kilpirauhasarvot tsh 2.55 ja T4V 7,2. viitearvot tsh 0,4-4,5 ja T4V 7-16. ov
eli onko tääl ketään jolla ois tietoo noista lukemista, mitä mieltä olette?
puoli vuotta sitten ne arvot olivat 1.45 ja 9,jotain.
oireita on mutta kahden lääkärin mielestä ei aihetta lääkitykseen...
mites muilla on ollu arvot et on lääkitys alotettu?
Kommentit (28)
että jokainen on yksilö ja jos sinulla on selviä oireita, käy lääkärissä!
Täällä ihan terveydenhuollon laboratorioalan asiantuntija.
minäkin suotta kärsin kilpirauhassairaudesta yli vuoden ennen kuin sain oireenmukaista hoitoa.
Nuo ap:n arvot ovat poskellaan, sen ymmärtää jokainen joka on vähän kilpirauhassairauksia opiskellut.
Oletko kirjautunut sinne? Siellä on paljon keskustelua aiheesta.
mistä mä löytäisin sisätautilääkärin? täällä yksityisellä asemalla on vain keuhko ja sydänlääkäri mut pitäskö olla sit ihan näihin asioihin erikoistunut lääkäri?
mun oireet ovat lihominen (tosin mulla on myös paniikkihäiriöön lääkitys joka saattoi lihottaa mutta sitä ennenkin paino oli noususuunnassa ollut jonkin aikaa jo, kurkussa on sellanen palan tunne, tai seillä tuntuu kuin olis jotain tiellä, hengenahdistusta on, sydän muljuaa välillä miten sattuu, mitään en saa aikaiseksi... ja varmaan paljon muutakin mut tässä näitä.
ap
Pidä vaan puolesi äläkä usko,että normaalit arvot.Nuohan viittaa aivolisäkeperäiseen kilpirauhasen vajaatoimintaan,koska molemmat arvot matalat.Ei se,että arvot ovat just ja just viitteiden sisällä,tee niistä hyviä tai normaaleja arvoja!
ajan noiden arvojen kehitystä seuraten,
eli mitä helvettiä teen siihen asti?
oisko jollain ideoita? terkkarin lääkäri ei mulle niitä lääkkeitä anna, se katsoi tulokset ja vastasi on hyvät.
yksityisen lääkäriaseman yleislääkäri sanoi samaa.
siis miten mä saan apua itselleni? kaikki sanoo että älä anna periksi, mutta mitense käytännössä tapahtuu?
ap nyt tosi huolissaan terveydestään
eli ekaa kertaa elmässä menkat ovat kohta viikon myöhässä, ei kinä ennen siis ja en ole raskaana, se on mahdotonta tällä hetkellä.
voi elämä, miten tää voi ollakin näin vaikeeta..
ap
mun oireet ovat lihominen (tosin mulla on myös paniikkihäiriöön lääkitys joka saattoi lihottaa mutta sitä ennenkin paino oli noususuunnassa ollut jonkin aikaa jo, kurkussa on sellanen palan tunne, tai seillä tuntuu kuin olis jotain tiellä, hengenahdistusta on, sydän muljuaa välillä miten sattuu, mitään en saa aikaiseksi... ja varmaan paljon muutakin mut tässä näitä.
ap
Sydänlääkäri ja keuhkolääkäri omaavat toki sisätautilääkärin erityispätevyyden, mutta epäilempä heillä kuitenkaan olevan sen tasoista tietoa kilpirauhassairauksista kuin mitä av:n asiantuntijoilla.
tk-lääkäri
mitä sanot sitten noista arvoista?
mua ärsyttää kun lääkärit epäilevät ilm. minun olevan luulosairas. miksi nää kaikki oireet alkoivat vaikka elämässä kaikki oli hyvin, yli vuosi sitten? silloin toinen lapsemme oli noin puoli vuotta ja elämä oli ihanaa. lapsi oli todella helppo ja olin oieasti hirven onnellinen.
