Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi on rumaa sanoa että joku on lihava?

Vierailija
12.05.2009 |

Jos ihminen on lihava, ja joku sanoo asian ääneen, miksi se on rumaa?

Onko rumaa sanoa ääneen että itse tai joku muu on laiha?

Tai että jollain on vaalea/tumma tukka?

Tai että joku on pitkä/lyhyt?

Miksi lasten pitäisi ymmärtää, että on haukkumista sanoa, että joku on lihava, mutta ei ole haukkumista sanoa, että joku on laiha/pitkä/lyhyt jne? Joku voi todella kärsiä esim pituudestaan, lyhyydestään, tai laihuudestaaan (haluaisi olla esim. lihaksikas)tai vaikka kaljuudestaan (on kalju eikä haluaisi ola) mutta silti ei ole haukkumista eikä kiusaamista sanoa, että tuo on kalju/lyhyt/pitkä jne. Mutta jos joku lapsi erehtyy sanomaan jotain toista lihavaksi, se on kiusaamista?

Miksi?

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi totuus on jotain pelättävää ja kammottavaa?

Vierailija
22/60 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lihava voi ellää ihan yhtä pitkään kuin laihatkin, jopa kauemmin. nythän on alettu jopa leikata läskejä pois. se vaatii ikuista hoitoa ja lääkitystä verorahoin, siis sen leikkauksen jälkihoito.

Heille asennellaan keinoniveliä, he asuttavat hoitolaitoksia ja heille maksetaan eläkkeitä kymmeniä vuosia. Kumpi mahtaa tulla yhteiskunnalle kalliimmaksi, 70-vuotiaana kuukahtava pulska vai tällainen satavuotias laiheliini?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

no jos te olette vahvasti sitä mieltä, että on epäkohteliasta kutsua lihavaa lihavaksi, niin voisitteko sitten ystävällisesti lopettaa myös laihaksi sanomisen. Se on aivan yhtä loukkaavaa!!!

Vierailija
24/60 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihminen on lihava, ja joku sanoo asian ääneen, miksi se on rumaa?

Onko rumaa sanoa ääneen että itse tai joku muu on laiha?

Tai että jollain on vaalea/tumma tukka?

Tai että joku on pitkä/lyhyt?

Miksi lasten pitäisi ymmärtää, että on haukkumista sanoa, että joku on lihava, mutta ei ole haukkumista sanoa, että joku on laiha/pitkä/lyhyt jne? Joku voi todella kärsiä esim pituudestaan, lyhyydestään, tai laihuudestaaan (haluaisi olla esim. lihaksikas)tai vaikka kaljuudestaan (on kalju eikä haluaisi ola) mutta silti ei ole haukkumista eikä kiusaamista sanoa, että tuo on kalju/lyhyt/pitkä jne. Mutta jos joku lapsi erehtyy sanomaan jotain toista lihavaksi, se on kiusaamista?

Miksi?

Tartteeko sitä muiden enää selventää sitä ko ihmiselle, kun jo tietää onko laiha tai lihava, pitkä tai lyhyt.

Vierailija
25/60 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapsi on paha, jos kaupassa kommentoi esim. lihavaa lihavaksi?

Mutta tupakoivaa voi sanoa tupakoivaksi?

Vierailija
26/60 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kuin nelonen jo valaisi. Todennäköisesti lihava ihminen tietääkin olevansa lihava enivei, joten mitä ihmettä se auttaa. Tietenkin jos on joku keskustelu menossa esim. nivelvaivoista, niin se voisi tulla esiin, että niinjuu, oletko laihduttamista ajatellut, että jos sekin auttaisi jne.

Minusta ulkonäön kommentoimiseen tarvitaan joku syy, tarkoitus ja yleensä se on kohteliaisuuden antaminen. Eikä kenenkään puolitutun ulkonäköjä mennä kommentoimaan ollenkaan.

Vierailija
27/60 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olin "luokan" edessä puhumassa niin ekat 10 minuuttia 60-vuotias proffa puhui siitä kuinka olin liian laiha ja että minun pitäisi syödä enemmän.

Luokassa oli joku muukin liian laiha ja puhuttiin enemmänkin siitä että mitä opiskelijat syövät siis onko tarpeeksi ja terveellistä ruokaa.

Se oli sellainen mukava ja rakentava keskustelu mutta jälkeenpäin tuli mieleen että jos olisin ollut lihava niin olisiko siitä ollut sopiva keskustella kaikkien edessä. Ei tietenkään.

Vierailija
28/60 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä mammat kirjoittelevat mielestäni negatiiviseen sävyyn jostain johanna tukaisesta.

Miksi häntä saa kommentoida ääneen ja yhdessä puida hänen ulkonäköä?haukkuen monet.

mutta lihavalle on kiellettyä sanoa että on lihava.

Vierailija
29/60 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavalle on annettu läskin kasvot ja läskiksi sanominen ON haukkumista.

