei haise.

Vierailija
60/65 |
13.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah. Tunnen lääkäriperheen, jonka kotona on sotkuista.