Jalkkishäirikön äiti
Minä olen varmaankin se äiti, jota kaikki muut kentän laidalla seisovat vanhemmat tulevat kesän mittaan vihaamaan. Minun poikani on nimittäin hän, joka pilaa kaikkien muiden treenit. Treenejä on ollut nyt vasta kolme kertaa, mutta mietin vakavasti, pitäisikö niissä käyminen lopettaa kokonaan.
Poikamme ei pysty keskittymään siihen, mitä valmetaja käskee, vaan joko istuskelee hiekalla ja piirtelee omiaan tai sitten kiusaa muita poikia. Hän nappaa lakin tai astuu tahallaan varpaille tai tönii jonossa tai alkaa painimaan. Itse en tiedä, mitä pitäisi tehdä. Treeneihin mennessä pidän puhuttelun siitä, kuinka tulee olla tarkkaavainen ja kuunnella valmentajaa ja poju vastaa kiltisti, että tietenkin äiti. Kentällä kaikki neuvot kuitenkin unohtuvat. Valmentajilla, joita on 2 yli 20 poikaa kohden, ei ole aikaa koko ajan puuttua tämän yhden tapauksen tekemisiin siellä kentällä. Itse en pysty muuta kuin pahimpiin tempauksiin karjumaan sieltä kentän reunalta. Vaan ei sekään mielestäni ole oikein, että alan kyseenalaistamaan sillä lailla niiden valmentajien auktoriteettia.
Poika on syntynyt -03 ja muut ryhmän pojat ovat saman ikäisiä. Eivät ne muutkaan koko aikaa pysty keskittymään, mutta heidän käyttäytymisensä on kuitenkin selvästi parempaa kuin meidän häiriköllämme. Poika on vilkas kotona ja hoidossakin, mutta on kuitenkin hallittavissa, koska kaikkeen häiriköintiin pystyy puuttumaan heti. Kotona ja hoidossa rajat on siis pidetty alusta lähtien. Niitä kyllä koetellaan päivittäin, mutta koska ylityksiin pystytään välittömästi puuttumaan, ne eivät nouse niin isoksi ongelmaksi.
Poika itse pitää niistä treeneistä kovasti. Viimeksi kun tulimme treeneistä ja keskustelimme vakavasti hänen käyttäytymisestään, hän alkoi itkeä, kun uhkasimme treenien loppuvan, jos käytös ei parane.
Lopetammeko pojan harrastuksen, että edes muut saavat mahdollisuuden, vai annammeko pojat jatkaa? Jos nyt lopetamme, niin paraneeko tilanne esim. ensi kesään mennessä? Tuleeko tuosta koskaan joukkuepelaajaa?
Kommentit (26)
Mun mielestäni myös vakava keskustelu pojan kanssa, että jos ei meno muutu, lapsi ei harrastusta jatka. Kuten monet muut ovat sanoneet, ne valmentajat eivät ole siellä kasvattamassa lapsia. Jos sun lapselta vielä puuttuu ne olennaiset taidot pystyä tuollaisessa harrastuksessa toimimaan, hänen täytyy ne muualta hakea, ja kokeilla myöhemmin uudestaan.
Olet kyllä sinänsä oikealla asialla, kun ymmärrät ajatella asiaa muidenkin kannalta. Kiitos siitä.
Tämä kommenttina, kun joku tuossa sanoi ettei fudisharkoissa pitäisi olla seisoskelua ja isoja ryhmiä muutamalla valkulla.
Kyllä oli, 20-30 lasta tai jopa yli, ja kaksi valmentajaa. Jonossa seistiin koko ajan, ja oma lapseni sanoi että haluaa lopettaa kun vaan seistäänjonossa koko ajan.