Laiha-sanalla ei ole samanlaista negatiivista sävyä, hoikasta nyt puhumattakaan (juontaa juurensa juuri tästä ihmisten asenteesta että ylipainoisilla ei ole ihmisarvoa)

t: läskipossu (lapset sanovat niin kotona, mutta heillekin on opetettu että vain äitiä saa sanoa sillä sanalla)

Vierailija
30/60 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tutkimusten mukaan lihavuus on yhteiskunnalle kaikista kalleinta! Mukaan on laskettu kaikki mahdolliset syövät ym. Tällaisen tutkimuksen olen omin silmin nähnyt. Siinä on siis otettu huomioon kaikki taudit mitä liikalihavuus tuo tullessaan...verenpaine-taudit, diabeettes ym ym...

Vierailija
31/60 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytkö sinä sanomassa jalattomalle miehelle että "vittu muuten näytät tyhmältä ilman jalkoja"?? hän varmaan myös tietää sen.

lihavuutta ei tarvitse erikseen kommentoida jo täällä kerrottujen syiden takia: se ei ole kohteliasta, lihava ihminen varmasti tietää olevansa lihava ja myös sen takia, että lihavuuden syitä on useita. esimerkiksi kilpirauhasen vajaatoiminnan takia voi tulla ylipainoa paljonkin. Luuletko että jonkun mielestä on kiva kuulla että "oletpa läski" jos se johtuu jostain sairaudesta? tiedän, että kaikki liikalihavuus ei johdu sairauksista, mutta valitettavasti niillä jotka ovat lihavia omasta syystään ei lue sitä otsassa vain jotta sinä pääsisit heittämään typeriä kommenttejasi.

-Normaalipainoinen ja -älyinen

Vierailija
32/60 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse kestän arvostelun! :D

Lapsille sanonkin että väistykää: iso pyllynen äiti tulee!!! (siis minä) Ja lapset innoissaan.. Niillä on pienet pyllyt, ja kerron että kun kasvaa niin niillekin tulee ISO pylly! Varsinkin jos syö yhtäpaljon herkkuja eikä käy lenkillä paljoa -niinkuin äiti-

Mutta vastavuorosesti opetan että meistä on moneen: jollain on musta tukka, toisella punanen. Jollain on naamassa lävistyksiä ja jollain on pitkät jalat, toisella lyhyet. Joku on lihava ja joku laiha!

Eilen omat pojat totesi yhdelle miehelle: TONTTU! No, se oli heti mukana ja puhui jotain joulutontuista lapsilleni. Joku olis voinut suuttua.

Joskus lapset kaupassa huomaa vauvan ja sitä tarttee ihailla: äiti, kato: VAUVA! Jos se "vauva" osaakin kävellä niin siinä pääsee itku toiselta! :O

Omat lapset on sinisilmäsiä (ja niitten kuuluukin olla). Mutta kun niistä joskus kasvaa aikuisia niin niitten tarttee tietää ettei kuulu sanoa: kato, tolla ei ole toista jalkaa! -Ja niitten kuuluu kiittää ja tervehtiä!

Kun lapsi on pieni, on ihmisten ulkonäöt mielenkiintosia (ja joskus pelottavia). Miksi joku ei loukkaantuisi jos lapsi pelkää häntä? Lapsen reaktiot on aitoja, se turrutetaan kyllä, mutta minusta aikuisen kuuluu ohjata tässä pikkuhiljaa, tekemättä itse asiasta suurta karjumalla ettei saa osotella.

Itse totean että onhan sinullakin pieni pylly ja sulonen nenä, äidillä iso pylly ja perunanenä.

Vierailija
33/60 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiköhän jokaista lihavaakin ole haukuttu lihavaksi. Ihan yhtä epäkohteliasta on sanoa "oletpa sinä laiha" kuin "oletpa lihava". Hyvä käytös vaatii muiden huomioimista, esim. siinä, mitä suustaan päästää. Toivoisin että Suomessa vanhemmat kasvattaisivat lapsensa paremmin ja käyttäytymään muita kunnioittaen.

Vierailija
34/60 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kävisin noin tyhmästi sanomassa, enhän sano lihavallekaan että näyttää tyhmältä. enkä kiroile (kuin harvoin). Mutta lihava on lihava vaikka voissa paistaisi ja vaikka lihavan mielestä siihen olisi sairaus syynä (kuten usein on tai ei ole varaa syödä " hyvin", kun pitää syödä hampurilaisia)

käytkö sinä sanomassa jalattomalle miehelle että "vittu muuten näytät tyhmältä ilman jalkoja"?? hän varmaan myös tietää sen.

lihavuutta ei tarvitse erikseen kommentoida jo täällä kerrottujen syiden takia: se ei ole kohteliasta, lihava ihminen varmasti tietää olevansa lihava ja myös sen takia, että lihavuuden syitä on useita. esimerkiksi kilpirauhasen vajaatoiminnan takia voi tulla ylipainoa paljonkin. Luuletko että jonkun mielestä on kiva kuulla että "oletpa läski" jos se johtuu jostain sairaudesta? tiedän, että kaikki liikalihavuus ei johdu sairauksista, mutta valitettavasti niillä jotka ovat lihavia omasta syystään ei lue sitä otsassa vain jotta sinä pääsisit heittämään typeriä kommenttejasi.