sitten, yhtäkkiä lakoi vointi huonontua ja koko ajan vaan huonommaksi menee.
olen kokeilliut kolmea eri lääkettä masennuksen ja ahdistuneisuuden hoitoon, ei mitään tehoa ja olo vaan pahenee.
siis minulla ei voi mitenkään olla kilpparin vajista? niinkö?
ap
joillakin naisilla muuten kilppari ryhtyy oireilemaan joitakin kuukausia synnytyksen jälkeen
minä syön etenevään struumaan kilpirauhaslääkettä, vaikka luvut viitearvoissa
ja juu, ennen lääkitystä on ollut joitain oireita: väsymys, huono unen laatu, turvotus
eikä palan tunnetta kaulalla. nyt vasta olen alkanut huomaamaan kuinka tuntuu et joku kuristais koko ajan.
taidan varata huomenna vielä ajan jollekin vaikka sitten yleislääkrille yksityiseltä.
pakkohan jonkun on mua kunnella!
ap
yleensä epäsymmetrinen, jos jotain
älähän hätäile, kilppariarvoissasi on vikaa - ei silti mitään niin kriittistä ettet ehtisi kuukautta odottamaan. Hanki itsellesi aika kunnon sisätautilääkärille, vaikka kuukauden tai kahden päähän. Älä suotta tuhlaa aikaasi tietämättömien tk -tai yleislääkärien kanssa.
Joo, ja mulla ihan sama juttu. Tk-lääkäri yritti väittää että vika on mulla korvien välissä. Suostui antamaan lähetteen sisätautipolille ainoastaan sillä ehdolla että menen mielenterveyspolille jos sisätaudeista ei löydy mitään.
Olin helppo tapaus diagnosoida kunhan pääsin hommansa osaavalle lääkärille. Krooninen kilpirauhasen tulehdus + vajaatoiminta. Mullakin arvot roikkuivat rajoilla, olo oli silti aivan järkyttävä.
Hiukan katkera olen tk-lääkärille siitä, että menetin vuoden elämästäni väsymyksessä ja "aivosumussa". Toivoisin että tuo tässäkin keskustelussa kirjoittanut tk-lääkäri vaivautuisi ironialtaan hiukan kuuntelemaan potilaitaan ja vaikka ihan oikeasti tutustumaan kilpirauhassairauksiin vähän enemmän.
mutta ei ilmeisesti ole. Ei siinä tunnustelemalla välttämättä mitään tunnu. Mullakin vajaatoiminta todettiin lähes ennätysmäisillä arvoilla, ja autoimmuunitulehduksen ym selittämättömän syyn jäljiltä kilpparini muistuttaa lähinnä kuivaa rusinaa.
Eli hulluinahan kilpirauhaspotilaita pidettiin vielä muutamia kymmeniä vuoia sitten, ennenkuin hoidettiin juuri mitenkään vajaatoiminnan/liikatoiminnan oireita. Kilpirauhassairauksien hoito on ainakin vajaatoimintaa sairastavilla ylipäätään huonoa Suomessa,endokrinologeja on todella vähän ja tieto ei ilmeisesti kulje.
Mielialalääkereseptin lääkäri kirjoitti heti samalta istumalta, mutta verikokeita piti pyytää.
Täällä ihan terveydenhuollon laboratorioalan asiantuntija.
Ja jos arvo on viitealueella, on se normaali!! Viitearvo nimenomaan ilmoittaa milloin joku arvo on normaalin rajoissa. Ja normaalin viitearvon sisäpuolella olevat tulokset ovat ihan hyviä, normaaleja!!!
Tietenkin yksilöllisiä eroja on ja jos sinulla on oireita, sisätautilääkäri on erinomainen ratkaisu. tai sitten kontrolloit arvot jonkun ajan kuluttua.