En sitten tiedä missä muut fudislapset ovat treenailleet, mutta näin meillä.
itse kentän laidalla satoja tunteja seuranneena voin kertoa,että moni tuon ikäinen häärää harkoissa kaikkea muuta mitä pitäisi. Yksi tekee hiekkakakkuja,toinen kaivaa nenäänsä,joku suhailee siellä täällä omiaan,joku saattaa mennä välillä äidin syliin istumaan ym. Älkää ottako asiaa liian vakavasti,noin pieneillä asiaan pitää suhtautua huumorilla ja treenitkin on vielä leikinomaisia juttuja pallon kanssa tai ilman. Jos on oikeasti valmentaja joka tietää asiasta jotakin niin hän kyllä hoitaa homman,toki kiusaamiseen ja muuhun häirintään pitää puuttua.
Sanosin itse valmentajana, että puhu ensin valmentajan kanssa, miten he haluavat tilanteen ratkaista.
- onko se niin että itse hoitavat vai haluavatko sinun puuttuvan tilanteisiin enemmän.
- yks vaihtoehto on että sinä tai valmentaja annatte treeneissä yhden varotuksen ja toisesta lähetään kotia. Ja tämä täytyy sitten toteuttaa pari kertaa, että uskoo näin tapahtuvan.
Kun poika kerran tykkää, älä lopeta ainakaan vielä näin alussa.
Itse teen aina alle kymmenvuotiaiden kanssa niin, että jos varsinaisia vetäjiä on liian vähän, pyydän 1-3 vanhempaa auttamaan. Sitten ryhmä jaetaan vaikkapa neljään osaan ja tehdään neljä rastia.
Yhtä rastia vedän itse, toista toinen valmentaja ja näillä voidaan opetella jotain "oikeaa" futisjuttua. Sitten yksi vanhempi pitää pelirastia eli jakaa liivit ja laittaa lapset pelaamaan 2vs2, 3vs3 tai jotain muuta pienpeliä, jossa takuulla saa juosta koko ajan. Toinen vanhempi pitää leikkirastin, jossa mennään hippaa, kuka pelkää valmentajaa jne. Kaikki lapset kiertävät kaikki rastit, jolloin mielenkiinto pysyy yllä (eri juttuja, eri valmentajia, tarpeeksi lyhyt aika 5-8min / rasti).
Lopuksi kaksi loppupeliä, jottei pelaajamäärä / kenttä nouse yli 5-6 pelaajan.
Ja kyllä, ymmärrän, että tämä ei aina onnistu ja valmentajalle voi olla vaikea mennä ehdottamaan tällaista. Mutta toimii takuulla paremmin kuin kahdella valmentajalla jonossa seisottaminen, lapset liikkuvat koko ajan ja oppivatkin samalla jotain.
On surullista kuulla, että näitä jonotreenejä vieläkin pidetään niin paljon, vaikka muitakin vaihtoehtoja olisi paljon.
Alkuperäiseen kysymykseen vielä: mielestäni valmentajan pitäisi aika kovastikin puuttua kaikkeen häiritsemiseen ja ottaa käyttöön vaikka "jäähyt". Eli jos ei jaksa tehdä jotain kunnolla, ei tee sitä ollenkaan. Sitten voi tulla takaisin seuraavaan harjoitteeseen. Tässä on noin pienillä se ongelma, että osa ei oikeasti halua tehdä mitään muuta kuin pelata, joten ovat suosiolla jäähyllä loppupeliin asti...
Toinen vaihtoehto on, että loppupeliin pääsee mukaan vain, jos on jaksanut siihen asti edes suunnilleen tehdä sanottuja asioita eikä ainakaan ole kiusannut ketään.
Itse ajattelen, että mitä villimpi lapsi, sen mieluummin itse ratkaisen treeneissä vastaan tulevat ongelmat (ilman vanhempia). Eli vanhempi kokonaan pois kentän laidalta ainakin muutamaksi kerraksi. Mutta tämä on minun tapani toimia, joillain toisella on ihan toisenlainen eli kannattaa varmasti jutella valmentajan kanssa.
sitten seistä jonossa jalkapalloharjoituksissa, eikä varmaan viihtyisi siellä vieläkään. On liian vilkas jonottamaan eikä muutenkaan tykkää jalkapallosta. Ei se ole kaikkien juttu. Minä en aio viedä häntä ollenkaan jalkapalloharjoituksiin, sitä iloa saa ihan varmasti koulussakin kyllästymiseen asti. Tyhmien harrastus