-Normaalipainoinen ja -älyinen

Vierailija
35/60 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä mammat kirjoittelevat mielestäni negatiiviseen sävyyn jostain johanna tukaisesta.

Miksi häntä saa kommentoida ääneen ja yhdessä puida hänen ulkonäköä?haukkuen monet.

mutta lihavalle on kiellettyä sanoa että on lihava.

Itselläni ei ole tarve raadella kenenkään ulkomuotoa ja kiukuttaakin aina kaikki ketjut, joissa niin käy.

t: se läskipossu

Vierailija
36/60 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö kailotti kirkkaalla lapsen äänellä "äiti kato miten lihava setä!"

No joo, en katsonut, vaan juttelin lapsen kanssa siitä, milloin on kohteliasta sanoa ajatuksensa ääneen ja milloin ei.

Asia jäi jotenkin vaivaamaan tyttöäni, sillä vielä yli puolen vuoden päästä hän ajoittain palasi siihen sanoen: "äiti mä tarkoitin vain että se oli pullea, sitä mä vain tarkoitin".

Haluan toki kasvattaa lapsiani kohteliaisuuteen. Toisaalta kuitenkin tuntuu pahalta, kun lapsi joutuu puolustelemaan täysin vilpitöntä, tosiasioihin perustuvaa toteamustaan, jolla hän ei tarkoittanut mitään pahaa!

Vierailija
37/60 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitkään maisterin paperit takaa "normaalia" älykkyyttä. Tutkinnon saa kuka tahansa joka istuu ja lukee sekä muistaa lukemansa. Ei vaadita kovinkaan suurta ponnistusta. Ja tuo on totuus, ei kannat loukkaantua siitä.

Ihmisten ulkomuodon kommentoiminen on typerää. Jos minun mielestä jollakin olisi hirvittävän ruma nenä, kuten esim. ap:lla, niin älykkäänä ihmisenä tajuan, että se on vain minun mielipiteeni ja tähän maailman meitä mahtuu niin erilaisia. Kuten myös sivistymättömiä ihmisiä.

Vierailija
38/60 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tyhmeliini. Katsos kun lihava alkaa sen sairaspoissaolokierteen (jos menee koskaan töihin tai edes kouluun) jopa 20-30-vuotiaana. On jos jonkinlaista vaivaa. Lonkka/nivelkulumaa jo 30-vuotiaana.

siis yhteensä vaikka hän kuolisi vähän aiemmin, esim. 80-vuotiaana, kun toinen elää 100v uotiaaksi, silti tuo lihava tulee kalliimmaksi, koska hän aloittaa sairastelut ja lääkärillä ravaamisennuorena.

tutkimusten mukaan lihavuus on yhteiskunnalle kaikista kalleinta! Mukaan on laskettu kaikki mahdolliset syövät ym. Tällaisen tutkimuksen olen omin silmin nähnyt. Siinä on siis otettu huomioon kaikki taudit mitä liikalihavuus tuo tullessaan...verenpaine-taudit, diabeettes ym ym...

Vierailija
39/60 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tätä tarkoitan.

Tyttö kailotti kirkkaalla lapsen äänellä "äiti kato miten lihava setä!"

No joo, en katsonut, vaan juttelin lapsen kanssa siitä, milloin on kohteliasta sanoa ajatuksensa ääneen ja milloin ei.

Asia jäi jotenkin vaivaamaan tyttöäni, sillä vielä yli puolen vuoden päästä hän ajoittain palasi siihen sanoen: "äiti mä tarkoitin vain että se oli pullea, sitä mä vain tarkoitin".

Haluan toki kasvattaa lapsiani kohteliaisuuteen. Toisaalta kuitenkin tuntuu pahalta, kun lapsi joutuu puolustelemaan täysin vilpitöntä, tosiasioihin perustuvaa toteamustaan, jolla hän ei tarkoittanut mitään pahaa!

Vierailija
40/60 |
12.05.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku on lihava, niin totuushan on, että on silloin lihava, mutta miksi se pitäisi ääneen sanoa?

Hyviin käytöstapoihin kuuluu se, että kaikkea, mitä tulee mieleen, ei sanota ääneen. Ei kukaan hyväkäytöksinen sano ääneen sitäkään, että sulla on iso ja punainen nenä, tai sulla on vinot hampaat tai sulla on huono iho tai sulla on huonosti istuvat vaatteet päällä tai sulla on epäsiistit kynnet, vaikka kaikki nämä asiat olisivat totta.

Jos lääkäri huomauttaa ylipainosta, se on eriasia, koska hänellä on velvollisuus kertoa terveyteen liittyvistä ja vaikuttavista asioista.

JA pikkulasten kommenteista ei voi kukaan loukkaantua! Heille suotakoon se, että sanovat, mitä sylki suuhun tuo, koska eivät osaa vielä käytöstapoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yhdeksän